handdator

Visa fullständig version : Om PiratPartiet vinner, kommer det verkligen bli bättre?

Hawk Eye
2006-01-07, 13:19
Jag tycker att man ska tänka lite längre än att bara tänka på att vinna frågan om upphovsrättslagen. Om PP lyckas bortskaffa upph. lagen så kan det väl inte bara bli positiva effekter?

Om nu lagen tas bort så kommer ju absolut dom flesta att ladda ner film/musik m.m istället för att gå ner till butiken och betala för det. Men, om det inte är någon som går ner till butikerna och betalar för grejorna, så kommer butikerna inte heller få sålt på dom, och dom kommer inte heller i fortsättningen inte att sälja film och musik för dom tjänar inget på det. Så det är mycket möjligt att väldigt många film/musik butiker kommer gå i konkurs p.g.a ingen köper sakerna när dom kan laddas ner gratis. Arbetslösheten kommer då att stiga och det blir mer bidrag and stuff till dom arbetslösa.

Mina tankar kan tänkas vara långsökta men jag är intresserad av vad ni tror, så skriv gärna.

(jag är pirat men ibland har man ju tankar om det verkligen är bra eller inte)

Chill out

Hawk Eye

capzyL
2006-01-07, 16:18
Sakerna kan redan laddas ner gratis idag även om det finns en marginell risk att åka fast. Tror du att alla svensson skulle rusa och köpa nya hårddiskar och börja tanka som galningar bara för att man ändrar lagen om dom? Jag tror att förändringen skulle vara marginell men det är fortfarande en viktigt punkt.

Sunnan
2006-01-07, 20:59
Det kommer att ha både positiva och negativa konsekvenser men det är ändå Det Rätta.

MrIntegrity
2006-01-08, 17:37
Hawk Eye (2006-Jan-07)Jag tycker att man ska tänka lite längre än att bara tänka på att vinna frågan om upphovsrättslagen. Om PP lyckas bortskaffa upph. lagen så kan det väl inte bara bli positiva effekter?

Hawk Eye

Alltså, det är klart att det får konsekvenser att avskaffa en lag. Allting får konsekvenser och alla konsekvenser är självklart inte alltid positiva.

Ställ dig själv följande fråga. Är allt bra som vi har det idag? Om Ja --> inget borde förändras. Om Nej -- Något borde förändras.

Jag personligen tycker det mesta borde förändras. Upphovsrätten skall bort för att motverka monopolistisk verksamhet. Detta kommer öka handeln och som Johan Norberg briljant visat gång på gång (gällande frihandel alltså) är detta nyckeln till minskad fattigdom och svält. Upphovsrätten hämmar frihandeln.

Lilium
2006-01-08, 22:53
Man kan ju också jämföra fildelning med bibliotek (Inte riktigt samma sak, men nära nog). Säljs det mindre böcker fast det går att låna dem gratis på bibliotek? Visst, men författarna klarar sig bra ändå.

hq
2006-06-22, 15:46
"Jag tycker att man ska tänka lite längre än att bara tänka på att vinna frågan om upphovsrättslagen. Om PP lyckas bortskaffa upph. lagen så kan det väl inte bara bli positiva effekter?"

Upphovsrättslagen är intressant för 30 skivbolagsdirektörer samt Lars Ulrich, ungefär. Fansen kommer att fortsätta köpa skivorna, om möjligt direkt av artisterna i stället för av skivbolagen för att se till att pengarna kommer till rätt personer.

Det som verkligen kan bli en omstörtning är att fixa patenten. Om vi kan få loss sverige ur patent-idiotin så har vi plötsligt en situation där vartenda medicinföretag i världen borde satsa på att investera i sverige, eftersom alla ogenomtänkta patent på speciella gener etc inte skulle gälla här. Det skulle alltså gå att forska på t.ex. medicin mot bröstcancer som bygger på en av de där patenterade generna som det nu kostar 100 dollar i royalties att söka efter. När vi som andra land skiter fullständigt i patent av den där typen (Indien är före oss, vill jag minnas) kommer medicinforskningen att öka markant, och förmodligen också tillverkningen av nya preparat. Alltihop placerat här i sverige, där lagen tillåter det. Köparna lär nog hitta hit när de känner att de har behovet, även om andra stater motarbetar oss.

Fredrik Bengtsson
2006-06-22, 21:58
"Jag tycker att man ska tänka lite längre än att bara tänka på att vinna frågan om upphovsrättslagen. Om PP lyckas bortskaffa upph. lagen så kan det väl inte bara bli positiva effekter?"

Upphovsrättslagen är intressant för 30 skivbolagsdirektörer samt Lars Ulrich, ungefär. Fansen kommer att fortsätta köpa skivorna, om möjligt direkt av artisterna i stället för av skivbolagen för att se till att pengarna kommer till rätt personer.

Det som verkligen kan bli en omstörtning är att fixa patenten. Om vi kan få loss sverige ur patent-idiotin så har vi plötsligt en situation där vartenda medicinföretag i världen borde satsa på att investera i sverige, eftersom alla ogenomtänkta patent på speciella gener etc inte skulle gälla här. Det skulle alltså gå att forska på t.ex. medicin mot bröstcancer som bygger på en av de där patenterade generna som det nu kostar 100 dollar i royalties att söka efter. När vi som andra land skiter fullständigt i patent av den där typen (Indien är före oss, vill jag minnas) kommer medicinforskningen att öka markant, och förmodligen också tillverkningen av nya preparat. Alltihop placerat här i sverige, där lagen tillåter det. Köparna lär nog hitta hit när de känner att de har behovet, även om andra stater motarbetar oss.

Snabbare framtagning av diverse mediciner. Förhoppningsvis bot emot diabetes etc. Flera jobb till Sverige. Mycket bra!

€xit
2006-07-01, 20:23
Om nu lagen tas bort så kommer ju absolut dom flesta att ladda ner film/musik m.m istället för att gå ner till butiken och betala för det. Men, om det inte är någon som går ner till butikerna och betalar för grejorna, så kommer butikerna inte heller få sålt på dom, och dom kommer inte heller i fortsättningen inte att sälja film och musik för dom tjänar inget på det. Så det är mycket möjligt att väldigt många film/musik butiker kommer gå i konkurs p.g.a ingen köper sakerna när dom kan laddas ner gratis. Arbetslösheten kommer då att stiga och det blir mer bidrag and stuff till dom arbetslösa.

Tänk hur man resonerar inom posten, banken samt nätbutiker mm. Hur skaAgda 73 år kunna betala sina räkningar? Inte på Posten i alla fall, närmaste postkontor ligger ett "Norskt stenkast" ifrån där Agda bor. Tekninkenligger före butiken och det har inte PP bestämt.