handdator

Visa fullständig version : Insändare

niescha
2006-06-12, 23:40
Skickar in denna insändare imorgon till NSD och Kuriren, förslag på förbättringar mottages tacksamt i den mån de hinner komma.

Därför är jag en Pirat

"Det är inte acceptabelt att behandla Internet som ett sorts andrahandsmedium där yttrandefriheten är ett lustigt litet tillval." skrev Nicklas Lundblad i sin blogg Kommenterat den 4 juni 2006. Vi är många som under en längre tid försökt få etablerade politiker att inse detta. Utan någon speciell framgång bör tilläggas.

Till exempel blir turerna kring razzian av The Pirate Bay (TPB) allt märkligare. Webbservrar som inte hade något med TPBs verksamhet att göra, dessutom grundlagskyddade på grund av deras syfte som nyhetsförmedlare av konflikten i Tjetjenien, blev beslagtagna av polis. Detta trots att mycket pekar på att ansvarig åklagare visste om grundlagsskyddet vid tillfället för beslaget.

Våra styrande politiker leder oss in på en farlig väg där vår elektroniska kommunikation med andra människor ska registreras. Datalagringsdirektivet från EU som innebär detta (Sverige har varit en av de pådrivande med Tomas Bodström i spetsen) håller just nu på att realiseras. Man behöver inte fundera länge för att inse att utan fungerande yttrandefrihet och personlig intregritet kollapsar det fria samhället. Förvånande nog har andra partier varit pinsamt tysta i denna fråga. Tar de måntro yttrandefriheten för given? Så länge inga andra partier rakryggade ställer sig upp och tar yttrandefriheten och den personliga integriteten i försvar får Piratpartiet min röst.

Fredrik Nilsson

Norrbottning, egen företagare och Piratpartist

niescha
2006-06-13, 20:36
och inskickad blev den idag... återstår att se om den tar sig genom tryckpressarna

jack be nimble
2006-06-16, 12:44
Kom den med i tidningen?

SM5POR
2006-06-16, 19:10
När jag bodde i Gällivare läste jag också Norrbottens-Kuriren; vad gör denna tråd under Luleå? Har ni olika insändarspalter på olika orter? ;)

niescha
2006-06-18, 19:13
Jag har inte sett att den kommit med, inte på nätet iaf. :/

Ja tråden blev malplacerad insåg jag så här i efterhand. Jag bollade insändaren med några andra Lulebor innan så i all hast blev det fel när jag postade den.