handdator

Visa fullständig version : PP biter i gräset – IGEN!

Sven Petersson
2011-05-16, 03:21
Regionvalresultat Västra Götaland:

PP 0,2 %

Piratpartiet gick från 0,7 % till 0,2 % på ett år.

Färre röster på Piratpartiet än Piratpartimedlemmar i regionen!

Kunde det ha gått värre för Piratpartiet?

Michael Anderson
2011-05-16, 05:13
PP fick totalt ~1200 röster i Västra Götalands regionen.

Själv var jag den enda som röstade på PP i min kommun. Ville gärna rösta på S för landsting, då dom åtminstone har vissa vettiga idéer för regionen (som billigare att pendla via buss).

Jag blir nog kvar som medlem i PP tills vidare (det är ju ändå gratis att vara medlem), men det är inte längre så säkert om jag kommer rösta på PP i framtida val.

Henry Rouhivuori
2011-05-16, 06:19
Först hoppades vi på 3%. Vi borde ha fått mer än 6845 röster då det inte är ett riksdagsval som sänker oss. Vi fick inte ens 0,7%. Alltså fungerade riksdagsvalet som en höjare av lokala resultat.

Detta ändrar vår taktik lite grann för 2014.

Ställ upp i någon nyckelkommun typ Uppsala, Lund, Linköping.
Ställ inte upp i landsting. Kostar för mycket pengar.
Ställ upp i EP.
Tänk över om vi har orgen för valsedelsdistribution till riksdagsvalet.
Satsa stenhårt på att bli omvalda i EP.
Blir vi omvalda i EP så hoppas på 1%+ i riksdagsvalet, vilket underlättar i lokala val 2018.

Mab
2011-05-16, 09:08
Detta ändrar vår taktik lite grann för 2014.
[...]
Ställ inte upp i landsting. Kostar för mycket pengar.

Överlag håller jag med om det du skriver. Men just stycket om att inte ställa upp i landstingsval håller jag inte med om. Förutsättningarna för att delta i ett landstingsval som sammanfaller med riksdagsvalet är nämligen annorlunda är när valet hålls separat som nu.

Det finns ingen anledning att inte ställa upp när valen sammanfaller med riksdagsval och kommunval. Det enda som man egentligen behöver ha för att ställa upp i landstingsvalet är ju en lista med folk. Och det är inte en enorm kostnad att ta fram. Vilket gör at oavsett hur låga chanserna är att komma in är det värt chansningen.

Däremot kan det vara värt att fundera på att låta bli att lägga resurser på valsedlar i de landsting där man bedömmer chanserna att komma in som för små.

Sven Petersson
2011-05-16, 09:20
@ Henry och Mab,

Att hoppas hjälper föga!

Nä, riksdagsvalet fungerade inte som ”en höjdare av lokala resultat”.

Se sanningen i vitögat!

Om det hade varit riksdagsval idag så hade Piratpartiet förmodligen fått 0,05 – 0,15 %.

Man röstar inte på ett parti som tvärvägrar att lyssna på väljarnas önskemål.

Man röstar inte på ett parti som tvärvägrar att anamma rim och reson.

Man röstar inte på ett parti som tvärvägrar att tillsätta en partiledare som kan vinna väljarkårens förtroende.

Man röstar inte på ett parti som stadigt ligger markant under 4 % i opinionsundersökningarna.

troed
2011-05-16, 21:07
Piratpartiet gick från 0,7 % till 0,2 % på ett år.

Jag tycker om att basera mina åsikter på fakta. Enligt den data jag sett (lokaltidning Örebro) var det mycket färre yngre som deltog i omvalet. Då Piratpartiet är starkare bland yngre väljare jämfört med äldre torde det vara en rimlig delförklaring till skillnaden.

Den är iaf mer rimlig än dina egna påhitt, tills jag ser något stöd för dem.

troed
2011-05-16, 21:20
Alltså fungerade riksdagsvalet som en höjare av lokala resultat.

Iaf publiciteten, som är större vid riksdagsval.

Den enda faktor jag känner till som korrelerar fullständigt med PPs valresultat är nämligen mängden utrymme i massmedia. Vi har aldrig haft något stöd för detaljfrågor, och vi har inte heller kunnat förlora något stöd på detaljfrågor. Den enorma succén i EP-valet berodde på att vi sågs som en utmanare, en röst mot "etablissemanget". Vi har inte den möjligheten i nationella val då fler väljare röstar efter plånboken eller andra ideologiska strömningar.

HAX, som jagades ut från partiet av folk som inte vill driva piratpolitik, hade alltså helt rätt i sin kommentar om att det vore bra om vi slutade tjafsa om paragrafer och separation ledning/styrelse (som INGEN utom forumtrollen någonsin brytt sig om) och istället fokusera helt och hållet på vår massmediala framtoning.

Fler slängkäftade säljande pirater som syns i media. Mindre tjafs.

edit: Av intresse, lite medlemsstatistikanalys (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=265570).

Tommten
2011-05-16, 23:05
Man röstar inte på ett parti som tvärvägrar att tillsätta en partiledare som kan vinna väljarkårens förtroende.??? Vem vill du se?
HAX, som jagades ut från partiet av folk som inte vill driva piratpolitik, hade alltså helt rätt i sin kommentar om att det vore bra om vi slutade tjafsa om paragrafer och separation ledning/styrelse (som INGEN utom forumtrollen någonsin brytt sig om) och istället fokusera helt och hållet på vår massmediala framtoning.Det var då ett jävulskt tjafsande om forumtroll från din sida hela tiden! Enligt mig är du just nu en av de främsta kandidaterna att pekas ut som ett forumtroll på piratpartiets forum.

troed
2011-05-16, 23:36
Enligt mig är du just nu en av de främsta kandidaterna att pekas ut som ett forumtroll på piratpartiets forum.

Då föreslår jag att du lär dig definitionen av "trollande (http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet))" så slipper du göra ett så gravt misstag :)

Mab
2011-05-17, 00:09
separation ledning/styrelse (som INGEN utom forumtrollen någonsin brytt sig om)

Man kan tycka vad man vill om saker och ting här i världen. Men det där är ett rent felaktigt påstående. Delning mellan styrelse och ledning är en modell som togs fram och pushades för av Rick Falkvinge. Så om du inte anser att han är ett forumtroll är ditt påstående felaktigt.

Hittar ingen källa för mitt påstående på rak arm, men om du inte är beredd att ta mitt ord för gott i den här frågan (jag satt som partiorganisatör i ledningen 2006-2009 och hade många diskussioner direkt med Rick ang frågan) så ska jag gladeligen lusläsa forumarkivet till jag hittar en länk eller två som stöder det.

Michael Anderson
2011-05-17, 02:48
+1 Mab

Diskussionsnivån under det gångna medlemsmötet har legat på en nivå som är under all kritik. Anklagelser vräks ut från alla håll, diskussionstrådar stängs ner när det blir lite för "hett" osv.

Personligen håller jag väldigt varmt om uttrycket, "Har man inget bra att säga, så ska man inget säga alls."

Tommten
2011-05-17, 04:27
Då föreslår jag att du lär dig definitionen av "trollande (http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet))" så slipper du göra ett så gravt misstag :)Jag vet vad trollande är. Jag anser att ditt beteende med att insinuera att grupper av personer som tycker på vissa sätt är troll, att insinuera att mötespresidiet och forumgruppen är odemokratisk pga ett uttalande från mlg som du väljer att missförstå osv, är ganska bra exempel på trollande.

Jag håller för övrigt med Henry och Mab just nu. Jag tror inte många ser PP som ett lockande vågmästaralternativ för landstings och regionsval direkt. Rätta mig om jag har fel, men PP hade väl inte speciellt mycket åsikter att vågmästra med? Det var "nja" åsikter eller ingen åsikt i det mesta. PP vågade ju inte ens vara emot kameraövervakning i detta val. Om PP varit emot omskärelse av icke medicinska skäl och lite sånt som kan beröra folk lite mer känslomässigt kanske det varit nån vits, men det är ju i dagsläget ingen PP fråga, så det är ännu en "ingen åsikt" fråga. Jag är inte så förvånad över valresultatet då jag själv skulle haft lite svårt att se PP som tillräckligt relevant. Om jag sket i vem som vann skulle jag ha sympatiröstat PP om jag hade haft möjligheten att rösta på detta, men det är nog inte så bra argument för andra. Jag tror det behövs nått saftigare för att vara tillräckligt relevant för de få som kanske kan bry sig att lyssna och välja istället för att traditionsrösta eller skita i att rösta helt.

Men jag har inget som helst underlag eller så för mina antaganden. Jag har dragit fram denna text ur arslet utan någon som helst aning om hur rätt eller fel jag har.

RikMatts
2011-05-17, 07:48
Det är ändå ett faktum, att PP i regionvalet var det enda partiet, och den enda valmöjligheten i svensk demokratis historia, för den som ville bevara möjligheten att betala kontant i vården.

PP var också det enda partiet som av ideologiska skäl var motståndare till inpasseringsregistreringen, den s.k. "trängselskatten".

Så när ni kritiserar politiken i valmanifestet så håller jag inte med, även om jag håller med om att det var fegt att inte våga ta upp kameraövervakningen.

agnesson
2011-05-17, 10:55
Jag kommer att yrka på avstängning för nästa person som försöker ge sig på begreppet troll. Var sakliga i debatten. Denna tråd handlar om valresultatet.

troed
2011-05-17, 19:57
Delning mellan styrelse och ledning är en modell som togs fram och pushades för av Rick Falkvinge

Möjligt. Jag tänkte specifikt på den motion vi precis röstade om, där Rick önskade se avslag (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=263487).

Min uppfattning baserat på argumentationen är att det gick någon form av prestige i att "lyckas" få bort specifika personer från specifika poster, med bl.a den motionen som medel.

troed
2011-05-17, 20:05
Enligt den data jag sett (lokaltidning Örebro) var det mycket färre yngre som deltog i omvalet. Då Piratpartiet är starkare bland yngre väljare jämfört med äldre torde det vara en rimlig delförklaring till skillnaden.

Om någon kan få fram datat som iaf tidningarna verkar ha haft någon insikt i kanske vi kan avgöra om den här tråden ö.h.t har någon relevans? Det är inte alls omöjligt att vi har precis lika mycket stöd som i riksdagsvalet, om man tar hänsyn till olika stort valdeltagande i olika åldersgrupper.

Henry Rouhivuori
2011-05-18, 23:54
Borås 81 Sjöbo Torg

Valnatt euvalet 2009 (http://www.val.se/val/ep2009/valnatt/kommun/14/90/index.html) PP: 15,4% 42 röster (SD 7,0% 19)

Valnatt vgvalet 2011 (http://www.val.se/val/om2011/valnatt/L/valdistrikt/14/90/0181/index.html) PP: 0% 0 röster (SD 12,2% 36)

Det skall mycket till för att få tillbaka någon röst 2014. Ja till euvalet är PP med i urvalet av partier som nämns om den som svara på frågor ber att få uppräknat partinamnen.

Att finnas med kan faktiskt göra +2% eller liknande. Kommer vi ha över 4% i mätningarna...

Winston Smith
2011-05-18, 23:56
Möjligt. Jag tänkte specifikt på den motion vi precis röstade om, där Rick önskade se avslag (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=263487).

Min uppfattning baserat på argumentationen är att det gick någon form av prestige i att "lyckas" få bort specifika personer från specifika poster, med bl.a den motionen som medel.
Det är väl huvudsakligen huvudpersonen själv som ägnar sig åt den sortens taktikspel. Därav hans flippfloppande och aktiva röstboskapande.

troed
2011-05-19, 09:18
Det är väl huvudsakligen huvudpersonen själv som ägnar sig åt den sortens taktikspel. Därav hans flippfloppande och aktiva röstboskapande.

Tänk vad lätt det är att komma med allehanda beskyllningar när det berör saker man själv tycker annorlunda om, och hur lätt man sväljer samma sak när det istället ger stöd för sin egen uppfattning.

Anna får nog anses vara den som påverkat mest under det här vårmötet. Då det hon valde att påverka var detsamma som de som bedriver personjakt i partiet ville möttes hon dock av jubel och inte klagomål likt ovan.

Jag rekommenderar bloginlägget My opinion about my opinion (http://andreaskluth.org/2011/05/03/my-opinion-about-my-opinion/) av Kluth - och att fler kanske funderar på om det egentligen är objektiva sakfrågor baserade på solid faktagrund de driver eller ifall de möjligen är helt förblindade av ideologi som inte hjälper eller ens är relevant för Piratpartiet.

Sven Petersson
2011-05-19, 11:10
??? Vem vill du se?

Det är inte relevant att fråga vem jag vill se, eller vem styrelsen vill se, eller vem medlemmarna vill se.

Den relevanta frågan är vem väljarkåren vill se!

Omkring 1/3 av väljarkåren röstar varken på ideologi eller på kärnfrågor, men på en person för vilken man har förtroende, en person som man kan föreställa sig som statsminister.

Vad har då en sådan person för en profil?

Min uppfattning är att det är en person med följande profil:

En ödmjuk, ostraffad, gift, eller möjligen långvarigt samboende, person med oförvitligt rykte och med 1-3 barn (samtliga med sin make, maka, sambo) och gärna en hund eller två. Han/hon har bevisat sin mentala kapacitet genom att åtminstone avlägga akademisk grundexamen och sin praktiska förmåga genom att notera dokumenterade framgångar i näringslivet. Det måste vidare vara en person som utan bortförklaringar tar på sig ansvaret för partiets misslyckanden.

RikMatts
2011-05-19, 12:10
Min uppfattning är att det är en person med följande profil:

En ödmjuk, ostraffad, gift, eller möjligen långvarigt samboende, person med oförvitligt rykte och med 1-3 barn (samtliga med sin make, maka, sambo) och gärna en hund eller två. Han/hon har bevisat sin mentala kapacitet genom att åtminstone avlägga akademisk grundexamen och sin praktiska förmåga genom att notera dokumenterade framgångar i näringslivet. Det måste vidare vara en person som utan bortförklaringar tar på sig ansvaret för partiets misslyckanden.

Vi får väl höra med Ung Pirat om de kan ordna det med sin 3-d skrivare :rolleyes:

agnesson
2011-05-19, 12:21
Fine, då låster vi tråden för att den inte kan hålla sig till topic. Tråden skulle analysera partiets valresultat i Västra Götaland, ingenting annat.