Mötespresidiet
2011-09-19, 00:11
Bakgrund, syfte
Piratpartiet har sedan starten varit ett centraliserat parti med en centraliserad beslutsstruktur. Det har i många avseenden hittills tjänat partiet väl, men styrelsen menar att det nu av flera skäl är dags att öppna upp för lokala föreningar med ett betydande mått av självstyre:
Inflytande och engagemang hänger ihop: I en rörelse som bygger på människors ideella arbete är det viktigt att de som engagerar sig också upplever att de kan påverka det arbete de deltar i. Därför är det viktigt att aktiva i en kommun eller ett län/en region om de önskar ska kunna organisera arbetet lokalt i ordnade demokratiska former.
En fungerande lokal samarbetspartner: Självstyrande lokala föreningar underlättar organiserat samarbete mellan lokal piratverksamhet och aktörer som organisationer, studieförbund, företag etc, som gärna ser en lokal partner med befogenhet att fatta snabba beslut med lokal förankring
En kommunalpolitisk aktör: Självstyrande lokala föreningar gör det lättare och smidigare att hantera kommunalpolitiskt engagemang. Det skapar strukturer med tydliga mandat att arbeta fram listor, mejsla ut partiets lokala politik, hantera alla de svåra löpande politiska avvägningar som följer på framgång i kommunala val och för att upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan kommunalt förtroendevalda pirater och övriga lokalt aktiva. Självstyrande lokala föreningar är en naturlig mottagare av framtida mandatstöd, och säkerställer att kraven uppfylls att stödet ska användas för lokal verksamhet inom kommunen.
Överväganden
För att det ska bli möjligt att snabbt komma igång med lokala föreningar har vi arbetat fram ett förslag som kan sjösättas utan att det krävs några ändringar av Piratpartiets stadgar. De beslut som krävs är att två stadgebilagor antas, en som innehåller regler för Piratpartiet kring uppstart, accepterande mm av lokala föreningar, en som innehåller de stadgar som lokala föreningarna ska arbeta efter. I utformningen av dessa dokument har bland annat följande överväganden gjorts:
Fungera både nu och efter 2014: Förslaget är utformat så att reglerna för lokala föreningar kan fungera både i dagsläget med begränsade ekonomiska och personella resurser och ingen representation i kommunala fullmäktige, och i en framtid där lokala föreningarna ska hantera löpande kommunalpolitiskt arbete, ta emot mandatstöd och där vi har betydligt fler aktiva än idag.
Medlemskap i partiet förblir personligt: Med detta förslag fortsätter medlemskapet i partiet centralt att vara personligt. Partiet består även fortsättningsvis av sina medlemmar, inte av lokala föreningar. Däremot ges medlemmar möjlighet att vid sidan om medlemskapet i partiet centralt också vara medlemmar i en lokal förening. I detta förslag är medlemskap i en lokal förening alltså inte obligatoriskt för den som bor i dess område.
Möjlighet att frånta förening rätt att representera partiet: En viktig fråga i diskussionen om lokal organisation har varit i vilken mån partiets centrala organ ska vara överordnade lokala föreningarna. I detta förslag är lokala föreningarna i praktiken självstyrande. Man kan emellertid inte utesluta den olyckliga möjligheten att någon förening kan skapas eller tas över av personer med helt andra syften än partiets. Partistyrelsen har därför rätt att som yttersta nödfallsåtgärd frånta avdelningen rätten av vara lokal förening till partiet.
Hantering av lokal politik: Ett av syftena med lokala föreningar är att få ett organisationsled som kan ta ansvar för det lokala politiska arbetet i kommuner och landsting/regioner. I detta förslag har det lokala medlemsmötet sista ordet om den lokala politiken – det tar fram listor, fastställer program och det lokala medlemsmötet kan slå fast partiets linje i lokala principiellt viktiga frågor. Däremot delegeras till ordinarie ledamöter och suppleanter i fullmäktige att fatta de löpande besluten om hur man ska rösta och agera i de olika frågor som dyker upp. Partimedlemmar ska naturligtvis få komma och lyssna och berätta vad de tycker, men skulle behovet uppstå är det nödvändigt att fullmäktigegruppen har möjlighet att begränsa den tid pratglada partivänner får lägga beslag på.
Samarbete mellan lokala föreningarna mm
När Piratpartiet kommit in i lokala beslutande församlingar runt om i landet kommer vi att ställas inför stora utmaningar. Det kommer att finnas ett stort behov för pirater med lokalpolitiska uppdrag att träffas och utbyta erfarenheter med varandra – och att stödja varandra i den ofta ensamma tillvaron som den ende eller nästan ende representanten för sitt parti i en styrelse, nämnd eller fullmäktigeförsamling. Det är också viktigt att Piratpartiet går att känna igen från en kommun till en annan, och ett bättre sätt att åstadkomma detta än centrala order och piskor är att lokalpolitiskt aktiva pirater regelbundet träffas och diskuterar lokalpolitik. Med vårt inträde i kommunala och landstingsförsamlingar uppkommer alltså ett behov av regelbundna träffar mellan olika kategorier av lokalpolitiskt aktiva.
Former och villkor för en samarbetsorganisation mellan lokala föreningar, liksom för lokala föreningarnas täckande av faktiska kostnader, behöver diskuteras och utredas ytterligare, men måste vara fastslagna i god tid före valet 2014. Styrelsen planerar därför att återkomma till frågorna i en proposition till vårmötet 2013, och har ambitionen att dessförinnan först ha diskuterat frågan med de lokala föreningar som bildats, och sedan låta ett preliminärt förslag diskuteras i partiet innan den slutliga propositionen läggs.
Förslag till bilaga 1: Förslag till stadgebilaga: Regelverk för Piratpartiet kring lokala föreningar.
§ 1. Önskar minst 5 medlemmar i Piratpartiet i en kommun, där lokal kommunförening saknas, ska partiledningen vara dem behjälpliga att kalla alla partiets medlemmar i kommunen till ett konstituerande uppstartsmöte för en lokal kommunförening. Önskar minst 5 medlemmar iPiratpartiet i ett landsting/en region, där lokal regionförening saknas, ska partiledningen vara dem behjälpliga att kalla alla partiets medlemmar i landstinget/regionen till ett konstituerande uppstartsmöte för en lokal regionförening.
§ 2. En lokal förening inom Piratpartiet har bildats ifall:
a) ett konstituerande uppstartsmöte genomförts med minst fem (5) deltagare där följande punkter ingått i dagordningen:
1. Mötets öppnande
2. Fastställande av röstlängd
3. Godkännande av dagordning
4. Antagande av Piratpartiets av medlemsmöte fastställda stadga för lokala föreningar
5. Val av styrelse:
(a) Val av ordförande (b) Val av sekreterare (c) Val av kassör (d) Fastställande av antal övriga ledamöter till ett antal mellan två och tio (e) Val av dessa ledamöter
6. Val av revisor och ersättare för denna
7. Val av valberedning (en till fem personer)
8. Övriga frågor
b) protokoll från uppstartsmötet delgetts Piratpartiets styrelse tillsammans med de kontaktuppgifter som ska gälla för föreningen.
c) föreningen valt ordförande, sekreterare, kassör och revisor, och antagit den av Piratpartiets medlemsmöte fastställda stadgan för lokala föreningar.
§ 3. Partistyrelsen ska på sitt närmast kommande möte därefter notera i protokollet att en lokal förening bildats, och tillse att den får en egen del av partiets hemsida.
§ 4 Lokalpolitik:
4.1Kommunförening representerar partiet i kommunal- och kyrkopolitik och regionförening i landstings-/regionpolitik inom sitt område.
4.2Lokalföreningens års- eller medlemsmöte beslutar om att ställa upp i val till kommuner, landsting/regioner och kyrkofullmäktige, fastställer listor och beslutar om lokala politiska program. Både listor och program ska delges Piratpartiets styrelse.
4.3Lokalföreningens styrelse eller medlemsmöte nominerar partiets kandidater till övriga förtroendeuppdrag i kommuner och landsting/regioner och kyrkopolitik.
4.4Lokalföreningens medlemsmöte kan besluta hur partiet ska agera i frågor av stor principiell vikt i kommunen/landstinget/regionen/kyrkopolitiken.
4.5Piratpartiets ledamöter och suppleanter i kommun-/landstings-/regions-/kyrkofullmäktige bildar partiets fullmäktigegrupp, som löpande avgör hur partiets ledamöter ska rösta. Vid lika röstetal avgörs frågan av lokala föreningens ordförande.
4.6Vid fullmäktigegruppens möten har lokala föreningens alla medlemmar närvaro- och yttranderätt. Fullmäktigegruppen kan dock om omständigheterna så kräver begränsa denna till ett tidsbegränsat inlägg per medlem och fråga på fullmäktiges dagordning.
§ 5. Ifall partistyrelsen bedömer att den lokala föreningens agerande uppenbarligen står i strid mot partiets intressen, uppenbarligen skadar partiet eller lokala föreningen, eller på annat sätt motarbetar partiet kan partistyrelsen häva samtliga av partiet till föreningen givna rättigheter, såsom att representera och agera i partiets namn. Sådant beslut ska fattas med minst tre fjärdedelars (3/4) majoritet av styrelsens ledamöter och gäller med omedelbar verkan. Vid partiets nästa medlemsmöte ska dock beslutet tas upp för behandling, varvid beslutet antingen bekräftas eller upphävs.
§ 6. Om minst fem medlemmar i Piratpartiet i det område en vilande förening täcker så begär ska partiledningen vara dem behjälplig att kalla alla Piratpartiets medlemmar i området till ett medlemsmöte för att försöka återuppväcka föreningen.
§ 7. Om en lokal förening läggs ned ska styrelsen notera detta i sitt protokoll.
Förslag till bilaga 2: Förslag till stadgebilaga: Stadgar för lokal förening
§ 1. Föreningen
1.1 Föreningens namn är Piratpartiet i <xxx> och har sitt säte i <xxx>.
1.2 Föreningens verksamhetsområde omfattar <xxx kommun eller landsting/region>.
1.3 Föreningens syfte är:
att verka för Piratpartiets syfte och värderingar;
att inom sitt verksamhetsområde driva politiskt arbete baserat på Piratpartiets politik;
att stödja Piratpartiets verksamhet operativt och ekonomiskt på en solidarisk basis.
1.4 Föreningens verksamhetsår är kalenderår.
§ 2. Medlemskap, rösträtt, valbarhet, närvaro, jäv
2.1 Medlem av Piratpartiet som bor eller verkar inom föreningens område har rätt att erhålla medlemskap i föreningen. Medlem av Piratpartiet som ej har sådan koppling till föreningens verksamhetsområde kan beviljas rätt att erhålla medlemskap av föreningens styrelse.
2.2 Medlemsavgift fastställs av årsmöte.
2.3 Rösträtt på medlemsmöte äger den som är medlem i föreningen sedan två månader före rösttillfället.
2.4 Valbar till förtroendeuppdrag inom föreningen är person som är medlem i föreningen. Detta krav gäller inte för revisor eller dess ersättare. Uppdrag som revisor och valberedare i föreningen får ej kombineras med att vara styrelseledamot i föreningen.
2.5 För föreningens och dessa stadgars syften ska elektronisk kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
2.6 För föreningens och dessa stadgars syften ska elektronisk närvaro vara att jämställa med fysisk närvaro.
2.7 Regler om jäv i Piratpartiets stadga gäller för tillämpliga delar i föreningens arbete.
§ 3. Årsmöte
3.1 Årsmöte är föreningens högsta beslutande organ, och ska hållas senast 31 mars. Styrelsen beslutar om tid och plats.
3.2 Styrelsen ansvarar för att kalla till årsmöte via e-post till de medlemmar som har gett partiet sin adress. Kallelse ska ske minst två veckor före mötet, och innehålla information om hur medlem kan väcka ett ärende att behandlas på mötet (motion). Om Piratpartiet upplåtit plats för den lokala föreningen på Piratpartiets hemsida behöver kallelsen återges även där.
3.3 Medlem kan kräva att ett ärende (motion) ska behandlas på årsmöte. Motionen ska i så fall vara inskickad till styrelsen senast en vecka före mötet.
3.4 Motioner ska vara publicerade väl synliga på föreningens del av partiets hemsida, eller delgivet via e-post, senast fem dagar före mötet.
3.5 Förslag från styrelsen till årsmöte (exempelvis förslag till verksamhetsplan och budget) kallas propositioner, och ska också senast fem dagar före mötet vara publicerade väl synliga på föreningens del av partiets hemsida eller delgivet via e-post.
3.6 På årsmöte behandlas följande ärenden:
1. Mötets öppnande
2. Fastställande av röstlängd
3. Mötets behörighet
4. Val av mötets ordförande, sekreterare och två justerare
5. Godkännande av dagordningen
6. Styrelsens verksamhetsberättelse för föregående år
7. Styrelsens ekonomiska berättelse för föregående år.
8. Revisionsberättelse för det föregående året
9. Frågan om ansvarsfrihet för föregående års styrelse
10. Inkomna motioner
11. Kommande års verksamhetsplan och budget samt andra propositioner från styrelsen
12. Val av kommande års styrelse:
(a) Val av ordförande (b) Val av sekreterare (c) Val av kassör (d) Fastställande av antal övriga ledamöter till ett antal mellan två och tio (e) Val av dessa ledamöter
13. Val av kommande års revisor och ersättare för denna
14. Val av kommande års valberedning (en till fem personer)
15. Övriga frågor
3.7 Om en övrig fråga väcks på årsmöte utan att ha angetts i kallelsen krävs två tredjedels majoritet (2/3) för att mötet ska fatta beslut.
§ 4. Medlemsmöte
4.1 Om föreningens styrelse, revisor, minst en tredjedel (1/3) av föreningens medlemmar eller Piratpartiets styrelse kräver det ska styrelsen kalla till medlemsmöte.
4.2 Vid giltigt krav på medlemsmöte kan den som krävt det sköta kallelsen. För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg.
4.3 På medlemsmöte kan endast de ärenden som nämnts i kallelsen behandlas.
§ 5. Styrelse
5.1 Styrelsen väljs på årsmöte och tillträder direkt efter valet.
5.2 Styrelsen beslutar om firmateckning för föreningen.
5.3 Styrelsen är beslutsmässig om alla ledamöter är kallade minst en vecka före mötet eller om de är kallade minst två dagar i förväg och minst två tredjedelar (2/3) av ledamöterna deltar i mötet.
5.4 Föreningens revisor och dennes ersättare har rätt att närvara vid styrelsemöten.
5.5 Styrelsen organiserar verksamhet inom föreningens område och ska
a) inför årsmöte utforma förslag till verksamhetsplan och budget för kommande verksamhetsår,
b) efter avslutat verksamhetsår redovisa verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse, leverera denna till Piratpartiets partistyrelse senast 15 februari och minst fem dagar före årsmötet anslå dessa på föreningens del av partiets hemsida, om sådan finnes.
§ 6. Revision
6.1 Revisorn ska för det år den är vald granska föreningens verksamhet och ekonomi: hur styrelsen verkställt fattade beslut, använt föreningens resurser och dokumenterat ekonomiska transaktioner.
6.2 Efter genomförd revision ska revisorn upprätta en revisonsberättelse som ska lämnas till föreningens styrelse senast fem dagar innan årsmötet, och samtidigt delges Piratpartiets styrelse samt om möjligt publiceras på upplåten plats på Piratpartiets hemsida.
6.3 Det åligger styrelsen att vara både föreningens och Piratpartiets revisorer behjälplig i deras arbete och låta dem ta del av alla relevanta handlingar.
§ 7. Valberedning
Valberedningens uppgift är att ta fram förslag på personer till de val som förrättas på årsmöte, och om årsmöte så beslutar även bereda andra val till förtroendeuppdrag.
§ 8. Stadgetolkning
Vid oklarhet om hur dessa stadgar ska tolkas avgörs frågan av Piratpartiets styrelse, med undantag för eventuella stadgebilagor under § 11.5 för vilket föreningens styrelse ska anses ha tolkningsföreträde.
§ 9. Stadgeändring
Alla stadgeändringar utom stadgebilagor under § 11.5 beslutas av Piratpartiets medlemsmöte genom enkel majoritet och träder i kraft fyra (4) veckor efter fattat beslut.
§ 10. Nedläggning
10.1 Om föreningen inte hållit årsmöte två (2) månader efter utsatt tid i § 3.1 anses föreningen vilande, i upp till ett år.
10.2 När föreningen är vilande har varje grupp om minst fem (5) medlemmar i Piratpartiet inom föreningens verksamhetsområde rätt att kalla alla partiets medlemmar i föreningens område till ett medlemsmöte, för att behandla de frågor som nämns i §3.6.
10.3 Om ett sådant möte väljer ny styrelse och revisor och påbörjar en process för att hantera de ytterligare frågor som nämns i §3.6 ska föreningen anses vara återuppväckt.
10.4 Om förening inte återuppväckts inom ett år läggs den ned, och dess tillgångar tillfaller Piratpartiet.
§ 11. Bilagor
11.1 Årsmöte kan välja att lägga dokument som bilaga till stadgan.
11.2 Vid motsägelser mellan bilagas och stadgas formulering gäller stadgan.
11.3 Bilaga ändras, läggs till eller tas ifrån stadgan genom beslut på årsmöte med enkel majoritet av rösterna.
11.4 När bilaga läggs till eller tas ifrån stadgan uppdateras § 11.5 omedelbart utan att vidare beslut om stadgeändring krävs.
11.5 Följande dokument ligger som bilaga till dessa stadgar:
Piratpartiet har sedan starten varit ett centraliserat parti med en centraliserad beslutsstruktur. Det har i många avseenden hittills tjänat partiet väl, men styrelsen menar att det nu av flera skäl är dags att öppna upp för lokala föreningar med ett betydande mått av självstyre:
Inflytande och engagemang hänger ihop: I en rörelse som bygger på människors ideella arbete är det viktigt att de som engagerar sig också upplever att de kan påverka det arbete de deltar i. Därför är det viktigt att aktiva i en kommun eller ett län/en region om de önskar ska kunna organisera arbetet lokalt i ordnade demokratiska former.
En fungerande lokal samarbetspartner: Självstyrande lokala föreningar underlättar organiserat samarbete mellan lokal piratverksamhet och aktörer som organisationer, studieförbund, företag etc, som gärna ser en lokal partner med befogenhet att fatta snabba beslut med lokal förankring
En kommunalpolitisk aktör: Självstyrande lokala föreningar gör det lättare och smidigare att hantera kommunalpolitiskt engagemang. Det skapar strukturer med tydliga mandat att arbeta fram listor, mejsla ut partiets lokala politik, hantera alla de svåra löpande politiska avvägningar som följer på framgång i kommunala val och för att upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan kommunalt förtroendevalda pirater och övriga lokalt aktiva. Självstyrande lokala föreningar är en naturlig mottagare av framtida mandatstöd, och säkerställer att kraven uppfylls att stödet ska användas för lokal verksamhet inom kommunen.
Överväganden
För att det ska bli möjligt att snabbt komma igång med lokala föreningar har vi arbetat fram ett förslag som kan sjösättas utan att det krävs några ändringar av Piratpartiets stadgar. De beslut som krävs är att två stadgebilagor antas, en som innehåller regler för Piratpartiet kring uppstart, accepterande mm av lokala föreningar, en som innehåller de stadgar som lokala föreningarna ska arbeta efter. I utformningen av dessa dokument har bland annat följande överväganden gjorts:
Fungera både nu och efter 2014: Förslaget är utformat så att reglerna för lokala föreningar kan fungera både i dagsläget med begränsade ekonomiska och personella resurser och ingen representation i kommunala fullmäktige, och i en framtid där lokala föreningarna ska hantera löpande kommunalpolitiskt arbete, ta emot mandatstöd och där vi har betydligt fler aktiva än idag.
Medlemskap i partiet förblir personligt: Med detta förslag fortsätter medlemskapet i partiet centralt att vara personligt. Partiet består även fortsättningsvis av sina medlemmar, inte av lokala föreningar. Däremot ges medlemmar möjlighet att vid sidan om medlemskapet i partiet centralt också vara medlemmar i en lokal förening. I detta förslag är medlemskap i en lokal förening alltså inte obligatoriskt för den som bor i dess område.
Möjlighet att frånta förening rätt att representera partiet: En viktig fråga i diskussionen om lokal organisation har varit i vilken mån partiets centrala organ ska vara överordnade lokala föreningarna. I detta förslag är lokala föreningarna i praktiken självstyrande. Man kan emellertid inte utesluta den olyckliga möjligheten att någon förening kan skapas eller tas över av personer med helt andra syften än partiets. Partistyrelsen har därför rätt att som yttersta nödfallsåtgärd frånta avdelningen rätten av vara lokal förening till partiet.
Hantering av lokal politik: Ett av syftena med lokala föreningar är att få ett organisationsled som kan ta ansvar för det lokala politiska arbetet i kommuner och landsting/regioner. I detta förslag har det lokala medlemsmötet sista ordet om den lokala politiken – det tar fram listor, fastställer program och det lokala medlemsmötet kan slå fast partiets linje i lokala principiellt viktiga frågor. Däremot delegeras till ordinarie ledamöter och suppleanter i fullmäktige att fatta de löpande besluten om hur man ska rösta och agera i de olika frågor som dyker upp. Partimedlemmar ska naturligtvis få komma och lyssna och berätta vad de tycker, men skulle behovet uppstå är det nödvändigt att fullmäktigegruppen har möjlighet att begränsa den tid pratglada partivänner får lägga beslag på.
Samarbete mellan lokala föreningarna mm
När Piratpartiet kommit in i lokala beslutande församlingar runt om i landet kommer vi att ställas inför stora utmaningar. Det kommer att finnas ett stort behov för pirater med lokalpolitiska uppdrag att träffas och utbyta erfarenheter med varandra – och att stödja varandra i den ofta ensamma tillvaron som den ende eller nästan ende representanten för sitt parti i en styrelse, nämnd eller fullmäktigeförsamling. Det är också viktigt att Piratpartiet går att känna igen från en kommun till en annan, och ett bättre sätt att åstadkomma detta än centrala order och piskor är att lokalpolitiskt aktiva pirater regelbundet träffas och diskuterar lokalpolitik. Med vårt inträde i kommunala och landstingsförsamlingar uppkommer alltså ett behov av regelbundna träffar mellan olika kategorier av lokalpolitiskt aktiva.
Former och villkor för en samarbetsorganisation mellan lokala föreningar, liksom för lokala föreningarnas täckande av faktiska kostnader, behöver diskuteras och utredas ytterligare, men måste vara fastslagna i god tid före valet 2014. Styrelsen planerar därför att återkomma till frågorna i en proposition till vårmötet 2013, och har ambitionen att dessförinnan först ha diskuterat frågan med de lokala föreningar som bildats, och sedan låta ett preliminärt förslag diskuteras i partiet innan den slutliga propositionen läggs.
Förslag till bilaga 1: Förslag till stadgebilaga: Regelverk för Piratpartiet kring lokala föreningar.
§ 1. Önskar minst 5 medlemmar i Piratpartiet i en kommun, där lokal kommunförening saknas, ska partiledningen vara dem behjälpliga att kalla alla partiets medlemmar i kommunen till ett konstituerande uppstartsmöte för en lokal kommunförening. Önskar minst 5 medlemmar iPiratpartiet i ett landsting/en region, där lokal regionförening saknas, ska partiledningen vara dem behjälpliga att kalla alla partiets medlemmar i landstinget/regionen till ett konstituerande uppstartsmöte för en lokal regionförening.
§ 2. En lokal förening inom Piratpartiet har bildats ifall:
a) ett konstituerande uppstartsmöte genomförts med minst fem (5) deltagare där följande punkter ingått i dagordningen:
1. Mötets öppnande
2. Fastställande av röstlängd
3. Godkännande av dagordning
4. Antagande av Piratpartiets av medlemsmöte fastställda stadga för lokala föreningar
5. Val av styrelse:
(a) Val av ordförande (b) Val av sekreterare (c) Val av kassör (d) Fastställande av antal övriga ledamöter till ett antal mellan två och tio (e) Val av dessa ledamöter
6. Val av revisor och ersättare för denna
7. Val av valberedning (en till fem personer)
8. Övriga frågor
b) protokoll från uppstartsmötet delgetts Piratpartiets styrelse tillsammans med de kontaktuppgifter som ska gälla för föreningen.
c) föreningen valt ordförande, sekreterare, kassör och revisor, och antagit den av Piratpartiets medlemsmöte fastställda stadgan för lokala föreningar.
§ 3. Partistyrelsen ska på sitt närmast kommande möte därefter notera i protokollet att en lokal förening bildats, och tillse att den får en egen del av partiets hemsida.
§ 4 Lokalpolitik:
4.1Kommunförening representerar partiet i kommunal- och kyrkopolitik och regionförening i landstings-/regionpolitik inom sitt område.
4.2Lokalföreningens års- eller medlemsmöte beslutar om att ställa upp i val till kommuner, landsting/regioner och kyrkofullmäktige, fastställer listor och beslutar om lokala politiska program. Både listor och program ska delges Piratpartiets styrelse.
4.3Lokalföreningens styrelse eller medlemsmöte nominerar partiets kandidater till övriga förtroendeuppdrag i kommuner och landsting/regioner och kyrkopolitik.
4.4Lokalföreningens medlemsmöte kan besluta hur partiet ska agera i frågor av stor principiell vikt i kommunen/landstinget/regionen/kyrkopolitiken.
4.5Piratpartiets ledamöter och suppleanter i kommun-/landstings-/regions-/kyrkofullmäktige bildar partiets fullmäktigegrupp, som löpande avgör hur partiets ledamöter ska rösta. Vid lika röstetal avgörs frågan av lokala föreningens ordförande.
4.6Vid fullmäktigegruppens möten har lokala föreningens alla medlemmar närvaro- och yttranderätt. Fullmäktigegruppen kan dock om omständigheterna så kräver begränsa denna till ett tidsbegränsat inlägg per medlem och fråga på fullmäktiges dagordning.
§ 5. Ifall partistyrelsen bedömer att den lokala föreningens agerande uppenbarligen står i strid mot partiets intressen, uppenbarligen skadar partiet eller lokala föreningen, eller på annat sätt motarbetar partiet kan partistyrelsen häva samtliga av partiet till föreningen givna rättigheter, såsom att representera och agera i partiets namn. Sådant beslut ska fattas med minst tre fjärdedelars (3/4) majoritet av styrelsens ledamöter och gäller med omedelbar verkan. Vid partiets nästa medlemsmöte ska dock beslutet tas upp för behandling, varvid beslutet antingen bekräftas eller upphävs.
§ 6. Om minst fem medlemmar i Piratpartiet i det område en vilande förening täcker så begär ska partiledningen vara dem behjälplig att kalla alla Piratpartiets medlemmar i området till ett medlemsmöte för att försöka återuppväcka föreningen.
§ 7. Om en lokal förening läggs ned ska styrelsen notera detta i sitt protokoll.
Förslag till bilaga 2: Förslag till stadgebilaga: Stadgar för lokal förening
§ 1. Föreningen
1.1 Föreningens namn är Piratpartiet i <xxx> och har sitt säte i <xxx>.
1.2 Föreningens verksamhetsområde omfattar <xxx kommun eller landsting/region>.
1.3 Föreningens syfte är:
att verka för Piratpartiets syfte och värderingar;
att inom sitt verksamhetsområde driva politiskt arbete baserat på Piratpartiets politik;
att stödja Piratpartiets verksamhet operativt och ekonomiskt på en solidarisk basis.
1.4 Föreningens verksamhetsår är kalenderår.
§ 2. Medlemskap, rösträtt, valbarhet, närvaro, jäv
2.1 Medlem av Piratpartiet som bor eller verkar inom föreningens område har rätt att erhålla medlemskap i föreningen. Medlem av Piratpartiet som ej har sådan koppling till föreningens verksamhetsområde kan beviljas rätt att erhålla medlemskap av föreningens styrelse.
2.2 Medlemsavgift fastställs av årsmöte.
2.3 Rösträtt på medlemsmöte äger den som är medlem i föreningen sedan två månader före rösttillfället.
2.4 Valbar till förtroendeuppdrag inom föreningen är person som är medlem i föreningen. Detta krav gäller inte för revisor eller dess ersättare. Uppdrag som revisor och valberedare i föreningen får ej kombineras med att vara styrelseledamot i föreningen.
2.5 För föreningens och dessa stadgars syften ska elektronisk kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
2.6 För föreningens och dessa stadgars syften ska elektronisk närvaro vara att jämställa med fysisk närvaro.
2.7 Regler om jäv i Piratpartiets stadga gäller för tillämpliga delar i föreningens arbete.
§ 3. Årsmöte
3.1 Årsmöte är föreningens högsta beslutande organ, och ska hållas senast 31 mars. Styrelsen beslutar om tid och plats.
3.2 Styrelsen ansvarar för att kalla till årsmöte via e-post till de medlemmar som har gett partiet sin adress. Kallelse ska ske minst två veckor före mötet, och innehålla information om hur medlem kan väcka ett ärende att behandlas på mötet (motion). Om Piratpartiet upplåtit plats för den lokala föreningen på Piratpartiets hemsida behöver kallelsen återges även där.
3.3 Medlem kan kräva att ett ärende (motion) ska behandlas på årsmöte. Motionen ska i så fall vara inskickad till styrelsen senast en vecka före mötet.
3.4 Motioner ska vara publicerade väl synliga på föreningens del av partiets hemsida, eller delgivet via e-post, senast fem dagar före mötet.
3.5 Förslag från styrelsen till årsmöte (exempelvis förslag till verksamhetsplan och budget) kallas propositioner, och ska också senast fem dagar före mötet vara publicerade väl synliga på föreningens del av partiets hemsida eller delgivet via e-post.
3.6 På årsmöte behandlas följande ärenden:
1. Mötets öppnande
2. Fastställande av röstlängd
3. Mötets behörighet
4. Val av mötets ordförande, sekreterare och två justerare
5. Godkännande av dagordningen
6. Styrelsens verksamhetsberättelse för föregående år
7. Styrelsens ekonomiska berättelse för föregående år.
8. Revisionsberättelse för det föregående året
9. Frågan om ansvarsfrihet för föregående års styrelse
10. Inkomna motioner
11. Kommande års verksamhetsplan och budget samt andra propositioner från styrelsen
12. Val av kommande års styrelse:
(a) Val av ordförande (b) Val av sekreterare (c) Val av kassör (d) Fastställande av antal övriga ledamöter till ett antal mellan två och tio (e) Val av dessa ledamöter
13. Val av kommande års revisor och ersättare för denna
14. Val av kommande års valberedning (en till fem personer)
15. Övriga frågor
3.7 Om en övrig fråga väcks på årsmöte utan att ha angetts i kallelsen krävs två tredjedels majoritet (2/3) för att mötet ska fatta beslut.
§ 4. Medlemsmöte
4.1 Om föreningens styrelse, revisor, minst en tredjedel (1/3) av föreningens medlemmar eller Piratpartiets styrelse kräver det ska styrelsen kalla till medlemsmöte.
4.2 Vid giltigt krav på medlemsmöte kan den som krävt det sköta kallelsen. För att vara behörigt måste föreningens medlemmar meddelas minst två veckor i förväg.
4.3 På medlemsmöte kan endast de ärenden som nämnts i kallelsen behandlas.
§ 5. Styrelse
5.1 Styrelsen väljs på årsmöte och tillträder direkt efter valet.
5.2 Styrelsen beslutar om firmateckning för föreningen.
5.3 Styrelsen är beslutsmässig om alla ledamöter är kallade minst en vecka före mötet eller om de är kallade minst två dagar i förväg och minst två tredjedelar (2/3) av ledamöterna deltar i mötet.
5.4 Föreningens revisor och dennes ersättare har rätt att närvara vid styrelsemöten.
5.5 Styrelsen organiserar verksamhet inom föreningens område och ska
a) inför årsmöte utforma förslag till verksamhetsplan och budget för kommande verksamhetsår,
b) efter avslutat verksamhetsår redovisa verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse, leverera denna till Piratpartiets partistyrelse senast 15 februari och minst fem dagar före årsmötet anslå dessa på föreningens del av partiets hemsida, om sådan finnes.
§ 6. Revision
6.1 Revisorn ska för det år den är vald granska föreningens verksamhet och ekonomi: hur styrelsen verkställt fattade beslut, använt föreningens resurser och dokumenterat ekonomiska transaktioner.
6.2 Efter genomförd revision ska revisorn upprätta en revisonsberättelse som ska lämnas till föreningens styrelse senast fem dagar innan årsmötet, och samtidigt delges Piratpartiets styrelse samt om möjligt publiceras på upplåten plats på Piratpartiets hemsida.
6.3 Det åligger styrelsen att vara både föreningens och Piratpartiets revisorer behjälplig i deras arbete och låta dem ta del av alla relevanta handlingar.
§ 7. Valberedning
Valberedningens uppgift är att ta fram förslag på personer till de val som förrättas på årsmöte, och om årsmöte så beslutar även bereda andra val till förtroendeuppdrag.
§ 8. Stadgetolkning
Vid oklarhet om hur dessa stadgar ska tolkas avgörs frågan av Piratpartiets styrelse, med undantag för eventuella stadgebilagor under § 11.5 för vilket föreningens styrelse ska anses ha tolkningsföreträde.
§ 9. Stadgeändring
Alla stadgeändringar utom stadgebilagor under § 11.5 beslutas av Piratpartiets medlemsmöte genom enkel majoritet och träder i kraft fyra (4) veckor efter fattat beslut.
§ 10. Nedläggning
10.1 Om föreningen inte hållit årsmöte två (2) månader efter utsatt tid i § 3.1 anses föreningen vilande, i upp till ett år.
10.2 När föreningen är vilande har varje grupp om minst fem (5) medlemmar i Piratpartiet inom föreningens verksamhetsområde rätt att kalla alla partiets medlemmar i föreningens område till ett medlemsmöte, för att behandla de frågor som nämns i §3.6.
10.3 Om ett sådant möte väljer ny styrelse och revisor och påbörjar en process för att hantera de ytterligare frågor som nämns i §3.6 ska föreningen anses vara återuppväckt.
10.4 Om förening inte återuppväckts inom ett år läggs den ned, och dess tillgångar tillfaller Piratpartiet.
§ 11. Bilagor
11.1 Årsmöte kan välja att lägga dokument som bilaga till stadgan.
11.2 Vid motsägelser mellan bilagas och stadgas formulering gäller stadgan.
11.3 Bilaga ändras, läggs till eller tas ifrån stadgan genom beslut på årsmöte med enkel majoritet av rösterna.
11.4 När bilaga läggs till eller tas ifrån stadgan uppdateras § 11.5 omedelbart utan att vidare beslut om stadgeändring krävs.
11.5 Följande dokument ligger som bilaga till dessa stadgar: