handdator

Visa fullständig version : Dyrare med mobiltelefon än fast telefon

Gandrain
2006-06-15, 19:40
Hur kan det komma sig att det är dyrare att ringa till och från mobiltelefoner än det fasta nätet? Det kan väl inte vara så att det kostar mer att underhålla det trådlösa mobiltelefonnätet än alla oändliga kilometer koppartråd genom skog och mark? Det kanske är jag som har missat något, men jag tycker det verkar som att mobiltelefonoperatörerna tjänar stora pengar på "nyheten" mobiltelefoni och konsumenternas oförmåga att ifrågasätta. Borde det inte vara betydligt billigare att ringa mobilt än fast?

/Peter

Ken Rabelius
2006-06-15, 19:44
Bra fråga, värd att fundra över, men inget som pirat partiet tar någon politisk ställning till om jag fattat saken rätt :)

Mist
2006-06-15, 22:02
Gandrain (2006-Jun-15)Hur kan det komma sig att det är dyrare att ringa till och från mobiltelefoner än det fasta nätet? Det kan väl inte vara så att det kostar mer att underhålla det trådlösa mobiltelefonnätet än alla oändliga kilometer koppartråd genom skog och mark? Det kanske är jag som har missat något, men jag tycker det verkar som att mobiltelefonoperatörerna tjänar stora pengar på "nyheten" mobiltelefoni och konsumenternas oförmåga att ifrågasätta. Borde det inte vara betydligt billigare att ringa mobilt än fast?

/Peter

Jag har två teorier angående det:

1. Operatörerna vill helt enkelt ha så mycket cash av kunderna som det möjligen går att få.

2. Operatörerna har på relativt kort tid lagt ner enorma summor och belopp på att bygga sina mobila nät. Och dessa pengar vill de troligen ha igen relativt snabbt. Jag är inte alls pejlad på vilka summor det handlar om, men kan misstänka att det är åtskilliga miljarder. Det fasta nätet består av mycket koppartråd, vilket statliga Televerket/Telia la ner för rätt länge sedan. Alla operatörer betalar samtraffikavgift för att använda dessa nät.

Man tycker att i första fallet borde det finnas en reglering. Sveriges mobilavgifter är verkligen, i min åsikt, väldigt höga. Dock något jag inte är så värst insatt i.

Fast kanske är det tur att det är så, annars skulle vi alla gå runt i framtiden med cancer på hörselnerverna 0o

Gandrain
2006-06-15, 23:04
Säkert är det så att både teknikutvecklingen och utbyggnaden av mobilnätet (-näten) har kostat och kostar mycket pengar. Men GSM-tekniken är i dagsläget relativt gammal och av egna erfarenheter sätts det inte upp nya sändare utan det är 3G som gäller. Så det borde ju bli, på längre sikt, billigare än det fasta nätet.

/Peter

Holi
2006-06-15, 23:05
Såvitt jag förstått det är det dyrare för operatörer att hyra in sig på mobilnätet än markbundna nätet då det som det nämns är nybyggt å förlusten på att bygga det inte är igentjänat än... Tex 3g kostade nån miljard bara för att köpa licensen för att bygga nätet... Vi snackar väldigt mycket pengar som är utkastade bara för att försäkra ett monopol osv... Dessa pengar tjänar inte sig själva direkt.. Särskillt inte på att operatörerna tar så låga priser som möjligt.. dem vill få tillbaka sin investering å göra den till en enorm vinst...

Jeinhor
2006-06-15, 23:31
Det är ju HELT UPPENBART att priserna måste vara så höga....

Undrar vad han.. Gandrain (?) tänker med?

Miner
2006-06-16, 00:46
Jämför med cd-skivan när den kom, dyrare än lp men priset skulle ju sjunka med tiden sas det... vi vet ju hur det gick!? :angry:

Jonas68
2006-06-21, 22:08
Anledningen till att det blir dyrare med mobiltelefoni är ju att mobilnätet byggdes ganska nyligen och att stora pengar investerats. Koppartrådarna las ju ner för många år sedan så alla investeringskostnader är för länge sedan betalda. Hade koppartrådsnätet varit lika nybyggt som mobilnätet så hade fast telefoni varit dyrare.