handdator

Visa fullständig version : Nostalgi

Paulsrud
2006-06-15, 20:43
Ja, var det inte nåt speciellt när det tog 30 min att ladda hem en skön låt på ditt 56K modem? Medans napster var som störst, och fildelning var inte särskilt olagligt. När man hittade nåt på Napster eller Winmx eller va man nu använde, eller kanske för direkt nedladdning från en vanlig hemsida. innan Dc++ och Torrenttrackers =). Känn er gamla och Dela lite minnen :)

Andreas Käiväräinen
2006-06-15, 21:59
jag är väldigt nyfiken på hur infinite_emma hade det i sin barndom... Ryktes vägar så har jag hört att det var ett tag sen... :D

Björn Felten
2006-06-15, 22:46
Andreas Käiväräinen (2006-Jun-15)jag är väldigt nyfiken på hur infinite_emma hade det i sin barndom... Ryktes vägar så har jag hört att det var ett tag sen... :D

Det stämmer nog. Om inte annat så märker man det på den totala avsaknaden av anglo saxiska sär skrivningar i hennes texter. :hehe:

Ryktes vägar? Fnys!

Joakim Holgersson
2006-06-16, 07:25
Under 1984 köpte jag min första egna dator, en ZX81 som har 1 kB (jodå 1024 byte), en enkel skrivare till den som hade spelialpapper där den brände bort ytterlagret för bilda tecknen.

Som långtidslagring hade man kassettbandspelare (mono). Efter två månader så blev det uppgradera till 16 kB - man kunde göra en massa med den.

Blev också I/O kort med 8 in resp. 8 utgångar - antingen etta eller nolla.

ZX81 har tuchetangentbord på sig. FÖr se den kopplade man den till vanlig TV o fick bilden i s/v - inte ens gråskala fanns.

Kopiering på den tiden bestod i att man fick jaga rätt på det som var intressant och sen sätta sig ner och knappa in allt.

Gud nåde om säkringen gick eller strömavbrott, för gick inte mellanlagra på kassetterna, var först när programmet var klart som man kunde spara det.

Fast det gick få tag på redan färdiga program eller spel.

Rätt härlig maskin, man lärde sig en hel del på den. Självklart har jag det kvar - skall behålla det.

På den tiden var det väldigt ovanligt med egen dator i hemmet, Skolan var rätt skrytsamma till andra skolor, för var 4st till somn hade dator i hemmet, och var inte ens vanligt med ens en elev hade en dator hemma.

infinite_emma är inte alls gamal, så det så! :)

Edit - förlåt, men jag skrev fel årtal, 1980 skall det vara, 13 år då, o 38 år idag... är såndär åldern tar ut sin rätt ibland - så vänta bara, ni är där nog så småningom, hehe :)

Ken Rabelius
2006-06-16, 07:28
<DIV>infinite_emma är inte alls gamal, så det så! http://www.piratpartiet.se/forum/Skins/Piratpartiet/Images/EmotIcons/Smile.gif </DIV><DIV></DIV><DIV>Var inte så ohövliga! man frågar inte en dam om hennes ålder! ;)</DIV>

Joakim Holgersson
2006-06-16, 07:39
Ken Rabelius (2006-Jun-16)ohövliga! man frågar inte en dam om hennes ålder! ;)

det gör man visst det! man frågar om det inte blir 25 år i år!

och man kallar inte en 25 åring för dam! det är ju samma som Tant! :w00t:

Paulsrud
2006-06-16, 10:14
Ja, va är väl jag till att starta en nostalgi tråd när jag inte ens vad född när Joakim köpte sin dator. Men så pass gammal så när jag va liten så hade vi minsann en gammal trotjänare med Win 3.1. Vilket faktiskt va en väldigt bra maskin :), och det eviga diskettletandet när man måste gå igenom en storhög disketter för att hitta den man söker...Den nya datorn hade väldigt skrytsamma 450mhz processorn :O och win 98. deluxe maskinen, allt var väl så nytt det kunde bli då. en 12 år gammal eller nåt, visar min 3 år äldre storebror mig det makalösa programmet napster, och plötsligt kan jag sitta och lyssna på Foo fighters låtar från skivan "The Colour and the shape" som jag inte hört förut :hehe: (kan påpeka att jag också äger nästan alla deras skivor)

Joakim Holgersson
2006-06-16, 10:50
Paulsrud (2006-Jun-16)Ja, va är väl jag till att starta en nostalgi tråd när jag inte ens vad född när Joakim köpte sin dator.

fick göra en justering...

förlåt, men jag skrev fel årtal, 1980 skall det vara, 13 år då, o 38 år idag... är såndär åldern tar ut sin rätt ibland - så vänta bara, ni är där nog så småningom, hehe :)

Hade innan dess syslat en del med ABC80 - också kassettbandspelare.

när man fick tag i CBM64 (commendoren) så var man inte bunden med kassetbandspelare - 5,25 tums floppydisketter!!! kommer inte håg hur mycket det var per skiva men inte mycket i dagens mått. givetvis två st sådanna hade man, och så klart en kassettbandspelare - där jag fick modifiera så det gick med en etra kassettbandspelare.

senare släpptes en 10 MB - jodå tio mega byte hårddisk. - gissa om man blev säker stämplad som abnorm från alla spekulationer man kanske var det ;)

infinite_emma
2006-06-16, 11:09
*skrattar ihjäl sig* Jag är så gammal att jag kommer ihåg vem som uppfann internet! Eller vänta nu...? Kanske är jag så pass gammal att jag glömt det redan... Nåja - allt är mitt fel! :D

Jag kommer definitivt ihåg när vi spelade text-spel på TV-n i alla fall... Och mitt första riktigt köpta dataspel var Gabriel Knight - elva floppys och mycket tålamod... Fantastisk grafik tyckte vi på den tiden!

Vidvinkel
2006-06-16, 11:33
Satt med min A500 och ett 14.400k modem och NcomnBBS 2. Man fick tjata lite på sysop för att få s.k elite password föra att få tillgång till icke PD och freeware filerna. mmm... ANSI och SCHII grafiken var urläcker på en el bbser. Det är grejer det.

C-64 disc= ca 640 kb fast de var ju dubbelsidga så man kunde spara på baksidan med. Finns numera interface för cdrom och vanlig hårdisk. Finsn också en superCPU på 20 mhz (20 ggr farten) och 4 mb ram!!! (64kb är standard)

Anders Forsman
2006-06-16, 11:39
Jag kommer ihåg när man samlades på lördagar för att lyssna på tio i topp som höll på en timme - det var grejer det - sen var det ingen mer musik under veckan, utan man försökte ratta in Radio Luxenburg som var näst intill omöjligt att lyssna på. hmm jo det gick så där på natten och om det var vindstilla ;)

Björn Felten
2006-06-16, 12:45
Anders Forsman (2006-Jun-16)Jag kommer ihåg när man samlades på lördagar för att lyssna på tio i topp som höll på en timme - det var grejer det - sen var det ingen mer musik under veckan,

Fast sedan kom Kvällstoppen. Tisdag klockan 20:00 vill jag minnas.

Ahh, vilka tider. Någon som minns "Bunta ihop dom..." (http://thepiratebay.org/details.php?id=3252608) som blev censurerad? En monolog på topplistorna. Och även "Je t'aime", den franska stönmusiken, råkade ut för samma sak.

utan man försökte ratta in Radio Luxenburg som var näst intill omöjligt att lyssna på. hmm jo det gick så där på natten och om det var vindstilla ;)

Fast egentligen sände de väl bara på natten? Från klockan 20 eller så.

Joakim Holgersson
2006-06-16, 13:11
Få in Radio Luxenburg eller riktigt avlägsna stationer var inga större svårigheter. Fast det hjälpte nog en hel del med rätt utrustnign och facklitratur.

Radion som jag använde var kanon, olika ingångar för antennanslutningarnar, även en kontakt till en sändardel.

Fick jag höra av släkting som klckte ur sig i still med det var samma radio de hade inom FRA på signalspaningarna från sena 40-talet och framåt,

inte svårt räkna ut vad han jobbat med ett tag. Sen gick där åt en massa EK-tråd (vanlig elkabel för installation) som antenn.

Tyckte det var svårare separera närliggande frekvenser ibland. Undrar om jag har den kvar i ena förådet :)

Björn Felten
2006-06-16, 13:40
Joakim Holgersson (2006-Jun-16)Få in Radio Luxenburg eller riktigt avlägsna stationer var inga större svårigheter.

Sedan fick man ju bil, och då blev det genast lättare. Med sitt idealiska jordplan har bilradion alltid haft bra mottagning.

Mmmm... sitta med tjejen i bilen och lyssna på RL. Fading och sprak och knaster ibland. Knatter när en moppe körde förbi. Toppenmottagning för det mesta. Fast bara i mono och med frekvensomfång som i en telefon (AM). Det är nostalgi på högsta plan.

Spiff
2006-06-17, 03:37
tycker bästa om nes med mario och megaman

MrPumpernickel
2006-06-17, 11:00
Nostalgi för mig är 286a med svart/gul skärm och förlegade spel som oftast krävde tid att ens förstå hur man startade, samt programmeringstester i Basic som jag erkänner att jag aldrig riktigt förstod mig på.

Senare erfarenhet med bl.a. 486or inkluderade mp3-piratning på gammalt hederligt sätt, genom att packa dom med rar.exe (inte WinRAR) i bitar stora nog att passa på diskett och sedan packa upp/ihop dom på annan dator. Kan t.om. komma ihåg sista låten jag delade med mig mellan kompisarna på det sättet, Aqua - Barbie Girl...kanske inget jag är stolt över.

Underbara ungdomsår, vart har ni tagit vägen, jag saknar min Olivetti med Win 3.11 och DOS...those were the days!

Holi
2006-06-17, 11:06
Jag personligen kommer ihåg min första dator som min fader inhandlade åt mig när jag var 3 (Det härliga året 1987) den lekte jag med å hade inga betänkligheter över alla kassetter å annat mysko som nyttjades.. Var för ung för att förstå det hela då... Men senare runt 92-93 blev jag gripen av själva dela med sig rörelsen (då uppnådda 8-9 år vis och gammal som jag var) då jag började kopiera och dela med mig av spel på min fantastiska Amiga 500 med en klasskompis... Tiderna var underbara spelen flödade och ingen hotade med vare sig fängelsestraff eller böter.. Tycks mig även komma ihåg en bastant 486a på hela 66MHz (om jag inte missminner mig självklart... var ju så gammal och vis redan då så minnet har redan börjat svika tyvärr) som jag kopierade spel till och från (även här dessa underbara små smidiga disketter). Livet lekte och alla var nöjda och glada.. Det hela fortsatte självklart enda tills idag men förföljelsen och hoten har bara blivit värre och värre... Medans man kopiera mer och mer sammtidigt skrämmande nog.. Vad hände med gamla goda tiden?

Björn Felten
2006-06-17, 12:51
Min första dator var en TRS-80 från Radio Shack. Direktimporterad, så den behövde en 110/220V trafo som jag monterade lite elegant inne i den medföljande 12 tums TV-monitorn.

4kB RAM och OS:et (föregångaren till MS-DOS, dvs en första version av BASIC) låg på 12kB ROM.

Lagringsmedia var en medskickad kasettbandspelare.

Nästa dator blev en hemmabyggd RT-dator, efter en byggbeskrivning i Radio&Television -- numera Elektronikvärlden.

Paulsrud
2006-06-21, 10:18
MrPumpernickel (2006-Jun-17)Senare erfarenhet med bl.a. 486or inkluderade mp3-piratning på gammalt hederligt sätt, genom att packa dom med rar.exe (inte WinRAR) i bitar stora nog att passa på diskett och sedan packa upp/ihop dom på annan dator. Kan t.om. komma ihåg sista låten jag delade med mig mellan kompisarna på det sättet, Aqua - Barbie Girl...kanske inget jag är stolt över.Underbara ungdomsår, vart har ni tagit vägen, jag saknar min Olivetti med Win 3.11 och DOS...those were the days!

Ah precis! kommer ihåg när jag packade in massa mp3.or på disketter och flyttade runt. eller längre fram när man lånade cd skivor av kompisar med allt möjligt på :D

Jag saknar win 3.11. Installera spel från disketter i DOS. Man fick sitta och läsa instruktionerna för hur man skulle installera spelet. "skriv A: Run" nåt sånt där kommer inte ihåg :)

manimani
2006-06-27, 13:41
Min gedigna bakgrund som upphovsrättbrytarligist

Mitt första allvarliga brott mot upphovsrättslagen skedde hösten 1991 då jag gick i femte klass. Jag och en klasskamrat producerade då serietidningen Blandat, som utkom i tre nummer och som vi sålde kommersiellt på vår skola: 2 kr för ett svartvitt ex, 3 kr för "halvfärg" och 4 kr för ett ex helt i färg. Upplagan låg på cirka 40 exemplar per nummer om jag minns rätt. Tidningen var cirka 20 sidor tjock: uppkopierad i smyg av min pappa på hans kontor. Den nyssnämnda färgläggningen var gjord helt för hand med färgpennor.

Tidningen bestod till största del av egenproducerat material, men vi brukade ha ett eller två uppslag med "knep och knåp" där inslagen och illustrationerna var direktpiratkopierade från typ Bengt Wahlströms pyssel och Barnens Vetenskapsmagasin och dylikt. Dessutom hade vi en sida med roliga historier som var avskrivna ord för ord från vitssamlingar. Samt ibland valda notiser stulna ur Guiness Rekordbok. Och när inspirationen tröt för mig i tredje numret så stal jag rakt av konceptet från ett antal strippar ur serien Träsket och använde i min egen serie Polen.

Hela företaget stoppades av en nitisk rektor just när vi var klara att ge ut vårt extratjocka julnummer samt hade inspirerat fram en konkurrenttidning. Anledningen var att "kommersiell försäljning är inte tillåten på skolan. Föräldrarna kan tro att det är en officiell skoltidning som de är tvungna att köpa." Så här i backspegeln var det nog tur att det hela fick ett slut innan jag på allvar halkade in på sjöröveriets bana.

Ett år senare var pirat-frestelsen nära: Jag hade producerat ett 70-sidigt skolarbete om segelfartyg, där hälften av bilderna var ritade av mig själv, men den andra hälften (typ 20-30 st) var kopierade från böcker. En historieintresserad lärare på skolan berömde arbetet och sa att han mycket väl skulle kunna betala en femtiolapp för en kopia att ha som ett användbart referensverk i ämnet, förutsatt förstås att jag renskrev alltihop på maskin. Jag bedömde dock den erbjödna betalningen som lite för låg för att motivera den uppskattade arbetsinsatsen för en sådan renskrivning. Vilken var en himla tur, för annars skulle jag i min naivitet säkerligen ha använt de piratkopierade segelfartygsbilderna även i denna renskrivna, kommersiella version.

I samma veva fick vi vår första dator, en 286:a. Motiveringen för inköpet var seriöst: den skulle användas av familjeöverhuvudet för bokföring. Som en bonus i köpet ingick dock att en praktikant på datorbutiken skulle fixa fram några piratkopierade DOS-spel som jag och min bror kunde glädjas åt. Vid uppgradering till en 486:a några år senare fick vi samma deal. Det spel som jag minns med allra störst patos från denna epok var Prince of Persia. Eftersom vi inte hade någon manual så visste vi inte att man kunde spara spelet med Ctrl-S. Utan vi fick börja om från början hela tiden och blev tämligen drivna. Detta var också på den tiden när mammor blev väldigt oroliga när barnen satt inomhus framför datorn så länge som nästan en hel timme.

Några år senare utbytte jag även disketter med spel med en klasskamrat.

Jag började även själv programmera spel med hjälp av en piratkopierad version av Turbo Pascal.

Mitt första spel, textäventyret Ankungespelet, använde rakt av texten från en förkortad svensk översättning av H.C. Anderssens Den grimme aelling, fast med ordet "han" (ankungen) utbytt till "du" och med handlingen avbruten av frågor om hur man ville agera, där det gällde att svara rätt för att inte dö. Jag hade fräckheten att bifoga detta "plagiat-spel" som en bilaga till ett skolarbete i Svenska.

I Monsterland, ett shoot-em-up-spel med ASCII-grafik, lät jag PC-speakern spela en version av "Nu är julen kommen" som signaturmelodi. Rättighetssituationen är oklar.

Det oavslutade RPG-spelprojektet Drakborgen var till hundra procent baserat på brädspelet från Alga med samma namn. Dessutom hade varje hjälte sin egen lilla PC-speaker-jingel av ungefär samma längd som de mobiltelefonsignaler som idag är en gigantisk upplevelseindustri i sig. Och medan vissa av dessa trudelutter, som Riddar Rohans och Durim Dolkspännes, var baserade på förlagor av Beethoven et al, så var t.ex. Yushugom Bugd-Uhls signaturmelodi riffet från en modern raplåt vars namn jag tyvärr glömt.

Samtliga ovan nämnda spel lade jag några år senare ut offentligt för nedladdning på min personliga hemsida på Passagen.

Internet förändrade mycket. Min bror och jag var bland annat väldigt intresserade av den kriminella Abandonware-scenen och laddade hem massor av emulatorer och tillhörande ROM-ar.

Vi gör en snabbspolning fram till maj 2006 då jag under tentaperioden som alltid gör massa annat förutom det jag ska. Så jag hänger på YouTube hela dagarna och tittar på gamla teckade propaganda-filmer från Disney och Warner Bros som producerades under andra världskriget men som inte alls distribueras idag på grund av de innehåller så mycket rasistiska karikatyrer av japaner, samt att de är allmänt präglade av den säregna tidsanda som rådde under kriget.

Jag startar också ett trivialt hobby-forskningsprojekt om uppkomsten av en viss populärkulturell kliché, och i samband med denna forskning, för att få tag i de relevanta gamla obskyra dokumenten, så blir jag tvungen att på allvar börja med fildelning, en företeelse som jag tidigare inte alls haft något emot, tvärtom, men som jag helt enkelt inte känt så stort behov av att utnyttja. Forskningsprojektet har nu kommit en bra bit på väg och har fått uppskattande kommentarer från åtminstone sju personer. Det skulle ha varit helt omöjlig att genomföra utan fildelning.