handdator

Visa fullständig version : Vådan av ensamrätt på distribution

Bo Leuf
2006-06-16, 12:16
(En parantes som ändå har en poäng.)

För hemskt många år sedan skulle jag sälja affischer och hittade en riktigt snygg produktion tryckt i Holland. Problemet var att jag fick inte beställa direkt från förlaget, utan en Skandinavisk agentur hade ensamrätt för denna marknad. Ok jag fick så småningom reda på vart jag skulle vända mig, gjorde noga val från förlagskatalogen, och skickade min beställning. Efter en kanske väl lång tid fick jag sändningen. Jättefint.

Döm om min förvåning när någon från agenturen ringde upp mig några dagar senare och bad så hemskt mycket om ursäkt. Vaför då. Jo, det var ett beklagligt misstag att jag hade fått sändningen. Den hade plockats och skickats på eget bevåg av en anställd. Produkterna i min beställning var nämligen inte alls på den lista som ansågs 'marknadsanpassad' för Sverige.

Försäljningsansvarige lovade att detta skulle inte upprepas, utan jag skulle i fortsättning få standardurvalet när jag ville beställa igen.

Ja, någon mer betällning genom den agenturen blev det inte. De gjorde visst konkurs senare efter en misslyckad satsning på 'uthyrning' av ställ med färdiga urval och påfyllningstjänst. Men om ni undrar varför alla butiker i landet som säljer affischer verkar ha exakt samma urval på något hundratal motiv... tja. Affärskonceptet verkar leva vidare.

Poängen är att man gör fortfarande så i modern distribution av film och musik. Lokala agenturer med ensamrätt väljer ut det som man anser passar, en bråkdel av utbudet.