handdator

Visa fullständig version : Piratlåt?

Jesus
2006-06-16, 22:12
Ey m8ys!

Jag fick en idé för någon dag sedan, varför inte göra en piratlåt?

Det finns ju en massa låtar om olika politiska åsikter och orättvisor, varför skall inte vi ha en?

Då började jag fundera på vad för melodi det skulle kunna vara. Men jag har aldrig pysslat med musik förut, så jag tänkte på något som en cover. Sen kom jag på, vad jag tycker verkade som en kul grej: Att göra låten i samma stil som The Streets - The Irony of it all.

Har ni hört den? För de som inte har det så kan jag sammanfatta den:

Det är två killar, en pro-cannabis kille och ett fyllesvin till fotbollshulligan, som var och en ger sin bild på cannabis och alkohol.

Min tanke var att man ersatte den sköna pro-cannabis killen med en nätpirat (säga vad man vill om cannabis, men det är han som vinner i diskussionen), och alkisen med en antipirat.

Jag har aldrig försökt lära mig ett instrument ens, så jag har ingen känsla för att skriva musik. Ni får hjälpa till. Ville bara se om det var någon som kännde för idén och så vill jag få något skönt resultat. Det får vara min start och så får jag se om det kommer någon vart.

/Blå

Joakim Holgersson
2006-06-16, 22:37
det finns några piratlåtar lite varstanns på forumet, alltid bra med fler låtar

det enda som saknas är tonsättare o sånt för göra en passande låt - sen klär några av oss ut som pirater - och så klart gör en egen musikvideo :)

Rheo
2006-06-16, 22:51
Jag har faktiskt tänkt på idén senast idag. Det jag tänkte var något i stil med de visor som sjungs vid olika tillfällen. De som sjungs av högskolestudenter på deras fester och sittningar kanske mest är att ta ifrån. Varje högskola har sina egna visor med tillhörande traditioner. Jag har förklarat rätt så diffust, men det ska nog ge en bild av vad jag har tänkt.

Jesus
2006-06-16, 23:35
Joakim: Kan du länka till några? För inspiration...

Joakim Holgersson
2006-06-17, 12:00
Jesus (2006-Jun-17)Joakim: Kan du länka till några? För inspiration...

oj, jag hade om jag "hunnet o orkat" men enklast blir om du provar "Search" och gör avanserad sökning.

Jesus
2006-06-17, 12:26
Okej, jag börjar väl med några textrader:

-------------------------------------------------

Hej hej. Mitt namn e Pontén, å ja e antipirat.

Det finns inget jag gillar mer än att göra livet surt för ungar.

På veckodagarna försöker jag lura politiker att sätta dit pirater och ...

...

Eye, mitt namn är Jonas och jag är kriminell.

Enligt Hollywood skall jag betala massa böter. RIM1

För all film och musik jag piratar. RIM1

De är bara några få låtar RIM2

När polarna är här och hänger RIM2

Men tydligen är jag farlig RIM2

Låt oss snacka datorer RIM3

Kolla min nya modd RIM3

Skall vi se en film till?

Drar till ett LAN senare. RIM4

Skönt drag där, juste folk. RIM4 -Passa Jolten

Drog några kursböcker, för att palla tentan

Låter vi farliga?

-------------------------------------------------------------------

Det var säkert det sämsta ni hört någongång, men jag ville få detta att börja. Det borde väl finnas någon som är lite intresserad av att pyssla lite på det.

Joakim Holgersson
2006-06-17, 20:08
Jesus (2006-Jun-17)Det var säkert det sämsta ni hört någongång

gjorde nog din låt orättvist när jag satt och sjöng den, något närmare vokabulär finns inte, undantag plågeri osv

så jag kan itne göra en rättvis bedömning, är tondöv o ingen-vacker-stämma-vid-sång

bra någon börjar med det!