handdator

Visa fullständig version : Objektiva nyheter?

jrn
2006-06-17, 04:35
Ju mer jag funderar på detta desto mer anar jag att stora tidningar och annan media inte kan vara 100% opartiska mot Piratpartiet.

Aftonbladet driver en nätbutik som säljer musik, Poplife (tror jag den heter). Det finns alltså ett vinstintresse av att inte förändra upphovsrätten.

Dagens Nyheter och Expressen ägs av Bonnier, vars skivbolag är med i IFPI. Dagens nyheter har skivrecensioner och "Veckans Skiva", och alltså ett samarbeta med skivindustrin. Även Expressen har ett nära samarbeta med skivindustrin. Ta första bästa recension ( http://expressen.se/index.jsp?d=112&a=610176 exemeplvis) och notera att skivbolaget till och med står med i rubriken.

Samma sak med SvD, som innegår i samma koncern som Aftonbladet. Kolla in här hur, vid varje skiva som recenserat, Bolaget exponeras tydligt: http://www.svd.se/dynamiskt/rec_skivor/did_8352603.asp Det finns ett samarbete där också.

Schibsted, som äger SvD och Aftonbladet, äger även några filmbolag. http://www.schibsted.no/en/tvfilmpublishing/companies/

Är det jag som är konspiratorisk här eller ligger det något i det jag säger?

respectless
2006-06-17, 05:04
Opartisk media, finns det?

Utan att göra ett kort inlägg långt, nog bara att acceptera tyvärr :P

Björn O
2006-06-17, 10:35
Tja med tanke på att intresset från t.ex. Aftonbladet har gått ner till total isvinter den senaste veckan. De gör allt för att tysta ner detta så att det inte ska bli en valfråga.

Appropå tidningar som driver opinionsbildning, fundera nästa gång t.ex. melodifestivalen eller någon mediadriven dokusåpa går igång hur media agerar och hur det påverkar resultatet.

MrPumpernickel
2006-06-17, 11:46
Jag har svårt att tro att den stora rikspressen som AF, EX, DN, SVD etc kan på något sätt vara objektiv. Enstaka journalister kan säkert vara det, problemet är då snarare att deras artiklar blir sågade innan de publiceras. Ett exempel på det diskuterades för ett tag sedan angående att Piratpartiet inte nämndes i AFs artikel angående demonstrationen på Mynttorget trots att den (enligt någon utsago) hade funnits i orginialartikeln som sedan hade kapats ner.

Största chansen att hitta mer objektiva artiklar är nog att kolla på lokalpressen som (oftast) inte har några direkta finansiella intressen i musik, film eller mjukvarubranschen. Finns givetvis undantag från det också som artikeln i Norrbottens-Kuriren nyligen där piratpartiet jämfördes med "flugskit", dock man kan spekulera i att det har något att göra med deras nyliga introduktion av "Kuriren-TV".

Load
2006-06-17, 12:33
Opartiska media finns inte av en enkel anledning...

Om man skriver 100% piraternas version är du inte partisk mot någon annan som tycker annorlunda. Detta gäller självklart alla frågor. Man säger att man ska vara så objektiv som möjligt men vissa tidningar håller hårdare på det än andra.

Ska du vara 100% partisk mot piratpartiet är det enbart en egengjord pirattidning som skulle kunna klara det men det är inte heller särskilt troligt eftersom den knappast kommer att förmedla samtliga piraters önskemål :)