handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Magnus Tyrebrant

Mötespresidiet
2012-02-24, 12:16
Magnus TyrebrantKandiderar till Styrelseledamot 2012-2014 och Fyllnadsval styrelseledamot 2010-2012.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=138

Ålder: 39
Bostadsort: Västervik
Fildelar: Nej :P
Favoriträtt: Barnkonventionen.
Religion: Jag tror på mig själv.

Under förutsättning om snacket att: "bredda politiken" är äkta.

Jag vill jobba för:

Att tona ner piratkopieringsfrågorna, då de tyvärr bara dränker allt annat och omöjliggör en "breddning" av politiken för PP.
-Men flyttar gärna över fokus till att ifrågasätta tex:patentvillkoren.
Att få in ett pedagogiskt perspektiv i samhället, och byta ut det auktoritära systemet som råder i samhället.
Att återinföra en fungerande välfärd.
Att ifrågasätta privata sektorns rättigheter till monopolliknande samhällsfunktioner.
Att stärka offentlighetsprinciperna inom Sverige och EU.
Att arbetslösa skall utbildas istället för att placeras på meningslösa förvaringsplatser, företagen behöver kompetent personal.
Att underlätta för individer att flytta mellan städer, det skulle gynna både arbetslösheten och integrationsproblemen.
Enklare byråkratiska regler, så den enskilda individen själv kan förstå spelreglerna.
Statliga upphandlingar skall prioritera nationellt producerade varor.
Fortsatt neutralt försvar.

Jag är kritisk till:

Att privata sektorn sparar känsliga uppgifter om människan, det är ett hot mot de utsatta, i synnerhet de som förföljs av våldsidkare.
Att myndigheter sparar för mycket information om våra liv, det räcker med att polis skall kunna lösa brott.

Frasen "Alla är lika inför lagen" är en vision! Det är inget skämt.

Henrik Brändén
2012-03-07, 14:12
Hej alla kandidater till styrelsen. Jag skulle vilja fråga er alla om tre saker jag är nyfiken på:

1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?

Magnus_T
2012-03-07, 23:49
Hej alla kandidater till styrelsen. Jag skulle vilja fråga er alla om tre saker jag är nyfiken på:

1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?Jag har egenskapen att tänka kritiskt, vilket gör att myter och vandringssägner fastnar i mitt filter. Jag litar helt enkelt inte på att omgivningen alla gånger har en objektiv sanning.
Jag kan också vara riktigt envis ibland, jag ger helt enkelt inte upp innan jag har fått röra om ordentligt på slagfältet.
Erfarenhetsmässigt har jag ofta hamnat mellan stolarna i samhället, vilket har gett mig en god inblick i den politiska utanförskapsfrågan.

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)Det må vara trevligt att få tanka hem filmer, men vård och jobb är viktigare.
Piratpartiet måste därför bredda sin politik, och ta fram bra och trovärdiga modeller som förklarar hur Piratpartiet skall lösa jobben, hur vi skall förbättra vård och omsorg.
Först då kan vi komma in i riksdagen.

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?Piratpartiet skall fortsätta belysa integritetsproblematiken. Det är en viktig samhällsfråga och vårt signum.

Anton Nordenfur
2012-03-19, 23:29
Hej,

Var stod du i diskussionen om huruvida Piratpartiet ska uppta ideologin humanism, och varför? Anser du att det fortfarande är en intressant diskussion, eller är den död och begraven?
Du skriver att "Det må vara trevligt att få tanka hem filmer, men vård och jobb är viktigare." Om du får chansen att rösta i riksdagen om huruvida vården ska förbättras eller upphovsrätten ska sänkas, vad röstar du?

Magnus_T
2012-03-20, 02:02
Var stod du i diskussionen om huruvida Piratpartiet ska uppta ideologin humanism, och varför? Anser du att det fortfarande är en intressant diskussion, eller är den död och begraven?
För mig är enskilda människans värde viktig, vilket också betyder att den enskildas trosuppfattning inte skall ifrågasättas eller nedvärderas.
Men den humanism jag sett i Sverige bygger på ateism, vilket bara är ännu en trosats.(som av naturliga skäl vill stävja andra trosuppfattningar)
Därför tycker jag den diskussionen känns fel. Eftersom jag inte vill blanda religion med politik.

Du skriver att "Det må vara trevligt att få tanka hem filmer, men vård och jobb är viktigare." Om du får chansen att rösta i riksdagen om huruvida vården ska förbättras eller upphovsrätten ska sänkas, vad röstar du?Liv och hälsa är viktigare, så skulle det valet stå mig till buds nu efter alliansens sabotage på välfärden blir det att stärka vården.

Men ang upphovsrätten, vi har idag ett samhälle där företagen kan sprida stora mängder material utan att betala för sig, medan den enskilde jagas och skall sättas i fängelse.
Jag vill vända på den steken, till det motsatta. Näringsidkare som nyttjar andras verk i sin verksamhet kan gott betala för sig.
Jag vill se att det är: den här bristen som gjort att dagens politiker har börjat jaga enskilda individer.
Flyttar vi fokus mot företagen, så kan vi nog få med oss fler partier, för att släppa straffsatserna mot enskilda människor helt.

Anton Nordenfur
2012-03-20, 13:59
För mig är enskilda människans värde viktig, vilket också betyder att den enskildas trosuppfattning inte skall ifrågasättas eller nedvärderas.
Men den humanism jag sett i Sverige bygger på ateism, vilket bara är ännu en trosats.(som av naturliga skäl vill stävja andra trosuppfattningar)
Därför tycker jag den diskussionen känns fel. Eftersom jag inte vill blanda religion med politik.

Fast den humanism som den diskussionen handlade om berörde inte ateism eller teism, utan att Piratpartiet skulle ha en sekulär världsbild i politiska frågor och ställa människan i centrum. Det är alltså den globala humaniströrelsen som menas och inte ateiströrelsen.

Liv och hälsa är viktigare, så skulle det valet stå mig till buds nu efter alliansens sabotage på välfärden blir det att stärka vården.

Men ang upphovsrätten, vi har idag ett samhälle där företagen kan sprida stora mängder material utan att betala för sig, medan den enskilde jagas och skall sättas i fängelse.
Jag vill vända på den steken, till det motsatta. Näringsidkare som nyttjar andras verk i sin verksamhet kan gott betala för sig.
Jag vill se att det är: den här bristen som gjort att dagens politiker har börjat jaga enskilda individer.
Flyttar vi fokus mot företagen, så kan vi nog få med oss fler partier, för att släppa straffsatserna mot enskilda människor helt.

Du skulle alltså eventuellt rösta mot partilinjen i upphovsrättsfrågor?

Magnus_T
2012-03-21, 01:47
Fast den humanism som den diskussionen handlade om berörde inte ateism eller teism, utan att Piratpartiet skulle ha en sekulär världsbild i politiska frågor och ställa människan i centrum. Det är alltså den globala humaniströrelsen som menas och inte ateiströrelsen.Okej, då har jag har nog missat en del av den debatten.
Men "att ställa människan i centrum" rimmar bra med min filosofi.

Du skulle alltså eventuellt rösta mot partilinjen i upphovsrättsfrågor?Ja självklart:
Om människors liv står på spel har filosofiska riktlinjer inget värde. Men hur partiets linjer skulle kunna krocka mot liv och hälsa kan jag inte se.
Hade jag det skulle jag inte brytt mig om att, engagera mig här.

Anton Nordenfur
2012-03-21, 09:06
Ja självklart:
Om människors liv står på spel har filosofiska riktlinjer inget värde. Men hur partiets linjer skulle kunna krocka mot liv och hälsa kan jag inte se.
Hade jag det skulle jag inte brytt mig om att, engagera mig här.

Bra att detta kom fram fram innan folk lade sin röst på dig i tron att du skulle främja piratiskt politik inom Piratpartiet.

Anton Nordenfur
2012-03-21, 15:11
Tillägg: Mab påpekade att jag lät nedlåtande i min förra post, och nu när jag läser om den var den klumpigt skriven. Det går tyvärr inte att redigera, men innan du (Magnus) missförstår mig kan du läsa vad jag menade här (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=272552&postcount=5).

Magnus_T
2012-03-22, 00:11
Bra att detta kom fram fram innan folk lade sin röst på dig i tron att du skulle främja piratiskt politik inom Piratpartiet.Ja och viktigt även för mig. För om piratpartiet fortfarande befolkas av rättshaverister som är redo att offra allt inklusive människors liv o hälsa, för en så pass smal filosofi som fildelningsfrågorna är, så är PP inget parti jag vill företräda.
Men nu tror inte jag att så är fallet, jag vill tro att PP har mognat till och kan föra piratfrågorna på ett moget och ansvarsfullt sätt i ett större sammanhang.

Magnus_T
2012-03-22, 00:15
Tillägg: Mab påpekade att jag lät nedlåtande i min förra post, och nu när jag läser om den var den klumpigt skriven. Det går tyvärr inte att redigera, men innan du (Magnus) missförstår mig kan du läsa vad jag menade här (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=272552&postcount=5).Skall man passa som politiker får man tåla mer än så där :laugh:

Inget du behöver be om ursäkt för.

Anna Troberg
2012-03-22, 11:09
Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!

Magnus_T
2012-03-22, 23:15
1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?Om jag känner attraktion till någon:
Tja, ögongodis råkar man ju alltid titta lite extra på(om än i ögonvrån). Men mer än så gör jag nog inte.

Om hen känner attraktion till mig:
Känner mig smickrad naturligtvis. Men går det över gränsen för att (vara trevligt/bli pinsamt) så blir man väl så illa tvungen att ge hen nobben.

Om jag och hon känner attraktion till varrandra:
Byta telefonnummer?
Men där på plats får man uppföra sig vuxet och proffessionellt.
(Ingen exhebtionist här iallafall)

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?Det där går inte svara generellt, det beror helt på situationen.
Men oftast vid likn situationer räcker det långt att bara ta kontakt med den som får uppmärksamheten och se till att samtalsämnet byter riktning. För att situationen skall byta spår.
Gäller frågan om någon bråkar: Då är det den som provocerar jag tar kontakt med, dock inte med samma uppmuntrande tonläge.

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?Säger ifrån såklart, vi är ju ett team med samma agenda.
Är den utpekade närvarande är det extra viktigt.

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?Då blir det kölhalning. Jag ger inte ett öre för trångsynthet.
Den typen av åsikter ser jag gärna flytta till andra partier, vi klarar oss utan dom.

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?Jag är passiv nykterist, så jag kommer dricka vatten/läsk och plågas i takt med att folk blir mer o mer onyktra.

Christoffer Eldengrip
2012-03-29, 23:35
Hej en fråga jag ställer till alla styrelsekandidater.

Hur ser du på problematiken kring rökning på allmänplats, ska det vara tillåtet att röka på platser där det finns en överhängande risk att personer drabbas mot sin vilja av passiv rökning?

Motivera och exemplifiera gärna.

En diskussion kring frågan.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473 (http://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473)

Magnus_T
2012-03-30, 01:14
Hur ser du på problematiken kring rökning på allmänplats, ska det vara tillåtet att röka på platser där det finns en överhängande risk att personer drabbas mot sin vilja av passiv rökning? Spontant känner jag att vi har en okej gränsdragning idag.
Dvs rökförbud vid tex:i allmänna lokaler, vid skolor/sjukhus.

Skall man göra det helt rökfritt så är det bättre att titta på de rökfria alternativ som finns, och göra dom mer attraktiva för rökarens plånbok.
Idag finns det tex: ett gäng med inhalatorer.

Christoffer Eldengrip
2012-03-30, 10:03
Så boven i dramat är höga kostnader för de ersättningspreparat som finns för rökning? Vore det en bra lösning att subventionera sådana exempelvis med skattemedel?

Magnus_T
2012-03-30, 15:13
Så boven i dramat är höga kostnader för de ersättningspreparat som finns för rökning? Vore det en bra lösning att subventionera sådana exempelvis med skattemedel?Förenklat sätt ja.
Men det handlar nog mer om tillgången.
Vill man minimera röken så tror jag på stramare förordningar för att sälja själva tobaken, och enklare och mindre avgifter för att sälja alternativen.
Får man bara butikerna att påbörja bytet så kommer nog resten av sig självt.

Christoffer Eldengrip
2012-03-31, 10:19
Tack så mycket för svaren

MorganH
2012-04-16, 14:48
Jag har efter att ha läst din tråd inte hittat någon information om vad du gjort inom partiet innan. Kan du berätta lite om det?

Tommten
2012-04-18, 00:54
Hur ser du på ickemedicinsk omskärelse på småpojkar?
Vilket parti i riksdagen tror du att du ligger närmast?