handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Isabelle Izzie Danielsson

Mötespresidiet
2012-02-24, 22:57
Isabelle Izzie DanielssonKandiderar till Styrelseledamot 2012-2014.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=140

Ålder: 24 (Född 87)
Bostadsort: Karlstad
Födelseort: Ludvika

Då ska man försöka sig på att ge en rättvis förklaring om vem man är, hur man är och hur man kan vara rätt person på rätt plats. Det är en svårare uppgift än man kan tyckas tro.

Jag är en 24årig dalkulla som sedan snart 9 år är bosatt i Karlstad i Värmlands län. Jag har varit aktiv inom partiet sedan 2010 och har sedan dess tagit på mig diverse ansvarstaganden både inom partiet men även inom vårt ungdomsförbund Ung Pirat. Idag är jag vice Valkretsledare för Värmland, kommunledare för Karlstad, kassör för Ung Pirat Karlstad samt ledamot i Ung Pirat Västra distrikt. Min största bedrift hittills under mina verksamma år var när jag under sommaren 2010 tillsammans med Värmlands tidigare valkretsledare satte ihop och arrangerade "SuperKarlstad" som blev det största och mest uppmärksammade event i Piratpartiet Värmlands historia.

Jag anser att ni bör välja att sätta mig i partistyrelsen av flera olika anledningar. Men det främsta argumentet är att jag är en driven själ med mycket åsikter och har inga som helst problem att argumentera för det jag tror på.

Dessutom hävdar jag att det är på tiden att fler kvinnliga kandidater vågar träda fram och får möjligheten att vara med att förändra vår framtid.

samface
2012-03-05, 23:41
Härligt det är att läsa om ditt starka engagemang och drivkraft som naturligtvis talar till din fördel. Men jag skulle ändå vilja veta lite mer om dig som person och hoppas du inte tycker mina frågor är allt för jobbiga.

Vilken roll känner du dig mest bekväm med i ett större sällskap, den som tar mest eller minst plats?
Skulle du beskriva dig mer som den drivande i kontroversiella frågor eller den lite mer återhållsamma medlaren som jämkar olika viljor?
Vilka är dina intressen när du inte upprörs av auktoritära tendenser i samhället eller jobbar/pluggar?
Hur mycket tid är du beredd att avsätta av din fritid för ditt eventuella engagemang i styrelsen?
Har du någon pirat fråga du känner lite mer för än andra och i så fall vilken?
Vad ser du som piratpartiets viktigaste uppgift inför valet 2014?

izzie
2012-03-06, 15:25
Du är välkommen att ställa vilka frågor du vill, inga frågor är för personliga eller svåra för mig att svara på. Så länge det är frågor som berör mig ;)

Jag radar väl upp svaren efter de frågor du ställt så hoppas jag att du blir tillfreds med mina svar. Om inte - tja, då får du väl ställa följdfrågor.

Vilken roll känner du dig mest bekväm med i ett större sällskap, den som tar mest eller minst plats?

Svar: Det här är en kluven fråga. Jag är en person som i större sällskap oftast tar mycket plats, syns och hörs (ofrivilligt?). MEN jag kan vid specifika tillfällen ta en mer laidback-position endast för att kunna ta del av diskussioner eller händelser ur ett mer utsidigt perspektiv. Jag har oftast inga problem att visa både sympati och empati för andra, och skulle nog vilja kalla mig för en lika bra lyssnare som talare.

Skulle du beskriva dig mer som den drivande i kontroversiella frågor eller den lite mer återhållsamma medlaren som jämkar olika viljor?

Svar: Här rör det sig också en del om situation till situation. Jag är inte den som ger mig in i debatter och vill göra min röst hörd om jag anser att jag har fel i frågan eller eventuellt har för lite kött på benen för att uttala mig. Däremot har jag alltid en brinnande lust för att lära av andra och därför kan jag nog ibland bli lite väl frågvis. Något jag brinner för och har gjort enda sedan grundskolan är allas möjlighet att få komma till tals och att man därefter tar ett demokratiskt beslut i frågan.

Vilka är dina intressen när du inte upprörs av auktoritära tendenser i samhället eller jobbar/pluggar?

Svar: Sen kom den svåraste frågan. Det där med att begränsa sig har aldrig varit min grej. Så jag skulle nog säga att jag har fler intressen än vad som borde vara möjligt. Redan som barn var jag den typen av person som skulle göra allt (gärna på samma gång) men som tröttnade lika snabbt. Detta blev i slutändan inte genomhållbart varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Idag njuter jag av min fritid på ett helt annat sätt än jag gjorde som barn/tonåring. Då var det bästa jag visste att ha något att göra hela tiden och det var ett misslyckande om jag inte hade varje dag planerad in i minsta detalj.

Har jag idag lite tid över så gräver jag gärna ned mig i film som är ett ihållande intresse. Skulle i snitt säga att jag ser åtminstone 5 filmer i veckan. Gärna filmer med verklighetsbaserat innehåll som drar upp mordgåtor och dylikt. Däremot är det nästintill ett måste att jag ser denna typ av film själv då jag annars kan bli något irriterande att vistas med eftersom jag oftast har listat ut både motiv och mördare innan första halvtimmen har passerat. Även läsning är ett stort intresse och där är jag också ett stort fan av kriminalromaner samt självbiografier. Har även ett stort intresse i skrivandet och har väl egentligen tänkt att utbilda mig och i slutändan bli journalist men i nuläget är det på hobbynivå och jag har börjat skissa lite på min första bok.

Förutom dessa intressen som sköts mestadels på egen hand tycker jag att det är enormt roligt att spela tv-spel, se på fotboll (framförallt engelsk sådan) och ta en öl tillsammans med vännerna.

Hur mycket tid är du beredd att avsätta av din fritid för ditt eventuella engagemang i styrelsen?

Svar: Tid är något som jag anser att man alltid har. Det finns prioriteringar och det finns prioriteringar. För att nå dit man vill krävs det engagemang och i och med att jag godkänt min nominering till styrelsen har jag därmed tagit ett beslut om att min, eventuella, plats i styrelsen är viktig för mig. Så pass viktig att jag är beredd att lägga den tid som krävs för att jag ska nå dit jag vill.

Har du någon pirat fråga du känner lite mer för än andra och i så fall vilken?

Svar: På den frågan måste jag svara frågan om FRA, eller ja, integritet i det stora hela. Det var anledningen att jag gick med i partiet från första början. Jag tycker att det är rent ut sagt förjävligt att man som privatperson i Sverige idag inte ska kunna vara säker på hur många som faktiskt läst SMS:et jag skickade till min flickvän/pojkvän, chef eller älskare. Inte vara säker på vem som läste det, varför han/hon läste det eller hur informationen sprids vidare. Det här är en fråga som inte kan belysas tillräckligt enligt mitt tycke.

Vad ser du som piratpartiets viktigaste uppgift inför valet 2014?

Svar: Personligen tror jag att mycket handlar om information. När man besöker forum eller pratar med nya bekantskaper så dyker ofta samma fråga upp: "Vad står ni för egentligen? Jag menar förutom att ni inte vill betala för musik och film.". Jag tror att det är nyckeln till om vi ska komma att lyckas. Att få gemeneman att förstå innebörden med vår politik. Idag tror (i det stora hela) allmänheten att vi endast berör frågan om fri tillgång till film och film etc. online. Så är inte fallet! Jag hoppas på att vi kommer bli bättre på att visa upp oss utåt i media, via internet och vid evenemang och där visa upp bredden av vår politik och på så vis få en bredare väljarkrets. Det är det mål jag vill sträva efter.

Henrik Brändén
2012-03-07, 14:06
Hej alla kandidater till styrelsen. Jag skulle vilja fråga er alla om några saker jag är nyfiken på:

1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?

izzie
2012-03-07, 19:32
Tack för dina frågor Henrik! Jag ska försöka mig på att besvara dom så noga och personligt jag bara kan. Gör som vid tidigare utfrågning att jag radar upp dina frågor och därefter mina svar inunder. Om du har några funderingar efter du läst mina svar är du välkommen att ställa följdfrågor.

1. Vilka egenskaper och erfarenheter har du, som kan vara en tillgång i styrelsearbetet?

Svar:
Jag bedömmer att att mina främsta egenskaper som skulle gynna partiets styrelse är att jag är nytänkande, oerhört bra på att hantera människor och att jag är drivande i frågor som jag finner vara relevanta och gynnande för mig och min omgivning. När det kommer till erfarenheterna du efterfrågar beror det på i vilken utsträckning du vill att jag ska utveckla mitt svar. Men jag gör ett försök och hoppas att jag lyckas besvara din fråga.

Jag sitter idag på en rad olika poster inom partiet och inom ungdomsförbundet Ung Pirat. Jag är kommunledare för Piratpartiet Karlstad, vice Valkretsledare för Piratpartiet Värmland och sitter även som ledamot i Ung Pirat Västra Distriktsstyrelse och som kassör i Ung Pirat Karlstad. Inom partiet har jag varit en hjälpande och drivande hand bland annat när PP Värmland anordnade eventet "Superkarlstad" under sommaren 2010. Med mitt breda kontaktnät lyckades jag bland annat lokalisera två liveakter från Karlstadtrakten, en poet och ett band som uppträde för oss och förbipasserande. Enligt min mening är det viktigt att man både syns och hörs inom politiken och försöker tillfredställa olika individer med olika tillvägagångssätt.

Jag flyttade hemifrån, relativt tidigt, redan som 15åring och fick snabbt ta på mig en ansvarstagande roll och ta viktiga beslut som jag var van att andra gjorde åt mig. Under mitt sista år på gymnasiet fick jag en plats i studentkommitéen där jag fick känna på hur det känns att ta beslut som påverkar fler än bara mig själv men dessutom lära mig samarbeta och få bättre självinsikt i vad det är som just jag är bra på. Detta blev väldigt lyckat och jag fick därför även i uppgift av min gymnasieskola att vara ett av ansiktena utåt när det under våren 2006 var dags att göra reklam för skolan bland kommunens niondeklassare dvs, blivande gymnasieelever.

Det som i mina ögon har varit min bästa erfarenhet och troligtvis också det som format mig mest är mina 5 år som anställd marknadsundersökare och rekryterare för ett analys- och statiskföretag där jag fått lära mig handskas med alla olika typer av människor oavsett åsikter, personligheter, humör eller ålder. Därför tror jag att jag skulle göra ett utmärkt arbete inom partistyrelsen då jag har erfarenhet av arbete i grupp, social förmåga samt talets gåva.

2. Vilka tycker du är de viktigaste utmaningarna partiet står inför, och hur tycker du vi bör möta dem? (Var gärna konkret: Vad bör vi göra, eller göra annorlunda än nu!)

Svar:
Jag tror att vi redan nu befinner oss mitt i en av våra större utmaningar. Att få tillbaka kraften hos de aktiva och oaktiva inom partiet efter valet 2010 och inte dra igång med kampanjandet och inspirationen för sent inför nästkommande val. Vid det senaste valet var jag ny inom partiet och upplevde det som om alla jobbade häcken av sig ungefär ett halvår innan valet drog igång.

Det vi borde satsa på är att istället sakta med säkert redan nu synas mer och mer bland allmänheten. Utförsäkringarna är ett exempel på en fråga vi skulle kunna angripa för att slå oss in i den bredare samhällsdebatten och visa att vår politik inte bara handlar om fildelning. Det är för mig en fråga om rättssäkerhet som vi skulle kunna lägga konkreta förslag till, utan att ge oss in i frågan om bidragsnivåer. En annan utmaning är att hitta en infallsvinkel i jobbfrågan som i mina ögon sett kommer vara en av de stora valfrågorna inför kommande val 2014, för att inte säga den största.

Att finna en balans som kan tilltala såväl den unge som den gamle och arbeta bort stämpeln att vi endast är pirater som arbetar för ”fri nedladdning av film och musik” Jag tror det är den förutfattade meningen om vad vi pirater står för som gör det tuffast motståndet idag inom piratpolitiken. Bättre och tydligare information och vi kommer nå ut till allmänheten i större utsträckning.

3. Vad tycker du är så värdefullt i det sätt vi nu arbetar på att vi inte bör förändra eller tumma på det?

Svar:
Det som personligen drog mig till PP från första början var tillgängligheten. Att det mesta vi sysslar med idag sköts via internet är både på gott och ont. Jag är den typen som tycker om att konversera ansikte mot ansikte, men det är samtidigt väldigt smidigt och stimulerande att kunna ha en konversation via internet. Det är inte lika tidskrävande och begränsande. Du har fortfarande tid att ha ett arbete eller att studera, du väljer själv när och om du vill vara tillgänglig och du kan vara fullkomligt anonym om det är det du önskar. Dessutom vet jag av egen erfarenhet att det ibland kan vara lättare att yttra sig på internet än i verkliga livet även det på gott och ont. Jag tror därför att vår internetbaserade kommunikation leder till att vi får kontakt med de människor som kanske annars valt att hålla sin åsikt för sig själv. Jag tror att att vår politik kommer att växa sig större just för att vi är ett parti där man själv bestämmer hur mycket tid man vill lägga ned och hur mycket inflytande man vill ha. Att låsa dörrar och sluta leta inspiration för att lösa de problem och frågor som uppstår är döden för politiken. Det behövs nytänkande, valmöjligheter och öppenhet.

Henrik Brändén
2012-03-07, 23:32
Tusen tack för mycket trevliga, innehållsrika och tydliga svar!

izzie
2012-03-13, 10:34
Jag fick under gårdagen ett mail om att jag nu även blivit nominerad till en fyllnadsplats i styrelsen för perioden 2010-2012. Jag har valt att neka denna nominering då jag har som ambition att vara med och förändra piratpolitiken på långsikt och ser inte att jag får den möjligheten om min styrelsepost endast sträcker sig ett halvår framåt i tiden.

Jag vill däremot tacka oerhört mycket för förtroendet.

izzie
2012-03-13, 21:59
Jag har under dagen haft möjlighet att verkligen tänka igenom Valberedningens nominering av mig till fyllnadsvalet. Jag känner mig smickrad över att fått deras förtroende men står fast vid mitt val att tacka nej till fyllnadsvalet av följande skäl:

När jag fick min första nominering till styrelsen tänkte jag igenom beslutet noga innan jag valde att tacka ja. En av anledningarna var att jag i dagsläget redan sitter på några poster både inom partiet men även inom dess ungdomsförbund och jag var osäker på om tiden skulle räcka till.

Efter noga övervägande bestämde jag mig för att satsa 110% på min kandidatur till styrelsen då jag brinner innerligt för piratpolitiken och vill vara med för att göra skillnad i vårt samhälle. Men eftersom jag, som i de flestas fall, inte har obegränsat med tid har jag i och med min nominering bestämt mig för att prioritera styrelsens arbete och ingenting annat om jag blir invald. Därav kommer jag vara tvungen att göra omstruktureringar såväl i mitt privata liv men även inom de poster inom partiet och dess förbund där jag i nuläget sitter.

Om jag valt att tacka ja till Valberedningens nominering angående fyllnadsval är det svårare för mig att motivera, både för mig själv så väl för de som jag fått förtroende av, att lämna de uppdrag jag har idag. Jag skulle sitta på en förtroendepost där jag har möjlighet att göra skillnad, men bara för en kortare period. Det skulle kännas som ett svek och ett för högt pris.

Därför väljer jag endast att kandidera till det längre mandatet av hänsyn till partiets medlemmar som är värda förtroendevalda som förvaltar deras förtroende med respekt.

Plux
2012-03-13, 22:20
Jag har under dagen haft möjlighet att verkligen tänka igenom Valberedningens nominering av mig till fyllnadsvalet.

Ursäkta att jag kapar din nomineringstråd Izzie.
Men innebär detta att dom som är med i valberedningens underlag alltså har fått besked? Ska vi andra kandidater tolka det som att vi inte är med i valberedningens underlag i så fall?

izzie
2012-03-13, 23:12
Jag har inte en aning. Det enda jag vet är att jag fått besked angående en nominering och kandidatur där jag valt att inte ställa upp av ovanstående skäl. Kanske kan det vara därför de valt att informera mig, om det nu stämmer att jag skulle vara den enda som fått besked(?)

Cernael
2012-03-13, 23:22
Men innebär detta att dom som är med i valberedningens underlag alltså har fått besked? Ska vi andra kandidater tolka det som att vi inte är med i valberedningens underlag i så fall?
Om jag tolkar stadgarna rätt ska kallelsen till mötet, inklusive möteshandlingar (där valberedningens förslag ingår) skickas ut till medlemmarna nu i helgen som kommer.

Jag misstänker att det är fråga om en sammanblandning här; eftersom valberedningen har hållit i att kontakta de nominerade och berätta att de är nominerade, samt i samma veva be om att få intervjua dem, är det lätt att få uppfattningen att nomineringen i sig kommer från dem. Detta är inte nödvändigtvis fallet, eftersom nomineringarna är anonyma. Å andra sidan är ett av valberedningens uppdrag att leta reda på lämpliga kandidater och övertyga dem att ställa upp, så det är inte otänkbart att vissa nomineringar faktiskt kommer från valberedningen, eller från individuella ledamöter i den. (Jag misstänker t.ex. att min nominering, som jag fortfarande inte helt har tagit ställning till, kommer från det generella hållet.)

Now, slutsatsen av detta lagom formlösa resonemang: det är skillnad på att bli nominerad av valberedningen, och att ingå i dess förslag. För att ingå i deras förslag måste man ha tackat ja till sin nominering, så att de är säkra på att man verkligen ställer upp, så de är två helt skilda steg i processen. Och dessutom är det inte säkert att det är valberedningen som faktiskt nominerat, även om det är via den man fått reda på att man blivit nominerad. Så, jag tror inte att någon mer än valberedningen och mötespresidiet har officiell kännedom om valberedningens förslag.

(Ja, jag vet att den här posten inte är helt logiskt stringent. Se den som ett impressionistiskt famlande eftrer någon form av sanningslik åsikt.)

Henrik Brändén
2012-03-14, 00:21
Därför väljer jag endast att kandidera till det längre mandatet

Hej Isabelle: Jag förstår precis hur du känner, men jag ska ändå ge dig några argument för att kanske tänka om: De två platser folk nu ska fyllnadsväljas till för en kortare tid kommer inte att flyga ut genom fönstret och försvinna nästa årsskifte. De platserna kommer att finnas kvar i styrelsen, och vilka som kommer att sitta på dem efter årsskiftet bestäms på höstmötet om ett drygt halvår. Och när höstmötet då ska välja vilka som ska sitta på de platserna, kommer med stor sannolikhet en person som redan suttit i styrelsen ett halvår och gjort ett bra jobb att ha hyfsade chanser att bli omvald. Så hade jag varit i dina kläder skulle jag kandiderat till bägge posterna.;)

Jante
2012-03-14, 21:35

Nej, så ska ni inte tolka det! När vi lade pusslet, så visade det sig att några inte var nominerade på de posterna där vi hade kunnat tänka oss att se dem och i de fallen var vi tvungna att kolla om de kunde tänka sig att bli nominerade även för dessa. Nu blir det dock ett litet omtag, eftersom vårt preliminära förslag inte går i lås.

samface
2012-03-14, 22:32
Därför väljer jag endast att kandidera till det längre mandatet

Utav din motivering framgår det tydligt att det varit en tuff fråga för dig att ta ställning till. Förstår jag dig rätt handlar det om att du från början gjorde ställningstagandet att ställa upp i styrelsevalet just under premissen att det var en långsiktig satsning och att den motiveringen faller om det istället gäller fyllnadsvalet. Det hedrar dig att sätta ambitioner, ansvar och principer framför att opportunistiskt ta emot en utnämning som du inte känner gör din ansvarskänsla och principer rättvisa.

Det finns historia i partiet av kandidater till styrelsen som först bara nominerats till full mandatperiod för de inte tänkt på att man kan ställa upp till fyllnadsval också. Möjligen gjorde valberedningen ett antagande om att så var fallet även för dig. Det vore i så fall ett mänskligt misstag att göra men då finns i alla fall en lärdom att dra av detta till nästa gång om att fråga innan man nominerar någon till poster man inte kandiderar till.

Med det sagt hoppas jag valberedningen respekterar dina önskemål och ser över sina nomineringar igen för och se om inte någon av de andra utvalda kandidaterna tackat ja till fyllnadsvalet. Valberedningen ska ju trots allt inte rangordna kandidater, och som Henrik Brändén säger behöver det ju faktiskt inte betyda att man sitter kortare tid i styrelsen alls bara för att man initialt kommer in genom fyllnadsval.

Anton Nordenfur
2012-03-19, 23:18
Hej,

Var stod du i diskussionen om huruvida Piratpartiet ska uppta ideologin humanism, och varför? Anser du att det fortfarande är en intressant diskussion, eller är den död och begraven?

Anna Troberg
2012-03-22, 11:13
Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!

izzie
2012-03-22, 13:35
Tack för dina frågor Anna!

Jag ska precis som tidigare försöka mig på att svara så tydligt som jag bara kan. Radar upp svaren inunder var och en av dina frågor.

Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

Svar: Självklart är det oerhört smickrande att bli sedd av någon annan. Befinner jag mig på platsen för att göra ett jobb så låter jag dock inte lustarna ta över utan sköter mina sysslor utan att bli distraherad och förklarar för min piratkollega att de privata bitarna får vi ta vid ett annat tillfälle. Vid ett offentligt evenemang är det viktigt att vara social, glad och charmig men då vi båda tycks vara där av samma anledning tror jag inte det finns någon risk för missförstånd eller konflikter.

Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

Svar: Jag ser till att få ögonkontakt med den som blir antastad och försöker läsa av situationen genom kroppsspråket hos denne. Märker jag att kontakten är riktad endast åt ett håll går jag emellan och förklarar att den typen av aktiviteter sköter vi privat och föreslår att den utsatte följer med mig och gör sysslor på distans från den närgångne.

Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

Svar: Jag går in i försvarsställning om jag anser att det behövs. Tar en privat diskussion med båda parter och beskriver hur situationen ser ut för mig som är utomstående och ger de inblandande en chans att uttala/förklara sig innan jag tar till åtgärder och förklarar att beteendet är oacceptabelt. Alla har rätt till att tycka och tänka olika, men när det finns en chans till att någon blir ledsen/upprörd är det viktigt att rycka in på en gång så inte situationen blir outhärdlig för den/de attackerade i sammanhanget.

Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

Svar: Diskriminering är något som jag har oerhört svårt att ta, i vilken grad det än rör sig om. Jag var själv mobbad under min skolgång och har därför nolltolerans för detta agerande. Jag skulle i första hand ta kontakt med den utsatta för att försäkra mig om dess välmående och därefter, som i föregående svar, förklara för den som uttalat sig på detta nedvärderande vis att beteendet är oacceptabelt och att jag ej är rädd att ta till hårdare åtgärder än en tillsägelse, förslagsvis att personen blir avstängd från chatten, om så behövs. Jag anser att man måste vara hård och rättvis i den här typen av situationer och ge sitt yttersta för allas välmående.

Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Svar: I ovanstående fråga beror det helt på vad det rör sig om för evenemang. Är jag på en privat tillställning utan ansvar för något eller någon annan än mig själv så är det inte omöjligt att jag dricker en öl eller två. Men är jag däremot där av ett annat syfte än att roa mig så tar jag mitt ansvar till fullo och nekar alkoholen och dricker alkoholfritt för att kunna göra ett så bra och organiserat arbete som möjligt.

Christoffer Eldengrip
2012-03-29, 23:36
Hej en fråga jag ställer till alla styrelsekandidater.

Hur ser du på problematiken kring rökning på allmänplats, ska det vara tillåtet att röka på platser där det finns en överhängande risk att personer drabbas mot sin vilja av passiv rökning?

Motivera och exemplifiera gärna.

En diskussion kring frågan.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473 (http://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473)

izzie
2012-04-03, 22:28
Hej,

Var stod du i diskussionen om huruvida Piratpartiet ska uppta ideologin humanism, och varför? Anser du att det fortfarande är en intressant diskussion, eller är den död och begraven?

Hej Anton!

Jag vill börja med att ursäkta att mitt svar på din fråga har dröjt något och har tänkt att vara fullkomligt ärlig då jag anser det vara det enda rätta i detta läget. När diskussionen om humanism var rykande het inom partiet så hade jag en svacka i livet och var av den anledningen inte lika aktiv som annars. För att kunna ge dig ett så bra svar som möjligt har jag därför ägnat en del tid senaste veckorna åt att sätta mig in i frågan.

Vad jag kan se tycks motionen som sådan vara överspelad, men jag ser ändå ett stort värde i utgången av en fråga som engagerade så pass många. För även om det inte höll hela vägen för de 75% som krävs för en ändring av principprogrammet var det trots allt 71% som ställde sig bakom den, något jag känner tillför mycket för styrelsen att ha med sig i utformningen av partiets framtida ställningstaganden och principer. För mig är det viktigt att som styrelseledamot inte bara representera sig själv och vara lyhörd för åsikterna hos de man fått sitt förtroende av.

izzie
2012-04-04, 00:28
Hej en fråga jag ställer till alla styrelsekandidater.

Hur ser du på problematiken kring rökning på allmänplats, ska det vara tillåtet att röka på platser där det finns en överhängande risk att personer drabbas mot sin vilja av passiv rökning?

Motivera och exemplifiera gärna.

En diskussion kring frågan.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473 (http://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36473)

Hej Christoffer!

Tack för din fråga. Jag försöker mig på att besvara din fråga på ett så konkret sätt som möjligt, om du har några eventuella följdfrågor är du välkommen att återkomma med dessa.

Till att börja med så vill jag förtydliga att jag inte är rökare själv. Jag använder mig av ett annat "gift", nämligen snus, och kan därav känna att jag står delad i denna fråga. Jag förstår motståndare till rökning. Det luktar illa och påverkar omgivningen på ett sätt som inte snuset gör i samma utsträckning. Jag växte upp i en mindre stad i Dalarna och hade en trygg barndom. Min familj umgicks mycket med släkt och vänner och när min moster insjuknade i Kol (http://www.kol.se/vad_aer_kol/) (http://www.kol.se/vad_aer_kol/%29) för ungefär 15-16 år sedan, förstod jag vad rökning kan göra med en människa. Min moster rökte i stort sätt hela sitt liv, och inte ens när hon blev dödssjuk kunde hon förmå sig att sluta. Det säger mycket om hur pass beroendeframkallande rökning är. I Januari i år gick min moster bort och det gör mig ont att veta att om hon inte tagit sig an detta gift så hade hon kanske varit i livet idag.

Med det sagt handlar det för mig om så mycket mer än bara effekterna av rökningen på rökarens och omgivningens fysiska hälsa. För även om inte jag drabbades nämnvärt genom passiv rökning drabbades jag genom att mista livet av en närstående. Det är en aspekt i frågan som jag känner kommit lite i skymundan av debatten som i större utsträckning tycks handla om att fördöma rökare för sin ovana. Grundproblemet som jag ser det handlar om att människor skadar sig själva genom rökning till den grad att de riskerar sitt eget liv och vi kommer inte till rätta med det genom vare sig lagstiftning som förbjuder rökning eller skydda icke-rökare från att utsättas för passiv rökning. Självklart finns det omständigheter som motiverar en skyldighet för rökare att ta hänsyn till sin omgivning, men viktigaste frågan är hur vi kommer till rätta med problemet att människor röker från första början.

MorganH
2012-04-16, 19:53
Piratpartiet står inför en breddning av sin politik och styrelsen kommer få jobba mycket med det framöver. Är det någon fråga som ligger lite utanför piratpolitiken idag som du skulle vilja göra till en piratfråga?

Tommten
2012-04-18, 00:53
Hur ser du på ickemedicinsk omskärelse på småpojkar?
Vilket parti i riksdagen tror du att du ligger närmast?

izzie
2012-04-29, 16:59
Hej Tomten, och tack för dina frågor. Jag hoppas att jag lyckats att besvara dessa och att du känner dig nöjd med mina svar.

Hur ser du på ickemedicinsk omskärelse på småpojkar?

På samma sätt som jag tycker att det ska vara upp till varje enskild individ att välja att tillhöra en religion eller ej, anser jag att det ska vara upp till varje enskild man att ta beslut gällande sin egen kropp och snopp. Rent principiellt kan jag tycka att det är fel att föräldrar kan ta beslut kring detta för minderåriga barn, men det är inte en fråga som jag anser är aktuell för Piratpartiet att driva idag.

Vilket parti i riksdagen tror du att du ligger närmast?

Jag har sedan hösten 2007 haft ett gott öga till Piratpartiet och dess politiska värderingar. Att jag dessutom sedan våren 2010 varit aktiv och engagerad inom partiet och dess ungdomsförbund beror på att det i Sverige inte finns något annat parti på varesig riks- eller lokalnivå som tilltalar mig i samma utsträckning. Jag ser mig varken tillhöra vänster- eller högerblocket utan trivs utmärkt med att vara piratpartist.

L_Holmgren
2012-05-01, 12:00
Jag har inte en aning. Det enda jag vet är att jag fått besked angående en nominering och kandidatur där jag valt att inte ställa upp av ovanstående skäl. Kanske kan det vara därför de valt att informera mig, om det nu stämmer att jag skulle vara den enda som fått besked(?)

Tur att du inte ställer upp för jag har svårt med personer som säger "om jag inte får det jag vill, då får det vara" Jag tror vi behöver lagspelare mer än egodivor.

Anton Nordenfur
2012-05-01, 23:33
Tur att du inte ställer upp för jag har svårt med personer som säger "om jag inte får det jag vill, då får det vara" Jag tror vi behöver lagspelare mer än egodivor.

Den här tråden är till för kritik mot faktiska egenskaper, inte grundlösa förolämpningar.

Tommten
2012-05-02, 00:52
Tur att du inte ställer upp för jag har svårt med personer som säger "om jag inte får det jag vill, då får det vara" Jag tror vi behöver lagspelare mer än egodivor.Det framgår i tråden att hon avböjer en fyllnadsplats i styrelsen för perioden 2010-2012, men kandiderar till styrelseledamot 2012-2014...
Hej Tomten, och tack för dina frågor. Jag hoppas att jag lyckats att besvara dessa och att du känner dig nöjd med mina svar.Jordå, att du överhuvudtaget svarar på frågorna du får gör dig förstås mycket mer intressant än de som inte svarar alls. :) Flera har inte svarat på frågorna överhuvudtaget än, vilket jag tycker är dåligt. De som inte svarat kommer inte få min röst.
Jag har sedan hösten 2007 haft ett gott öga till Piratpartiet och dess politiska värderingar. Att jag dessutom sedan våren 2010 varit aktiv och engagerad inom partiet och dess ungdomsförbund beror på att det i Sverige inte finns något annat parti på varesig riks- eller lokalnivå som tilltalar mig i samma utsträckning. Jag ser mig varken tillhöra vänster- eller högerblocket utan trivs utmärkt med att vara piratpartist.Det är förstås bra att du är mest piratpartist, men min tanke med frågan var dels att få reda om du har bra insikt i de andra partierna och få reda på lite mer om hur du står i allmänhet i olika frågor. Man kan ju vara vänsterpartist i någon fråga och centerpartist i någon annan liksom. Många andra har jag haft diskussioner och smågräl med i olika trådar och chattar och på det viset fått lite mer koll på hur de ser på saker och ting, men jag har inte fått någon klar bild över hur just du tänker. Du har inte heller uttryckt din åsikt på motionerna vad jag kan se.

Jag är lite elak med dig och ställer en till fråga. :D
Om vi låtsas att Sverige inte vore med i EU och att det skulle vara ett val om EU inträde imorgon, skulle du rösta JA eller NEJ på att Sverige skulle bli med i EU? Motivera.

Tommten
2012-05-02, 05:11
Tyvärr kommer jag lite sent med frågor så du kanske inte hinner svara, men jag testar ändå. Jag har nämligen inte bestämt mig helt hur jag ska rösta, det är svårt det här tycker jag.

Om du ser att någon uttalar sig i media att Piratpartiet tycker på ett visst sätt, fastän det är piratens personliga åsikt och inte PPs. Hur reagerar du då, och hur tycker du det är lämpligt att uttala sig i media för olika pirater?

izzie
2012-05-02, 20:56
För de som missat det har jag sedan ett par dagar tillbaka ett gästinlägg på Emmas blogg där jag berättar lite närmare varför jag vill ha en plats i partistyrelsen och hur jag ser på breddningsarbetet vi står inför inom partiet.

Ni hittar mitt blogginlägg här: http://opassande.se/index.php/2012/04/30/gastinlagg-piratpartiets-breddning-inte-bara-en-fraga-om-fler-valjare/

izzie
2012-05-02, 21:35
Piratpartiet står inför en breddning av sin politik och styrelsen kommer få jobba mycket med det framöver. Är det någon fråga som ligger lite utanför piratpolitiken idag som du skulle vilja göra till en piratfråga?

Hej Morgan, och tack för din fråga. Jag ber om ursäkt att svaret dröjt något. Skulle du ha några följdfrågor är du välkommen att ställa dessa.

Det finns idag flera frågor jag känner starkt för och värnar om, men för att lyfta någon av dessa som kanske inte ses som en självklar fråga för partiet, så väljer jag bostadspolitiken. Jag ser problem med den stadsplanering som förs i många kommuner idag då man bygger mycket nytt inom vissa områden men lägger inte lika mycket fokus på andra. Det skapar stora skillnader i levnadsstandard och utanförskap beroende på var man har råd att bo.

För att motverka sådan segregation räcker det inte att försöka jämna ut skillnader i inkomst, jag tror mer på en stadsplanering för mångfald och pluralism för att motverka likriktning av hela stadsdelars levnadsstandard. Ett bostadsområde bör helt enkelt inte vara utformat för en viss samhällsgrupp med en viss ekonomisk förmåga. Genom att varierat bygga och underhålla för allas möjliga ekonomiska förmågor oavsett bostadsområde kan vi på sikt skapa större frihet för valet av boende oavsett om man är rik eller fattig. På så sätt tror jag man kan motverka segregation utan vare sig tvångsmedel eller mer bidrag.

izzie
2012-05-02, 22:01
Jag är lite elak med dig och ställer en till fråga. :D
Om vi låtsas att Sverige inte vore med i EU och att det skulle vara ett val om EU inträde imorgon, skulle du rösta JA eller NEJ på att Sverige skulle bli med i EU? Motivera.

Du behöver absolut inte be om ursäkt för att du är nyfiken. Det är endast välkommet :)

Jag skulle rösta Ja till medlemskap i EU. När det begav sig röstade jag dock emot. Mycket har hänt sen dess och även om många demokratiska underskott återstår ser jag ändå bättre möjligheter för oss att kunna påverka idag. Framförallt när det gäller Piratpartiets frågor som i sin natur är gränsöverskridande och vore mycket svårare att få igenom om vi bara arbetade på nationell nivå. Men beroende på hur EU utvecklas i framtiden kan jag så klart ändra mig igen.

Tommten
2012-05-02, 22:15
Jag skulle rösta Ja till medlemskap i EU. När det begav sig röstade jag dock emot.Huh? Folkomröstningen var ju 1994, det är 18 år sedan. Du borde varit 7 år då och man var tvungen att vara 18 år för att få rösta i folkomröstningen. Man måste alltså vara runt 36 år idag för att kunna ha röstat i folkomröstningen för medlemskap till EU om jag har räknat rätt. Pratar du om någon annan omröstning?

izzie
2012-05-02, 22:18
Tyvärr kommer jag lite sent med frågor så du kanske inte hinner svara, men jag testar ändå. Jag har nämligen inte bestämt mig helt hur jag ska rösta, det är svårt det här tycker jag.

Om du ser att någon uttalar sig i media att Piratpartiet tycker på ett visst sätt, fastän det är piratens personliga åsikt och inte PPs. Hur reagerar du då, och hur tycker du det är lämpligt att uttala sig i media för olika pirater?

Det är totalt förståeligt att man behöver kött på benen för att ta ett bra och välbegrundat beslut. Så be absolut inte om ursäkt för att du är frågvis. Det är din uppgift som röstande medlem att ta reda på vilka kandidaterna är och vad de står för.

För att svara på din fråga:

Handlar det om en funktionär underordnad en funktionärsroll jag själv innehar skulle det såklart kännas som mitt ansvar att prata lite med den personen om vikten av hur man formulerar sig i egenskap av representant för partiet. Annars skulle jag nog vända mig till närmast överordnad funktionär, givet att vi fortfarande pratar om att personen i fråga också är en funktionär. Är det någon utan någon formell roll i partiet kan det vara lite svårare att tala om för personen vad denne får eller inte får göra, då är det nog bättre att någon som är faktisk representant för partiet går ut med en dementi.

izzie
2012-05-02, 22:30
Huh? Folkomröstningen var ju 1994, det är 18 år sedan. Du borde varit 7 år då och man var tvungen att vara 18 år för att få rösta i folkomröstningen. Man måste alltså vara runt 36 år idag för att kunna ha röstat i folkomröstningen för medlemskap till EU om jag har räknat rätt. Pratar du om någon annan omröstning?

Haha! Du drar snabba slutsatser och har helt rätt i din uträkning. Jag var 7 år gammal när EU-frågan var på tapeten. Jag får skylla mitt "suspekta" svar på dålig sömn i kombination med för många soltimmar tidigare idag. :D

Nej, skämtosido. Jag ber om ursäkt att det blev lite rörigt. :P;)

Det jag menade med "När det begav sig röstade jag dock emot" var helt enkelt att när frågan dök upp i debatterna i skolan och så sent som under gymnasiet var jag alltid emot och kritiserade vårt medlemskap. Att jag numera är för medlemskap är alltså något som är relativt nytt och att min åsikt kan komma att ändras ytterligare en gång beroende på hur EU utvecklas. Det var egentligen det jag ville komma fram till även om jag var något otydlig.

Tommten
2012-05-02, 22:58
Aha, då förstår jag. :laugh: Jag lyckades bestämma mig innan omröstningen stängde iaf. Tack för svaren och lycka till Izzie! :)

izzie
2012-05-02, 23:07
Aha, då förstår jag. :laugh: Jag lyckades bestämma mig innan omröstningen stängde iaf. Tack för svaren och lycka till Izzie! :)

Jag tackar så mycket för det :blush: