handdator

Visa fullständig version : Öppet mål på piratpartiet

fredux
2006-06-19, 08:46
Bra jobbat pirater. Nu kan vi räkna med att detta kommer att tas upp av riksmedia förr eller senare och användas mot oss.

" De flesta partier har lika många män som kvinnor på listorna. Men det finns undantag. I Piratpartiet är 15 av listans 19 kandidater män. "

http://www.corren.se/archive/2006/6/18/iqjjt48mzw9zk3i.xml?category1=1096984640-4&category2=1096984640-7&

Ken Rabelius
2006-06-19, 08:49
<DIV>Ska PP börja kvotera in kvinnor isf? eller hur ska man lösa det? jag skulle gärna se fler kvinnor i partiet, men rent allmänt så är det mest män, men det är inget som partiet i sig kan göra så mycket åt.</DIV><DIV></DIV><DIV>så vad hadde du tänkt att man skulle göra åt det?</DIV><DIV>kom gärna med förslag. :)</DIV><DIV></DIV><DIV>Hadde en tråd om detta förut.</DIV><DIV></DIV><DIV><U>http://www.piratpartiet.se/forum/Topic31071-110-1.aspx</U></DIV>

fredux
2006-06-19, 09:09
Nej kvotera är inte bra, eftersom då kommer andra grupper vilja bli kvoterade exempelvis invandrare osv.

Det bästa hade varit om valberedningen hade nominerat in fler tjejer till riksdagslistan som medlemmarna hade kunnat röstat in.

Bara genom att titta på forumet så ser man en hel del tjejer.

Jag var ny på årsmötet och hade inte tillgång till någon medlemsförteckning men det kanske valberedningen hade kunnat titta på och kontaktat tjejer i partiet och frågat om dom ville bli nominerade. Frågan är hur aktivt gick man ut från valberedningen och försökte få fram kvinnliga nomineringar till riksdagslistan ?

Frågan är väldigt befogad eftersom vi kommer att få höra detta framöver hur kvinnofientliga vi är. Att vi bara är unga killar som vill ha allting gratis.

Vi bör arbeta aktivt med att få in tjejer och invandrare till partiet.

*Affisher på ex arabiska.

*Dela ut reklam vid arbetsförmedlingarna eftersom störst andel arbetslösa är invandrare och tjejer.

*Dela ut reklam vid Mödrarvårdcentraler - kanske en text som

Ditt barns DNA kanske i framtiden kommer användas mot honom/henne. Integritetsaspekten går säkert hem hos mammor.

Dela ut reklam vid kappahl, Lindex, Kicks sminkaffärer där tjejer går.

Åhlens parfymeri mm.

*Dela ut reklam och börja snacka med tjejer som sitter på stans alla cafér utomhusserveringar.

Det finns massor av uppslag där vi kan få tag på tjejer till partiet.

Att enbart fokusera på internet och på internetevent är fel tror jag.

Vi behöver få in mångfald.

*dela ut reklam i Rosengård i Göteborg För där kommer säkert socialdemoraterna och dom andra partierna hänga i höst.

Anders Forsman
2006-06-19, 09:22
Känns som frågan har varit på tapeten förrut och igen känns din frustration över saknaden av tjejer överdrivet. Vi kan fortfarande inte tvinga tjejer till något, men glädjande kan tilläggas att senaste tiden har tjejer ökat rejält i medlemsskaran.

Har du gjort något av dina förslag själv?

tixe
2006-06-19, 09:22
men so???? Jag tycker inte att pp ska bli värsta feminist partiet och ha exakt 50% kvinnor...

Det är accepterat av samhället att det är nästan bara killar som geekar sig framför datorn, nästan bara killar som går på el linjer (1 tjej i min klass) osv.... då borde det bli lika accpeterat att ha fler män än kvinnor.. :p

... Sen så tror jag inte att någon bryr sig om det är fler män än kvinnor i piratpartiet för att pp tar inte hand om kvinno/män frågor....

fredux
2006-06-19, 09:27
tixe (2006-Jun-19)men so???? Jag tycker inte att pp ska bli värsta feminist partiet och ha exakt 50% kvinnor... speciellt inte när det gäller datorer eftersom alla vet att det är mest män som geekar sig framför datorn.... Sen så tror jag inte att någon bryr sig om det är fler män än kvinnor...

Jo jag tror att många bryr sig om att det är så stor skillnad i piratpartiet. Det kommer att dras upp igen och igen i media.

Vad har du för belägg att det är fler killar än tjejer framför datorn.

Jag tror att det är fler tjejer än killar men att tjejerna är mer tysta och inte gör något väsen av sig på nätet.

Dessutom blir väl inte piratpartiet något "värsta feminist partiet"

Om vi kan arbeta från som det är nu 15 män av 19 platser på valsedeln till att få 50/50

tixe
2006-06-19, 09:29
"Jo jag tror att många bryr sig om att det är så stor skillnad i piratpartiet. Det kommer att dras upp igen och igen i media.

Vad har du för belägg att det är fler killar än tjejer framför datorn.

Jag tror att det är fler tjejer än killar men att tjejerna är mer tysta och inte gör något väsen av sig på nätet.

Dessutom blir väl inte piratpartiet något "värsta feminist partiet"

Om vi kan arbeta från som det är nu 15 män av 19 platser på valsedeln till att få 50/50"

oK.. varför skulle någon bry sig om det? hur skulle det påverka piratpartiets frågor??

Jag sa "geekar sig" framför datorn inte framför datorn.. dvs män använder fler tjänster än kvinnor och det är fler män än kvinnor som utbildar sig inom IT....

Och ja... vi blir feministpartiet om vi väljer 50% kvinnor bara för att det ska se bra ut på statistiken....

fredux
2006-06-19, 09:31
Anders Forsman (2006-Jun-19)Känns som frågan har varit på tapeten förrut och igen känns din frustration över saknaden av tjejer överdrivet. Vi kan fortfarande inte tvinga tjejer till något, men glädjande kan tilläggas att senaste tiden har tjejer ökat rejält i medlemsskaran.

Har du gjort något av dina förslag själv?

Ja det har jag faktiskt.

Jag satt faktiskt i helgen och fikade med några tjejer och pratade om piratpartiet på drottninggatan. Dom hade inte hört talas om oss men dom har det nu i alla fall. Det som fick dom intresserade av piratpartiet när vi pratade om piratpartiet var att man skulle kunna få kopiera, att upphovsrätten skulle förändras. Dom sa att det var perfekt för dom, för då kunde dom kopiera arbeten som skulle lämnas in i skolan så slapp dom skriva egna. Det var en tolkning jag inte sett tidigare.

Michlos
2006-06-19, 09:31
fredux (2006-Jun-19)*Affisher på ex arabiska.

Intressant tanke faktiskt... varför inte slänga upp några affischer på t.ex. engelska eller språk med stor representation i vissa områden. De andra partierna kommer ju med all säkerhet försöka värva väljare bland invandrargrupper så varför skall vi vara sämre? Det finns dessutom en till tanke här... många våra flyktingar kommer från länder där regimen har haft total kontroll över sin befolkning. De om någon vet ju vad det innebär om statsmakten får allt för stor kontroll över människors privatliv och åsikter...

Anders Forsman
2006-06-19, 09:39
Innan den här tråden bär iväg i ett oändligt tjattrande i repris, så hänvisar jag till förra tråden (http://www.piratpartiet.se/forum/Topic13444-110-1.aspx) som säkert behandlar hela ämnet.

Christian Engström
2006-06-19, 10:06
fredux (2006-Jun-19)Det bästa hade varit om valberedningen hade nominerat in fler tjejer till riksdagslistan som medlemmarna hade kunnat röstat in.

Det fanns ingen valberedning eller liknande som bestämde riksdagslistans sammansättning.

Den bestämdes genom ett provval där alla medlemmar fick delta. Först var det öppna nomineringar till riksdagslistan där alla som ville fick nominera sig själva (eller någon annan). Därefter höll vi en sluten omröstning bland samtliga medlemmar, där man fick rösta på så många eller så få kandidater man ville.

När provvalet var färdigt fastställdes listan med de 10 rikskandidaterna av partistyrelsen. Styrelsen gjorde i det här fallet inga förändringar alls, utan tog provvalsresultatet rakt av.

Det här är samma procedur som alla (tror jag?) riksdagspartier använder.

Namnen på plats 11 till 22 på riksdagslistorna är olika för de olika valkretsarna. De fastställdes lokalt i respektive valkrets på motsvarande sätt.

Christian Engström
2006-06-19, 10:11
fredux (2006-Jun-19)...att upphovsrätten skulle förändras. Dom sa att det var perfekt för dom, för då kunde dom kopiera arbeten som skulle lämnas in i skolan så slapp dom skriva egna. Det var en tolkning jag inte sett tidigare.

Om de gör det kommer läraren (med rätta) underkänna dem för att de har fuskat.

Hur lärare ska sätta betyg på eleverna regleras av skollagen. Upphovsrätten har överhuvudtaget inte med saken att göra. Piratpartiet föreslår inga som helst förändringar av skollagen.

Jag förstår också att de bara raljerade, men det är ändå svaret. :)

Mr.Tin
2006-06-19, 10:22
fredux (2006-Jun-19)Det som fick dom intresserade av piratpartiet när vi pratade om piratpartiet var att man skulle kunna få kopiera, att upphovsrätten skulle förändras. Dom sa att det var perfekt för dom, för då kunde dom kopiera arbeten som skulle lämnas in i skolan så slapp dom skriva egna. Det var en tolkning jag inte sett tidigare.

Trollar du medvetet eller drev tjejerna med dig? I vilket fall som helst låter det snarast som om diskussionen var att göra PP en björntjänst.

I utbildnings- och forskningsvärlden finns begreppet "akademisk hederlighet" som inte alls har så mycket med upphovsrätt att göra. I den världen är plagiat ett brott, inte så mycket för att man gör intrång i någon annans rättigheter, utan mer för att man utger sig för att stå bakom forskning som gjorts av någon annan.

Alltså: Upphovsrätt eller inte; om en elev kopierar ett arbete och lämnar in som sitt eget, får hon IG. Om en student gör det blir det disciplinnämnd och avstängning. Dock inte polisanmälan.

Jag tycker du ska ta upp diskussionen med tjejerna igen och be om ursäkt för att du vilseledde dem.

Edit: Naturligtvis hann Christian före, med ett kortare och mer koncist svar dessutom. I stand in awe. ;)

SM5POR
2006-06-19, 10:56
fredux (2006-Jun-19)Bra jobbat pirater. Nu kan vi räkna med att detta kommer att tas upp av riksmedia förr eller senare och användas mot oss.

Det är utmärkt att Piratpartiet syns i dagspress tillsammans med övriga partier, och inte enbart som en kuriositet på Internet!

" De flesta partier har lika många män som kvinnor på listorna. Men det finns undantag. I Piratpartiet är 15 av listans 19 kandidater män. "

Det ser inte ut som någon direkt svidande kritik. Jag undrade först varför just Piratpartiet lyfts fram här, när 55 av 58 kandidater (95 procent) på Feministiskt initiativs valsedel (http://www.val.se/val/val2006/valsedlar/05R.html?parti=0532&submit=OK#kod-0532) är kvinnor, men så läste jag artikeln (http://www.corren.se/archive/2006/6/18/iqjjt48mzw9zk3i.xml?category1=1096984640-4&category2=1096984640-7&) och fann att Feministiskt initiativ inte ens är med i Correns undersökning! Utöver riksdagspartierna har tidningen bara granskat Junilistan, Sverigedemokraterna och Piratpartiet!

15 av 19 kandidater förresten; Piratpartiet har 18 kandidater på valsedeln för Östergötlands län, men 15 av dem (83 procent) är mycket riktigt män. Det är något bättre än genomsnittet för samtliga 122 kandidater i hela riket (112 män, 92 procent). Å andra sidan står tre kvinnor bland de tio första namnen på alla valsedlar, det vill säga valbar plats vid ett eventuellt riksdagsinträde.

Skulle andra tidningar göra en större sak av det och kritisera bristen på kvinnliga kandidater, så vore den uppmärksamheten en välsignelse snarare än ett bekymmer för partiet, för då är partiet en seriös konkurrent om riksdagsplatserna, och partiets företrädare får tillfälle att förklara varför fördelningen ser ut som den gör. Sedan kan väljarna påverka resultatet genom att kryssa in partiets kvinnor, om de tycker att fördelningen är alltför sned.

Kort sagt, artikeln bådar enbart gott som jag ser det!

John Sjödin
2006-06-19, 11:49
Det är väl ingen som har fått för sig att pp har hindrat kvinnor att bli riksdagskandidater. Ska man tvinga folk att göra något de inte vill eller? Själv struntar jag fullständigt i vilket kön människan som kommer representera mig i riksdagen har, så länge han eller hon gör ett bra jobb. Att göra det till en könsfråga känns så otroligt gammalt att jag blir alldeles matt när jag läser den här tråden.

Get real.

Nicklas W Bjurman
2006-06-19, 13:55
Nee... Listan var framtagen på demokratisk väg. Finns inget som säger att mer kvinnor behöver stå på listan för att man ska vara för en jämndstäldhet. Att kvotera in kvinnor är olyckligt då detta inte är demokratiskt och dessutom helt vidrigt sätt att få meriteras ett ansvar.

Vi kan alla enas om att kvinnor är bra, deras syn behövs lika mycket som männens syn. Att vi behöver mer kvinnor som röstar på oss är det ingen fråga om. Hur som helst så kan vi inte ändra på valsedlarna nu.

Tor Skude
2006-06-19, 14:29
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-19)Hur som helst så kan vi inte ändra på valsedlarna nu.

En viktig poäng att ta upp, den verkar inte riktigt ha gått fram till alla.

Däremot kan vi förstås fundera kring våra rutiner till nästa val. Inte för att jag ser några brister i dem, men att kontinuerligt utvärdera och försöka förbättre är nästan alltid bra. Hur som helst så är det inget vi behöver lägga energi på just nu.

Mårten Fjällström
2006-06-19, 15:19
Jag har inte problem med att kvotera en valsedel, lika lite som jag har problem med att kvotera ett fotbollslag för att se till att det finns både forwards och försvarare. En valsedels syfte är enligt min mening inte att lyfta fram de som förtjänar det, utan att få en vinnande laguppställning, både i val och riksdag, men främst i valet (för annars blir det ingen riksdag).

Men det är en fråga som vi kan ta upp nästa gång vi gör valsedlar. Det är som sagt försent nu.

Det kan vara bra att poängtera att valsedlarna ganska bra motsvarade partiets sammansättning när valsedlarna fastställdes, och att de kvinnliga kandidaterna står högt upp på listan.

m8e
2006-06-19, 18:25
Kvotering = (positiv)särbehandling
Särbehandling = Diskriminerning

agnesson
2006-06-19, 20:06
Vad jag har för mig sa alla kvinnor som var nominerade till rikslistan att dom inte ville bli inkvoterade.

Henrik Enblom
2006-06-19, 22:15
Visst är det trist att det inte är fler kvinnor än det nu är å andra sidan tycker jag att det spelar mindre roll hur könsfärdelningen ser ut i partiet med tanke på dom frågor vi tar ställning till.

Henrik Lindberg
2006-06-19, 23:22
Vad kommer här näst? Ska manliga medlemmar tvingas hoppa av eftersom de är överrepresenterade? Personligen är jag fruktansvärt trött på den här kvoteringshysterin.

Ken Rabelius
2006-06-19, 23:26
<DIV>Personligen är jag fruktansvärt trött på den här kvoteringshysterin.</DIV><DIV></DIV><DIV>Samma här. Valsedlarna röstades fram på ett demokratiskt rätt sätt, alla lade sinna röster och sedan gick man på majoritet.</DIV>

Trinket
2006-06-19, 23:29
Jag tycker faktiskt inte att det gör något. Vi är ett litet, och relativt nytt, parti. Att de stora partierna har lite högre krav på sig angående att det ska vara ungefär lika förstår jag, men med tanke på att vi inte är särskilt etablerade tycker jag att det är viktigare att vi får bra representanter utåt, som brinner för det partiet står för, och sedan är det mindre viktigt om de är kvinnor eller män. Jag kommer hursomhelst att rösta på den jag tycker representerar partiet bäst.

sandos
2006-06-20, 11:23
Dom sa att det var perfekt för dom, för då kunde dom kopiera arbeten som skulle lämnas in i skolan så slapp dom skriva egna. Det var en tolkning jag inte sett tidigare.

Det där har väl knappast så mycket med upphovsrätt att göra (eller jo, det med) utan snarare om skolregler.

Dåligt troll.

MrPerfect72
2006-06-20, 14:06
Att människor av viss sort är underrepresenterade i PP beror inte på någon slags diskriminering så vida inte andelen som vill finnas på listan inte motsvaras av den andel som faktiskt finns där samt att listan är bra fördelad (ex. könsmässigt).

Vår andel aktiva kvinnor i www.aktivdemokrati.se är också relativt låg även om vårt parti är 100% direktdemokratiskt.

I www.aktivdemokrati.se kan det inte bero på diskriminering eftersom alla har samma direkta makt att påverka. Jag tror istället att detta beror på något slags könshormon som gör att vi män i större utsträckning finns på nätet eller engagerar oss i förändringsarbete.

Då kan man faktiskt inte skrika "kvotering!" utan snarare "Kvinnor! - Ni måste engagera er om era röster ska höras!" :)

sallad
2006-06-20, 17:03
Dom sa att det var perfekt för dom, för då kunde dom kopiera arbeten som skulle lämnas in i skolan så slapp dom skriva egna. Det var en tolkning jag inte sett tidigare.

Som jag har förstått det är det den kommersiella delen av upphovsrätten som Piratpartiet vill förändra. Den ursprungliga delen som säger att en upphovsman har rätt att bli erkänd som skapare avsitt verk skall förbli intakt.Det kommer fortfarande att vara olagligt att ta någon annansverk och påstå att det är en själv som skapat det. Har jag uppfattat det korrekt?

Ken Rabelius
2006-06-21, 05:17
Såvitt jag fattat så ligger det till så

Sinbad
2006-06-21, 14:48
"Att kvotera in kvinnor är olyckligt då detta inte är demokratiskt och dessutom helt vidrigt sätt att få meriteras ett ansvar." - Nicklas W Bjurman

Kan inte göra annat än hålla med fullständigt. Det ligger stor fara i att kvotera in folk öht. Man riskerar att förlora mycket bra kompetens och istället få in andra med mindre intresse för organisationen.

Om fler tjejer etc är intresserade av att vara med kommer de självmant att anmäla sitt intresse och sedan visa att de vill vara med, på exakt samma villkor som killarna. Om det nästa valår visar sej att 80% istället blir tjejer så.. ser jag inget fel i det.

Men vad hindrar väljare att skriva in ett eget alternativ, förresten? Har för mej att man inte är tvungen att rösta på just de kandidater som finns på listan då det är fullt tillåtet att skriva in ett eget förslag?

Genom att satsa på kvalitet istället för mångfald finns samtidigt möjligheten att få båda och dessutom framgång. Genom att satsa på mångfald så riskerar man istället att offra kvalitet och framgång, enligt min mening.. eller?