handdator

Visa fullständig version : Terminologi - OMRÖSTNING

Rick Falkvinge
2006-06-19, 13:21
Yo,

det som alla var överens om i en skypechat var en bra idé - att börja använda sjömässiga uttryck för vår egen organisation - har inte mötts med direkt genomgående entusiasm. För att göra saker enkla slänger jag därför upp en poll här.

Alternativ 1 är pirattemat: vi pratar om skepp i organisationen som ingår i eskadrar som ingår i flottor.

Alternativ 2 är det tidigare: Regioner, valkretsar, kommuner, områden, distrikt. Mer neutralt språk.

Vilket ska vi använda?

(Denna poll är öppen för alla, även ickemedlemmar. Finns ingen större anledning att begränsa det till medlemmar. Dessutom lade jag den helt själviskt i nyhetstråden eftersom det är den här de flesta följer; jag flyttar den efter den är stängd.)

Den här pollen stänger vid midnatt mellan måndag och tisdag, det borde ge tillräcklig indikation på hur alla föredrar det.

Rick

infinite_emma
2006-06-19, 13:28
Först tyckte jag att det lät störtkul, men jag ångrade mig lite när jag såg uppställningen. Kändes militant, liksom.

Björn Felten
2006-06-19, 13:32
Och för att få en motvikt till emma, så säger jag att jag tycker att allt som kan ge en större sammanhållning och identitetskänsla är av godo. :cool:

Tor Skude
2006-06-19, 13:35
Jag röstade också på sjöterminologialternativet (hepp!). Men man kanske kan anpassa det på något sätt så att det inte blir så militaristiskt?

Denuviate
2006-06-19, 13:40
Hur stor trovärdighet får Falkvinge om han står i tv och säger "Stockholms skepp och även hela flottan går till angrepp mot Bodströms senaste integritetskränkande förslag."

Pirattemat funkar kanske om vi vore en klubb. Nu är vi ett seriöst parti och då ska vi använda seriösa uttryck.

fredux
2006-06-19, 13:46
Det finns alltid interna terminologier i grupper. Men jag tror det blir lite oseriöst inför debatterna framåt valet att prata i sjöterminologier och dessutom låter det fruktansvärt militärt.

Folk ler lite nu åt pirat namnet i partiet men överdriver vi och kör flottor och annat kan det slå över trör jag.

Ken Rabelius
2006-06-19, 13:50
jag tror mer på hederliga välkända ord som alla använder faktiskt,(tråkig och torr är man också!) :P

Anders Forsman
2006-06-19, 13:58
Visst kan det låta kul, men jag håller mig nog mer med invanda termer, så kommun,valkrets låter fint som det är och jag tror dessutom vi får en massa förklarande som tar bort energi från något viktigare.

Bo Leuf
2006-06-19, 14:16
Jag tycker att skepp NN (valdistrikt) verkar trevligt, och åtminstone piratskepp (lokala grupper) är klart mindre utmanande än 'celler'.

Göran Axelsson
2006-06-19, 14:17
Jag får nog sälla mig till tråkmånsarna, jag tycker kommun, valkrets osv är bättre.

Nu måste jag hela tiden översätta begreppen, jag hade lätt att säga fel mellan valkrets och valområde tidigare men om jag måste byta namn hela tiden blir det bara risk för fler misstag och missförstånd.

Om jag säger att Skellefteå kommun har ökat ordentligt den senaste tiden så vet alla vad jag talar om men om jag skulle säga Skellefteå skepp så vet bara införstådda vad det betyder.

Vi har nog jobb att få ut vårat budskap till gemene man (landkrabbor? ;)), slösa inte energi på att hitta på nya namn på etablerade begrepp.

Jag har för övrigt alltid tyckt att miljöpartiet alltid varit löjliga med att ha språkrör istället för partiledare, funktionen var ju ändå densamma.

/Göran

marknas
2006-06-19, 14:28
Antar att även jag får sälla mig till "tråkmånsarna" då...

Det ÄR etablerat med "kommuner", "valkretsar" etc. Låt oss inte dra energi från det som är viktigt till att behöva föra en "strid" även om valtekniska benämningar.

John Sjödin
2006-06-19, 14:44
Vi är ingen trädkojeklubb. Skärpning.

Björn O
2006-06-19, 15:08
Jag skulle nog hellre rösta på ett parti som använder vedertagna begrepp.

Echmech
2006-06-19, 15:11
Bo Leuf (2006-Jun-19)Jag tycker att skepp NN (valdistrikt) verkar trevligt, och åtminstone piratskepp (lokala grupper) är klart mindre utmanande än 'celler'.

Kan ju inte vara fel att kalla kommunen det lokala skeppet men eskader och flotta känns fel.

Holi
2006-06-19, 15:45
Jag tyckte det lät kul med flotta å skepp osv.. Men men som sagt vi kanske ska va "seriösa" i media med gamla invanda namn osv... Däremot att nyttja referat en å annan gång till pirattemat är väl knappast av ondo? Piratpartiet seglar mot riksdagen osv..

Jens Tuvebrink
2006-06-19, 16:10
Jag är vän av förändring och flexibilitet i alla lägen men i detta fallet så anser jag att vi inte ska införa dessa ändringar. I alla fall inte nu. Ska vi göra denna förändring så gör vi det efter valet och vi kommit in i riksdagen. Då kan vi till och med göra det som en inkvartering i riksdagengrej och får att visa att nu skall det bli ändring/äntring=)

Men inte nu. Jag tror vi förlorar på det om vi gör det nu.

Björn Odlund
2006-06-19, 16:27
(jag har inte röstat än) Men...

Det är nog dumt att använda piratterminologi utåt - i dokument, artiklar etc som skall läsas eller på annat sätt behandlas av någon icke partimedlem. Jag tror att man iaf inte skall använda den terminologin externt

Internt kan det nog gå bra, risken blir väl att folk tror/uppfattar det som att vi "leker". Å andra sidan är det faktiskt så att det är viktigt att få folk att ha roligt för att de skall vilja engagera sig. Någon slags balansgång mellan avslappnad attityd och seriositet måste man ha och det tycker jag partiet har i mångt och mycket. Huruvida denna terminologi skall klassas som lek eller avslappnad attityd, det vet jag faktiskt inte. Jag tyckte den var ganska kul, men andra kan säkert uppleva den som löjlig.

Sen kan man ju fundera på hur smart det är att ha två olika terminologier - en internt och en externt - blir det inte massa krångel? Eller är nyttan så stor att det är motiverat? Jag vet inte...

John Nilsson
2006-06-19, 16:33
Visst det är roliga namn och så. Men de står för ett stort problem vi har just nu. Vi håller på att bli en geografiskt strukturerad organisation, diskuteras bla här: http://www.piratpartiet.se/forum/Topic35348-131-1.aspx.

Det är inte fel att ha arbetsgrupper eller andra organisationsgruperingar som bygger på en geografisk indelning när den geografiska uppdelningen utgör deras fokus. Det är ju självklart att flyersutdelningar, lokalfixande, och annat skall organiseras av de människor som har bäst koll, de som är på plats.

Vi skall dock vara försiktiga så att dessa grupperingar inte behöver göra en massa annat jobb som de inte är optimalt organiserade att göra.

Jag tror att när man byter namn på kommuner till skepp men samtidigt inte byter namn på mediagruppen till utkik eller något annat skojsig så börjar man halka fel.

SM5POR
2006-06-19, 16:56
Jag vill reservera mig mot användningen av termerna "valkrets" och "kommun" i partiorganisationen, eftersom mig veterligen inget annat politiskt parti använder dem så (ok, Socialdemokraterna använder förmodligen ordet "arbetarkommun" någonstans, men det är ett undantag). Om ni vill likna ett etablerat parti, då bör ni ta reda på vad de själva faktiskt använder för termer.

Tyvärr har jag själv ingen närmare insikt i partiernas organisationer, men däremot i facket samt i Hyresgästföreningen, som dock inte har samma geografiska koppling till rikets administrativa och politiska indelningar som ett parti bör ha.

På kommunnivå är den vanliga termen nog "avdelning", och att dela in landet i fem "regioner" känns rätt okontroversiellt. Frågan är vad man gör däremellan. Sverige är indelat i 21 län respektive 29 valkretsar; är det något som säger att partiorganisationen måste avspegla vare sig gällande valkretsindelning eller länsindelningen? Även om man följer endera, så kallar man inte organisationsenheterna på den nivån för "valkrets" eller "län"; dessa ord är i likhet med "kommun" redan upptagna av den offentliga förvaltningen. Partiet kan dessutom vilja ändra organisationen lokalt i landet, och då blir det direkt missvisande att tala om exempelvis Skåne som en "valkrets".

Naturligtvis förstår alla i partiet vad som menas när man till vardags kallar enheten på länsnivå för en "valkrets", men det är ingen bra utgångspunkt för en officiell terminologi om man nu skall besluta om en sådan.

Jag tror att man brukar tala om "distrikt" (eller "partidistrikt") på länsnivån, men här är jag osäker. Ordet får under inga omständigheter förväxlas med "valdistrikt", som är en betydligt mindre enhet; jag tror inte något parti har någon indelning alls på valdistriktsnivå.

Inom facket (ST i mitt fall) talar man om förbund - avdelning - sektion - klubb, men indelningen är sällan geografisk. Hyresgästföreningen hade tidigare riksförbund - förening - avdelning - lokal förening; numera förbund - region - förening - förening (ja, "förening" på två nivåer; egennamnet avslöjar vilken nivå det handlar om).

Jag välkomnade i och för sig introduktionen av sjötermerna, men det var framför allt för att slippa ifrån sammanblandningen med valkretsarna.

Anders S
2006-06-19, 17:18
<DIV align=left><PRE wrap="">För mig låter inte alls eskader som ett piratbegrepp. Jag anser det helt galet att använda militära termer. De vi kämpar mot är makter som är auktoritära hierarkier jfr katolska kyrkan och militären. Merparten av svenska ungdomar har inte gjort militärtjänst. De är uppvuxna i ett annat samhälle. De är möjligen gerillakrigare, rebeller eller frihetskämpar. Om vi går ut med militära termer i mediautskick tror jag att det kan feltolkas. Vi kan riskera att buntas ihop med Götiska förbundet, SD, ND, fascister, nazister m.m. Låt oss fortsätta vara pirater, frihetskämpar och rebeller mot hierarkin. För att bli accepterade som ett seriöst parti av media och alla väljare bör vi nog hålla oss till vanliga beskrivningar av verksamheten. När vi skall ha fest eller maskerad kan vi leka med sjötermerna. Sedan tror jag inte vi skall överorganisera. Det är bättre med en snabbt föränderlig tältorganisation än en svårmanövrerad armada.</PRE></DIV><PRE wrap="">Anders S</PRE>

Björn Felten
2006-06-19, 17:34
Om man nu för ett kort ögonblick bortser ifrån själva sakfrågan, är inte just detta Piratpartiet i ett nötskal? Omedelbara och demokratiska beslutsgångar så fort någon invänder mot ett, måhända för snabbt fattat, beslut?

Jag måste säga att jag tycker det är otroligt vackert att skåda PP-demokratin "in action" så här. Det ger mig nästan ståfräs på hårstråna. Och det säger jag, trots att jag vet att jag kommer att få skäll ifrån vissa ledamöter för ett så "grabbigt" uttalande.

Det är bara så underbart att vara en pirat. Tycker inte alla ni andra det också?

SM5POR
2006-06-19, 17:46
Nu har jag tittat som hastigast på Moderaternas stadgar (http://www.moderat.se/material/pdffiler/moderat_8569.pdf), och där är indelningen riksorganisation - förbund - krets - partiförening (ett förbund motsvarar normalt en riksdagsvalkrets, medan en krets motsvarar en kommun om det finns flera partiföreningar i kommunen).

Vänsterpartiet (http://www.vansterpartiet.se/PUB_Material/2363.cs) har parti - distrikt - partiförening (distrikt omfattar en eller flera riksdagsvalkretsar, medan partiföreningar finns på kommunal nivå eller ännu lägre).

Centerpartiet (http://www.centerpartiet.se/templates/Page.aspx?id=3879) har riksorganisation - distrikt - kommunkrets - partiavdelning (nivåerna definieras på ungefär samma sätt som hos Moderaterna).

Rick Falkvinge
2006-06-19, 18:10
Ok, tecken nog. 80% vill ha klassiska termer. Vi går tillbaka. Pollen stängd.

Denuviate
2006-06-19, 21:55
Björn Felten (2006-Jun-19)Om man nu för ett kort ögonblick bortser ifrån själva sakfrågan, är inte just detta Piratpartiet i ett nötskal? Omedelbara och demokratiska beslutsgångar så fort någon invänder mot ett, måhända för snabbt fattat, beslut?

Jag måste säga att jag tycker det är otroligt vackert att skåda PP-demokratin "in action" så här. Det ger mig nästan ståfräs på hårstråna. Och det säger jag, trots att jag vet att jag kommer att få skäll ifrån vissa ledamöter för ett så "grabbigt" uttalande.

Det är bara så underbart att vara en pirat. Tycker inte alla ni andra det också?

Nja, jag anser inte att 59 röstande av 7058 medlemmar ochtusental forummedlemmarger ett demokratiskt underlag. Om vi antar att bara piratpartister röstade innebär det att 99,2% av partimedlemmarna inte ficksäga sitt innan pollen stängdes. Är det så här vi ska styra skutan i framtiden? Först till kvarn?

Trinket
2006-06-19, 22:05
Nja, de flesta hann nog inte se omröstningen... Själv hann jag inte det innan den stängdes.

Men om jag ändå ska säga vad jag tycker så... Jag tycker att det är en kul grej med skepp och armada och allt vad man kan tänka sig. Men jag tror också att vi ska vara ganska försiktiga med att gå för långt, vi vill inte bli utmålade som ett parti som en massa datanördar ordnat som ett internt skämt. Och som någon skrev innan i tråden, att Rickard skulle stå i tv och prata om ett höjt valdeltagande på skeppen... Njet, det skulle bli lite väl mycket. Gärna piratanalogier och piratflaggor, men var försiktiga med bilden utåt.

fredux
2006-06-19, 22:15
Nja, jag anser inte att 59 röstande av 7058 medlemmar ochtusental forummedlemmarger ett demokratiskt underlag. Om vi antar att bara piratpartister röstade innebär det att 99,2% av partimedlemmarna inte ficksäga sitt innan pollen stängdes. Är det så här vi ska styra skutan i framtiden? Först till kvarn?

Jag tänkte exakt samma sak. Rickard Falkvinge skrev att pollen skulle vara öppen till natten mellan måndag och tisdag. Många hann nog knappt hem från arbetet innan pollen stängdes.

Pollen var öppen för alla även ickemedlemmar och ändå röstade bara 59 stycken. Med tanke på allt snack om att vi är över 7000 medlemmar så är det underligt att inte fler röstade. Men den här pollen låg inte ute så många timmar så det är nog som du säger att det handlar om först till kvarn som får mala. Tror inte det kallas för demokrati. Mer som att reglera en omröstning på ett sätt så att resultatet blir det man vill mao riggat. Varför inte låta den ligga ute och dessutom skicka ut ett epostl från valkretsledarna där man ber medlemmarna gå in och rösta i en sådan här stor sak. Kan inte ta så lång tid för valkretsledarna att skicka ut ett epost om det här. Jag får flera gånger ibland samma vecka epost från våran valkretsledare.

Ken Rabelius
2006-06-19, 22:16
<DIV>Rick kommer till intervjun klädd som piratkapten , med träben, papegoja på axeln och allt som tillhör, dessutom har bilen han kommer i byggts för att likna ett skepp, han avslutar intervjun med att få reportern att gå på plankan sammtidigt som två andra piratpartister har klätt ut sig till hajar!</DIV><DIV></DIV><DIV>Då skulle folk ta oss på allvar! :P</DIV>

fredux
2006-06-19, 22:17
4,5 timmar låg pollen ute för omröstning.

Ken Rabelius
2006-06-19, 22:19
jag föreslår att nästa poll får ligga iaf minimum 24 timmar gärna 42 också eller varför inte en vecka för att vara säker?

John Sjödin
2006-06-20, 00:17
Men vad är det med er? Det är inte som att vi röstade fram riksdagskandidater eller partistyrelsemedlemmar. Det handlade bara om ett ynka ordval. 4 timmar för en poll om det räcker gott och väl, speciellt när resultatet ser ut som det gör. Hade det varit jämnt hade den förmodligen varit öppen längre.

Och till er som tror att vi skulle verka militaristiska, eller som någon sade, "riskera att buntas ihop med SD, ND, fascister, nazister m.m"... Ni är ju paranoida bortom all rimlig reson. Inte ens Brumark med lite god vilja hade gjort en sån långsökt koppling.

Nu skärper vi till oss och låser den här tråden, och talar aldrig om den här pinsamheten någonsin igen, tycker jag.

Ken Rabelius
2006-06-20, 02:32
<DIV>Pinsamt?..nja. tycker jag inte. ska man få en någorlunda bild av vart det bär bör man kanske vänta tills åtminstone 200 av partiets 7000+ medlemmar fått en chans om ens det räcker. aja ska inte tjata om det , detta var juh faktiskt en mindre småsak bara :)</DIV><DIV></DIV><DIV>Att inte prata om saker löser inga problem vet du, men det finns juh faktiskt viktigare saker diskuttera om ska se det så.</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag hatar mygg när man ska sova! Blev väckt av et suRRRRRRR, finns inget värre</DIV>

Björn Felten
2006-06-20, 04:01
När kapten sticker upp ett vätt finger i luften för att känna om det blåser från babord eller styrbord, så skulle det väl se ganska fånigt ut om han stod där i flera timmar med fingret i vädret bara för att försöka avgöra exakt vilket väderstreck vinden kommer ifrån? :)

Så viktig var faktiskt inte den här frågan...

Ken Rabelius
2006-06-20, 09:22
När du uttrycker det på mitt språk så........jag ger mig ;)

Denuviate
2006-06-20, 15:19
Kastvindar förekommer ju. Tänk om det bara är 41 personer av 7000 som vill ha de klassiska termerna? För att få ett någorlunda resultat borde minst 10% av medlemmarna rösta. Varför låta icke-medlemmar rösta på partifrågor? Jag vill inte att Ponténska använda sitt forumkonto för att rösta mot oss, om han nu har nåt.Verkar lite mygel över det hela.

Nu röstade jag på de klassiska termerna, så resultatet är jag nöjd med, men jag tycker att ett parti som är såpass insatt i teknikens värld klarar av att skicka ett email till alla medlemmar. Frågan borde varit öppen MINST till midnatt som Falkvinge sa från början. Så mycket politiker har han väl inte hunnit bli att han struntar i "småfolket".

Nicklas W Bjurman
2006-06-20, 15:48
ähh, det spelar ingen roll. Man får väll anse att under tiden som röstningen var i bruk var det personerna som röstade ett stokastiskt urval av aktiva personer. Jag tycker detta är tillräckligt demokratiskt man ser ju trenden.

Denuviate
2006-06-20, 18:32
Hur många röster räcker? 50? 20? 5? På en ja/nej fråga kanske 3 röster räcker. En för ja, en för nej och en som visar hur resten av partiet tycker. Eller?

Anders Espefält
2006-06-20, 21:38
K. P.!

Håller med om att det är en onödigt litenfråga att tjafsa om. Men nästa poll ärute längre-så att fler får rösta, den skaåtminstone vara ute så länge som utlovat! ochendast medlemmar ska få rösta. Så vi visar att vi ständigt förbättrar oss i vår organisationsdemokrati.

OK?

h.A.

John Sjödin
2006-06-21, 00:18
traderiso (2006-Jun-20)Hur många röster räcker? 50? 20? 5? På en ja/nej fråga kanske 3 röster räcker. En för ja, en för nej och en som visar hur resten av partiet tycker. Eller?

Tycker du ska vara glad att vi fick rösta om det överhuvudtaget, såna här småfrågor brukar i de flesta andra partier bestämmas av styrelsemedlemmarna. Vi är, såvitt jag vet, det enda parti som ens har omröstningar så bekvämt som på nätet.

Björn Felten
2006-06-21, 04:49
traderiso (2006-Jun-20)Tänk om det bara är 41 personer av 7000 som vill ha de klassiska termerna?

Tänk om man frågade bara 1900 av 6 miljoner röstberättigade för att förutsäga ett valresultat (med tiondedels procent angivna)?

I det här fallet, med den här relativt oviktiga frågan, gjordes bedömningen, som Nicklas påpekar, att urvalet "alla forummedlemmar som råkade vara inloggade mellan X och Y" var ett tillräckligt representativt urval för att resultatet 17% mot och 83% för eller avstår, när det gällde att återgå till tidigare terminologi, var väl inom den statistiska felmarginalen.

Varför låta icke-medlemmar rösta på partifrågor?

Därför att i det här fallet var det en fråga som var beroende av hur vi uppfattas av utomstående, det vill säga icke partimedlemmar. Då ligger det nära till hands, att låta den fina resurs, som våra icke partimedlemmar utgör, komma till tals. Ytterligare något unikt för Piratpartiet alltså.

Så mycket politiker har han väl inte hunnit bli att han struntar i "småfolket".

Hur kan du dra en sådan slutsats? Som John med flera påpekar, så hade denna fråga, och även betydligt viktigare frågor än denna, avgjorts över huvudet på medlemmarna i vilket annat parti som helst. Jag vill fortfarande hävda, att så mycket mer demokratiskt än så här kan det inte bli.

Men samtidigt vill vi väl inte ha det byråkratiskt, med långbänkar in absurdum för att klämma fram de där sista tiondedelarna i en enkel, tämligen oväsentlig, omröstning? Nä, lägg ner det här tjaffset nu och fokusera på viktigare saker.

En sann pirat står inte och stirrar ner i kölvattnet och ältar om och om igen ifall man gjorde rätt att slå just där, eller om man skulle ha fortsatt på samma bog som tidigare. En sann pirat blickar hela tiden framåt för att försöka upptäcka nästa vindskifte i tid. Arr! :cool:

Denuviate
2006-06-22, 14:04
John Sjödin (2006-Jun-21)traderiso (2006-Jun-20)Hur många röster räcker? 50? 20? 5? På en ja/nej fråga kanske 3 röster räcker. En för ja, en för nej och en som visar hur resten av partiet tycker. Eller?

Tycker du ska vara glad att vi fick rösta om det överhuvudtaget, såna här småfrågor brukar i de flesta andra partier bestämmas av styrelsemedlemmarna. Vi är, såvitt jag vet, det enda parti som ens har omröstningar så bekvämt som på nätet.

Poängen är att vi inte fick rösta om det. Pollen låg uppe ett par timmar istället för dagar som skulle gett ett mer representativt resultat. Som du säger bestäms dessa frågor i andra parter ofta av styrelsemedlemmarna. Det Falkvinge verkar ha gjort är att strunta i styrelsemedlemmarna och istället lagt fram en poll som han avslutade när han subjektivt ansåg att en sida vunnit. Hade styrelsemedlemmarna någonting att säga till om i denna fråga eller beslutade Falkvinge enväldigt att den skulle avgöras genom en fyratimmars poll?

Om vi tar det ett steg längre.

-Falkvinge lägger upp en poll "Ska jag klä ut mig till pirat med träben, ögonlappoch papegoja till mitt nästa tv-framträdande?"

-De 59 första som ser pollen är tolvåringar som tycker att det vore helfestligt och röstar ja. Eller så är de meningsmotståndare som skapar forumkonton bara för att rösta ja och förstöra för oss.

-Falkvinge stänger pollen och inhandlar en piratkostym som han sedan har på sig i en seriös debatt med motståndarna.

Min poäng är att 59 personer inte ger någon som helst fingervisning till hur partimedlemmarna som grupp ställer sig i frågor. Särskillt inte när icke-medlemmar får rösta.

Nicklas W Bjurman
2006-06-22, 14:28
Men man kan anta att de som var på forumet och röstade på frågan var en slumpmässig representation av alla sorters personer. Ok det kan ha varit absurt vägt på det sättet som du antyder men det är föga troligt.

Michlos
2006-06-22, 14:31
Lägg ner :rolleyes: