handdator

Visa fullständig version : Kallelse: Partistyrelsemöte AFK 9-10 Juni

Leffelini
2012-05-12, 09:09
Kallelse till Partistyrelsemöte 9-10 Juni 2012. Finns både som odt och pdf för vilken man nu föredrar.

Skrivelser och beslutsunderlag ska vara sammankallande tillhanda senast 18.00 den 24/5 2012 för att kunna tas upp på detta möte.

...

Leffelini
2012-05-31, 02:29
Dagordningen och Bilagor för Partistyrelsemöte 9-10 Juni

Anton Nordenfur
2012-05-31, 10:40
Bra jobbat trots din sjuka och allt vad det är. Tack!

Peter Johansson
2012-05-31, 15:35
Angående bilaga 3 Reglering av riksdagsgrupp.
Där har jag inte sett någon diskussionstråd på forumet med medlemmarna om detta.
Jag skulle gärna se en sådan då jag har några idéer att framföra i ämnet.

Angående bilaga 4 EU vallistor.
Att hitta medlemmar som kandidater som skrivit debatt artiklar på sin kammare är inte så svårt. Att hitta medlemmar som fått flertalet publicerade i sina lokala dagstidningar om PP:s EU frågor tror jag är lite svårare.
Sen undrar jag hur bra det är att direkt skriva ut att Rick Falkvinge ska ha plats 6?

Vidare att skriva ut att det ska vara könsvarvade listor kan bli mycket svårt i praktiken (tänk 2009 vi förlänger tiden att kandidera för kvinnor för att vi behöver ha fler) Varför inte skippa hela köns debatten i ämnet och bara ha ”engagerade medlemmar”

Vidare ”gärna unga i orter med stark lokal press” Får jag fråga vid vilken ålder klassas man som ung respektive gammal pirat?

Mab
2012-05-31, 15:54
Där har jag inte sett någon diskussionstråd på forumet med medlemmarna om detta.

Lysande idé! Tveka inte att starta en sådan tråd.

Angående bilaga 4 EU vallistor.
Att hitta medlemmar som kandidater som skrivit debatt artiklar på sin kammare är inte så svårt. Att hitta medlemmar som fått flertalet publicerade i sina lokala dagstidningar om PP:s EU frågor tror jag är lite svårare.
Sen undrar jag hur bra det är att direkt skriva ut att Rick Falkvinge ska ha plats 6?

Det där var riktlinjerna som låg till valberedningen för framtagandet av listorna 2009. I diskussionen som försigick riktlinjerna motiverades Ricks plats med att han skulle vara tillräckligt högt för att kunna delta i kampanjandet, men inte tillräckligt högt för att bli vald eftersom han behövdes i Sverige till riksdagsvalet 2010.

Vidare att skriva ut att det ska vara könsvarvade listor kan bli mycket svårt i praktiken (tänk 2009 vi förlänger tiden att kandidera för kvinnor för att vi behöver ha fler) Varför inte skippa hela köns debatten i ämnet och bara ha ”engagerade medlemmar”

Att inte ha varvade listor gör inte att vi slipper en könsdebatt. Skillnaden är att vi då kommer tvingas ta den i media när de skriver om vår brist på kvinnliga kandidater. Även detta var ett kriterium inför 2009, och vi lyckades uppnå kriteriet då, varför skulle vi inte lyckas inför 2014?

Vidare ”gärna unga i orter med stark lokal press” Får jag fråga vid vilken ålder klassas man som ung respektive gammal pirat?

Det definierades aldrig i riktlinjerna inför valet 2009. Men du kan ju titta på utfallet av den valberedningens arbete så kan du säkert bilda dig en uppfattning om hur de tolkade den riktlinjen.

Zash
2012-06-01, 11:01

För att förtydliga: Det är inte föreslaget att Rick ska ha plats 6 inför kommande EU-val, utan det är bara med som bakgrund.

Emil Isberg
2012-06-02, 10:45
Jättebra idé. Styrelsen kan inte på egen hand göra det (innan styrelsemötet) eftersom vi enbart beslutar åtgärder just på mötet.
Men om du skapar en sådan forumtråd, länka den gärna här så tar vi gärna med den informationene på styrelsemötet så lovar jag att ta med den informationen till styrelsemötet i juni.

Ju längre tid man har på sig att komma med i lokalpressen, dessto lättare är det att faktiskt lyckas. Och om man redan nu känner att man vill kandidera till EU-valet är det viktigt att man börjar skriva redan nu. Lokalpressen tar gärna in artiklar som är aktuella och intressanta, särskilt om det finns lokal anknytning. Så även om det är svårare att bli puplicerad än att skriva så finns det alla möjligheter att börja valkampanjandet redan nu.

Henry Rouhivuori
2012-06-02, 23:12
Jag antar att på partiets hemsida kommer stå var i landet lokala föreningar har startats och godkänts. En egen blogg/sida också, då wordpress sägs användas på nya hemsidan.

Peter Johansson
2012-06-03, 16:33
Jättebra idé. Styrelsen kan inte på egen hand göra det (innan styrelsemötet) eftersom vi enbart beslutar åtgärder just på mötet.
Men om du skapar en sådan forumtråd, länka den gärna här så tar vi gärna med den informationene på styrelsemötet så lovar jag att ta med den informationen till styrelsemötet i juni.
.

Har skapat en tråd med mina idéer.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=37095
Finns i ”Partiet” och under kategori ”allmänt om partiet”

AndersLindbäck
2012-06-04, 20:41
Styrelsen har inte funderat på att ha fler än en lista i EU-valet ?

Vi ställer upp även i valen som går i september så därför skulle det kanske vara bra att ha flera listor i EUvalet - merkostnaden är inte så stor för detta - och det kan då göra det enklare för de som ställer upp i valet i september att även synas i valrörelsen för EU-valet.

Henry Rouhivuori
2012-06-04, 20:53
Styrelsen har inte funderat på att ha fler än en lista i EU-valet ?
Det får vi hoppas att styrelsen inte funderar på.

Fria valsedlar som blir distribuerade gäller bara för en lista.

Andreas Svensson
2012-06-08, 06:06
Jag antar att på partiets hemsida kommer stå var i landet lokala föreningar har startats och godkänts. En egen blogg/sida också, då wordpress sägs användas på nya hemsidan.

I väntan på hemsidan samlar jag på information om lokala föreningar, men mycket riktigt kommer det att finnas på den nya hemsidan. Som lokal samordnare kommer jag att hjälpa till att informera om existerande lokala föreningarna och hjälpa till att starta nya. Jag kommer att ha en blogg för detta. Varje lokal förening kommer också att ha en egen blogg/sida på den nya hemsidan.