handdator

Visa fullständig version : Teknologi i stället för politik

xor
2006-06-22, 03:56
Jag har aldrig någonsin haft mycket tilltro till att politiker någonsin har förstått eller ens bryr sig om datorer och datornätverk. Oftast är de ju helt outbildade på den frågan, och låter sig påverkas hur som helst av mediaföretagens lobbing.

Därför engagerade jag mig väldigt mycket inom IIP, FreeNet och på senare tid också I2P och TOR (decentraliserade nätverk av noder som alla kommunicerar krypterat med varandra för att omöjliggöra övervakning) för att med hjälp av tekniska medel helt undgå deras tyrrani. Med hjälp av kryptering kan jag göra precis vad jag vill på internet, inklusive att dela ut och tanka ner musik och filmer om än lite långsammare än normalt.

Det var därför VÄLDIGT trevligt att se att Piratpartiet dök upp :) Det var trevligt att folk engagerade sig mer i att hjälpa världen än vad jag någonsin orkade själv eller har förhoppningar om människor till. Jag är däremot fortfarande ganska osäker på att det kommer att ha någon effekt. Självklart går min röst till PP (jag är medlem även om det inte står så här), men jag har svårt att tro att regeringsförhandlingarna kommer att gå särskillt bra, om det över huvud taget går så långt.

Men som sagt, går det inte att motverka dem politiskt så går det ju alltid att helt enkelt bara ignorera deras lagstiftning. Tråkigt nog krävs det en viss förkunskap för att alls använda de verktygen jag beskrev ovan, inte ens mina ganska datorintresserade vänner klarar av att konfigurera alla proxyinställningar.

Vore det inte bra om PP eller någon annan organisation tog tag i det och lärde ut hur man gör till fler människor? Som det är nu är det bara nördar som mig själv som fattar något alls av vad jag skriver. (Fast jag antar att ni också är nördar, till viss del..) Ett svenskt TOR-nätverk hade ju varit trevligt, t.ex..

Kryptering till folket! Dessutom går det ju hand i hand med privatlivsfrågorna som PP för.. Om än på ett lite mer "militant" plan.

Fast om PP kommer in i regeringen så kanske det inte ens behövs :)

Edit:

En fråga som kommer att vara relevant i framtiden, speciellt om PP kommer in i regeringen, är ju hur exakt privatliv kan skyddas. Kryptering är väldigt, väldigt effektivt. Bara för att Sverige har bra lagar betyder ju det knappast att andra länder, som t.ex. USA eller England har det. Bara en tanke att filas på :)

ninjin
2006-06-22, 15:24
@xorboy:

Trevligt att du uppskattar vart arbete.

Jag ar sjalv aktiv pa FreeNet sedan en tid tillbaka och har funnit att tanken och genomforandet av natverket tilltalar mig. Jag vill dock saga att behovet av sadana natverk kommer att kvarsta aven om hela varlden skulle ga i vara tankebanor kring integritet. Tyvar sa ar det ju sa att folk inte alltid uppskattar vad andra manniskor tycker och tanker, har alltfor manga ganger sett folk som tagit makten i egna hander och domt dar de ansett att samhallet borde anse att det var fel -.- Fri information kommer alltid att vara hatad av nagra (tyvar).

Om information kring natverken. Jag ar ju lite gron pa flera av de har omradena sjalv, mycket har man fatt lara sig sjalv nar det strular. Sa fler guider och mer info vore kul. Har du sjalv nagot emot att skriva sadant? Jag ar ju inte direkt nagon webbdesigner, men om du behover hosting sa kan jag nog ordna nagot.

Tycker aven att du har ratt gallande aktivism ^^. Det ar ju mer eller mindre en medborgares plikt att visa missnoje med det nuvarande styret om det arbetar mot honom. Det ar for mig lika viktigt som demonstrationsratten.