handdator

Visa fullständig version : Kom att tänka på en viktig sak

Yxan
2006-06-22, 08:07
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=26359&st=990

Hänvisar till användaren "Majkens" Inlägg.

Det lustiga är att jag aldrig sett någon från Piratpartiet nämna Creative Commons vilket är ett bra alternativ till Stim där verk får spridas fritt. Varför lägger inte Piratpartiet energi på att ta fram tjänster som visar upp de som vill dela med sig av sin musik/konst/film och uppmuntrar folk till att stödja de artisterna istället för att attackera de bolag och artister som hellre vill sälja sin musik?

/Majken

Han har en poäng. I och med de senaste skandalerna har vi fått uppmärksamhet och draghjälp utan dess like. Vi är ju snart förbi MP.(OT) Och jag har inga tvivel om att vi kommer att delta i den heta politiska debbaten månaderna innan valet. Här insåg jag efter inlägget ovan att denna fråga kommer vi få slängd i ansiktet. "vad ser ni för alternativ osv" har vi inget bra att komma med där snubblar vi kanske på mållinjen och det skulle vara surt.

Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där man får ventilera idér om hur detta skulle kunna se ut i framtiden. Creative Commons är en sak men ju fler alternativ desto bättre.

Själv bidrar jag med ett inlägg jag gjorde på swec. Orkar inte skriva in det här. Jag e Mor5ives här. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=82a418dd8b1708ace0ca96646f748503&threadid=591302&perpage=30&pagenumber=5

Är detta fel forum ber jag om ursäkt men ämnet är rätt viktigt.

Danne_T
2006-06-22, 13:49
De ideella upphovsrätten är dessutom något partiet stödjer: (Klippt från http://www2.piratpartiet.se/faq)

"

Jag vill inte att nån annan ska kunna ta mitt verk och påstå att han/hon gjort det!

Korta svaret: Det vill inte vi heller.

Långa svaret: Den delen av upphovsrätten vill vi bevara eftersom det är en naturlig rätt och det dessutom fungerar bra idag.

"

Vad jag förstår vill du ha förslag på lösningar för ett centralt registreringssystem där man kan ladda upp sin musik för att sedan med hjälp av en "timestamp" kunna avgöra vem som släppte en låt först?

Edit: Förtydligande.

Edit2: Jag har lyckats schabblat ihop begreppen äganderätt och "ideel upphopsrätt"

pmanlig
2006-06-22, 14:18
Låt oss ta och granska det resonemanget:

PP skall ta fram alternativ till dagens samhälle därför att...musikindustrin inte klarar av att hitta på en lösning på sina problem som inte involverar att allas rättigheter kränks genom straffskatter, förbjudande av teknik och omfattande övervakning av allt som sker på internet? Det är vårt ansvar att visa hur man kan tjäna pengar utan att förtrycka andra?

Sorry. Det funkar inte, liksom. Ditt problem - du får lösa det. PP handlar inte om artisters villkor, det handlar om att skydda allmänheten från orimliga krav från artister och musikföretag. Hur de skall försörja sig får de lista ut själva, och det är jag övertygad om att de kan göra det utan att förtrycka andra.

Närhelst någon tar upp det här med "Vad är alternativet" så tycker jag att motfrågan skall vara "Menar du att du inte kan föreställa dig att det går att tjäna pengar utan att förtrycka andra? Att övervakning, rättsstatens avvecklande och andra hemskheter är nödvändiga offer för att du skall kunna tjäna pengar?" Det är faktiskt inte vi som skall gå i svaromål här...

Danne_T
2006-06-22, 14:25
Om du läser inlägget i sweclockers forum som Yxan länkar till och läser hans inlägg där förstod jag det som att Yxans problem är inte ersättningen, utan rätten att bli erkänd! Idag blir oftast en artist erkänd först när han/hon blir känd, men Yxan vill skydda sin ideella upphovsrätt och det är vad han söker en lösning på.

Edit: Jag har lyckats schabblat ihop begreppen äganderätt och "ideel upphopsrätt"

pmanlig
2006-06-22, 15:43
Danne_T (2006-Jun-22)Om du läser inlägget i sweclockers forum som Yxan länkar till och läser hans inlägg där förstod jag det som att Yxans problem är inte ersättningen, utan rätten att bli erkänd! Idag blir oftast en artist erkänd först när han/hon blir känd, men Yxan vill skydda sin äganderätt och det är vad han söker en lösning på.

Sorry. Jag fattade det inte så...fast då förstår jag inte vari problemet ligger? Om jag har fattat det rätt är väl PP för en förstärkt rätt att bli erkänd för det man gör?

Danne_T
2006-06-22, 16:18
Ja, det är vi! Men det kanske skulle finnas en central punkt där man som artist kan få hjälp med att bevisa att man VERKLIGEN har skapat den där låten om någon annan hävdar samma sak. Jag funderar lite fortfarande, men jag har ideér...