handdator

Visa fullständig version : Pirate Bay drar in en halv miljon kronor per månad

Michlos
2006-06-22, 11:52
The Pirate Bay har blivit big business. Uppmärksamheten kring piratsajten har gett en trafikexplosion vilket gjort den glödhet för annonsörer. Annonsplatserna kostar upp till 200 000 kronor om dagen.

http://www.idg.se/ArticlePages/200606/22/20060622112956_IDG.se269/20060622112956_IDG.se269.dbp.asp

exodus
2006-06-22, 12:59
Jag tror att TPB borde öppet redovisa sin verksamhet om de ska kunna rentvå sitt rykte. Snart kommer detsamma gälla för Piratpartiet... och så sjönk piratskeppet och fildelarrörelsen med den.

Fredrik Bengtsson
2006-06-22, 13:03
Undra vilka som står bakom företaget Random Media?

jack.sparrow
2006-06-22, 13:20
Random Media finns inte registrerat som företag i Sverige, men Resumé har spårat företaget till Israel.

Jag hoppas hoppas verkligen att det inte är sant.

svanstrom
2006-06-22, 13:30
Det är kanske dags att folk vaknar upp och inser att TPB inte är en intresseorganisation som driver politiska frågor...

svanstrom
2006-06-22, 13:31
x0o (2006-Jun-22)Random Media finns inte registrerat som företag i Sverige, men Resumé har spårat företaget till Israel.

Jag hoppas hoppas verkligen att det inte är sant.

Har du något speciellt emot allt och alla som har något med Israel att göra?

jack.sparrow
2006-06-22, 13:34
svanstrom (2006-Jun-22)Har du något speciellt emot allt och alla som har något med Israel att göra?

Ja?

edit:

Läs: http://stopthewall.org/news/boycot.shtml

Och: http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten

Och: http://sv.wikipedia.org/wiki/Osloprocessen

Danne_T
2006-06-22, 13:53
exodus (2006-Jun-22)Jag tror att TPB borde öppet redovisa sin verksamhet om de ska kunna rentvå sitt rykte. Snart kommer detsamma gälla för Piratpartiet... och så sjönk piratskeppet och fildelarrörelsen med den.

Det är säkert fullt möjligt att ta del av TPB:s redovisning till skatteverket. Ta kontakt med skatteverket om det är intressant för dig.

Förresten, vilket rykte skall de rentvå - "Världens största bittorrent site"?

Du vet att PP inte har med TPB att göra. Du har många bra synpunkter och jag uppskattar att du är med i forumet för att skaka bort eventuellt tunnelseende som säkert skulle smyga sig på med bara sympatisörer, men ibland blir det lite mycket. Vad menar du att Piratpartiet skall redovisa?

En vis person (minns tyvärr inte vem) har uttryckt sig -"Skulle det bara handla om fildeling skulle vi varit tysta och fortsatt som idag".

svanstrom
2006-06-22, 13:58
x0o (2006-Jun-22)svanstrom (2006-Jun-22)Har du något speciellt emot allt och alla som har något med Israel att göra?

Ja?

edit:

Och det anser du är en viktig fråga att ta upp i den här debatten?!

Eller... så klart du säkert tycker att det är en viktig fråga att ta upp, men tycker du att det är en relevant diskussion att ta här och nu?

Som följdfråga: Vad anser du att du skulle kunna göra för nytta av att ta upp ämnet här och nu, och tror du att det skulle kunna ha negativa effekter att du tar upp det här och nu?

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-06-22, 14:00
Ja?

edit:

Så alla som råkar bo i Israel skall dras över en kam bara för det?

jack.sparrow
2006-06-22, 14:13
svanstrom (2006-Jun-22)Har du något speciellt emot allt och alla som har något med Israel att göra?

svanstrom (2006-Jun-22)Och det anser du är en viktig fråga att ta upp i den här debatten?! Eller... så klart du säkert tycker att det är en viktig fråga att ta upp, men tycker du att det är en relevant diskussion att ta här och nu? Som följdfråga: Vad anser du att du skulle kunna göra för nytta av att ta upp ämnet här och nu, och tror du att det skulle kunna ha negativa effekter att du tar upp det här och nu?

Vad pratar du om? Det var ju du som startade debatten, jag sa bara att jag hoppades att det inte var så. Om du inte undrar, varför frågar du? För att kunna leka besserwisser och skrika OT!!1 OT!!11 MOD!!2 KOM OCH REDIGERA!! ? Och ja, jag tycker faktiskt det är en relevant fråga, eftersom artikeln delvis handlade om det. Minst lika relevant som det är att posta nyheter rörande tpb i piratpartiets nyhetsforum till att börja med.

För att svara på din "följdfråga" (om jag nu förstår den rätt): Jag fortsätter nu ämnet eftersom jag, och många andra, tycker att det är en viktig debatt. Många skulle vara upprörda om det nu visade sig att miljoner från en svensk fildelarsite hamnade i Israeliska förtryckares fickor. Man skulle snabbt dra paralellen TPB->PP->Israel, vilket är väldigt, väldigt dåligt.

jack.sparrow
2006-06-22, 14:14
Sebastian Själin aka Schangtil (2006-Jun-22)Så alla som råkar bo i Israel skall dras över en kam bara för det?

Absolut inte.

svanstrom
2006-06-22, 14:19
x0o (2006-Jun-22)Det var ju du som startade debatten

Det var du som drog in frågan om Isreal i det hela; ok, så du satt inte och hittade på kopplingen själv, men det var ändå du som drog upp den här i forumet, och jag tycker att det är onödigt att dra in en så laddad politisk icke-PP-relaterad fråga här... Speciellt när det görs på ett så klumpigt sätt som du gjorde det.

Björn O
2006-06-22, 14:20
@svanstrom & x0o

Varför inte byta varandras email och fortsätta bråka om vem som sa vad där istället?

Björn O
2006-06-22, 14:21
Ska TPB möta detta så är det ju bara att redovisa öppet hur verksamheten går till.

Denuviate
2006-06-22, 14:37
Jag tyckte artikeln tydligt visade att The Pirate Bay inte tjänar nåt på det hela. Det är istället ett företag som har rättigheterna till reklamplatserna som tjänar på detta. TPB är ideellt men profithungriga företag har hittat sätt att tjäna pengar på sidan.

Michlos
2006-06-22, 14:39
traderiso (2006-Jun-22)Jag tyckte artikeln tydligt visade att The Pirate Bay inte tjänar nåt på det hela. Det är istället ett företag som har rättigheterna till reklamplatserna som tjänar på detta. TPB är ideellt men profithungriga företag har hittat sätt att tjäna pengar på sidan.

Håller med... risken finns ju dock att många bara läser rubriken eller skummar igenom artikeln och därmed får "vatten på sin kvarn" :rolleyes:

infinite_emma
2006-06-22, 14:51
exodus (2006-Jun-22)och så sjönk piratskeppet och fildelarrörelsen med den.

*förvånad* Menar du att du någonsin trodde att vi skulle lyckas? Eller "ville" kanske är ett mer korrekt ord, inte säker? ;)

*rycker på axlarna* Det är fruktansvärt jobbigt att hela tiden behöva försvara sig för orättvisa påhopp, lögn och förbannad dikt - men å andra sidan är det ett tecken på att vi börjar bli såpass viktiga att man tar till vilka medel som helst.

Ge inte upp, allihopa. Det här är skitjobbigt, men genom att splittra oss får de som de vill, så vi måste ha lite kalla huvuden i stället för fötter.

The Pirate Bay är inte Piratpartiet. The Pirate Bay är inte Piratbyrån. Piratbyrån är Piratbyrån, Piratpartiet är Piratpartiet och slutligen The Pirat Bay är The Pirat Bay. Tre olika förekomster, en praktisk, en opinionsbildande och informativ och en partipolitisk. Av någon anledning så behöver man påminna om det emellanåt - men det är nog lätt att blanda ihop de olika "benen". The Pirate Bay är för mig personligen, EN av hundratals (tusentals?) trackers online, som symboliserar behovet av att diskutera upphovsrätt, icke-kommersiell kopiering och tillgänglighet osv. Fildelning varken står eller faller med TPB. Visst har medierna en attityd där man någonstans hänger upp partipolitiska diskussioner och medvetandegörande av frågeställningarna till en specifik tracker - men jag undrar om det är en nackdel? Faller TPB så vet varenda fildelare att något annat finns, startas eller tar över.

TPB har inget ansvar för den ideologiska debatten, men jag har i alla fall personligen fått ett intryck av att killarna som kör den ÄR genuint intresserade av att förändra bilden av fildelning och fildelare i största allmänhet. Jag skulle inte satsa livet på att TPB är lett av fantastiska människor som är felfria på alla sätt. Men i och med att vår kamp undermineras, så får jag nästan känslan av att TPB blir som ett slags offer på motståndarnas altare för att komma åt oss. Vet inte, som sagt, bara en känsla.

tixe
2006-06-22, 15:19
Men lol... Det är ju USA och Svenska politiker bland annat som hjälpte tpb att få så mkt pengar...

Gör man så mkt reklam för en sida så är det klart att sidan tar en hel del pengar för annonserna...

Och skulle de aktivt jobba med tpb då skulle sidan fungera bättre just nu.... Account status har inte fuungerat på ett år... dvs de jobbar med sidan på fritiden.. -.-

exodus
2006-06-22, 17:12
infinite_emma (2006-Jun-22)*förvånad* Menar du att du någonsin trodde att vi skulle lyckas? Eller "ville" kanske är ett mer korrekt ord, inte säker? ;)

Som du vet har jag alltid varit för en demokratisk folkrörelse som arbetar för legal fildelning. Inget annat.

*rycker på axlarna* Det är fruktansvärt jobbigt att hela tiden behöva försvara sig för orättvisa påhopp, lögn och förbannad dikt - men å andra sidan är det ett tecken på att vi börjar bli såpass viktiga att man tar till vilka medel som helst.

Kör man med öppna kort minskar ryktesspridning. Vilken är PP:s största sponsor?

The Pirate Bay är inte Piratpartiet. The Pirate Bay är inte Piratbyrån. Piratbyrån är Piratbyrån, Piratpartiet är Piratpartiet och slutligen The Pirat Bay är The Pirat Bay.

Det här är ju ett av problemen. PB och TPB startades av samma personer. TPB:s jurist och Flakvinge kom överrens om att Falkvinge skulle starta PP istället för Viborg (TPB). Alla vet redan detta. Kopplingen är uppenbar, för alla utom dig, tydligen. Om TPB och PB inte ägnat sig åt några olagliga aktiviteter så är det ju lugnt juridiskt. Om TPB, PB och PP inte har några skumma kontakter/sponsorer så är ju det också lugnt medialt. Varför oroa sig?

Men i och med att vår kamp undermineras, så får jag nästan känslan av att TPB blir som ett slags offer på motståndarnas altare för att komma åt oss. Vet inte, som sagt, bara en känsla.

Kör med öppna kort så löser sig nog allt.

Fana
2006-06-22, 17:19
infinite_emma (2006-Jun-22)exodus (2006-Jun-22)och så sjönk piratskeppet och fildelarrörelsen med den.

*förvånad* Menar du att du någonsin trodde att vi skulle lyckas? Eller "ville" kanske är ett mer korrekt ord, inte säker? ;)

Ge inte upp, allihopa. Det här är skitjobbigt, men genom att splittra oss får de som de vill, så vi måste ha lite kalla huvuden i stället för fötter.

The Pirate Bay är inte Piratpartiet. The Pirate Bay är inte Piratbyrån. Piratbyrån är Piratbyrån, Piratpartiet är Piratpartiet och slutligen The Pirat Bay är The Pirat Bay. Tre olika förekomster, en praktisk, en opinionsbildande och informativ och en partipolitisk. Av någon anledning så behöver man påminna om det emellanåt - men det är nog lätt att blanda ihop de olika "benen". The Pirate Bay är för mig personligen, EN av hundratals (tusentals?) trackers online, som symboliserar behovet av att diskutera upphovsrätt, icke-kommersiell kopiering och tillgänglighet osv. Fildelning varken står eller faller med TPB. Visst har medierna en attityd där man någonstans hänger upp partipolitiska diskussioner och medvetandegörande av frågeställningarna till en specifik tracker - men jag undrar om det är en nackdel? Faller TPB så vet varenda fildelare att något annat finns, startas eller tar över.

TPB har inget ansvar för den ideologiska debatten, men jag har i alla fall personligen fått ett intryck av att killarna som kör den ÄR genuint intresserade av att förändra bilden av fildelning och fildelare i största allmänhet. Jag skulle inte satsa livet på att TPB är lett av fantastiska människor som är felfria på alla sätt. Men i och med att vår kamp undermineras, så får jag nästan känslan av att TPB blir som ett slags offer på motståndarnas altare för att komma åt oss. Vet inte, som sagt, bara en känsla.

Bra sagt Emma.

För övrigt, TPB har alltid drivits med hjälp av intäkter från reklam, liksom många andra webplatser. Enda anledningen att det går bra för dem nu är att sidan genom senaste tidens mediaexplosion om fildelning och TPB's roll i denna får en enorm mängd hits per dag - många hits = mer pengar från reklambanners etc. Ganska enkelt.

Eller tycker folk att dem ska driva en site som server miljontals fildelare per dag ur egen ficka? Att hosta ett tjugo, trettiotal servers och betala den enorma bandbredd som behövs är inte gratis direkt.

infinite_emma
2006-06-22, 17:27
exodus: Vi kör med öppna kort - faktum är att det kan inte bli särskilt mycket öppnare än så här som vi gör i PP. Men du och andra påstår att det finns dolda kort, och det går inte göra ett skit åt det. Vi har ingen huvudsponsor. Vi har inte startat PP tillsammans med TPB. Du ljuger, helt enkelt, genom att påstå att vi har något att dölja, kan inte säga det på ett snällt sätt dessvärre - men allt i öppenhetens namn. Ryktesspridning har i detta fall inget som helst att göra med någon faktiskt sanning - det är bara ryktesspridning.

Björn Felten
2006-06-22, 17:39
exodus (2006-Jun-22)Kör med öppna kort så löser sig nog allt.

Så du har också förvandlats till ett troll? Eller du kanske har varit det hela tiden?

Hur öppna tycker du att korten skall vara? Hela bokföringen, ner till minsta kvitto, finns att läsa i vårt forum. Inte bara för partimedlemmar, utan för vem som helst.

Skärp dig nu exodus. Ditt förtroendekapital minskar betänkligt. Har du verkligen förväntat dig att vi skall avslöja namnen på de tusentals sympatisörer, som donerat sin skärv till partiet? I så fall är du dummare än vad jag trodde.

Varför ger du dig inte på SD och frågar dem varifrån deras två miljoner till årets valrörelse har kommit i stället? Fråga lite om den franska naziströrelsen Le Pen där, så får du säkert betydligt saftigare köttben att tugga på. Kanske rent av något att tipsa den nyttiga idioten på Aftonbladet om?

Joakim Holgersson
2006-06-22, 17:50
exodus (2006-Jun-22)Kör man med öppna kort minskar ryktesspridning. Vilken är PP:s största sponsor?

att lämna ut vem som sponsar vilket elelr vilka partier är inget rekomenderat, då det visar sympatier till visst parti.

du begär något av det mest grundläggande vi har, rätten att fritt och på ens ansvar tillhöra en förening/intressegrupp. och det omfattas även i dess olika form.

att begära veta vem som just nu är medlem i ett parti eller sponsra detta får du lämna därhänn, det är upp till var och en att själv ta ställning till om man vill offentligt visa det man tillhör.

hänvisar dig till bla. lagarna om föreningsfriheten.

Grelber
2006-06-22, 18:12
Tjae, jag orkar inte läsa alla länkar och det.

Men varför är det fult att tjäna pengar i Sverige?

Om TPB tjänar 10 miljoner i månaden så skiter väl jag i det?

Då finns det stålar att fixa nya maskiner efter hand som dom försvinner.

Jävla gnäll så fort någon misstänks tjäna pengar. "Rentvå er..." Från VADÅ?

Bah, lägg av.

exodus
2006-06-22, 18:35
Fana: Eller tycker folk att dem ska driva en site som server miljontals fildelare per dag ur egen ficka? Att hosta ett tjugo, trettiotal servers och betala den enorma bandbredd som behövs är inte gratis direkt.

Det där uttalandets legitimitet beror ju på om det genereras någon vinst och till vem/vilka den går.

infinite_emma: Du ljuger, helt enkelt...

Dolda kort eller inte, PP har kontakter som det inte vill (och inte behöver) avslöja. Vad det gäller Viborg/Falkvinge så finns det dokumenterat i form av "taxiresan". Vad deras diskussion innebär vet jag inte, jag sa bara att kopplingen fanns där. Så vad består lögnerna av?

Björn Felten: Hur öppna tycker du att korten skall vara? Hela bokföringen, ner till minsta kvitto, finns att läsa i vårt forum. Inte bara för partimedlemmar, utan för vem som helst.

Enligt ett annat troll (http://piratpartiet.blogspot.com/2006/06/rabalder-kring-lundstrms-medlemskap-i.html#links) så har:

Partikassören Fredrike Lantz har kategoriskt vägrat besvara frågor från medlemmarna angående partiets ekonomi.

Vet inte om det finns någon sanning i det, men som sagt sponsorer har rätt att vara anonyma.

Björn Felten:Har du verkligen förväntat dig att vi skall avslöja namnen på de tusentals sympatisörer, som donerat sin skärv till partiet?

Nej, jag frågade efter den största sponsorn. Men som sagt sponsorer har rätt att vara anonyma, men det kan ju påverka hur jag som väljare ser på ert parti.

Ricks uttalande (http://www.piratpartiet.se/forum/Topic16266-69-1.aspx) gör ju att man blir nyfiken eller?

Jag tänker inte avslöja företagets identitet, huvudsakligen för att de skulle förlora på det, men också för att det är irrelevant. De knöt också värdefulla nya kontakter för oss.

PP är ju inte ensamma om att ha anonyma sponsorer, men jag ser det som ett demokratiskt problem, som dessutom debatteras i media just nu. Som väljare är det väl extra intressant att veta vilka som är de största intressenterna bakom en ideologi eller en rörelse?

Faye
2006-06-22, 18:57
infinite_emma (2006-Jun-22)exodus (2006-Jun-22)och så sjönk piratskeppet och fildelarrörelsen med den.

Bra sagt Emma!

infinite_emma
2006-06-22, 19:02
Dolda kort eller inte, PP har kontakter som det inte vill (och inte behöver) avslöja. Vad det gäller Viborg/Falkvinge så finns det dokumenterat i form av "taxiresan". Vad deras diskussion innebär vet jag inte, jag sa bara att kopplingen fanns där. Så vad består lögnerna av?

Hade du inte klippt av meningen du citerade så fanns förklaringen till vad du ljuger om där. Nöjer mig med att besvara det så här - du klipper av ett citat för att få det att verka vara något annat. Jag avskriver allt annat du säger i den posten som varandes av samma värde.

Slumpmässiga påståenden som ska bilda något slags sanning som du helt enkelt hittar på och skruvar till. "Som väljare är det väl extra intressant att veta vilka som är de största intressenterna bakom en ideologi eller en rörelse?" skriver du, och jag måste då självfallet peka tillbaka på min första post i tråden. Vi är vad vi är, ingenting dolt - men vilka intressen skulle glädjas över att sänka vår kredibilitet? Du kanske kan berätta det, allt i öppenhetens namn? Vem vinner på att ljuga och förvrida sanningen?

//edit: Tack wichbitch! :)

Björn O
2006-06-22, 19:02
Vad trevligt att ni kan diskutera nyheten som skapade denna tråd.

infinite_emma
2006-06-22, 19:06
Björn O (2006-Jun-22)Vad trevligt att ni kan diskutera nyheten som skapade denna tråd.

LOL! Sorry Björn, ska lägga locket på. Tror det framgår vad jag anser i alla fall, vad som än kommer efter denna posten! :)

John Sjödin
2006-06-22, 19:24
Även om Piratebay hade gått med vinst på reklamintäkterna hade det inte spelat någon roll. Inget säger att man automatiskt laddar ner något upphovsrättskyddat material bara för att man går in på deras sida. Om de hade -sålt- upphovsrättskyddat material direkt hade det varit en annan sak, men så är det inte, så lägg ner.

Ken Rabelius
2006-06-23, 01:07
Jag struntar i om de så fick 3 miljoner i månden i reklam intäkter. så länge pengarna inte är försälning av skyddat materal gör det mig detsamma. det är inte olagligt att tjäna på reklam eller?

svanstrom
2006-06-23, 01:27
Vad sägs om det här då:

Grunden är:

Någon säljer ett (dator)spel via Nätet för 50:-, om du även betalar porto så får du programmet hemskickat på en CD; eftersom programmet bara tar upp en relativt liten plats på CDn så lägger han även med ett avsnitt av något tv-program som inte är "fritt".

De olika alternativen är:

1. Det är ett slumpmässigt utvalt tv-program, och köparen vet inte ens säkert om att det kommer med något extra.

2. Köparen vet att något kommer med, men inte vad.

3. Köparen vet vad som kommer med, och det är samma tv-program på alla skivor som säljs (år ut och år in).

4. Köparen vet vad som kommer med, och det är ett nytt tv-program varje gång.

5. Köparen vet vad som kommer med, och det är alltid nyaste tv-programmet i en och samma serie.

6. Köparen får själv välja från en lista vilket/vilka tv-program som ska följa med på skivan.

Skulle du anse några av de exemplen ok, och i sådana fall vilka?

John Nilsson
2006-06-23, 01:32
Om de hade -sålt- upphovsrättskyddat material direkt

så länge pengarna inte är försälning av skyddat materal

Varför är det värre att få betalt för sina tjänster direkt än indirekt?

John Nilsson
2006-06-23, 01:35
svanstrom (2006-Jun-23)Skulle du anse några av de exemplen ok, och i sådana fall vilka?

Allihopa är ju jätte bra! Intressant affärsidé. En mix and burn-webtjänst med TPB som backend... här finns pengar.

Edit: Den bästa, ur vinstsynpunkt, borde ju vara att sälja det tomma utrymmet till annonsörer. Alltså man säljer skivor med stuff som folk inte orkar ladda ner (eller inte kan, har inte tillgång till bredband där de bor). Sen fyller man på det tomma utrymmet med sånt som annonsörerna vill exponera, typ piloter till tv-serier och sånt.

Ken Rabelius
2006-06-23, 01:43
<DIV>Det är en hårfin linje mellan kommeriellt och icke kommersiellt det där. hmm....svårt.....iom att man får programmet innoficelt i kommersiell anda sååå, nja det är fel, dessutom tillhandahåller då försäljaren programmet. vilket inte TPB gör, om jag laddar programmet så laddar det inte direkt från TPB jag laddar det från de datorer som delar ut det. så ditt exempel haltar lite grann. </DIV><DIV></DIV><DIV>TPB säljer ingenting (förutom reklam platser möjligtvis) och tillhandahåller enbart länkar till materialletsom finnshos enskilda personers datorerså nja exemplen går inte ens ens att jämföra......</DIV>

Ken Rabelius
2006-06-23, 02:03
<DIV>en jämförelse mer korrekt skulle vara:</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag har en affär,</DIV><DIV></DIV><DIV>I den affären säljer jag ingenting bara en tom butikslokal.</DIV><DIV>Däremot kan folk komma in i min butik och fråga mig var de kan få tag på saker och ting och jag kan tala om andra personer som har materiallet som de kan gå till.</DIV><DIV></DIV><DIV>Min inkommst kommer ifrånalla de reklam pelare och reklam affisher som finns uppsatta på väggar, golv och tak som folk betalar mig för att låta stå kvar i min butik så att foilk kan se de när de kommer in.</DIV><DIV></DIV><DIV>det skulle jag inte säga något om.</DIV><DIV></DIV><DIV></DIV>

svanstrom
2006-06-23, 02:06
Ken Rabelius (2006-Jun-23)<DIV>Det är en hårfin linje mellan kommeriellt och icke kommersiellt det där. hmm....svårt.....iom att man får programmet innoficelt i kommersiell anda sååå, nja det är fel, dessutom tillhandahåller då försäljaren programmet. vilket inte TPB gör, om jag laddar programmet så laddar det inte direkt från TPB jag laddar det från de datorer som delar ut det. så ditt exempel haltar lite grann. </DIV><DIV></DIV><DIV>TPB säljer ingenting (förutom reklam platser möjligtvis) och tillhandahåller enbart länkar till materialletsom finnshos enskilda personers datorerså nja exemplen går inte ens ens att jämföra......</DIV>

Mmm... den haltar lite om man jämför den med TPB, men det som folk verkar vilja hävda är att man kan tjäna pengar på kringgrejs så länge som man inte tjänar pengar på t.ex. att sälja en bränd kopia av senaste hetaste alla-måste-se-den filmen...

Om jag har plats över på en skiva och får för mig att en enda gång lägga på något extra, och jag inte ens tjänar något på det marknadsföringsmässigt, så skulle nog inte folk hävda att jag har tjänat något på det hela; men om man skulle tycka att det rakt igenom är ok så har vi kanske folk som börjar sälja små i praktiken helt värdelösa program bara för att folk ändå köper dem för att på skivan även få vissa filmer/tvserier.

Så man måste fråga sig var man ska dra gränsen... Om TPB, eller det företag som köpt annonsrättigheterna, tjänar stora pengar på TPB så är det ett direkt resultat av alla filmer etc som man med hjälp av TPB kan hämta hem. TPB skulle inte dra in många ören om de rensade bort alla torrents som inte leder till material som är släppt helt fritt.

Ett annat exempel att tänka på är att man sätter upp ett helautomatiskt frontend till TPB; du går in på en sida och väljer material från TPB, dator hämtar hem och bränner det på skivor vilka den paketerar och spottar ur sig i en låda vilken töms regelbundet av posten. För det hela så betalar du bara direkt relaterade utgifter, den som driver tjänsten tjänar alltså ingenting på det hela.

Skulle det vara ok?

Tänk om flera personer vill ha samma material, så servern hämtar hem materialet en gång och sedan bränner flera kopior... materialet "cachas" alltså lokalt ett tag...

Vore det ok?

Om skivorna som bränns även får reklam inbränt, vore det ok?

Om du tycker att det är ok hit, vad tycker du då om att jag går till ICA och köper senaste storfilmen och lägger på egen reklam och sedan säljer skivorna för självkostnadspris?

Och om du fortfarande är med, vad sägs då om att jag säljer skivorna för utgifter plus en marknadsmässigt skälig timlön?

Och så slutligen... jag köper senaste filmen och gör kopior vilka jag säljer med snuskigt fina vinster, vore det ok?

Ken Rabelius
2006-06-23, 02:17
<DIV>quote]Ett annat exempel att tänka på är att man sätter upp ett helautomatiskt frontend till TPB; du går in på en sida och väljer material från TPB, dator hämtar hem och bränner det på skivor vilka den paketerar och spottar ur sig i en låda vilken töms regelbundet av posten. För det hela så betalar du bara direkt relaterade utgifter, den som driver tjänsten tjänar alltså ingenting på det hela.[[/quote] </DIV><DIV></DIV><DIV>nja, fildelning är gratis, helt gratis, om man är tvungen betala något så är det inte längre fildelning. och om det är fildelning så kan man (enligt mig) inte dra paralleler till TPB som i största grad är fildelning oavsett om det är legalt eller "illegalt" material det handlar om. :ermm:</DIV><DIV>Om du tycker att det är ok hit, vad tycker du då om att jag går till ICA och köper senaste storfilmen och lägger på egen reklam och sedan säljer skivorna för självkostnadspris?</DIV><DIV></DIV><DIV>hmm gränsfall, om du köpt skivan ska du äga den och därmed ha rätten att sälja den utan att göra en vinst.....men att lägga in egen reklam? då förändrar du varan från dess ursprungs skick. isf får du ge bort den gratis och inget annat</DIV><DIV></DIV><DIV>Och om du fortfarande är med, vad sägs då om att jag säljer skivorna för utgifter plus en marknadsmässigt skälig timlön?

Och så slutligen... jag köper senaste filmen och gör kopior vilka jag säljer med snuskigt fina vinster, vore det ok?</DIV><DIV></DIV><DIV>Nej, man ska inte få göra vinst på annans arbete om inte upphovsmannen gett sitt medgivande. om man som jag nämnde ovan har dessutom ändrat karaktären på orginalet, genom att ta bort eller lägga till något (utan att ha åstakommit en helt ny produkt som inte kankännas igen som orginalet) då kan jag inte ens "kräva pengarna tillbaka" eftersom det inte är samma produkt som jag köpte.
</DIV><DIV></DIV><DIV></DIV><DIV></DIV>

svanstrom
2006-06-23, 02:35
Ken Rabelius (2006-Jun-23)man ska inte få göra vinst på annans arbete om inte upphovsmannen gett sitt medgivande.

Inte alls?

Samlingsobjekt då, eller om du som upphovsman har undervärderat ditt arbete och säljer det billigare än vad du skulle kunna få för det, eller bolag som köper ditt arbete och sedan säljer det vidare med stor vinst?

Ken Rabelius
2006-06-23, 02:44
<DIV>svanstrom (2006-Jun-23)Ken Rabelius (2006-Jun-23)man ska inte få göra vinst på annans arbete om inte upphovsmannen gett sitt medgivande.

Inte alls?

Samlingsobjekt då, eller om du som upphovsman har undervärderat ditt arbete och säljer det billigare än vad du skulle kunna få för det, eller bolag som köper ditt arbete och sedan säljer det vidare med stor vinst?</DIV><DIV></DIV><DIV>Vad menas med samligsobjekt?Även samlingsobjekt i orginal form måste man juh betala för, ungefär som min spel samling alla orginal cds jag har där har jag köpt och betalat för.</DIV><DIV></DIV><DIV>Det pris en upphovsman sätter är det som gäller. då får väll upphovsmannen om det gårstoppa försäljningen eller se till att priset höjs till den nivå han/hon vill ha den.</DIV><DIV></DIV><DIV>om du säljer ditt arbete till ett företag så gäller det kontrakt du skriver på. Då får man helt enkelt granska kontrakt mycket noggrant innan man skriver på så man vet vilka rättigheter man ger iväg. om jag skriver på då ger jag mitt medgivande.</DIV>

Richie
2006-06-23, 06:26
Ken Rabelius (2006-Jun-23)Nej, man ska inte få göra vinst på annans arbete om inte upphovsmannen gett sitt medgivande.

Så om jag köper en bok av Liza Marklund på bokrean, den säljer skitdåligt och det visar sig efter 50 år att mitt ex är ett av de få kvarvarande exemplaren som finns i gott skick (eftersom hon blev lurad av sitt tryckeri som tryckte upp boken på uselt papper) och jag hamnar på Antikrundan med boken och sedan får sälja den för en miljard kronor (efter 50 års inflation motsvarar det tusen spänn idag), då har jag gjort nåt fel, menar du? Ska Liza ha del i min vinst? Ska hon ha rätt att stoppa försäljningen?

Eller vinst på annans arbete förresten - ska du förbjuda aktiebolag att göra utdelningar? Omskola alla chefer?

Rick Falkvinge
2006-06-23, 06:47
exodus (2006-Jun-22)Kör man med öppna kort minskar ryktesspridning. Vilken är PP:s största sponsor?

Vi betraktar alla donationer som anonyma. Alla är välkomna att donera, men ingen ska förvänta sig attkunna påverka något genom att bli känd som sponsor. Vi tar inte emot villkorade pengar.

Den största donationen till dags dato var på 12345 kronor. Den näst största var på ungefär 9000. Därefter börjar de dugga tätt på 5000, 4500, 4000, etc.

Vi har många små donationer som håller verksamheten flytande. Det finns ingen enskild sponsor som går att peka ut.

Kör med öppna kort

Hela bokföringen finns ju för farao postad i forumet efter varje avstämning, ner till minsta kvitto och verifikat. Hur mycket öppnare kan det bli?

Rick Falkvinge
2006-06-23, 06:51
Ken Rabelius (2006-Jun-23)Jag struntar i om de så fick 3 miljoner i månden i reklam intäkter. så länge pengarna inte är försälning av skyddat materal gör det mig detsamma. det är inte olagligt att tjäna på reklam eller?

Rätt.

En sundare reaktion hade varit "vad kul att de har hittat ett sätt att försörja sig på". Var kom avundsjukan ifrån?

Måste man lida för att vara accepterad i Sverige? Eller är det (troligare) bara trollsom är ute och tassar i skogen?

Ken Rabelius
2006-06-23, 09:15
<DIV>Richie (2006-Jun-23)Ken Rabelius (2006-Jun-23)Nej, man ska inte få göra vinst på annans arbete om inte upphovsmannen gett sitt medgivande.
Så om jag köper en bok av Liza Marklund på bokrean, den säljer skitdåligt och det visar sig efter 50 år att mitt ex är ett av de få kvarvarande exemplaren som finns i gott skick (eftersom hon blev lurad av sitt tryckeri som tryckte upp boken på uselt papper) och jag hamnar på Antikrundan med boken och sedan får sälja den för en miljard kronor (efter 50 års inflation motsvarar det tusen spänn idag), då har jag gjort nåt fel, menar du? Ska Liza ha del i min vinst? Ska hon ha rätt att stoppa försäljningen?

Eller vinst på annans arbete förresten - ska du förbjuda aktiebolag att göra utdelningar? Omskola alla chefer?</DIV><DIV></DIV><DIV>hmm efter 50 år ska inte Liza ha upphovsrätt (allt enligt pp´s ställningstagande (5 år)</DIV><DIV></DIV><DIV>Om någon då vill betala 1000kr för boken så visst, för Liza äger inte rätten tilltexten längre(borde inte i alla fall).</DIV><DIV>Men däremot nya grejer ska man inte utan upphovsmannens tillåtelse få köpa och sedan sälja dyrare.</DIV><DIV>och liza ska då inte ha rätt att kräva panger av någon för något hon inte har upphovsrätt på.</DIV><DIV>inte heller stoppa försäljningen.</DIV><DIV></DIV><DIV>alltså så länge upphovsrätten finns har de rätt att lägga sig i och kräva pengar. när upphovsrätten är borta är det inte längre exklusivt deras verk. </DIV><DIV></DIV><DIV>gammla saker där upphovsrätten gått ut är en helt annansak än en relativt nyproducerad produkt, och enligt partiets riktning är det 5år.</DIV><DIV></DIV><DIV>Min personliga riktning som dockINTE har med partiet och göra är maximalt 10 år.</DIV><DIV></DIV><DIV>Så gamla objekt, samlar objekt är helt okey.</DIV><DIV></DIV><DIV>Ja okey min uppfattning kanske är helt skruvad , men förklara i så fall på ett bra sätt hur den är dålig :)</DIV>

Richie
2006-06-23, 11:56
exodus (2006-Jun-22)Vilken är PP:s största sponsor?
En kille som både jag och Rick känner sedan tidigare. [RICK EDIT: Tagit bort potentiellt identifierande uppgifter, även om de ser anonyma ut vet jag flera som skulle kunna lägga ihop ett och ett] ...gav oss 12345 kronor under valsedelskampanjen. Han är vår enskilt största sponsor och har, är det väl bäst att klarlägga, inga som helst kopplingar till Knäckebröds-Calle. Nummer två är en annan privatperson som gett 9000:-, sedan har vi ett par på 5000:- och vidare neråt. Typdonationen är 100-500 spänn om jag minns rätt. Mig veterligt har vi inte fått ett öre av nån "skum" organisation, såvida inte de använt en massa bulvaner för att lura på oss stålar.

Jag har personligen gett i runda slängar 3-4000 hittills i olika omgångar. Allt (alla verifikat, kontosaldon osv) fram till årsmötet finns att tillgå här i forumet för medlemmarna. Det kommer en halvårsredovisning när saker och ting lugnar ner sig också. Vi funderar på att lista alla donationer (anonyma, givetvis) för att ni ska kunna se datum och storlek på dem, men det är lite manuellt jobb med det så det är ingen jättehög prio på just det.

Totalt har vi fått in dryga 170000 kronor hittills. Runt 110-120' av det gick åt till valsedlarna (jag sitter hemma hos en kompis i Gustavsberg och ska på hans bröllop om ett par timmar så jag ids inte leta rätt på de exakta siffrorna), resten fick vi in nu vid vårt Call for Aid i samband med TPB-razzian.

Vilket av det här är konstigt? Vi har ju gått ut med i princip allting (fast kanske inte sammanställt såhär) tidigare.

fredux
2006-06-23, 11:58
Anders Forsman (2006-Jun-19) OM något är ämnat för dig att veta och att det ska bli officiellt, så meddelas det säkert.

Rick Falkvinge (2006-Apr-06)Allmän notering:

Vi var iväg och knöt lite kontakter idag med ett företag, och det gick så bra det rimligtvis kunde gå. Jag tänker inte avslöja företagets identitet, huvudsakligen för att de skulle förlora på det, men också för att det är irrelevant. De knöt också värdefulla nya kontakter för oss.

Ja det låter som ett öppet parti.

Richie
2006-06-23, 12:01
Ken Rabelius (2006-Jun-23)Men däremot nya grejer ska man inte utan upphovsmannens tillåtelse få köpa och sedan sälja dyrare.

Ja, men vi säger att jag köper boken, läser den på bussen och blir antastad av en rik kille som vill köpa boken, men bokhandeln har just stängt och han erbjuder mig en femhundring jämnt för den. Tycker du att jag begår ett brott om jag säljer den till honom? Att han begår ett brott? Att det är OK om jag skickar mellanskillnaden till Liza?

Eller om stormarknaden i förorten säljer boken för 50 spänn i en back vid kassan. Ponera att en bokhandlare kommer förbi, köper en kasse böcker, märker om dem och säljer dem för 150:- i sin flotta butik inne i stan? Begår han då ett brott enligt din mening?

Eller fallet med bokdistributören som säljer boken till bokhandlaren för 50 spänn som sedan säljer dem för 150 spänn till kund? Ska de vänta sig en raid från Roswalls specialkommando?

Tor Skude
2006-06-23, 12:05
Ken: Din syn angående vidarespridning av exemplar är väldigt restriktiv. Du vet väl att man i Sverige får sälja vidare sina begagnade böcker, CD-skivor etc utan att ge ett jota till skaparen, oavsett om man gör vinst eller förlust på affären?

Upphovsrättslagen (http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19600729.HTM):

19 § När ett exemplar av ett verk med upphovsmannens samtycke har överlåtits inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får exemplaret spridas vidare.

Första stycket ger inte rätt att tillhandahålla allmänheten

1. exemplar av verk, utom byggnader och brukskonst, genom uthyrning eller andra jämförliga rättshandlingar, eller

2. exemplar av datorprogram i maskinläsbar form eller filmverk genom utlåning. Lag (2005:359).

Ken Rabelius
2006-06-23, 16:20
<DIV>hmm nej, visste jag inte , pratar bara ur eget perspektiv så som det är idag (säger inte att det inte kan förändras :).)</DIV><DIV></DIV><DIV>men hmm om jag tolkar lagen rätt....jag får alltså köpa säg 100 böcker oc sen sälja téx 100kr dyrare/st?</DIV><DIV></DIV><DIV>jag är inte så insatt i exact vad lagen säger, jag pratar mest ur egen synvinkel.;)</DIV><DIV></DIV><DIV>dag sför mig att ställa frågorna då....</DIV><DIV></DIV><DIV>Vad är jag tillåten att göra med min köpta produkt téx en bok, en musik cd/dvd och en dvd film.?</DIV><DIV></DIV><DIV>Min syn är formodligen lite trång ja........men sen är jag heller inte så insatt i vad lagboken säger, och lagboken får mig att somna om jag skulle börja läsa den. skulle förmodligen inte fatta så mycket av vissa ord som används utan att ha en ordbok tillgänglig ;).</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag vet inte jag kanse ska låta bli att lägga näsan i blöt där jag inte har kompetensen.....</DIV><DIV></DIV><DIV>men nu vet iaf folk vad jag står någon stans, dock inte sagt att jag inte kan ändra på mig.....;)</DIV>

Ken Rabelius
2006-06-23, 16:24
<DIV>En av anledningarna till att jag pratar i detta forum är chansen att lära mig nytt.så i en debatt framför hellre dit eget och lagbokens sätt att se på saker och ting än att bara "förhöra" den du pratar med vad han/hon tycker. det är bara ett allmänt tips.</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag vet inte så mycket men jag vill lära mig, och det är det som jag hoppas uppnå genom att diskuttera</DIV><DIV>och att sitta och läsa igenom lagboken skulle jag inte lära mig nåt på.......jag skulle bara bli uttråkad:)</DIV>

svanstrom
2006-06-23, 16:50
Ken Rabelius (2006-Jun-23)<DIV>En av anledningarna till att jag pratar i detta forum är chansen att lära mig nytt.så i en debatt framför hellre dit eget och lagbokens sätt att se på saker och ting än att bara "förhöra" den du pratar med vad han/hon tycker. det är bara ett allmänt tips.</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag vet inte så mycket men jag vill lära mig, och det är det som jag hoppas uppnå genom att diskuttera</DIV><DIV>och att sitta och läsa igenom lagboken skulle jag inte lära mig nåt på.......jag skulle bara bli uttråkad:)</DIV>

När man "förhör" någon så tvingar man den att tänka igenom vad det är den egentligen säger och tycker, och man kan pressa i den i situationer där dess argument börjar falla ihop... man hittar hål... saker som inte passar ihop... och alltså så får man den man "förhör" att lära sig hitta sina fel, och att utvecklas...

Ken Rabelius
2006-06-23, 16:55
<DIV>Hmm, det är iofs en annan vinkel på det :satisfied:</DIV><DIV></DIV><DIV>men.........om den som blir förhörd är för envis/dum/oinsatt för att se dessa hål då?</DIV><DIV></DIV><DIV>Om man bara rycker undan marken under fötterna på folk utan att erbjuda ett altenativt underlag att stå på så kan det leda till negativa saker, téx att folk blir tappar intresset vilket nästan har hänt ibland. </DIV><DIV></DIV><DIV>Har förekommit stunder naär man tänkt :</DIV><DIV>Jag kan juh rösta på de men de får hålla koll på lagarna och allt det där andra för jag orkar inte bry mig.</DIV><DIV></DIV><DIV>men sammtidigt vil jag veta vad det är som gäller och vad partiet jag lägger min röst på står för aven i någorlunda detaljnivå. så det är ett litet dilemma där.</DIV><DIV></DIV><DIV>då kan det hjälpa om man nämner alternativa lösningar att fundera över......så möjligtvis en kombination av förhör och upplysning :D</DIV>

Richie
2006-06-23, 19:30
fredux (2006-Jun-23)Ja det låter som ett öppet parti.

Äntligen fattar du! Vilket annat parti som helst hade aldrig nämnt nåt om nåt besök och hade sedan glömt allt och blånekat resten om det hade kommit fram. Jfr Bodströms uttalanden om de amerikanska påtryckningarna... Att vi sen, på det här företagets begäran, inte avslöjar deras namn förutsätter jag att du har full förståelse för, du kanske minns nåt om "integritet" i principprogrammet? Men jag kan ju säga som så att det rör sig INTE om Rix Telecom, om det nu var det du så klumpigt försökte insinuera.

tixe
2006-06-24, 05:30
Jag ser på tpb så här iaf:

TPB: community för fildelare där man har olika länkar till olika filer...

Alla communitys tjänar pengar på reklam... playahead, helgon.. ja.. alla!

Så varför ska inte TPB få tjäna pengar på annonser?

Sen så tror jag inte att de kommer att få 200 000kr varje dag..

Det är bara för att de hade 2 miljoner besökare när alla tidningar skrev om razzian och då ville olika företag passa på att göra lite reklam för sina tjänster...

fredux
2006-06-24, 08:33
Richie (2006-Jun-23) Men jag kan ju säga som så att det rör sig INTE om Rix Telecom, om det nu var det du så klumpigt försökte insinuera.

Jag är övertygad om att Rix Telecom inte har donerat pengar. Inte heller ägaren (under sitt eller sina företagsnamn iaf) och inte på ett öppet konto till piratpartiet.

Jag har läst att Rickard sa upp sig från sitt välbetalda arbete för att kunna arbeta heltid med piratpartiet, men enligt Östgöta corren så var det inte något speciellt välavlönat arbete som Rickard hade eftersom han deklarerade för ca 200 000 kr. Inte heller någon deklarerad förmögenhet som han kan leva på och då undrar jag vad lever han på nu? Och var arbetade Rickard ?

Att Tor Skude och Mika Sjöman tjänar så lite är väl för att dom båda studerar och går på studiemedel men det gör inte Rickard så om alla frågetecken ska försvinna så skulle det vara bra om han berättade vad det var för välavlönat arbete han hade och vad han lever på nu.

Varför ska allting vara så hemligt i piratpartiet ? Riksdagskandidaterna är offentliga personer och borde kunna svara på frågor om sig själva.

fredux
2006-06-24, 08:53
Rick Falkvinge (2006-Jun-23)

Måste man lida för att vara accepterad i Sverige? Eller är det (troligare) bara trollsom är ute och tassar i skogen?

Inte alls trolldom bara ifrågasättande av uttalanden.

Jättebra att TPB hittat ett sätt att tjäna pengar.

Jättebra att du också har hittat ett sätt att tjäna pengar.

(för det måste du väl ha gjort eftersom du "sa upp dig från ditt VÄLAVLÖNADE arbete som inte syns i deklarationen" )

Jättebra att Carl Lundström tjänar så många kulor som han gör.

Grattis.

Richie
2006-06-24, 09:00
fredux (2006-Jun-24)Jag har läst att Rickard sa upp sig från sitt välbetalda arbete för att kunna arbeta heltid med piratpartiet, men enligt Östgöta corren så var det inte något speciellt välavlönat arbete som Rickard hade eftersom han deklarerade för ca 200 000 kr. Inte heller någon deklarerad förmögenhet som han kan leva på och då undrar jag vad lever han på nu?

Är du inne och insinuerar konstigheter nu igen? Kan du inte säga rent ut vad du menar, varför du frågar och vad det har för relevans först? Du kan ju börja med en länk till Correns artikel?

Det här med vad man tjänar är av nån anledning som jag faktiskt inte riktigt förstår känsligt, tydligen är det fult att tjäna pengar på att arbeta, men få betalt för plötslig inspiration (som t.ex. vilken lott i högen man ska dra fram och skrapa) är helt OK. Skulle du vilja berätta hur mycket du tjänar, var du jobbar och hur mycket du deklarerar för?

fredux
2006-06-24, 09:33
Richie (2006-Jun-24)

Är du inne och insinuerar konstigheter nu igen? Kan du inte säga rent ut vad du menar, varför du frågar och vad det har för relevans först? Du kan ju börja med en länk till Correns artikel?

Det här med vad man tjänar är av nån anledning som jag faktiskt inte riktigt förstår känsligt, tydligen är det fult att tjäna pengar på att arbeta, men få betalt för plötslig inspiration (som t.ex. vilken lott i högen man ska dra fram och skrapa) är helt OK. Skulle du vilja berätta hur mycket du tjänar, var du jobbar och hur mycket du deklarerar för?

Länk till corren med inkomstuppgifter för riksdagskandidaterna

http://www.corren.se/archive/2006/6/18/iqjjt48mzw9zk3i.xml

Rickard Falkvinge 262 293 kr delat med 12 är inget välbetalat arbete. Utan en ca 22 000 kr inkomst.

Vad jag tjänar och vart jag arbetar är ointressant eftersom jag inte är en offentlig person och inte kandiderar till riksdagsvalet.

Uppenbarligen var det en väldigt känslig tå att fråga om Rickards "hemliga välbetalada arbete som han så fint sa upp sig från för att satsa på piratpartiet" och "Hur han försörjer sig nu eftersom det inte finns några beskattningsbara inkomster i deklarationen.

Flebbo
2006-06-24, 10:43
Fredux, att du bara orkar.......

Vem bryr sig utom du egentligen? Jag skiter fullständigt i om Falkvinge var en skogsmulle och käkade bark till frukost. Det enda jag bryr mig om att han är PP:s ansikte utåt och för fram frågorna som jag tycker är viktiga för mig. Detta gör han bra!

Fattar inte varför man ska bry sig om vad han jobbat med tidigare? 22000 i månaden är rätt välbetalt enligt mig förresten....

fredux
2006-06-24, 11:05
Flebbo (2006-Jun-24) Det enda jag bryr mig om att han är PP:s ansikte utåt och för fram frågorna som jag tycker är viktiga för mig. Detta gör han bra!

Fattar inte varför man ska bry sig om vad han jobbat med tidigare? 22000 i månaden är rätt välbetalt enligt mig förresten....

Jag tycker man ska bry sig väldigt om vem som är PP:s ansikte utåt. Speciellt om det sägs att han sagt upp sig från ett välavlönat arbete? Vilket bevisligen inte är sant. (22 000 är inte välavlönat)
För att verka ädel som istället offrar allt för piratfrågorna.

Om han säger att partiet grundades på nyåret vilket inte heller är sant. Servrar inköptes i december visar årsredovisningen. registreringen av domännamnet Piratpartiet är också registrerat i december osv. Man kan nysta fram den ena lögnen efter den andra.

Helt uppenbart sprider man lögnen om detta till media för att verka vara något man inte är. Vad är det för fel att säga att tankarna på partiet startades förra året ? Hans egen profil här på forumet är daterat även det i december.

Smådetaljer i sammanhanget men kommer han ljuga så i riksdagen också för att försköna sanningen ?

Att påstå att TPB inte är inblandat i PP är också lögn. TPB: juridiska ombud Mikael Viborg satt med i styrelsen för piratpartiet tidigare. Han var inte en vanlig medlem i partiet utan satt med i Piratpartiets högsta styrande organ.

Varför påskinna en annan verklighet?

infinite_emma
2006-06-24, 11:26
lol - jag tycker att det är så himla roligt att vi har folk som postar här och resonerar likadant som Roswall. Vad sägs, fredux, ska vi ta ett dna-prov på grabbarna också? :D Och att all utrustning och bas för partiet inte kunde magiskt materialisera sig på nyårs-natten vet det flesta som hanterat utrustning någon gång, men det är klart alla är nybörjare så jag ska inte lasta dig för det.

Rick Falkvinge
2006-06-24, 11:34
fredux (2006-Jun-24)Jag tycker man ska bry sig väldigt om vem som är PP:s ansikte utåt. Speciellt om det sägs att han sagt upp sig från ett välavlönat arbete? Vilket bevisligen inte är sant. (22 000 är inte välavlönat)

EDIT: Tagit bort irrelevanta siffror om mina inkomstnivåer för 2002, 2004 och 2005.

fredux
2006-06-24, 11:34
infinite_emma (2006-Jun-24)lol - jag tycker att det är så himla roligt att vi har folk som postar här och resonerar likadant som Roswall. Vad sägs, fredux, ska vi ta ett dna-prov på grabbarna också? :D Och att all utrustning och bas för partiet inte kunde magiskt materialisera sig på nyårs-natten vet det flesta som hanterat utrustning någon gång, men det är klart alla är nybörjare så jag ska inte lasta dig för det.

Sanningen är att piratpartiet var inte något som bara om på nyårsdagen utan det var hårt arbete bakom kan jag tänka mig och dessutom en lång tids planering, programmering och inköp.

Var bara ärliga så kanske det håller i längden.

Tillbaka till Rickard Falkvinges välavlönade jobb som inte var så välavlönat. Hur var det nu med sanningen Rickard kan vi få den eller måste vi spekulera?

fredux
2006-06-24, 11:37
fredux (2006-Jun-24)[quote]infinite_emma (2006-Jun-24)lol - jag tycker att det är så himla roligt att vi har folk som postar här och resonerar likadant som Roswall. Vad sägs, fredux, ska vi ta ett dna-prov på grabbarna också? :D Och att all utrustning och bas för partiet inte kunde magiskt materialisera sig på nyårs-natten vet det flesta som hanterat utrustning någon gång, men det är klart alla är nybörjare så jag ska inte lasta dig för det.

Sanningen är att piratpartiet var inte något som bara om på nyårsdagen utan det var hårt arbete bakom kan jag tänka mig och dessutom en lång tids planering, programmering och inköp.

Rickard det är lätt att kontrollera. Du kan ju börja med att tala om vart du arbetade eftersom du sa upp dig. Jag tror inte du sa upp dig men du får gärna visa motsatsen. Hade företaget någon anknytning till CL möjligtvis?

fredux
2006-06-24, 11:40
Rick Falkvinge (2006-Jun-24)fredux (2006-Jun-24)Jag tycker man ska bry sig väldigt om vem som är PP:s ansikte utåt. Speciellt om det sägs att han sagt upp sig från ett välavlönat arbete? Vilket bevisligen inte är sant. (22 000 är inte välavlönat)

EDIT: Tagit bort irrelevanta siffror om mina inkomstnivåer för 2002, 2004 och 2005.

Jag vet att du tjänade 700 000 2002 eftersom jag tittade i din deklaration.

infinite_emma
2006-06-24, 11:41
jaaaa.... jag ska väl vara ärlig och säga att det inte låter särskilt konstigt att man reggar och betalar en domän när man planerar att starta ett parti. Och att man sen vill få det till att låta som om att man ljuger på något vis, låter inte särskilt jätteintelligent av dig. Men det kanske inte var den sortens ärlighet du vill ha, fredux, så jag ska väl avstå från sanningen LITE GRAND kanske! ;)

Rick Falkvinge
2006-06-24, 11:42
fredux (2006-Jun-24)Tillbaka till Rickard Falkvinges välavlönade jobb som inte var så välavlönat. Hur var det nu med sanningen Rickard kan vi få den eller måste vi spekulera?

Det verkar vara ganska svårt att hindra dig från att spekulera ihop fria fantasier hur folk här än bär sig åt, så...

Jag hade ett välavlönat jobb enligt de flestas måttstock, med en väsentligt högre lön än 22k (över det dubbla), som utvecklingschef på ett IT-företag. Det är lätt att hitta med Google om du hade ansträngt dig lite i stället för att sitta här och fabulera...

fredux
2006-06-24, 11:43
fredux (2006-Jun-24)Rick Falkvinge (2006-Jun-24)fredux (2006-Jun-24)Jag tycker man ska bry sig väldigt om vem som är PP:s ansikte utåt. Speciellt om det sägs att han sagt upp sig från ett välavlönat arbete? Vilket bevisligen inte är sant. (22 000 är inte välavlönat)

Jag vet att du tjänade 700 000 2002 eftersom jag tittade i din deklaration, så din uppgift stämmer. Att du däremot som du hävdar ska ha tjänat 500 000 ett år har jag inte hittat men det går ju att kontrollera. Men det är rätt ointressant, vad som är intressant är att du säger att du sa upp dig, den uppgiften från en offentlig person bör väl kunna verifieras eller är den OCKSÅ HEMLIG?

fredux
2006-06-24, 11:50
Verkar vara något väldigt fel på citeringsfunktionen. Oftast funkar den men ibland funkar den inte alls och nu överfunkar citeringen.

fredux
2006-06-24, 11:53
Googlade Rickard Falkvinge och utvecklingschef och fann inget. Du kan ju berätta istället? Förstår inte varför man ska dra allting ur dig. Kan du inte vara en öppen partiledare istället som den offentliga person du faktiskt har valt att bli i och med din riksdagskandidatur?

tixe
2006-06-24, 11:54
Rick Falkvinge, det är bara att berätta om din barndom och dina vardagar, vad du gör på fritiden och om du brukar dricka alkohol... Du borde även lämna ut din DNA och dina spermier annars kan vi bara inte lita på dig... Att alla med piratnamnet sammarbetar med piratpartiet är ingen hemlighet, vi vet att det är sant !!! Varför skulle de inte det... alla tjänar ju miljoner på piratkopieringen nu för tiden....

löööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööl

Medellön var på 16000 kronor i Sverige tror jag... så man kan nog säga att det är helt ok att få 22k+ / månad...

Rick Falkvinge
2006-06-24, 11:59
fredux (2006-Jun-24)Googlade Rickard Falkvinge och utvecklingschef och fann inget. Du kan ju berätta istället? Förstår inte varför man ska dra allting ur dig. Kan du inte vara en öppen partiledare istället som den offentliga person du faktiskt har valt att bli i och med din riksdagskandidatur?

Då kan du ju börja med att tala om vem tusan DU är? Fast det har du ju inte vågat hittills.

Jag tycker att det här partiet är en oerhört öppen organisation, och är stolt över det. Dina konspirationsteorier om mitt privatliv får du däremot stå för själv.

Ken Rabelius
2006-06-24, 11:59
<DIV>Skulle jag få 22000 kr/mån skulle jag kunna gör a en hel del mer grejer än jag kan just nu.</DIV><DIV></DIV><DIV>de flesta jag vet hur mycket de tjänar är kanske max 16-17000 kr/mån.</DIV><DIV></DIV><DIV>Richard sköter sinna uppgifter inom partiet alldeles utmärkt. </DIV><DIV>Är man inte medlem och inte håller med partiets åsikter så kan jag förstå att man gärna hänger up sig på småsaker för att hoppas på att det ska orsaka tumult och störningar, men nej, hur mycket han tjänar nu och vad han jobbade med förut är inga nödvändiga uppgifter att redovisa bara för att han råkade bli "offentlig person"</DIV>

Faye
2006-06-24, 13:36
fredux (2006-Jun-24)infinite_emma (2006-Jun-24)lol - jag tycker att det är så himla roligt att vi har folk som postar här och resonerar likadant som Roswall. Vad sägs, fredux, ska vi ta ett dna-prov på grabbarna också? :D Och att all utrustning och bas för partiet inte kunde magiskt materialisera sig på nyårs-natten vet det flesta som hanterat utrustning någon gång, men det är klart alla är nybörjare så jag ska inte lasta dig för det.

Tillbaka till Rickard Falkvinges välavlönade jobb som inte var så välavlönat. Hur var det nu med sanningen Rickard kan vi få den eller måste vi spekulera?

I mina ögon är en inkomst på 22000 rätt välavlönat. Åsikten kanske sitter i betraktarens öga.

Och vad i hela fridens namn har hans inkomst med saken att göra överhuvudaget..?

Don´t feed the trolls..

Richie
2006-06-24, 15:53
fredux (2006-Jun-24)Tillbaka till Rickard Falkvinges välavlönade jobb som inte var så välavlönat. Hur var det nu med sanningen Rickard kan vi få den eller måste vi spekulera?

Söka, hitta:

http://www.hitochdit.com/2006/01/02/forbannade-enfragepartier/#comment-957

Du har alltså fått sanningen hela tiden, fast du är tydligen inte kapabel att känna igen den om den så hoppar upp, biter av dig näsan och pissar i hålet. Men det beror nog inte på att du är stendum, utan snarare på att du inte är intresserad av sanningen...

Drygt dubbelt så mycket som 22k blir i det här specifika fallet 50k jämnt. Nåt som iaf jag klassar som välbetalt, fast du får kanske mer än så i din andel av Funebos annonsintäkter? Jag har hört av en kompis som såg på en blog att det går ett rykte om att en annons på Tommys blogsida kostar en halv miljard kronor per sekund, så det måste vara sant. Lägg korten på bordet nu så slipper vi spekulera! Hur mycket tjänar du på att driva trafik åt Funnybone?

Dennis Nilsson
2006-06-24, 16:48
För vissa företag och organisationer är det en vanlig affärsmetod att svartmåla det man inte tycker om.

MPAA/RIAA har väl nu satt till alla klutar i detta fascinerande område. Allt behöver ju inte vara sant, det viktiga är att folk tror att det är sant. Säkerligen är en hel del av de trollen som skriver här på MPAA/RIAA:s eller till dem närstående organisations avlöningslista.

I övrigt, gräver man tillräckligt djupt som kan man hitta vad sk*t som helst om vem som helst. Den människa som inte har något att dölja är ännu inte född.

Om trollen är seriösa så skall de framträda med sina riktiga namn, adress, telknummer och personnummer.

Björn Felten
2006-06-24, 16:50
Richie (2006-Jun-24) Men det beror nog inte på att du är stendum, utan snarare på att du inte är intresserad av sanningen...

Nä, han den där fredux är nog vare sig dum eller ute efter sanningen. Vad man direkt kan konstatera är i alla fall att han inte är ett skvatt intresserad av att det går bra för Piratpartiet.

Så, hur bemöter man bäst alla troll, som bara är ute efter att så split och förtvivlan? Man nonchalerar dem naturligtvis totalt!

Den eviga sanningen gäller: När solen går upp exploderarar trollen ifall de inte kryper tillbaka under stenen de kom ifrån. Och just i dessa dagar går ju, som bekant, solen upp väldigt tidigt, så vi behöver inte hålla andan särskilt länge för att slippa stanken ifrån trollen.

Richie
2006-06-24, 21:24
Förresten, för att med milt våld föra tillbaka tråden on topic: Om det nu är så att man enkelt kan tjäna pluringens mångfald i kubik genom att slänga upp en liten torrent-tracker och kränga annonser, varför har inte skivbolagen gjort det?

Ponera att ett av de stora bolagen (vi kan ta Sony/BMG som exempel för att jag gillar att pungsparka dem bl.a. för deras rootkit) startar en torrenttracker, med garanterat icke-korrupta filer med seeders direkt från deras egna låtarkiv. All metadata är korrekt och man slipper både virus och Roswall. Man kan tom tänka sig att de begränsar tillgång till de allra nyaste låtarna till betalande medlemmar och har en väl fungerande tjänst för att rekommendera låtar och skapa spellistor - för att få till en communitykänsla. Forum där artisterna deltar, möjlighet att köpa t-shirts, skivor, boka konsertbiljetter, tävlingar med fina priser som t.ex. backstagepass osv. Skrivbordsbilder, tillverka-egna-CD-omslagskit (i samarbete med en printertillverkare och CD-R-importör), skicka-in-demotejpmöjligheter - det finns ju hur mycket som helst att ösa ur. Gratis pengar!

Hur in i helsicke mycket trafik skulle inte en sån site få? Pengarna som Copyswede drar in på att pungslå MP3-spelartillverkare och straffskatta DVD-importörer skulle bli som en kaffekassa i jämförelse.

Sony/BMG, ni FÅR den här idén av mig. Varsågoda.

OM det nu är så att en sån site skulle dra in pluringens mångfald, vilket är mycket, mycket, mycket troligare än att TPB skulle göra det... Hm.

Fast iofs, TPB drar nog in ganska mycket mer pengar nu än för en månad sen...

EDIT: Kom på att knyta ihop den här med en grej Cringely nämnde för ett tag sen, deras egna seederburkar med de populäraste låtarna ska givetvis placeras hos lokala ISPer för att minska trafiken över backbone. Det vinner alla på - ISPerna, skivbolaget och kunderna. Filmbranschen är sen nästa storkund i systemet, tillsammans med lokal-TV.

Björn Odlund
2006-06-24, 21:37
Richie (2006-Jun-24)Sony/BMG, ni FÅR den här idén av mig. Varsågoda.

Och Sony/BMG har ju faktiskt hela staber med anställt folk som skall komma på sådana här idéer, så det vore ju helfestligt om du faktiskt har hittat en guldgruva bara sådär, på ideell basis dessutom! :D

m8e
2006-06-24, 23:10
Richie: Du verkar ha glömt att det är kontrollen skivbolagen* vill ha, sen kommer pengarna automatiskt.

*cd och dvd

kenny_lex
2006-06-25, 00:01
Jag har märkt ett mönster, men detta kan bero på noja eller så. Men efter tillslaget mot Piratbyrån och TPB så dök det genast upp inlägg som drog upp nått som till ytan verkar stort men vid närmare tanke bara är rökridåer. Jag misstänker att detta är antipiraternas nya vapen och att alla dessa anklagelser dyker upp ungefär samtidigt, låter ungefär lika och är skapade av ett fåta aggitatörer som de flesta registerat sig efter tillslaget och även tar sig tid att registrera sig på tex PP, PB och andra ställen för att föra en oligisk diskution.

Jag kan inte annat göra än syssla med tanke-lekar, en av dessa går ut på att Falkving är Satan själv som startart partier för att sedan ordna en diktatur när de får politisk majoritet... Okay, detta är orealistiskt men detta är värsta tänkbara senario för våra motståndare. Nu är då frågan, skulle Mr Falkvinge klara av detta? Svaret är troligen "nej" efter som så många som är med i partiet har en annan vilja och trots att han är grundaren skulle han fort avsättas och PP skulle gå vidare.

Det samma kan man nu göra med tanket att TPB olagligt skulle tjänat 6.000.000 per år genom olaglig reklam som sålts från ett reklambolag med anknytningar till Israeliska maffian i Schweiz. Skulle detta ändra min syn på copyright, fildelning, torrent eller Darin? Absolut inte och där med är frågan en rökridå som nära på säger, "TPB = Fildelning" och då TPB är omoraliska så är "Fildelning = Omoral" och där med skall du inte fildela, plus att fildelar du stödjer du dessa dolda men onda superorganissationer som tjänar miljardet på år genom att sälja billiga DVD skivor".

För mig är det inte Falkvinges historia som är av intresse, för mig handlar det om vad han vill "nu" och i framtiden. För mig handlar dit inte om TBP påstådda omoral utan om trackers är olagligt eller inte. Allt annat är bara rökridåer och smutskastning.

P.S Sorry om jag är oklar, jag anser inte att Falkvinge är ond, jag skall rösta på PP oavsätt hans historia av den anledningen att jag gillar det PARTIET står för och inte pga hur Falkvinge är som persorn. Och framförallt; "TPB" aggerande kommer inte ändra på detta oavsätt vad de har gjort eller inte gjort.

exodus
2006-06-25, 01:51
Jag tycker inte om tonläget i diskussionerna. Det börjar bli lite väl mycket vi mot dom tänkande. Är man kritisk så är man automatiskt ett troll avlönat av antipiratbyrån. Ingen bra debattmiljö.

Sedan förstår jag om löst framkastade teorier inte är så nyttigt för partiet så här i valtider. Men frågor om ekonomi och bakgrund av styrelsemedlemmar och andra offentliga personer får man nog dessvärre stå ut med. Samt ideoligisk/politisk kritik.

Men som sagt, jag börjar ledsna. Nu känns det som att det bara är att välja mellan pest eller kolera, så det blir nog blankt för mig. Tyvärr.

Spiff
2006-06-25, 05:45
hehe bra att dom får pengar kan dom öka sin bandbred

Logos_sogoL
2006-06-25, 11:58
exodus (2006-Jun-25)Jag tycker inte om tonläget i diskussionerna. Det börjar bli lite väl mycket vi mot dom tänkande. Är man kritisk så är man automatiskt ett troll avlönat av antipiratbyrån. Ingen bra debattmiljö.
Sedan förstår jag om löst framkastade teorier inte är så nyttigt för partiet så här i valtider. Men frågor om ekonomi och bakgrund av styrelsemedlemmar och andra offentliga personer får man nog dessvärre stå ut med. Samt ideoligisk/politisk kritik.
Men som sagt, jag börjar ledsna. Nu känns det som att det bara är att välja mellan pest eller kolera, så det blir nog blankt för mig. Tyvärr.

Hela det här partiet luktar skunk. All kritik ignoreras eller behandlas som "troll". Man hoppar på journalister som granskar er och som skriver kritiska saker om piratpartiet. Ni sprider elakheter om diverse människor som kritiserar er. Brunmark, Jinge, Funebo och andra. Ni säger sig er värna om den personliga integriteten men ni sprider en massa saker om folk som är känsliga och värnar inte det minsta om människor. Det enda ni vill ha är makt och pengar. Varför starta ett nytt parti det finns ett jättebra parti redan där GP är partiledare och som också är ute efter makt och pengar.

Björn O
2006-06-25, 12:46
@Richie

Jo en sådan tjänst vore toppen. Men men mediaindustrin är så så rädd för kopierarspöket så det är bättre att gå runt och stämma skjortan av folk.

kenny_lex
2006-06-25, 13:02
Logos_sogoL (2006-Jun-25)exodus (2006-Jun-25)Jag tycker inte om tonläget i diskussionerna. Det börjar bli lite väl mycket vi mot dom tänkande. Är man kritisk så är man automatiskt ett troll avlönat av antipiratbyrån. Ingen bra debattmiljö.

Hela det här partiet luktar skunk. All kritik ignoreras eller behandlas som "troll". Man hoppar på journalister som granskar er och som skriver kritiska saker om piratpartiet. Ni sprider elakheter om diverse människor som kritiserar er. Brunmark, Jinge, Funebo och andra. Ni säger sig er värna om den personliga integriteten men ni sprider en massa saker om folk som är känsliga och värnar inte det minsta om människor. Det enda ni vill ha är makt och pengar. Varför starta ett nytt parti det finns ett jättebra parti redan där GP är partiledare och som också är ute efter makt och pengar.

Vissa får en trollfaktor när de går till Piratpartiets sida för att enbart diskutera The Pirate Bay "påstådda" affärer och inte diskutera saker som rör upphovsrätten och hur denna kan se ut i framtiden. Det är lite som att registrera sig på "Moderaternas" forum och sedan starta en debatt om att man misstänker att "SD" ha konstiga ekonomiska affärer och sedan tycka Moderaterna är skumma när andra "forum-medlemmar" diskutera och säger att det är en diskution som varken rör Moderaterna eller det som forumet har som inriktning.

PP, TPB och PB är helt olika saker och att lägga skulden på PP och PB för nått som TPB "kanske" har gjort är fel och gör man det så är man att troll.

Det skall även nämnas att jag inte är medlem i PP och det jag skriver är "mina" osikter och inte "PPs" åsikter och det måste du lära dig att skilja på innan du börjar att anklaga PP för nått.

P.S Och givetvis är man ute efter makt om man är ett politisktparti, att tro annat är idioti; men att ha makt är inte alltid av ondo och tyvär lever vi i en värld där pengar drar sig till makten.

Tor Skude
2006-06-25, 13:04
Logos_sogoL (2006-Jun-25)Hela det här partiet luktar skunk. All kritik ignoreras eller behandlas som "troll". Man hoppar på journalister som granskar er och som skriver kritiska saker om piratpartiet. Ni sprider elakheter om diverse människor som kritiserar er. Brunmark, Jinge, Funebo och andra. Ni säger sig er värna om den personliga integriteten men ni sprider en massa saker om folk som är känsliga och värnar inte det minsta om människor. Det enda ni vill ha är makt och pengar. Varför starta ett nytt parti det finns ett jättebra parti redan där GP är partiledare och som också är ute efter makt och pengar.

Så jag luktar skunk? Tack för omdömet.

All kritik ignoreras inte. Långt ifrån. Saklig kritik behandlas och bemöts.

Om det däremot rör sig om löst skvaller, avsiktlig ryktesspridning eller rena personangrepp, vad tycker du själv att man ska göra?

Vilka är det som sprider elakheter om "diverse människor som kritiserar er"?

Att t ex berätta att Brumark är en konstig kille med kopplingar till APB är inte att sprida elakheter, det är att lägga fram relevanta fakta som kan vara bra att veta när man läser hans fabler.

Vad för saker sprider vi som är känsliga? Är det känsligt för Brumark att han har kopplingar till APB? Det kanske är en sak som han inte vill ska komma fram, men om han utger sig för att vara en "oberoende omvärldsanalytiker", är det inte rätt att berätta att det inte är sant?

Nej, vi är inte ute efter pengar. PP har hittills bara kostat en herrans massa tid och pengar för de inblandade. Däremot är vi ute efter makt, det är sant. Makt att förändra lagen. Men det är bara ett delmål. Delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv är vad vi arbetar för.

Mr_Mustard
2006-06-25, 13:15
kenny_lex (2006-Jun-25)Jag har märkt ett mönster, men detta kan bero på noja eller så. Men efter tillslaget mot Piratbyrån och TPB så dök det genast upp inlägg som drog upp nått som till ytan verkar stort men vid närmare tanke bara är rökridåer. Jag misstänker att detta är antipiraternas nya vapen och att alla dessa anklagelser dyker upp ungefär samtidigt, låter ungefär lika och är skapade av ett fåta aggitatörer som de flesta registerat sig efter tillslaget och även tar sig tid att registrera sig på tex PP, PB och andra ställen för att föra en oligisk diskution.

Jag är rätt säker på att det finns avlönade personer som skriver foruminlägg som kritiserar piratkopiering. Det har synts rätt tydligt på både DI's ich IDG's forum senaste två åren. Så fort det dyker upp en artikel om piratkopiering är de där på en gång. Ibland kan de betalda skribenterna komma upp i 30-50% av artikelkommentarerna, men det förhållandet speglas ALDRIG i de olika "polls" som tidningarna kör. Antar att det bara är en tidsfråga innan de sätter upp bottar som klarar av att slänga in 10000 klick på online polls också.

exodus
2006-06-25, 13:15
Logos_sogoL (2006-Jun-25)Hela det här partiet luktar skunk. All kritik ignoreras eller behandlas som "troll" [...] Det enda ni vill ha är makt och pengar. Varför starta ett nytt parti det finns ett jättebra parti redan där GP är partiledare och som också är ute efter makt och pengar.

Ungefär så känner jag också. Politiker är alltid politiker, en del fulare än andra... men ingen vacker. ;)

Björn Felten
2006-06-25, 13:39
exodus (2006-Jun-25)Jag tycker inte om tonläget i diskussionerna.

Bra! Då kan du kanske se till att ändra ditt tonläge då? Eller kanske du inte är medveten om att det är du som ensam ansvarar för att tonläget blir det rätta i de diskussioner du deltar i? Tycker du att tonläget hamnar snett så är det världens enklaste sak att se till att det hamnar på rätt kurs igen. Om det är det du vill alltså...

Är man kritisk så är man automatiskt ett troll avlönat av antipiratbyrån. Ingen bra debattmiljö.

Det där var väl ändå ett lite väl omnipotent påstående, även för att komma från dig?

Kritik är bra, men då skall den vara saklig. Och däri inbegrips att den skall vara relevant. Som Kenny mycket riktigt påpekar så har vi våra tre, klart avgränsade frågor, det är de vi diskuterar. Att dra upp vad andra gör på sina hemsidor (TPB t.ex.) har inte ett skvatt med våra frågor att göra, och är inget vi tar åt oss av på minsta sätt. Ergo: vi diskuterar inte sådant här -- det är det bara troll som gör. Per definition!

Gack nu åstad och läs igenom vårt principprogram igen, och återkom hjärtligt gärna med synpunker på detta. Det är det vi går till val på, det är det vi lovar våra väljare att vi skall arbeta efter. Granska det gärna kritiskt och diskutera det sedan i vårt forum, men ge fan i att sprida lögner och förtal, och sedan förvänta dig en bra debattmiljö.

exodus
2006-06-25, 13:46
Björn Felten (2006-Jun-25)Gack nu åstad och läs igenom vårt principprogram igen, och återkom hjärtligt gärna med synpunker på detta. Det är det vi går till val på, det är det vi lovar våra väljare att vi skall arbeta efter. Granska det gärna kritiskt och diskutera det sedan i vårt forum, men ge fan i att sprida lögner och förtal, och sedan förvänta dig en bra debattmiljö.

Eftersom att du själv inte verkar vilja främja en bra debattmiljö utan höjer rösten ytterligare med fetstilta svordommar och kallar mig för lögnare kanske jag kan få be dig att lista mina påstådda lögner/förtal så jag får en chans att förklara var min förvirring har sitt ursprung.

Björn Felten
2006-06-25, 13:55
exodus (2006-Jun-25)Björn Felten (2006-Jun-25)Gack nu åstad och läs igenom vårt principprogram igen, och återkom hjärtligt gärna med synpunker på detta. Det är det vi går till val på, det är det vi lovar våra väljare att vi skall arbeta efter. Granska det gärna kritiskt och diskutera det sedan i vårt forum, men ge fan i att sprida lögner och förtal, och sedan förvänta dig en bra debattmiljö.Eftersom att du själv inte verkar vilja främja en bra debattmiljö utan höjer rösten ytterligare med fetstilta svordommar och kallar mig för lögnare kanske jag kan få be dig att lista mina påstådda lögner/förtal så jag får en chans att förklara var min förvirring har sitt ursprung.

Vilken del av texten du själv citerar här ovan, är det du inte förstår?

Jag skall gärna göra dig till viljes, om bara du pekar på var i vårt principprogram det avhandlas.

kenny_lex
2006-06-25, 14:16
exodus (2006-Jun-25)Logos_sogoL (2006-Jun-25)Hela det här partiet luktar skunk. All kritik ignoreras eller behandlas som "troll" [...] Det enda ni vill ha är makt och pengar. Varför starta ett nytt parti det finns ett jättebra parti redan där GP är partiledare och som också är ute efter makt och pengar.

Ungefär så känner jag också. Politiker är alltid politiker, en del fulare än andra... men ingen vacker. ;)

Jo, det stämmer... Ingen politik är bättre än någon politik och där med kan man rösta på (S) igen. Det var bättre förr då politiker var fula. Falkfinge är kanske inte är pussgurka utan en kramtomat och där med kan han vinna valet, för bättre argument än så kan man inte ha. (S) släpte sin sexbomb (Bodström), tre personer skadades...

Nu har jag bevisat att dmokratin fungerar även den inte gör det... Logik? Nä, bra sunt förnuft... så gå och rösta i år.

exodus
2006-06-25, 15:12
Björn Felten (2006-Jun-25)Jag skall gärna göra dig till viljes, om bara du pekar på var i vårt principprogram det avhandlas.

Okej, du tycker att erat öppna forum bara ska debattera era principer, inte er organisation eller organisationstoppen. Jag håller med, det ser inte snyggt ut, men samtidigt, går det att förhindra på ett öppet forum, och om det går att moderera, är forumet då öppet?

Om det öppna forumet bara blir en propaganda-apparat, och alla interna diskussioner förs över telefon/m.m. så kan man ju inte påstå att PP är något nytänkande parti.

*kryper tillbaks ner under stenen*

Faye
2006-06-25, 17:05
exodus (2006-Jun-25)Björn Felten (2006-Jun-25)Jag skall gärna göra dig till viljes, om bara du pekar på var i vårt principprogram det avhandlas.

Okej, du tycker att erat öppna forum bara ska debattera era principer, inte er organisation eller organisationstoppen. Jag håller med, det ser inte snyggt ut, men samtidigt, går det att förhindra på ett öppet forum, och om det går att moderera, är forumet då öppet?

Om det öppna forumet bara blir en propaganda-apparat, och alla interna diskussioner förs över telefon/m.m. så kan man ju inte påstå att PP är något nytänkande parti.

*kryper tillbaks ner under stenen*

Öppet forum ja visst, men rätt diskussion i rätt forum? Övrigt-forumet skulle kanske passa bättre än i nyhetsforumet, då denna diskussion inte har en skvatt i detta forum att göra. Visst, nu bidrag jag till att fortsätta den ytterligare men nu ska jag vara tyst. :D

Björn Felten
2006-06-25, 17:26
WitchBitch (2006-Jun-25)Öppet forum ja visst, men rätt diskussion i rätt forum? Övrigt-forumet skulle kanske passa bättre än i nyhetsforumet, då denna diskussion inte har en skvatt i detta forum att göra. Visst, nu bidrag jag till att fortsätta den ytterligare men nu ska jag vara tyst. :D

Precis på pricken!

Du ser, exodus, det är nästan bara du som inte fattat vad du gör för fel! Posta i rätt tråd, och allt skall varda dig givet, posta i fel tråd, så blir du bemött som ett troll ifall du där uppfattas som ett troll. Svårare än så är det inte.

Och WitchBitch, du skulle bara understå dig att vara tyst! :P

Björn O
2006-06-25, 18:00
Vilken meningsfull tråd ni har lyckats skapa. Good work!

Björn Felten
2006-06-25, 18:14
Björn O (2006-Jun-25)Vilken meningsfull tråd ni har lyckats skapa. Good work!

(skäms lite)

Du har alldeles rätt Björn. Denna tråd borde snarast förflyttas till Övrigt, så att den inte längre belastar gruppen Nyheter.

Har vi någon alert moderator i närheten?

Faye
2006-06-25, 23:53
Björn Felten (2006-Jun-25)WitchBitch (2006-Jun-25)Öppet forum ja visst, men rätt diskussion i rätt forum? Övrigt-forumet skulle kanske passa bättre än i nyhetsforumet, då denna diskussion inte har en skvatt i detta forum att göra. Visst, nu bidrag jag till att fortsätta den ytterligare men nu ska jag vara tyst. :D
Precis på pricken!

Du ser, exodus, det är nästan bara du som inte fattat vad du gör för fel! Posta i rätt tråd, och allt skall varda dig givet, posta i fel tråd, så blir du bemött som ett troll ifall du där uppfattas som ett troll. Svårare än så är det inte.

Och WitchBitch, du skulle bara understå dig att vara tyst! :P

:D:D ;)

*gud så meningsfullt inlägg* Nej Nu avslutar jag inläggen i denna totalt urballade tråd. :)

Holi
2006-06-26, 22:43
Nej men tråden får ju inte dö nu!!!!! Snälla håll liv i en menlös tråd så en gammal (ok inte fullt så gammal kanske) stofil får nånting att grubbla över!!!

Vad har vi kommit fram till egentligen?

exodus
2006-06-26, 23:37
Den blev så OT så den flyttades. Återstår väl bara för alla som inte fått svar på sina OT-frågor att posta varje enskild fråga i en ny rubrik.

Det är intressant att se hur debatten har förskjutits från att TPB faktiskt inte gör något olagligt, till att det är väl okej att tjäna pengar på fri kultur?

Det var väl det tråden skulle handla om eller?

Logos_sogoL
2006-06-30, 15:12
Partiet stinker. Sanningen kommer aldrig att komma fram. Pengar, Makt och Prestige verkar vara det här partiets motto.

Faye
2006-06-30, 16:21
Logos_sogoL (2006-Jun-30)Partiet stinker. Sanningen kommer aldrig att komma fram. Pengar, Makt och Prestige verkar vara det här partiets motto.

Och det grundar du på vadå?

svanstrom
2006-06-30, 16:27
WitchBitch (2006-Jun-30)Logos_sogoL (2006-Jun-30)Partiet stinker. Sanningen kommer aldrig att komma fram. Pengar, Makt och Prestige verkar vara det här partiets motto.

Mata inte trollen...

Faye
2006-06-30, 16:29
svanstrom (2006-Jun-30)WitchBitch (2006-Jun-30)Logos_sogoL (2006-Jun-30)Partiet stinker. Sanningen kommer aldrig att komma fram. Pengar, Makt och Prestige verkar vara det här partiets motto.

Mata inte trollen...

Sant.. My bad!:Whistling: