handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Kongressombud till UPK13: Lukas Monetha

Mötespresidiet
2012-10-24, 17:32
Lukas MonethaKandiderar till Kongressombud till UPK13.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=252

Ålder: 17
Bostadsort: Karlskoga

Hej!

Lukas heter jag, 17 år ung och läser samhällsvetenskap på idrottsgymnasiet i karlskoga.

Är en engagerad kille som gillar att träna, lyssna på metal och diskuterar/debatterar.

Har interesserad mig för politik sedan jag har lärt mig att det finns. Har gått in väldigt snabbt emot PP´s håll då jag tycker att deras politik beskriver exakt det jag tycker, tänker och känner.

För övrigt är jag en metalhead med kort hår ;)

Här är några saker jag tycker och står för:

Yttrandefrihet?

JA, alla andra som säger nej, vill ni har en diktatur. Kollar på syrien, det är så det ser ut utan yttrandefrihet. Att tänker , tycker, skriver, läser vad man vill ska, enligt mig, absolut vara tillåtet.

Fildelning?

JA, artister, författare, skådespelare osv tjänar mycket pengar genom att bara går på turnéer, föreläsningar och så mycket mer. Varför ska då befolkningen betalar ännu mer på att köper filmer och musik? Ska dom rika får ännu mer pengar medans vanliga befolkningen sliter hårdare, jobbar hårdare, jobbar längre? Sålänge man har filmerna, musiken för privat bruk och inte visar den offentligt borde fildelning vara lagligt.

Vad jag tycker om studiebidrag.

Studiebidraget SKA höjas. Det vi får nu är för lite och om vuxna kommer och säger: "När jag var så gammal som du hade jag redan ett jobb" kan jag bara svara: "Sluta på ditt jobb nu och försök hitta ett nytt". Att hitta jobb som ungdom utan körkort är verkligen svårt. Dessutom måste man vara 18 för att kommer in i de flesta jobben. VI behöver körkort för att får ett jobb, för att får ett körkort behöver vi pengar och för att får pengar behöver vi ett jobb. Ungdomens Jobbkretslopp kallar jag det.

Integritet? Övervakning?

Absolut ingen övervakning på internet ska finnas. Vare sig det nu är brottslingar, mördare, terrorister, pedofiler. INGEN ska känna sig övervakad av staten. Staten ska inte har makten över internetet. Demokrati ska även finnas när man är online.

Jobb för ungdomar!

En jätteviktig fråga som såväl regeringen och riksdagen borde diskuterar om. Varför kan inte dagens ungdomar får lagliga jobb om dom är under 18 och inte har någon körkort? Enkelt att svara på det. För att det inte finns någon sida där man kan ser om det finns lediga jobb för ungdomar. För att det inte finns något bra program ifrån regeringen. Ungdomar borde får jobbstöd tidigt i livet!

Det var mina främsta politiska åsikter. Naturligtvis har jag också åsikter om annat så känn er fria att frågar mig. För övrigt så bor jag i karlskoga så om det finns någon pirat där. Kontakta mig!

Hälsningar

Lukas

UP_Valberedning
2012-11-26, 17:29
Hej!

Vi i Valberedningen har i uppgift att hitta engagerade pirater till de förtroendeuppdrag som finns inom förbundet. Du som kandidat i kongressombudsvalet får dessa frågor från oss och vi hoppas att du vill ta dig tid att besvara dem. Om du är intresserad av att ställa upp i styrelsevalet kommer vi att ta vidare kontakt med dig närmare kongressen.

Om du har några frågor till oss eller vill nominera någon som du tror skulle passa utmärkt i förbundsstyrelsen går det utmärkt att skicka ett mail till oss på valberedningen(snabel-a)ungpirat.se

---------------------------------------------------------------------------

Vill du kandidera till något förtroendeuppdrag?

Om ja, gå vidare https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Wink.gif

Vad har du för tidigare erfarenhet som kan tänkas vara relevant för ett eventuellt styrelsearbete?
(t.ex styrelsearbete, ungdomsledare, ideella föreningar etc.)

Vad har du för styrkor och varför hade du varit en tillgång i förbundsstyrelsen?

Vad har du för svagheter och hur skulle de påverka ett eventuellt styrelsearbete?

Lukas Monetha
2012-12-02, 20:49
Hej!

Vi i Valberedningen har i uppgift att hitta engagerade pirater till de förtroendeuppdrag som finns inom förbundet. Du som kandidat i kongressombudsvalet får dessa frågor från oss och vi hoppas att du vill ta dig tid att besvara dem. Om du är intresserad av att ställa upp i styrelsevalet kommer vi att ta vidare kontakt med dig närmare kongressen.

Om du har några frågor till oss eller vill nominera någon som du tror skulle passa utmärkt i förbundsstyrelsen går det utmärkt att skicka ett mail till oss på valberedningen(snabel-a)ungpirat.se

---------------------------------------------------------------------------

Vill du kandidera till något förtroendeuppdrag?

Om ja, gå vidare https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Wink.gif

Vad har du för tidigare erfarenhet som kan tänkas vara relevant för ett eventuellt styrelsearbete?
(t.ex styrelsearbete, ungdomsledare, ideella föreningar etc.)

Vad har du för styrkor och varför hade du varit en tillgång i förbundsstyrelsen?

Vad har du för svagheter och hur skulle de påverka ett eventuellt styrelsearbete?

Inte iår, måste först sätta mig in i UP och vara lite mer aktivt. :)