handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Kongressombud till UPK13: Maria Nilsson

Mötespresidiet
2012-10-27, 04:04
Maria NilssonKandiderar till Kongressombud till UPK13.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=258

Ålder: 26
Bostadsort: Tullinge

Jag är en tjugosexårig kvinna bosatt i Tullinge, söder om Stockholm. Innan dess bodde jag i små byar ute i skogen och både den och landsbygden ligger mig varmt om hjärtat. Det är inte alltid den nya, moderna informations- och internetåldern har lyckats lämna speciellt stora avtryck där, vilket är något man bör ha i åtanke då man hör om banker och postkontor som stänger sina kontor på landsbygden.

Jag tror på alla personers lika värde, men även på rätten att få vara annorlunda. Jag tror inte att alla människor har samma möjligheter, men att alla har rätt att få göra det bästa utifrån de förutsättningar de har. Jag har en stark känsla för rättvisa och moral och försöker att föregå med gott exempel för att göra det lättare för andra att göra samma sak.

Saker jag gjort och gör:

översätter och korrekturläser för partiet. Var på kansliet i Aspudden en gång i veckan i somras för att stickra och bunta och sortera saker. Deltog i miniutbildningen i februari. Besökte kongressen förra året och såg på livesändningen när jag hade åkt hem; tyckte att det verkade vara trevlig stämning där. Höll tal under FRA-demonstrationen som hölls av Svart Måndag. Har skrivit diverse tal och fristående aktivisttexter. Går ofta på demonstrationer, men gör det mesta arbetet privat då jag talar med främlingar, vänner och familj om hur saker för nuvarande går åt helt fel håll men hur en ljusare och bättre framtid är möjlig.

Saker jag tycker är bra:

Crowdfunding: Genom tjänster som Kickstarter och Indiegogo har vi börjat visa att det finns nya alternativ för att finansiera det som vi tycker är viktigt. Filmer som inte skulle plockas upp av produktionsbolag kan finansieras direkt av sin tänkta publik. Musiker kan lägga upp musik och se efter om någon är intresserad av att stödja ett studioinspelat album. Serietecknare ber fans om hjälp för att trycka album. Men även samhällsbyggande och stadsförskönande projekt finansieras; till exempel parkbyggande och museer.

Flattr: Att genom ett enkelt knapptryck kunna stödja de man tycker har gjort eller skrivit något bra är något som borde uppmuntras. Ytterligare en kreativ lösning som hör den nya, moderna världen till.

Creative Commons: Inte en optimal lösning för alla, men har ändå fört en hel del gott med sig och revolutionerat hur vi tänker på det här med upphovsrätt och licenser.

Jamendo och Magnatune: Två andra, olika lösningar på frågan: "Men hur ska artisterna få betalt?" En som stödjer gratis musik enligt en CC-licens och uppmuntrar donationer, och en som har en månadsavgift för fri nedladdning av musik utan DRM och uppmuntrar en att ge tre kopior av all musik till sina vänner.

Jag ser fram mot era frågor och hoppas att jag kan vinna ert förtroende för att representera er under UPK13.

UP_Valberedning
2012-11-26, 17:30
Hej!

Vi i Valberedningen har i uppgift att hitta engagerade pirater till de förtroendeuppdrag som finns inom förbundet. Du som kandidat i kongressombudsvalet får dessa frågor från oss och vi hoppas att du vill ta dig tid att besvara dem. Om du är intresserad av att ställa upp i styrelsevalet kommer vi att ta vidare kontakt med dig närmare kongressen.

Om du har några frågor till oss eller vill nominera någon som du tror skulle passa utmärkt i förbundsstyrelsen går det utmärkt att skicka ett mail till oss på valberedningen(snabel-a)ungpirat.se

---------------------------------------------------------------------------

Vill du kandidera till något förtroendeuppdrag?

Om ja, gå vidare https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Wink.gif

Vad har du för tidigare erfarenhet som kan tänkas vara relevant för ett eventuellt styrelsearbete?
(t.ex styrelsearbete, ungdomsledare, ideella föreningar etc.)

Vad har du för styrkor och varför hade du varit en tillgång i förbundsstyrelsen?

Vad har du för svagheter och hur skulle de påverka ett eventuellt styrelsearbete?