handdator

Visa fullständig version : Windows XP:s EULA på ren engelska

epb
2006-06-23, 14:03
Jag surfade runt lite på Ubuntus forum och hittade detta:

http://linuxadvocate.org/articles.php?p=1

Mina spontana tankar är varför går folk med på att köpa en så begränsad och kränkande produkt??

Vad anser ni?

ÄlveKatt
2006-06-23, 14:34
Tja. Det mesta i den där texten bryter väl mot svensk lag?

Om inte så har PiratPartiet en till fråga att ta upp, det vill säga rätten att faktiskt ha kontroll över något man betalt för. (Ändring: Den frågan finns redan med i programmet, kom jag på. Eller?) Mycket av det som står i denna EULA hamnar tveklöst under piratpartiets redan uttalade mål om personlig integritet.

Att ta sig sådana friheter med sina kunder bör ju vara olagligt. I just det här fallet känns svaret på frågan faktiskt väldigt, väldigt tydlig. Det borde vara olagligt att ens försöka påstå att man som mjukvaroföretag har sådana kontroll och insyns-rättigheter.

Yxan
2006-06-23, 14:37
Av denna anledning dunkar min Windowsburk XP Pirate Edition trots att jag har en egentlig licens. Tog mig en timma och läste igenom skiten för ett tag sedan och fick huvudvärk. Ingen människa som inte har examen in byråkratgrekiska skulle läsa detta överhuvudtaget vilket gör EULA en sak som måste åtgärdas. Vanligt folk varken fattar eller läser vilket uttnyttjas friskt av bolagen.

epb
2006-06-23, 15:10
Även om man inte har betalat för sin XP-licens så stödjer man indirekt Microsoft. Deras system används och således skapas de flesta nya program för det och deras monopolställning stärks. Enda sättet att protestera är att byta till något annat system. Detta är en väldigt viktig grej att poängtera.

Free your operating system, and your mind will follow.