handdator

Visa fullständig version : Hur smart är du?

svanstrom
2006-06-25, 17:47
Var ärliga nu...

brtkrbzhnv
2006-06-25, 19:08
Delstudie 1 gällde att bedöma roligheten hos ett antal vitsar. Som facit fungerade sju professionella komikers bedömningar. Delstudie 2 innehöll logiska uppgifter. Delstudie 3 avsåg engelsk grammatik. Delstudie 4 innehöll återigen logiska uppgifter. Gemensamt och påfallande i alla delstudier var att de oskickligaste personerna våldsamt överskattade sina förmågor. I varje test gäller (rent definitionsmässigt) att den sämsta fjärdedelen av försökspersonerna i genomsnitt återfinns vid 12:e percentilen. De skattade dock den egna förmågan till i genomsnitt 62:a percentilen. De som i verkligheten tillhörde den sämsta fjärdedelen trodde alltså att de var klart bättre än genomsnittet.

http://www.vof.se/folkvett/20044godtrogenhet.html

Oh yeah! Och enligt samma studie underskattar vi i de högsta percentilerna vår överlägsenhet, vilket emellertid korrigeras något när vi kommer i kontakt med de underlägsnas prestationer.

Ayrin
2006-06-26, 01:27
brtkrbzhnv (2006-Jun-25)[quote]Oh yeah! Och enligt samma studie underskattar vi i de högsta percentilerna vår överlägsenhet, vilket emellertid korrigeras något när vi kommer i kontakt med de underlägsnas prestationer.

Jasså, så du är bland de smartare? *Tittar roat på andra delar av brtkrbzhnvs inlägg*

Själv är jag inte *så* smart ;).

Anders Löfgren
2006-06-26, 15:46
Det är ju lite kul att ingen anser sig vara under det normala :D:D (inte jag heller, iofs;))

Ayrin
2006-06-26, 15:49
Jag tror det är *riktigt* svårt att hitta en person som *inte* anser sig vara lite smartare än genomsnittet. Folk med riktigt dåligt självförtroende räknas inte.

Kawe
2006-06-26, 16:34
Jag är smart nog att inte svara på frågan. ;)

Faye
2006-06-26, 16:46
Ja inte är jag så dum att jag svarar "mycket under".. :D

Holi
2006-06-26, 22:27
Jag ska vara helt ärlig... Den där mycket underknappen såg otroligt lockande ut.. Men tog det politiskt korrekta "Över." till sist... Hybris är inte bra vad jag har hört ;)

xyzptlkm
2006-06-26, 22:46
Eftersom man kan vara "smart" på flera olika sätt så är nog de flesta minst genomsnittliga på något område. Det finns ju bl.a. "street smart", som man inte behöver mycket intelligens för...

Ställer man däremot frågan om t.ex. IQ så är svaret kanske ett annat :P

Faye
2006-06-27, 02:03
Holi (2006-Jun-26)Jag ska vara helt ärlig... Den där mycket underknappen såg otroligt lockande ut.. Men tog det politiskt korrekta "Över." till sist... Hybris är inte bra vad jag har hört ;)

Hoho. Så sant som det är sagt!:P Men det är en svår fråga. Jag är en jävel på att minnas ansikten och komma ihåg vad jag läser samt riktigt bra på vissa andra saker, medans allt som innefattar siffror, matte och data och matlagning är rena grekiskan för mig.

Knappt jag minns mitt eget mobilnummer ibland. Men däremot kan jag rabbla upp inehållet i alla 600 böckerna i min bokhylla! :D

Joakim Holgersson
2006-06-27, 02:12
svanstrom (2006-Jun-25)Var ärliga nu...

definiera ärlig :satisfied:

Joakim Holgersson
2006-06-27, 02:19
WitchBitch (2006-Jun-27)medans allt som innefattar siffror, matte och data och matlagning är rena grekiskan för mig. Knappt jag minns mitt eget mobilnummer ibland. Men däremot kan jag rabbla upp inehållet i alla 600 böckerna i min bokhylla! :D

du får väl ha en karl som håller reda på "siffror, matte och data" åt dig :D fast matlagning kan han i så fall lära dig.

du har väl nr presentation? ring då dig själv (he he)

"alla 600 böckerna" - hmmm, växla dem mot nya böcker, de du har kommer du håg ju :hehe:

Faye
2006-06-27, 03:15
Joakim Holgersson (2006-Jun-27)WitchBitch (2006-Jun-27)medans allt som innefattar siffror, matte och data och matlagning är rena grekiskan för mig. Knappt jag minns mitt eget mobilnummer ibland. Men däremot kan jag rabbla upp inehållet i alla 600 böckerna i min bokhylla! :D
du får väl ha en karl som håller reda på "siffror, matte och data" åt dig :D fast matlagning kan han i så fall lära dig.

du har väl nr presentation? ring då dig själv (he he)

"alla 600 böckerna" - hmmm, växla dem mot nya böcker, de du har kommer du håg ju :hehe:

Hah ja tack lov så har jag ju det, men å andra sidan finns det miniräknare på mobilen så det brukar funka. Och pasta är en bra basföda.. ;)

Nya böcker kommer ungefär två gånger i veckan. och slänga böcker? Aldrig i livet! Jag är boknarkoman sedan fyra års ålder och tänker så förbli! Jag slänger aldrig en enda bok! :P

Och vad spelar det förr roll om jag minns dem? Vissa böcker har jag faktiskt läst ungefär 100 gånger, utan överdrift faktiskt. Nej, jag är inte riktigt klok på bokområdet. ;) Blir lite dyrt i längden dock... :P

Tor Skude
2006-06-27, 03:24
Jag svarade "över". I det här fallet valde jag att tolka "smart" som "hög IQ". Jag brukar få över 100 på vanliga IQ-test. Sådana test brukar mest behandla logik och geometriskt tänkande, vilket jag som är något av en tekniknörd har ganska lätt för.

Men vad spelar det egentligen för roll? Ni vet väl att folk som är "smarta" också i stor utsträckning brukar säga att de är olyckliga?

Faye
2006-06-27, 03:37
Tor Skude (2006-Jun-27)Jag svarade "över". I det här fallet valde jag att tolka "smart" som "hög IQ". Jag brukar få över 100 på vanliga IQ-test. Sådana test brukar mest behandla logik och geometriskt tänkande, vilket jag som är något av en tekniknörd har ganska lätt för.

Men vad spelar det egentligen för roll? Ni vet väl att folk som är "smarta" också i stor utsträckning brukar säga att de är olyckliga?

Aj fan då är det kört. Jag har aldrig gjort ett sådant test i hela mitt liv för jag vet att jag och geometriskt tänkande går noll ihop, kan bero på varför jag körde i matte på gymnaset. ;) Lokig är jag bra på, fast jag har min egen version av den, ser logik där andra inte gör det osv.

Är jag lycklig.. Hmm. På sätt och vis. Jag ser världen på ett litet annorlunda sätt.. Men det har nog snarare med en helt annan sak än "normal" intelligens att göra. Jag är mest olycklig för att jag blir så ledsen och frustrerad över att folk inte förstår vart allt är på väg.. Och nu menar jag inte bara övervakning osv, utan djupare frågor..

Men nu har jag visst flummat ut alldeles.. Sorry. :P

Ayrin
2006-06-27, 04:08
Joakim Holgersson (2006-Jun-27)du får väl ha en karl som håller reda på "siffror, matte och data" åt dig :D fast matlagning kan han i så fall lära dig. du har väl nr presentation? ring då dig själv (he he) "alla 600 böckerna" - hmmm, växla dem mot nya böcker, de du har kommer du håg ju :hehe:

Tss, skitsnack det där om matlagningen, i min bekantskapkrets är det killarna som har hand om matlagningen i samtliga stabila förhållanden. Så det ska vara, killarna ska hålla sig vid spisen, och fjärrkontrollen är min, för den delen! ;)

Anders Löfgren
2006-06-27, 08:53
Tss, skitsnack det där om matlagningen, i min bekantskapkrets är det killarna som har hand om matlagningen i samtliga stabila förhållanden. Så det ska vara, killarna ska hålla sig vid spisen, och fjärrkontrollen är min, för den delen! ;)

Det är skrämmande - dagens unga kvinnor skulle aldrig klara sig utan en man. Ingen mat, inga rena kläder...:P

Richie
2006-06-27, 09:44
Anders Löfgren (2006-Jun-27)Det är skrämmande - dagens unga kvinnor skulle aldrig klara sig utan en man. Ingen mat, inga rena kläder...:P

Tacka vet jag den gamla goda tiden, då man gjorde lumpen och fick lära sig vara en Riktig Man - bädda, stoppa strumpor och städa. ;-)

svanstrom
2006-06-27, 12:43
Ayrin (2006-Jun-27)Tss, skitsnack det där om matlagningen, i min bekantskapkrets är det killarna som har hand om matlagningen i samtliga stabila förhållanden. Så det ska vara, killarna ska hålla sig vid spisen, och fjärrkontrollen är min, för den delen! ;)

Killar är alltid de bästa kockarna, det vet ju alla, men tjejer ha hand om fjärrkontroller... som om de kunde hantera en ordentlig mediaanläggning... och om någon skulle försöka så kan jag alltid ta över kontrollen via min mobil istället... hehe

Faye
2006-06-27, 13:20
Anders Löfgren (2006-Jun-27)Tss, skitsnack det där om matlagningen, i min bekantskapkrets är det killarna som har hand om matlagningen i samtliga stabila förhållanden. Så det ska vara, killarna ska hålla sig vid spisen, och fjärrkontrollen är min, för den delen! ;)

Det är skrämmande - dagens unga kvinnor skulle aldrig klara sig utan en man. Ingen mat, inga rena kläder...:P

Hallå här! Nog för att han oftast lagar maten, men det är faktiskt jag som tvättar! ;)

Fast han är bra att ha när en glödlampa går sönder, har lite fobi för att byta lampor. :hehe:

Richie
2006-06-27, 13:55
#18262 + (64) - [x]

<Larsle> TiCyB, alla svenssons är dumma i huvudet

<Larsle> alltså 80% i det här landet är fan dumma i huvudet

<TiCyB> jag tillhör iaf dom 30% som inte är det

http://www.warpdrive.se/?18262

Faye
2006-06-27, 14:33
Richie (2006-Jun-27)#18262 + (64) - [x]
<LARSLE>TiCyB, alla svenssons är dumma i huvudet
<LARSLE>alltså 80% i det här landet är fan dumma i huvudet
<TICYB>jag tillhör iaf dom 30% som inte är det

http://www.warpdrive.se/?18262

Haha ja det skålar vi för.Sådana uträkningar gillar vi. ;)

Holi
2006-06-27, 20:42
I mitt hem är det jag som gör allt å så har jag tänkt att det ska förbli ett tag till! Om man skulle leta reda på nålen å tråden å handbrodera jolly roger på kepsen kanske... Mm låter som en kul ide *börja leta* ;)

Njae men som sagt finns många olika former av intelligens å jag råar vara en av dem som har lite lättare för iq test å sånt men bra mycket sämre på korrekt gramatik å annat tjaffs som jag ändå så inte bryr mig om :)

Ken Rabelius
2006-06-27, 20:46
<DIV>näe, bra grammmatikk kann maan jju vaarra uttan! ;)</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag bara överdrev, slå mig inte snälla? :D</DIV>

Holi
2006-06-27, 20:57
*klappa till lite snällt men bestämt på handen med en slägga*

xyzptlkm
2006-06-27, 22:17
Richie (2006-Jun-27)#18262 + (64) - [x]
<Larsle> TiCyB, alla svenssons är dumma i huvudet
<Larsle> alltså 80% i det här landet är fan dumma i huvudet
<TiCyB> jag tillhör iaf dom 30% som inte är dethttp://www.warpdrive.se/?18262

Det är väl bra att de satsar 110%? :doze:

Är det bara jag som är förvirrad, eller borde inte x vara olösbart i det fallet? 110%#18262+(64)-[x]

Var tänker jag fel? Är det för ologiskt? Arrrrrrh!!:Whistling:

Joakim Holgersson
2006-06-28, 00:42
Och senast idag undrade någon varför jag totalvägrar ha en Svenska i mitt liv - ja ja!

Fast gråtet hade hon nog när jag kört "förklaring" varför denna skall kunna diska, städa, laga god mat & rätter som inte jag klarar av, tvätta

Saker jag själv klarar men klarar man inte det blir det "säga till" sen "fot i häcken" så vederbörande kommer igång

hjälper inte har jag gjort dåligt val men ändrar sig snabbt.

En annan har fått knuffat sig in för göra disk alls, laga mat någon gång samt städa - de ni! :D

Jesus
2006-07-10, 14:00
Hur definierar ni "Smart"? IQ? Betyg? Högskoleprov? Social skicklighet? Minnes kapacitet? etc. etc. Allt?

Så:

Min IQ > Mensas gräns

Betyg: Näst bäst i klassen (Fysik och matematik studier på universitet)

Högskoleprov: 1.1 (Jag kan inte läsa så bra)

Social skicklighet: Jag har en... kanske två vänner. Jag lämnar mitt rum när jag skall gå och handla, och då går jag på de tider då det finns färst folk ute.

Minnes kapacitet: Ganska bra (Pluggar fysik, och de flesta konstanter fastnar ganska fort)

Vissa kanske skulle säga att jag är smart, men jag själv skulle kalla mig en idiot som är alldeles för dum för denna välden.

svanstrom
2006-07-10, 14:51
Jesus,

Det där är inte en direkt ovanlig kombination, analytisk förmåga och sociala förmågor (inkl. empati) verkar ofta vara antingen eller... de direkt IQ-smarta med bra analytisk förmåga brukar inte fungera så bra i sociala sammanhang (utanför personens egna områden).

Ibland så får även dessa personer diagnoser inom det autistiska spektrat, men om de klarar sig bra inom studier etc så brukar de inte uppmärksammas och kan därför gå igenom livet utan en diagnos; huruvida det faktiskt är en bra sak eller inte skiljer sig lite beroende på vem som har fått en sådan diagnos som man pratar med.

Connie Quist
2006-07-10, 15:00
Det är ju en definistionsfråga. Mitt IQ är över genomsnittet...

Ayrin
2006-07-10, 18:06
Anders Löfgren (2006-Jun-27)Det är skrämmande - dagens unga kvinnor skulle aldrig klara sig utan en man. Ingen mat, inga rena kläder...:P

Lol, sant, håller på att svälta ihjäl utan min kille... kläderna sköter dock jag. Kan ju alltid laga cykeln åt en av mina mindre händiga vänner i utbyte mot mat...

kenny_lex
2006-07-10, 23:01
IQ suger i den bemärkelsen att den alltid är fel.

Säger man att man ligger över det normala får man höra att man ljuger.

Säger man att man ligger på normal får man höra att det knappast märks

Säger man att man ligger under så får man en förolämpning, "Jo, det märks"

Man blir alltid förolämpad och om man har för hög IQ är det lika bra att söka till en förening för att slipa hånas och kommer man inte in är det lika bra att hålla tyst eller säga att man faktiskt aldig har testat sin IQ.

Själv ligger jag nog över den lägsta nivån för normal ;-)

brtkrbzhnv
2006-07-13, 17:41
Tor Skude (2006-Jun-27)Ni vet väl att folk som är "smarta" också i stor utsträckning brukar säga att de är olyckliga?

Folk "vet" så mycket dumheter:

"If you are 80 and healthy, then your satisfaction with how your life has turned out bears no relation to how you scored on an IQ test recently or 70 years ago," said Ian Deary of the University of Edinburgh. [http://www.physorg.com/news5222.html]

svanstrom (2006-Jul-10)[A]nalytisk förmåga och sociala förmågor (inkl. empati) verkar ofta vara antingen eller... de direkt IQ-smarta med bra analytisk förmåga brukar inte fungera så bra i sociala sammanhang (utanför personens egna områden).

Har du någon som helst vettig grund för ditt påstående? Den enda källa jag sett i frågan påstod precis motsatsen: att det finns en korrelation IQ och så kallad EQ emellan.

Jesus (2006-Jul-10)Hur definierar ni "[s]mart"? IQ? Betyg? Högskoleprov? Social skicklighet? Minnes[…]kapacitet? etc. etc. Allt?

Det IQ approximerar (g, generell intelligens) torde väl vara det de flesta menar, och där ingår ju bland annat arbetsminneskapaciteten som en komponent – jag tror att få skulle fundera typ »Wow, han har 146 vänner – han måste vara jättesmart!», så att blanda in social kompetens synes mig ovist. Högskoleprovet tycks ur mitt perspektiv vara en rätt dålig approximation, för jag har träffat på en del smarta som hamnat bland de 95% sämsta – å andra sidan tycks det också vara en opoportionerligt stor andel av de smarta som fått 2.0 (jag har inte träffat flera hundra smarta människor men några sådana som fått 2.0 (vilket &lt; 1 % får)); den verbala komponenten (som förstås korrelerar med g) är helt enkelt för tung i HP. Det förefaller mig ändå rimligt att räkna med den verbala komponenten i smartheten, för visst ser man spontant särskrivaren eller skiljeteckensmissbrukaren som osmart.

svanstrom
2006-07-13, 17:49
brtkrbzhnv (2006-Jul-13)svanstrom (2006-Jul-10)[A]nalytisk förmåga och sociala förmågor (inkl. empati) verkar ofta vara antingen eller... de direkt IQ-smarta med bra analytisk förmåga brukar inte fungera så bra i sociala sammanhang (utanför personens egna områden).

Har du någon som helst vettig grund för ditt påstående? Den enda källa jag sett i frågan påstod precis motsatsen: att det finns en korrelation IQ och så kallad EQ emellan.

Det var ett tag sedan jag tittade på det (i samband med i första hand störningar inom det autistiska spektrat); men här så har du något iaf: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4661402.stm.

Holi
2006-07-13, 18:00
Aspergers syndrom är en jättehäftig grej http://www.attention-riks.nu/01_funktionshinder/undersidor/faktablad/asperger.htm

Nått som drabbar normalbegåvade till dem största genierna genom tiderna... Där har du ett exempel på hög intelligens samt problem med social kontakt (Detta syndrom råkar vara mer vanligt bland folk med hög IQ såvitt jag vet)

Har även för mig att jag läst om att personer med högre IQ löper större risk att drabbas av depressioner hittar dock ingen artikel som stöder det för tillfället och är lite för trött för att anstränga mig än mer för detta... Depressioner är ett enormt hinder för socialt umgänge ifall ni inte insett detta... :)