handdator

Visa fullständig version : Punkter jag saknar i ert principprogram: Använd fri mjukvara i offentlig sektor! Offentligt bekostat immaterial-material bör vara public domain!

manimani
2006-06-25, 21:26
Hej!

Jag är positiv till i princip allt som ni står för!

Dock känner jag mig lite tveksam till att gå med i partiet eller ens rösta på er i valet p.g.a. att jag indirekt då skulle kunna komma att stödja antingen en socialdemokratisk eller borgerlig regering: båda dessa alternativ skulle innebära (för att bara ta några exempel) att jag stödjer svensk vapenexport till USA och annan smygimperialistknähundicism på alla områden utom möjligtvis de som är relaterade till "immaterialrätt" och "personlig integritet," en successiv urgröpning av de sociala trygghetssystemen, och en allmänt kortsiktig nationellt insnöad politik som ställer svenska arbetare och deras fackföreningar på företagens sida gentemot polska och kinesiska arbetare i den variant av Mussolinis "korporatism" som kallas Saltsjöbadsandan.

Ja, jag vet, ovanstående långa mening innehåller vulgära överdrifter och faktafel, men kanske att den grundläggande problematiken för mig framgår. (D.v.s. att jag måste välja ett enda parti att lägga min röst på)

Men, anyway, det där var inte vad jag egentligen ville prata om. :)

Utan att jag tycker att jag saknar följande saker i ert Principprogram. De är saker som möjligtvis borde vara förhållandevis lättare att driva igenom på en nationell nivå, jämfört med en inskränkning av upphovsrätten (vilket mediekonglomeraten rimligtvis är beredda att mer eller mindre starta krig för att stoppa).

Jo, nämligen följande:

* En övergång till att all programvara som används i offentlig sektor skall vara antingen public domain eller copyleftad, med fri tillgång till källkoden. I detta innefattas förstås inte minst mjukvara som specifikt producerats på beställning av staten (jämför nästa punkt).

Detta är mer än önskvärt av ett antal orsaker, inte minst säkerhetspolitiskt: Endast med tillgång till källkoden kan vi veta att främmande makt inte har bakdörrar till våra statliga datasystem. (Detta förutsätter förstås att vi inte tycker att detta är önskvärt; kanske många tycker att det mest inger en skön känsla av trygghet??)

Jag vet också att vissa fri-programvaru-projekt (t.ex. PyPy, en experimentell Python-kompilator) har kunnat få EU-stöd, och i processen för att få stöd har de som ett argument av många använt ett "handelsbalanspolitiskt" skäl: Att stödja fri programvara och de företag som livnär sig i periferin kring dess produktion innebär att stödja europeisk mjukvaruindustri vis-a-vis den amerikanska.

* I alla de fall där forskning eller kultur producerats huvudsakligen med skattepengar bör det vara ett krav från det offentligas sida att produkten skall hamna i public domain (om det nu finns någon riktig public domain i Sverige idag (det verkar t.ex. vara svårt att avsäga sig den ideella rätten även om man vill det)).

I många fall idag så måste de insnärjda strukturerna förändras för att detta ska bli möjligt. T.ex. forskning som betalas mestadels med offentliga medel men där företag hoppar på på slutänden och snor åt sig patenträttigheterna, eller filmstödet som lever i någon sorts illusion om att filmbranschen en dag ska vara självförsörjande, samt det djupt anakronistiska licenssystemet för public-service-TV.

En tanke i samband med detta: Jag kan tänka mig en hypotetisk situation där Piratpartiet har fått en vågmästarroll, och lyckats komma överens med regeringspartiet om att införa en förändring som gör detta möjligt för t.ex. public-service-TV att public-domainifiera sitt matieral i en större utsträckning än dagens fjuttiga utläggning av rapport-nyheter på webben. Och då kan jag tänka mig att regeringspolitikerna (på grund av det snävt nationella tänkandet som jag nämnt ovan) kommer med följande förslag på ändring av reformens inriktning:

"Visst, det är jättebra att public-service-TV:s produktion är tillgänglig att utan några inskränkningar användas av alla svenska privatpersoner och företag: detta stärker i slutändan vår nationella konkurrenskraft i Kunskapssamhället. Men givetvis vore det djupt orättvist om denna skattefinansierade produktion även blev tillgänglig för utländska intressen: Om en spanjor vill kolla på Björnes Magasin ska han/hon banne mig betala för det!"

Ehum, jag svävar visst ut lite mycket här. Jag hoppas helt enkelt att Piratpartiet i en sådan situation skulle ställa sig på ett internationellt "tänkt kollektivt subjekt":s sida snarare än vårt lilla svenska "vi":s.

/manimani

bore
2006-06-25, 22:00
"Visst, det är jättebra att public-service-TV:s produktion är tillgänglig att utan några inskränkningar användas av alla svenska privatpersoner och företag: detta stärker i slutändan vår nationella konkurrenskraft i Kunskapssamhället. Men givetvis vore det djupt orättvist om denna skattefinansierade produktion även blev tillgänglig för utländska intressen: Om en spanjor vill kolla på Björnes Magasin ska han/hon banne mig betala för det!"

Hmm, jag har för mig att finländare redan idag har tillgång till SVT's sändningar utan att behöva betala tv-licens för det. Skall jag dock inte säga säkert, är det någon som vill bekräfta?

På tal om public-service, är det verkligen public-service när de tar ut en oskäligt hög tv-licens?

Richie
2006-06-26, 03:58
manimani (2006-Jun-25)* En övergång till att all programvara som används i offentlig sektor skall vara antingen public domain eller copyleftad, med fri tillgång till källkoden. I detta innefattas förstås inte minst mjukvara som specifikt producerats på beställning av staten (jämför nästa punkt).

Jodå, tanken har slagit oss. Men, vi vill ha nån slags frihet under ansvar, inte bara nya regler som slår åt andra hållet. Vi har tagit ställning för öppna format, standarder och gränssnitt och räknar med (hoppas) att det ska räcka för att ge öppen mjukvara tillräcklig dragkraft för att klå Microsoft på egna meriter.

Att stödja fri programvara och de företag som livnär sig i periferin kring dess produktion innebär att stödja europeisk mjukvaruindustri vis-a-vis den amerikanska.

Vi vill inte bli lika protektionistiska och onda som de. Om vi drar upp nåt som de uppfattar som handelshinder (de kommer att bli fullt tillräckligt snorgalna på oss ändå :-) kommer de att ha mer på fötterna när de drar in oss i WTOs konfliktlösningshantering, men kan vi då slå ut med händerna och ärligt säga att "men vi har ju bara låtit alla konkurrera på lika villkor, som en äkta demokratisk kapitalism ska" kommer de verkligen att se ut som jubelidioter. Tihi. :-)

* I alla de fall där forskning eller kultur producerats huvudsakligen med skattepengar bör det vara ett krav från det offentligas sida att produkten skall hamna i public domain (om det nu finns någon riktig public domain i Sverige idag (det verkar t.ex. vara svårt att avsäga sig den ideella rätten även om man vill det)).

Håller med. Fast nån form av lössläppt Creative Commons-licens borde räcka. Just namnrätten tycker jag känns onödig att tvinga bort, det räcker långt med de ekonomiska rättigheterna. Jag hade nån idé bara häromveckan att man kan införa nån form av statligt riskkapital för filmer, böcker, musik, teater, whatever till bra villkor med kravet att resultatet släps fritt. Det tjatas ju om att ingen skulle våga satsa på kultur om de inte har nån "garanti" att få betalt (som om de nånsin haft det!).

T.ex. forskning som betalas mestadels med offentliga medel men där företag hoppar på på slutänden och snor åt sig patenträttigheterna, eller filmstödet som lever i någon sorts illusion om att filmbranschen en dag ska vara självförsörjande, samt det djupt anakronistiska licenssystemet för public-service-TV.

Exakt. (Det är skönt att nån som bara dyker in här faktiskt har läst på lite innan, hur världen faktiskt funkar.)

Ehum, jag svävar visst ut lite mycket här. Jag hoppas helt enkelt att Piratpartiet i en sådan situation skulle ställa sig på ett internationellt "tänkt kollektivt subjekt":s sida snarare än vårt lilla svenska "vi":s.

Det ser jag som självklart.

Björn Felten
2006-06-26, 04:21
manimani (2006-Jun-25)Jag är positiv till i princip allt som ni står för!

Och vi är minst lika positiva till alla som dyker upp i vårt forum och visar att de verkligen vet vad de snackar om, och som faktiskt vill diskutera vad vi försöker åstadkomma. Detta då i motsats till vissa troll, som bara försöker så split och oenighet.

Dock känner jag mig lite tveksam till att gå med i partiet eller ens rösta på er i valet p.g.a. att jag indirekt då skulle kunna komma att stödja antingen en socialdemokratisk eller borgerlig regering:

Tja, handen på hjärtat, hur många andra alternativ står dig till buds? Vi har ju i Sverige idag ett de facto tvåpartisystem (även om det stavas block på svenska). Vad ser du för alternativ?

* En övergång till att all programvara som används i offentlig sektor skall vara antingen public domain eller copyleftad, med fri tillgång till källkoden. I detta innefattas förstås inte minst mjukvara som specifikt producerats på beställning av staten (jämför nästa punkt).

I motsats till Richie, som jag ser redan har gett sin kommentar till detta, så vill jag påstå att det inte räcker med någon flummig laissé fair för att komma tillrätta med det problemet (för att det idag är ett problem håller jag med dig om). Här är det pengapungen som gäller. Om alla offentliga myndigheter etc. skulle tvingas att specificera exakt hur mycket de betalar i licenser, och dessutom få dessa pengar separerade från den allmänna budgeten, så skulle vi snart komma tillrätta med alla svinaktiga licensavgifter som skattebetalarna tvingas punga ut med till Bill Gates och de andra multimiljardärerna.

manimani
2006-06-26, 05:49
Richie (2006-Jun-26)manimani (2006-Jun-25)* En övergång till att all programvara som används i offentlig sektor skall vara antingen public domain eller copyleftad, med fri tillgång till källkoden. I detta innefattas förstås inte minst mjukvara som specifikt producerats på beställning av staten (jämför nästa punkt).Jodå, tanken har slagit oss. Men, vi vill ha nån slags frihet under ansvar, inte bara nya regler som slår åt andra hållet. Vi har tagit ställning för öppna format, standarder och gränssnitt och räknar med (hoppas) att det ska räcka för att ge öppen mjukvara tillräcklig dragkraft för att klå Microsoft på egna meriter.

Om man (i orimlighetens namn?) tänker sig en situation där ni fått igenom sådana krav som en förkortning av copyrighttiden till fem år, och ett stopp för mjukvarupatent, så skulle det kanske i en sådan situation tyckas att ni inte borde ge något ytterligare stöd till fri programvara i offentlig sektor, utan helt enkelt låta bäste man (eller snarare bäste juridisk person) vinna.

Men även i ett sådant fall finns vissa argument för att understödja fri programvara, om än kanske inte helt till uteslutning för andra alternativ: Det säkerhetspolitiska argumentet skulle kvarstå. Och man skulle eventuellt kunna få det till att fri programvara bör kompenseras for att icke-fri programvara tidigare hade understötts på ett orimligt vis och getts ett försprång på marknaden genom till exempel att personalen tränats in på dessa program.

Hursomhelst: Mina två förslag var tänkta som saker som skulle kunna vara förhållandevis möjliga att få igenom på kort sikt. Jag kan sympatisera med vad Rasmus Fleischer säger här:

Att avveckla upphovsrätten: ståndpunkt eller riktning? (http://copyriot.blogspot.com/2006/02/att-avveckla-upphovsrtten-stndpunkt.html) Att ett politiskt parti lätt känner sig tvingat att formulera en komplett framtidsvision och argumentera för att ett sådant samhälle skulle vara utopiskt perfekt; trots att förändringar ju ändå sällan sker på det viset (att någon rationellt implementerar en i förväg uttänkt komplett vision) och även om så skedde så skulle det för det mesta troligen inte bli så lyckat. Så därför kanske det kan vara bra att samla på sig en hög med alternativa strategier för gradvis förändring på kortare sikt.

Att stödja fri programvara och de företag som livnär sig i periferin kring dess produktion innebär att stödja europeisk mjukvaruindustri vis-a-vis den amerikanska.Vi vill inte bli lika protektionistiska och onda som de.

Nejmenvisst. Jag ogillar själv (som kanske framgått) skarpt den typen av argument. Jag ville bara notera att den typen av argument tydligen använts med framgång för att främja fri programvara. Detta som ett exempel på en (ohelig) strategi som ni skulle kunna nyttja för att nå kortsiktiga mål. Samhällsekonomiska analyser (på en nationalekonomisk, regionalekonomisk eller kontinentalekonomisk, men sällan internationalekonomisk nivå) smäller som bekant ganska högt inom politiken idag.

* I alla de fall där forskning eller kultur producerats huvudsakligen med skattepengar bör det vara ett krav från det offentligas sida att produkten skall hamna i public domain (om det nu finns någon riktig public domain i Sverige idag (det verkar t.ex. vara svårt att avsäga sig den ideella rätten även om man vill det)). Håller med. Fast nån form av lössläppt Creative Commons-licens borde räcka. Just namnrätten tycker jag känns onödig att tvinga bort, det räcker långt med de ekonomiska rättigheterna. Jag hade nån idé bara häromveckan att man kan införa nån form av statligt riskkapital för filmer, böcker, musik, teater, whatever till bra villkor med kravet att resultatet släps fritt. Det tjatas ju om att ingen skulle våga satsa på kultur om de inte har nån "garanti" att få betalt (som om de nånsin haft det!).

Ja, ursäkta, min kommentar om den ideella upphovsrätten var en utsvävning: Paragraf 3 i upphovsrättslagen om att man inte kan generellt ge eller förhandla bort sin ideella upphovsrätt är uppenbarligen välvilligt menad, och jag har ingen slutgiltig uppfattning om den.

Slutligen: är ni övriga morgonpigga så här dags, eller nattugglor med sommarlov som jag?

/manimani

Richie
2006-06-26, 14:39
manimani (2006-Jun-26)Men även i ett sådant fall finns vissa argument för att understödja fri programvara, om än kanske inte helt till uteslutning för andra alternativ: Det säkerhetspolitiska argumentet skulle kvarstå. Och man skulle eventuellt kunna få det till att fri programvara bör kompenseras for att icke-fri programvara tidigare hade understötts på ett orimligt vis och getts ett försprång på marknaden genom till exempel att personalen tränats in på dessa program.

Jag tror nog mest på dels de ekonomiska aspekterna plus de säkerhetspolitiska. Mitt svar ovan grundades mer i vårt principprogram som det ser ut i dagsläget, personligen håller jag med dig till mycket stor del. Men vi kan ju börja med delmålet att formalisera krav på öppna standarder, öppna gränssnitt och öppna format i alla offentliga upphandlingar, få in det i ett EU-direktiv när vi ogiltigförklarat EUCD och se hur det hela slår ut så kan vi skärpa reglerna sen om det inte funkar. :-)

Slutligen: är ni övriga morgonpigga så här dags, eller nattugglor med sommarlov som jag?

Tröttsomfan efter ett par dars resande så jag la mig tidigt igår kväll. Dock lurade min kropp mig genom att jag vaknade halv fyra och kunde inte somna om. Bara att rulla över och ta fram laptopen. Är gräsänkling hela veckan så jag lär få en intressant dygnsrytm framöver. :-)