handdator

Visa fullständig version : Har Piratpartiet endast ett ungdomsförbund?

Totalt ANTI!
2006-06-25, 22:18
...eller varför jämförs partiets medlemsantal endast med andra partiers ungdomsförbund istället för med "ordinarie" medlemmar?

slipzen
2006-06-26, 01:41
Nu jämförs PP faktiskt med både V och MP.

Men annars beror det väl helt enkelt på att det är de siffrorna som ligger närmast.

Jag tycker iaf att det är ett ett rätt dåligt sätt att räkna. Både att jämföra med ungdomsförbund och att inte särredovisa de siffror som faktiskt gäller röstberättigade. Av de 11000 V:are så är det väl 11000 som får rösta? Jämför det med PP:s 7234 medlemmar där bara ca. 6100 är röstberättigade.

Richie
2006-06-26, 03:35
slipzen (2006-Jun-26)Av de 11000 V:are så är det väl 11000 som får rösta? Jämför det med PP:s 7234 medlemmar där bara ca. 6100 är röstberättigade.

Ja, men om de är röstberättigade eller inte är i sammanhanget "medlemmar" totalt ointressant. Vi behöver nästan en kvarts miljon röster för att komma in i riksdagen, de där "felande" tusen rösterna är en piss i warezhavet. Det är för övrigt intressant att du jämförde just med v och inte med mp, eftersom mp just räknar med alla medlemmarna i Grön Ungdom även i "moderpartiet"...

Medlemsantalet är däremot ett mått på engagemang och intresse och det är ju inte åldersberoende.

Jeltz
2006-06-26, 11:50
Jag tror också att anledning till att det är ungdomsförbunden som visas i grafiken är att få någon sorts etappmål. Det är ett ganska långt steg i storleksordning mellan partierna utanför riksdagen (annat än Piratpartiet) och de i. För att fylla den luckan med någonting som man kan jämföra med så har man valt att ha ungdomsföbunden där.

Mårten Fjällström
2006-06-26, 12:19
Ungdomsförbunden är också (med undantag för Grön ungdom) rätt fristående från moderpartiet, med egna åsiktsprogram och så vidare. Även om de inte ställer upp i val är de organisatoriskt ordnade precis som partier, och är alltså politiska organisationer. Därför finns de med i listan, tillsammans med partierna.

Man kan också notera att Ung vänster är större än sitt moderparti och det vore därför en större bedrift att gå om Ung vänster än Vänsterpartiet.

Totalt ANTI!
2006-06-26, 14:49
ok, hur som helst så är statistiken lite missvisande, men vad gör man inte för att peppa folk till att bli medlemmar

gustafsd
2006-06-27, 14:50
Missvisande? Det står väl i klartext på sidan vilka det är vi jämför oss med? Vi jämför oss med politiska organisationer av ungefär samma storlek som oss själva, dvs ett gäng ungdomspartier, miljöpartiet och vänsterpartiet. Förklara för mig vad som är missvisande med det

Totalt ANTI!
2006-06-27, 21:02
inget att hetsa upp sig över!!...

Det jag menar är ju att de som snabbt kollar in på sidan tror ju att ni ligger långt över vissa partier, men i själva verket så jämförs ju deras ungdomsförbund.

Tanket med det hela från eran sida är ju (skulle jag tro) att folk ska tro att ni är större än vad ni är. Alla knep är tillåtna. Men det är ju lite "fult".

buddard
2006-06-27, 21:11
Totalt ANTI! (2006-Jun-27)Det jag menar är ju att de som snabbt kollar in på sidan tror ju att ni ligger långt över vissa partier, men i själva verket så jämförs ju deras ungdomsförbund.

Du måste hänvisa till "intellektuellt utmanade" besökare isåfall? Första gången jag tittade på sidan förstod jag jämförelsen direkt. Jag tittade precis på sidan igen, och jag ser absolut inga konstigheter. Det måste väl vara nästintill omöjligt att blanda ihop MUF med Moderaterna t ex?

Faye
2006-06-27, 21:18
Totalt ANTI! (2006-Jun-27)inget att hetsa upp sig över!!...

Det jag menar är ju att de som snabbt kollar in på sidan tror ju att ni ligger långt över vissa partier, men i själva verket så jämförs ju deras ungdomsförbund.

Tanket med det hela från eran sida är ju (skulle jag tro) att folk ska tro att ni är större än vad ni är. Alla knep är tillåtna. Men det är ju lite "fult".

Är det så, så har nog folk allvaliga läsproblem. Det står klart och tydligt att det är ungdomsförbunden det handlar om ju.

Richie
2006-06-28, 10:57
Totalt ANTI! (2006-Jun-27)Det jag menar är ju att de som snabbt kollar in på sidan tror ju att ni ligger långt över vissa partier

Ja, det gör vi ju? Vi ligger långt över F!, SPI, Junilistan och det där nasse-wannabepartiet som vi inte ska nämna. Vad är problemet?

Tanket med det hela från eran sida är ju (skulle jag tro) att folk ska tro att ni är större än vad ni är.

Nä. Tanken är att folk ska se exakt hur våra medlemssiffror ser ut med de politiska förbund (partier, ungdomsförbund och ev övriga) som råkar ligga i ungefär samma storleksklass som vi. Hade vi velat förvirra så hade vi t.ex. kunnat ha olikfärgade staplar istället för att uttryckligen skriva namnet eller de vedertagna förkortningarna på förbunden.

CDX
2006-06-30, 00:51
tog den här tråden 11 posts att uppfylla Godwins lag =)

Men allvarligt talat, vad är problemet igentligen?

Vi är 6100 som är röstberättigade och har alltså ytterligare ca 1000 som kommer att bli, vilket är betydligt bättre jobbat än vissa partier som har varit mer högljudda och välsynliga i Medierna under en längre tid än vi, F! hade ju till och med lyckats fixa en kongress som visades i TV på ett par kanaler och SVT 24 hade många regelbundna sändningar.

Chris

svanstrom
2006-07-01, 03:02
Mårten Fjällström (2006-Jun-26)Ungdomsförbunden är också (med undantag för Grön ungdom) rätt fristående från moderpartiet, med egna åsiktsprogram och så vidare. Även om de inte ställer upp i val är de organisatoriskt ordnade precis som partier, och är alltså politiska organisationer. Därför finns de med i listan, tillsammans med partierna.

Man måste också ställa sig frågan vad ett ungdomsförbund egentligen är, det finns aktiva i ungdomsförbunden som bara blir äldre och äldre utan att ta steget upp till det "riktiga" partiet...

Rick Falkvinge
2006-07-18, 08:19
Totalt ANTI! (2006-Jun-25)...eller varför jämförs partiets medlemsantal endast med andra partiers ungdomsförbund istället för med "ordinarie" medlemmar?

När vi var i Almedalen upptäckte vi att vi inte har ett ungdomsförbund. Vi har sju.

gustafsd
2006-07-18, 09:08
Rick Falkvinge (2006-Jul-18)När vi var i Almedalen upptäckte vi att vi inte har ett ungdomsförbund. Vi har sju.

:D

Mårten Fjällström
2006-07-21, 19:29
Gömt i en artikel från Sydsvenskan finns upplysningen om att MUF ställer upp med en egen lista i kommunalvalet i Malmö. Vilket tydliggör att ungdomsförbunden är egna organisationer.

Åldern kanske dock inte blir deras starkaste sida i årets val eftersom de fått extra konkurrens från moderata ungdomsförbundet, muf, som har en egen lista. Där är åldern given.

http://sydsvenskan.se/val2006/malmo/article171536.ece