handdator

Visa fullständig version : Hur var det där med medlemslistan egentlien?

Faye
2006-06-25, 23:52
Ber om stor ursäkt om jag missat det hela, eller om jag är ute och cyklari forumen, men fick vi nånsin reda på hur fasen det låg till med det där egentligen? Aftonbladet blev så fasligt tysta helt plötsligt... ;)

Ayrin
2006-06-26, 01:30
*Bump*

Nope, har inte hört något definitivt, men av antalet medlemmar samt den information som påstods finnas på den *verkar* det lite som att det var forumlistan de hade.

Joakim Holgersson
2006-06-26, 11:38
WitchBitch (2006-Jun-25)Ber om stor ursäkt om jag missat det hela, eller om jag är ute och cyklari forumen, men fick vi nånsin reda på hur fasen det låg till med det där egentligen? Aftonbladet blev så fasligt tysta helt plötsligt...

tja, till att början så påstod medlemsantalet vara betydligt mer än vad det verkligen var

visserligen var det ökning av medlemsantalet under samma period,

men liksom mer än 100% fel (om man nu ser snällt på det) då det skrevs och "undersöktes" av reportern av dessa listor.

där är ialla fall en blog, mig veterligen, som påstott bra länge innan repotaget att listorna funnets fritt på nätet.

jag kan inte säga om det var källan till repotaget, det lämnar jag därhänn. dels för efterforskiningen av reppotage, dels röjning av källor

sist men inte minst, samma blogg rycker ut saker från sitt samanhang och tar det som "bevis"

det var också möjligt se "Members" här i forumet, vilket låg väldigt nära de 8000 som påstod ligga ute på nätet, vilket skulle slå samman meningsmotstondare som vi debbaterat väl många gånger med här så att de också vore medlemmar i partiet. regält stor skillnad mellan forumsmedlem och partimedlem

ett exempel samma blogg hänvisar till andra bloggar och smetar upp saker, när man gått in och kollat så har det varit massa skumma saker

- inte i ursprunget utan kommentarer som denna hänvisat till, vilket lika väl kunde varit samma person från ursprungsbloggen som matat kommentar där och sen refererat det som bevis.

- faktafel eller ren och skär lögner

och för visa ett exempel så se denna text från samma blogg

Användarna och partimedlemmarna Fredux och Exodus har det inte lätt på piratpartiets forum. vilket återigen påståss folk är medlem i partiet, utan för den sakens skull skulle vara det. detta troll som ligger bakom den bloggen försöker verkligen få till att man är partimedlem när man bara är medlem i forumet. fast man vet inte om exempelvis både Fredux och Exodus i grund och botten en o samma peroson som driver en blogg

säger det en hel del när andra än Aftonbladet lägger snabbt av, och efter kort tid lägger Aftonbladet av. så var mest tidningsanka elelr någon som verkligen vilje sälja lösnummer

Joakim Holgersson
2006-06-26, 12:01
Exodus innebär när en stor del av en befolkning lämnar ett land eller en plats. Uttrycket kommer från det latinska namnet på Andra Mosebok i Bibeln som beskriver judarnas uttåg ur Egypten. källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Exodus

går man sen in och tittar på http://tommyfunebo.blogspot.com/ så finner du bla "Krossa piratpartiet!" och lite under det finns rubriken med länk till Förbjud islam! som länkar till http://exodus2332.blogspot.com/

om du kollar de olika siterna som Funebo kör är det rätt mycket reklam om bl.a. SD, NS och annat i samma stil

nog om trollet

Faye
2006-06-26, 13:38
Joakim Holgersson (2006-Jun-26)Exodus innebär när en stor del av en befolkning lämnar ett land eller en plats. Uttrycket kommer från det latinska namnet på Andra Mosebok i Bibeln som beskriver judarnas uttåg ur Egypten. källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Exodus

går man sen in och tittar på http://tommyfunebo.blogspot.com/ så finner du bla "Krossa piratpartiet!" och lite under det finns rubriken med länk till Förbjud islam! som länkar till http://exodus2332.blogspot.com/

om du kollar de olika siterna som Funebo kör är det rätt mycket reklam om bl.a. SD, NS och annat i samma stil

nog om trollet

Det var ungefär som jag misstänkte då. Men vi nämner inga namn så har vi ingenting sagt eller hur? ;)

exodus
2006-06-26, 23:22
Jag märker att min handle nämns här. Lite lustigt att själv utsättas för konspirationsteorier, men det är väl inte så konstigt.

Hur som helst kan alla se att mitt första inlägg (http://www.piratpartiet.se/forum/Topic3598-17-1.aspx) i det här forumet skrevs 2006-Jan-07. Då visste ingen ens vad partiet exakt skulle driva för frågor, förutom "ledningen". Därav min positiva postning.

Sedan kan man ju läsa Den andra dimensionen (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic4163-17-1.aspx) så kanske man förstår varför jag valt namnet exodus. Exodus är som sagt en utvandring, från något gammalt till något nytt. För mig är det en symbol för paradigmskifte eller utveckling. För kristna/judar tror jag ordet har en positiv betydelse, och det borde ha en negativ betydelse för satanister och antisemiter, men jag vet inte. Jag lägger inget religiöst i ordet, förutom då tron på att fri kommunikation leder till ökad kunskap som i sin tur leder till utveckling.

Funebo vet jag ingenting om, och Fredux får svara för sig själv, men jag tror att han tillhör de som tyckte det var synd att partiet splittrades så tidigt.

exodus
2006-06-26, 23:31
Joakim Holgersson (2006-Jun-26)Användarna och partimedlemmarna Fredux och Exodus har det inte lätt på piratpartiets forum.vilket återigen påståss folk är medlem i partiet, utan för den sakens skull skulle vara det. detta troll som ligger bakom den bloggen försöker verkligen få till att man är partimedlem när man bara är medlem i forumet.

Det verkar som om PP har anlitat en detektiv. Vad jag vet är Fredux medlem och jag icke medlem. Funebo böjde alltså orden fel. Han skulle ha skrivit:

Användaren Exodus och partimedlemmen Fredux har det inte lätt på piratpartiets forum.

så hade det blivit rätt. Elementärt min käre Watson.

infinite_emma
2006-06-27, 00:11
hmmm... fredux står som "Inte Partimedlem" på forumet också, när jag ser efter.

exodus är för mig ett ganska positivt ord, men kanske mest för att jag älskade Bob Marley som tonåring (gör det fortfarande också förstås). Bra låt av Marley, m.a.o.! ;)

Joakim Holgersson
2006-06-27, 00:59
exodus (2006-Jun-26)Det verkar som om PP har anlitat en detektiv.

tog knappa 5 min gå genom länkar o sånt, sen en timmes läsning. ingen detektiv.

Vad jag vet är Fredux medlem och jag icke medlem.

Det lämnar jag därhänn, då jag inte kan diskuterar vem som är medlem i partiet eller inte medlem.

Funebo böjde alltså orden fel.

Anledning till vad jag skrev, och så som jag gjorde var för visa hur det ibland vrids fel, så det blir en helt annan innebörd.

I just det avsendet så gissade jag du skulle se det uppenbarliga i det. Genom att ändra, modifiera så som i det fallet blir det en helt annan innebörd. Motsvvarande blir det på allt annat trollet skriver.

Ett annat exempel är att trollet kan i ena stunden påstå vi är höger-extremt parti, till nästan få till vi skulle uppsöka SD för valsamarbete (eller hur han nu menade).

För klargöra, jag anser inte just dig vara troll. Att du inte får "lätt" är mer för du referera till trollens vinklade texter.

För ta ett exempel, visst kan du alltid fråga om någons försöjning. Men du vet itne exempelvis hur familjesituvationen ser ut hos denna. Och blottlägga hela ens liv är mindre kul. F.ö. så är det en del som är offentliga uppgifter. Men vill någon kolla det så visst, men jag hade själv inte ägnat massa tid sitta och "försvarat" mitt eget uppehälle. Det är inte så viktigt personerna bakom utan dess idéer och tankar.

Jag var noga med att skriva det lika väl kunde vara en och samma person bakom det - utan nämna att så var fallet eller troligaste fallet, mer som exempel på hur en och samma person kan leva troll i flera skepnad. Dock vet jag inte om det är samma person nu, så som trollet.

Fast jag hoppas inte, för vem pallar med troll. Troll suger!

WitchBitch (2006-Jun-26)Det var ungefär som jag misstänkte då. Men vi nämner inga namn så har vi ingenting sagt eller hur? ;)

hoppas det gav lite kött på benet, fast skriva namnet räcker med söker här efter "troll" så finns det nämnt här o var i forumet istället för skriva om trollets namn var gång - troll sugger!

exodus
2006-06-27, 12:36
Joakim Holgersson (2006-Jun-27)Anledning till vad jag skrev, och så som jag gjorde var för visa hur det ibland vrids fel, så det blir en helt annan innebörd. I just det avsendet så gissade jag du skulle se det uppenbarliga i det. Genom att ändra, modifiera så som i det fallet blir det en helt annan innebörd. Motsvvarande blir det på allt annat trollet skriver.

Ungefär det du håller på med själv just nu.

troll sugger!

Mitt tips till dig är att du slutar trolla med trollen och ägnar dig åt något vettigt istället. Du håller på med hets mot folkgrupp och det är inte roligt att klumpas ihop med den folkgrupp som du tycker sugger!

Faye
2006-06-27, 13:11
exodus (2006-Jun-27)Joakim Holgersson (2006-Jun-27)Anledning till vad jag skrev, och så som jag gjorde var för visa hur det ibland vrids fel, så det blir en helt annan innebörd. I just det avsendet så gissade jag du skulle se det uppenbarliga i det. Genom att ändra, modifiera så som i det fallet blir det en helt annan innebörd. Motsvvarande blir det på allt annat trollet skriver.

Ungefär det du håller på med själv just nu.

troll sugger!

Mitt tips till dig är att du slutar trolla med trollen och ägnar dig åt något vettigt istället. Du håller på med hets mot folkgrupp och det är inte roligt att klumpas ihop med den folkgrupp som du tycker sugger!

Är troll en folkgrupp? ;)

Joakim Holgersson
2006-06-27, 14:56
exodus (2006-Jun-27)Mitt tips till dig är att du slutar trolla med trollen och ägnar dig åt något vettigt istället. Du håller på med hets mot folkgrupp och det är inte roligt att klumpas ihop med den folkgrupp som du tycker sugger!

HAHAHAHA - hets mot folkgrupp, sure

den var riktigt kul, skattade i över 10 min

för lite seriöst, om du läste tidigare - av det du skrivet hitentills så tror jag inte du är ett troll - däremot vet jag inte om det är trollet som använder annat NIC.

dock tycker jag det märkligt du använder trollet som referens, just för han vrider och vänder på saker så det blir något helt annat, även rycker ut saker i sitt sammanhang, med mera... det är det jag frågarsetter när du tar upp det. om du inte klarar av när andra frågasetter det du tar upp så låt bli.

föresten, jag är en såndär svennis som bl.a. SD och ND skulle stämpla som "rasförädare" - är gift med en från västafrika, bor och ungås med folk från alla delar av världen, som i sin tur har helt olika livsyn så som relegon bl.a. - fast de kallar mig inte svennis utan blatte just för de räknar mig som en i deras egen släkt. själv stortrivs jag med dem, och det skulle inte fungera med flytta från mina "släktingar".

jag vet inte vem du är, spelar mindre roll vad och vart du komemr från, gillar en del du skriver och en del du skriver gillar jag inte. respektera dig gör jag ändå. *kramiz*

exodus
2006-06-27, 17:49
Joakim Holgersson (2006-Jun-27)HAHAHAHA - hets mot folkgrupp, sure den var riktigt kul, skattade i över 10 min

Kul att jag kunde få dig att skratta, det var delvis ett skämt, men samtidigt en pik att du simmar i grumligt vatten och pekar ut potentiella fiender till partiet och buntar ihop dom under ett namn, troll, och talar om att dom suger. Jag vet inte, mig ger det rysningar men du kanske njuter av det...

för lite seriöst, om du läste tidigare - av det du skrivet hitentills så tror jag inte du är ett troll - däremot vet jag inte om det är trollet som använder annat NIC.

Jag använder bara ett Nic och funderar ibland på om andra använder fler, men det är svårt att avslöja och nästan inte värt att fundera över. Det du sysslar med är inte detektivarbete, det är smutskastning.

dock tycker jag det märkligt du använder trollet som referens, just för han vrider och vänder på saker så det blir något helt annat, även rycker ut saker i sitt sammanhang, med mera...

Det har jag också en känsla av, men samtidigt finns det ett korn sanning i det mesta. Jag brukar kommenterar sådant som jag tror att det finns mycket sanning bakom.

det är det jag frågarsetter när du tar upp det. om du inte klarar av när andra frågasetter det du tar upp så låt bli.

Ta upp det då i den tråden och sitt inte här å spåna. ;)

jag vet inte vem du är, spelar mindre roll vad och vart du komemr från, gillar en del du skriver och en del du skriver gillar jag inte. respektera dig gör jag ändå. *kramiz*

Det märktes inte i början av den här tråden, men det är så med politik, den förvirrar och hetsar och skapar ofta krig mellan människor.

Joakim Holgersson
2006-06-28, 00:26
*mega suck* okey, sista försöket, jag använde ett citat (quote) från trollets sida för visa det så som ett exempel hur tokigt det kan bli...

Grundläggande för desinformation är också ta ut vissa valda delar och modifiera detta, läsförslag mer i området den litreratur som Svenska försvaret har i området (millitära biten), även Psykförsvaret. I dem ger bättre förklaring än vad jag någonsin skulle vara kapabel för. "good hunting"

Joakim Holgersson
2006-06-28, 00:52
WitchBitch (2006-Jun-27)Är troll en folkgrupp? ;)

hi hi hi - 100 p av 10 möjliga :)

om jag gör kvallificerad gissning - förhoppningsvis delar sig inte trollet så det blir 1024 olika troll, alla lika på alla sett med varandra, då hade det varit en folkgrupp ;)

exodus
2006-06-28, 11:12
Joakim Holgersson (2006-Jun-28)om jag gör kvallificerad gissning - förhoppningsvis delar sig inte trollet så det blir 1024 olika troll, alla lika på alla sett med varandra, då hade det varit en folkgrupp ;)

Kalla trollen för fiender nästa gång. Svårare att skämta bort.

Men menar du opinionsbildare/meningsmotståndare som utser sig för att vara någon de inte är och som på flit försöker sänka piratskeppet kan du nog kalla dom infiltratörer. Att kalla alla kritiker för troll är att trolla själv.

Feinlyre
2006-06-28, 11:55
Alltså det här med "troll", var kommer det skällsordet ifrån egentligen? Jag har läst det i så många trådar, vilket innebär att det används väldigt flitigt, men aldrig ( hittils ) sett det motiveras närmare! Ofta anklagas kritiker dessutom för att vara avlönade av APB, men ingen bevisning för detpåståendet läggs hellerfram. Eftersom det här forumet är öppet för alla tycker jag att det är dålig debattetikett att häva ur sig smädesord mot meningsmotståndare i tid och otid! Poängen med ett öppet forum är väl att debattera med både vänner och fiender, att kunna slipa sina argument helt enkelt! Om någon postar ett stötande inlägg är det bara för moderatorn att plocka bort det, så är det ur världen! Att ta heder och ära av en kritiker är enligt mig en förkastlig metod som hör hemma hos Sossar och auktoritära politiska sekter! Vi måste visa oss bättre och tolerantareän de vi bekämpar, annars kan vi lika gärna lägga ner versamheten!

John Nilsson
2006-06-28, 21:56
Feinlyre (2006-Jun-28)Alltså det här med "troll", var kommer det skällsordet ifrån egentligen?

http://www.catb.org/jargon/html/T/troll.html

Thaum1el
2006-06-29, 21:43
"Kalla trollen för fiender nästa gång. Svårare att skämta bort.

Men menar du opinionsbildare/meningsmotståndare som utser sig för att vara någon de inte är och som på flit försöker sänka piratskeppet kan du nog kalla dom infiltratörer. Att kalla alla kritiker för troll är att trolla själv."

Men snälla du...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29

Feinlyre
2006-06-29, 22:38
OK, jag är ingen diskussionsforums-räv, så jag kände inte till termen. Jag förstod vad som avsågs, men trodde inte att det var en etablerad term för en provokatör. Men i vilket fall, jag tycker att det beskylls för ofta här för att vara hälsosamt för stämningen! Alla kritiker är troll förr eller senare i en tråd. Om ni tycker att någon avsiktligt provocerar, anmäl till moddarna och låt dem läsa igenom vederbörandes poster och om det är systematiska provokationer får de banna IP:et!

Thaum1el
2006-06-29, 23:32
" OK, jag är ingen diskussionsforums-räv, så jag kände inte till termen. Jag förstod vad som avsågs, men trodde inte att det var en etablerad term för en provokatör. Men i vilket fall, jag tycker att det beskylls för ofta här för att vara hälsosamt för stämningen! Alla kritiker är troll förr eller senare i en tråd. Om ni tycker att någon avsiktligt provocerar, anmäl till moddarna och låt dem läsa igenom vederbörandes poster och om det är systematiska provokationer får de banna IP:et!"

Det tycker jag låter som en bra idé. Det sista VI behöver är godtyckliga eller åsiktsberoende tvångsmekanismer internt, om det nu är tänkt att vi ska motarbeta just sådana.

Feinlyre
2006-07-02, 17:53
Jag har fått veta från säker källa att den riktiga medlemslistan innehållande ca 2000 namn och personuppgifter hade lagts ut på en hemsida och att den som gjort det därefter ringde rännstenspressen och tipsade!

Nu vill jag ha svar från de ansvariga hur detta kunde hända och vad som garanterar att det inte händer igen med kanske känsligare information!

Har vi verkligen så dålig säkerhet i partihögkvarteret? Borde det inte tillsättas en utredning för att bringa klarhet i hur detta kunde hända och vem som gjorde det? Det tycker jag i alla fall!

Faye
2006-07-03, 00:55
Feinlyre (2006-Jul-02)Jag har fått veta från säker källa att den riktiga medlemslistan innehållande ca 2000 namn och personuppgifter hade lagts ut på en hemsida och att den som gjort det därefter ringde rännstenspressen och tipsade!

Nu vill jag ha svar från de ansvariga hur detta kunde hända och vad som garanterar att det inte händer igen med kanske känsligare information!

Har vi verkligen så dålig säkerhet i partihögkvarteret? Borde det inte tillsättas en utredning för att bringa klarhet i hur detta kunde hända och vem som gjorde det? Det tycker jag i alla fall!

Och denna "säkra" källa är?

Feinlyre
2006-07-03, 02:42
Den säkra källan är den som ursprungligen anklagades för att ha läckt listan. Vederbörande ringdes upp av ett antal journalister som hade besökt hemsidan och ville ha en kommentar. Samtliga hade fått upplysningen mer URL mejlad till sig, men bara Aftonblodet brydde sig om att skriva en artikel om det.

Syftet med att lägga ut sitt eget partis medlemslista för beskådande av ett gäng journalister tyder på extremt dåligt omdöme från dennes sida, även om listan togs bort efter någon dag! Sån't här får bara inte förekomma!

Joakim Holgersson
2006-07-03, 11:10
Feinlyre (2006-Jul-03)Den säkra källan är den som ursprungligen anklagades för att ha läckt listan. Vederbörande ringdes upp av ett antal journalister som hade besökt hemsidan och ville ha en kommentar. Samtliga hade fått upplysningen mer URL mejlad till sig, men bara Aftonblodet brydde sig om att skriva en artikel om det. Syftet med att lägga ut sitt eget partis medlemslista för beskådande av ett gäng journalister tyder på extremt dåligt omdöme från dennes sida, även om listan togs bort efter någon dag! Sån't här får bara inte förekomma!

Om jag förstått vad du skrever, så i stora drag är det detta som skett...

1. person X kopierar mer eller mindre medlemslisten

2. person X tar kopian och lägger ut den på vanlig WEB-sida

3. person X kör marknadsföring av web-sidan

är det så man skall tolka det du skriver? avvaktar med övriga frågor så jag får den biten klar.

Feinlyre
2006-07-03, 12:37
Joakim Holgersson (2006-Jul-03)Om jag förstått vad du skrever, så i stora drag är det detta som skett...
1. person X kopierar mer eller mindre medlemslisten
2. person X tar kopian och lägger ut den på vanlig WEB-sida
3. person X kör marknadsföring av web-sidan
är det så man skall tolka det du skriver? avvaktar med övriga frågor så jag får den biten klar.

"You've got it, baby!"

Nå't liknande hände visst SverigeDemokraterna, eller vad dom hette då, för X antal år se'n, om jag inte missminner mig, fast då fanns inte Internet!

"All publicitet är bra publicitet!" Gammal fin extremhöger-devis!

Björn Felten
2006-07-03, 13:12
Feinlyre (2006-Jul-03)Den säkra källan är den som ursprungligen anklagades för att ha läckt listan.

Vid tidpunkten för den personens "avhopp" från partiet, i mars, hade vi långt mindre är 2000 medlemmar. Den siffran passerade vi inte förrän i maj (se statistik på hemsidan). Däremot hade vi nog 2000 forummedlemmar...

Feinlyre
2006-07-03, 13:22
Björn Felten (2006-Jul-03)Vid tidpunkten för den personens "avhopp" från partiet, i mars, hade vi långt mindre är 2000 medlemmar. Den siffran passerade vi inte förrän i maj (se statistik på hemsidan). Däremot hade vi nog 2000 forummedlemmar...

Wow! Du kallade inte mig för "troll"! Mår du inte bra i dag?

Tidpunkten för hennes avhopp spelar ingen roll, då det inte var hon som läckte listan! Vad som spelar roll är att ni anklagade henne för att ha läckt en lista som hon inte hade tillgång till och pressen ringer hem till henne för en kommentar. Litet klumpigt tycker jag!

Hur var det med den där taktiken att få publicitet genom att läcka medlemslistor? DET kommenterade du inte! Tycker du att det är rätt mot medlemmarna att offentliggöra deras partitillhörighet?

Hur var det Falkvinge uttryckte det, "brott mot grundlagen då partitillhörighet är sekretessbelagd"?

infinite_emma
2006-07-03, 13:29
Ah - börjar förstå. Först lägger du upp ett scenario som du utmålar som något som säkert ha hänt, och att du har bevis för det (säker källa, osv.). Sen menar du att det är partiledningen som gjort allt detta för att få uppmärksamhet, har jag fattat dig rätt? Ingen har, såvitt jag vet, anklagat NÅGON för att ha läckt personuppgifter från medlemslistan. Det är möjligt att någon spekulerat i detta och kommenterat det som så som är reggad på forumet, vet att personen i fråga dessutom postade och dementerade att ha gjort något sådant - men absolut ingen från funktionärshåll har påstått att hon eller någon annan inom partiet gjort sig skyldig till något dylikt. Jag har dessutom ingen information om att hon behövt svara på några frågor från journalister angående detta.

Feinlyre
2006-07-03, 13:47
Intressant VAD hon har gjort sig skyldig till, eftersom hennes IP-nummer är spärrat så hon inte kan posta här på detta OFFENTLIGA forum längre!

Alla sådana där konspirationsteorier om scenarion hör extrem-högern till, jag vill bara att det bringas klarhet i vad som skett!

Och skulle jag bli FÖR obekväm för er, så glöm att spärra mitt IP, jag vet hur man tar sig förbi sådant! Väldigt mycket "fritt utbyte av information", att spärra någons IP-nummer, så att vederbörande inte kan posta och försvara sig!

infinite_emma
2006-07-03, 14:17
Hon är inte anklagad för någonting.

Anders Forsman
2006-07-03, 14:47
Feinlyre (2006-Jul-03)Intressant VAD hon har gjort sig skyldig till, eftersom hennes IP-nummer är spärrat så hon inte kan posta här på detta OFFENTLIGA forum längre!

Alla sådana där konspirationsteorier om scenarion hör extrem-högern till, jag vill bara att det bringas klarhet i vad som skett!

Och skulle jag bli FÖR obekväm för er, så glöm att spärra mitt IP, jag vet hur man tar sig förbi sådant! Väldigt mycket "fritt utbyte av information", att spärra någons IP-nummer, så att vederbörande inte kan posta och försvara sig!

Nu tycker jag att du lugnar ner dig lite och det finns ingen anledning att älta den här historien igen. Ingen har sett någon medlemslista offentligt och ingen kommer att få göra det heller.

Mårten Fjällström
2006-07-03, 15:05
Feinlyre,

om du faktiskt känner till någon medlemslista på vift vore det intressant om du kan få den mejlad till någon i styrelsen som kan bekräfta att det är rätt lista och när den läckt ut. I så fall kan vi tillsätta en utredning för att ta reda på hur den läckte ut och hur det förhindras igen.

Tills något sånt händer kommer jag personligen ha svårt att se det här med den läckta medlemslistan som annat än en myt. Den hävdas ibland innehålla 2000 namn, ibland 8000 (aftonbladet). Den har rapporterats komma via en missnöjd avhoppad medlem, hackning av registret (expressen 1:a april tror jag var först ute med den versionen) eller beslagtagen dator vid TPB razzian (jag tror Funebo startade det ryktet).

Björn Felten
2006-07-03, 16:06
Feinlyre (2006-Jul-03)Intressant VAD hon har gjort sig skyldig till, eftersom hennes IP-nummer är spärrat så hon inte kan posta här på detta OFFENTLIGA forum längre!

Var får du alla tokiga konspirationsteorier från? Dum fråga kanske?

Naturligtvis är hon inte spärrad här i forat, det kan varenda admin kontrollera och intyga. Spärrlistan är helt tom och har, så vitt jag vet, alltid varit det. Det är ju ett så dumt påstående att knappast ens ett troll skulle komma på att skriva något så idiotisk.

Joakim Holgersson
2006-07-03, 21:55
Feinlyre (2006-Jul-03)Joakim Holgersson (2006-Jul-03)Om jag förstått vad du skrever, så i stora drag är det detta som skett...

1. person X kopierar mer eller mindre medlemslisten2. person X tar kopian och lägger ut den på vanlig WEB-sida3. person X kör marknadsföring av web-sidanär det så man skall tolka det du skriver? avvaktar med övriga frågor så jag får den biten klar."You've got it, baby!"

gott så långt, så man får den biten klart. blev lite väl hopp o svårt hänga med.

okey, för mig som syslat i annat politiskt parti tidigare, och haft del av medlemsregister (där) då och då kan inte fatta mig på hur någon fått för sig lämna sådan uppgifter vidare, min personliga reflektion.

dock skriver du tidigare i denna tråd att du vill ha ledningens ord på sånt här inte kommer hända igen.

i rimlighetens namn, om någon som har förtroende hanterar medlemslistorna skulel få för sig kopiera denna och sen publicera det - hur kan ens vi inom PP som är medlemar och aktiva ens lova det går in någon som spelar falskt och bluffar sig till sitt förtroende och sen bryter mot lagen?

där anser jag du är på ren svenska - ute och cycklar!

jag kan lova dig att de flesta är ärliga och skötsamma, visst tar man risk med delge någon känslig information, oavsett vad det är för information. det är klart vi kommer göra allt för slå i bromsen när vi upptäcker något på tok fel.

dock måste det fungera på vettigt arbetsett för den som nu behöver del ur medlemsregisterna för det skall vara praktiskt att kunna sköta förtroendet som man fått av medlemarna.

om jag fått reda på någon lämnat ut medlemsregister, oavsett parti, så som du verka ha fått i "förtroende" så hade jag dels rappoterat det till det partiets ledning, samt ställt upp som vittne för dem - oavsett vilket parti det än rört sig om. sen hade jag itne vågat lite alls på en sådan person igen. någonsin.

nu till själva kompleteringsfrågan - har du själv sett den ute på nätet? dvs var "källan" sagt den skall finnas?

du nämde något i still med Cecilia inte kunde skriva här, o hennes IP var spärrat? lustigt, för hon skrivet här i forumet för någon vecka sedan under signaturer CC.

och så som jag förstått det så skriver hon väl rätt mycket i sin blogg, gissar det är mer givande för henne skriva i den än här i PP forumet.

Faye
2006-07-03, 22:29
Mårten Fjällström (2006-Jul-03)Feinlyre,
om du faktiskt känner till någon medlemslista på vift vore det intressant om du kan få den mejlad till någon i styrelsen som kan bekräfta att det är rätt lista och när den läckt ut. I så fall kan vi tillsätta en utredning för att ta reda på hur den läckte ut och hur det förhindras igen.

Tills något sånt händer kommer jag personligen ha svårt att se det här med den läckta medlemslistan som annat än en myt. Den hävdas ibland innehålla 2000 namn, ibland 8000 (aftonbladet). Den har rapporterats komma via en missnöjd avhoppad medlem, hackning av registret (expressen 1:a april tror jag var först ute med den versionen) eller beslagtagen dator vid TPB razzian (jag tror Funebo startade det ryktet).

Jupp håller med. Fasligt underligt då att inte en enda människa har kunnat hitta listan om den är så himla offentlig och spriden på internet. Det finns ju en hel del duktigt folk här som kan snoka upp det mesta, men den listan tycks vara fasligt svår att hitta.. :P

Faye
2006-07-03, 22:31
Jag tycker inte det finns ett enda belägg för det som påstås. Medlemslistan kan ingen hitta. Cecilia skriver fortfarande i forumet.. Så det där med säkra källor tar jag med ett ton salt.. ;)

Richie
2006-07-04, 11:52
Feinlyre (2006-Jul-03)Samtliga hade fått upplysningen mer URL mejlad till sig, men bara Aftonblodet brydde sig om att skriva en artikel om det.

Var är det här mailet?

Vem kom det ifrån?

Vad var URLen till sidan?

Finns det nån kopia av listan nånstans nu? Kan vi isf få se den?