handdator

Visa fullständig version : Den riktigt lokala pressen skall inte underskattas

Mårten Fjällström
2006-06-26, 12:51
I Uppsala har vi haft lite svårt att få medialt genombrott. Vår lokala morgontidning - Uppsala nya tidning - har inte varit speciellt intresserad av pressmeddelanden eller andra kontakter. Så jag tänkte efter lite och började skicka till Uppsalatidningen, en gratistidning som kommer ut en gång i veckan. De nappade direkt och jag blev intervjuad idag.

Och när jag tänkt efter tror jag att det här kan gälla fler platser. Alla orter med självaktning har ju någon liten tidning med annonser från det lokala köpcentrat och några artiklar om verkligt lokala händelser. Journalisterna är ofta unga och därmed intresserade av och insatta i fildelningen, de är också glada åt en lokal nyhet i sommarstiltjen.

Jag tror att det här kan vara en informationskanal som inte skall underskattas.

Mårten Fjällström
2006-07-06, 13:38
Tidningen kom ut i lördags och finns nu äntligen uppe som pdf.

http://www.direktpress.se/uppsala/files/t1u_0626.pdf

(fast bilderna är inte kraftigt pixelerade i pappersvarianten)

Jag fick framsidan och sida 4.

manimani
2006-07-06, 16:01
Går våra (ja, jag vet, jag är inte formell medlem) pressmeddelanden ut till de här gratistidningarna?

Mårten Fjällström
2006-07-06, 16:29
Pressmeddelanden går bankas fram av mediagruppen och skickas av någon från styrelsen till riksmedia. Samtidigt går det ut till valkretsarna att skicka pressmeddelandet till lokala nyhetsmedia. Vilka de skickas till är upp till respektive valkrets. I Uppsala län brukar jag skicka till UNT (trots att de ignorerar dem) och sedan en tid tillbaka till Uppsalatidningen.

Din fråga fick mig att fundera på om det är fler nyhetsmedia som borde få från oss i Uppsala län så jag startade en tråd i Uppsalaforumet:

http://www.piratpartiet.se/forum/Topic40692-22-1.aspx

Det har diskuterats om vi skulle centralisera alla nyhetsmedia (klick, och så får alla ett pressmeddelande), men konsensus har landat på nej. Det viktigaste för den lokala pressen är den lokala vinklingen, därför är det viktigt att det sköts av valkretsarna.Uppsalatidningen har inte tagit med något av våra pressmeddelanden, men pressmeddelandet gav dem en kontaktadress (mitt telefonnummer) till en lokalkontakt, så att de kunde få sin artikel med lokal vinkling.

Rick Falkvinge
2006-07-11, 09:03
Mårten Fjällström (2006-Jul-06)Tidningen kom ut i lördags och finns nu äntligen uppe som pdf.

Fantastiskt! Har du lust att berätta för andra kretsledare exakt hur du tog kontakt med tidningen och presenterade dig/oss för att få dem så här intresserade?

agnesson
2006-07-11, 09:31
I Smålandsposten fick Piratpartiet en förstanyhet samt löpsedel helgen efter razzian. Ett lätt mail till nyhet.red@smp.se där jag frågade hur de hade tänkt bevaka själva razzian gjorde susen. Självklart skrev jag lite allmänt om piratpartiet och att vi har en lokal riksdagskandidat. Dagen efter fick MUF och S försvara sig i tidningen. MUF ordförande tyckte att marknaden måste få sköta det själv medan en lokal S politiker ansåg att fildelning är lite som gårdagens luftande av cyklar, man gör det för att jävlas.

Nu är väl inte razzian aktuell fortfarande med Mårten bevisade att vi fortfarande har en chans att visa oss i de lokala tidningarna.

Mårten Fjällström
2006-07-12, 17:23
Rick Falkvinge (2006-Jul-11)Mårten Fjällström (2006-Jul-06)Tidningen kom ut i lördags och finns nu äntligen uppe som pdf.

Fantastiskt! Har du lust att berätta för andra kretsledare exakt hur du tog kontakt med tidningen och presenterade dig/oss för att få dem så här intresserade?

Visst, det var väldigt enkelt. Jag började skicka våra pressmeddelanden till dem och de svarade med att ta kontakt för att göra en intervju. Sedan var jag svår att få tag i för att mobilen hade laddat ur utan att jag upptäckt det, vilket kanske ökade intresset. ;) När jag väl gick att få tag i ställde jag upp på en intervju. På fotograferingen hade jag med mig en piratflagga som fotografen blev förtjust i. Det jag gjorde var alltså att inget mer än att skicka pressmeddelanden.

Så med andra ord hade jag helt enkelt turen att pressmeddelandet lästes kom till en redaktion som innehöll en intresserad journalist. Nu misstänker jag ju att det inte bara är tur, utan att den riktigt lokala pressen innehåller oproportionerligt många intresserade journalister av den enkla anledning att det är där många journalister börjar sin karriär. Vilket innebär att där finns unga journalister = journalister som antingen laddar ner själva eller har kompisar som gör det.

Aiue
2008-07-30, 05:57
Att skicka in debattartiklar kan knappast skada, heller. :)

Qer
2008-07-30, 12:19
Äsch. Jag får 404 på den länken. :(

Gonte
2008-07-30, 17:21
Det kan bero på att tråden är från 2006 ;)

Qer
2008-07-30, 17:31
Gonte (2008-Jul-30)Det kan bero på att tråden är från 2006 ;)

Hoppsan. Ja förstås. Jag tittar på "Recent Posts" och eftersom nån plötsligt kommenterade i den här tråden poppade den upp. Jag tänkte ju inte närmare på datumet. :D