handdator

Visa fullständig version : Diskussionen svår att följa i motionerna

Tommten
2013-04-04, 11:04
Jag tycker att diskussionen är jättesvår att följa. Det känns som att inläggen hamnar i oordning. Inlägg som postades igår hamnar under inlägg som postas idag osv. Och gilla/ogilla motiveringar på yrkanden hamnar på ett annat ställe i tråden.

Jag ger underkänt till nuvarande diskussionsstruktur.

Henry Rouhivuori
2013-04-04, 11:16
Huvudinläggen är sorterade efter popularitet den med flest gillningar först alternativt den senaste vid lika många gilla.

De vanliga kommentarerna som är mindre till storleken hamnar dock kronologiskt möjligen har lösningen med att göra så att man slipper flera sidor med kommentarer.

Tommten
2013-04-04, 11:39
Huvudinläggen är sorterade efter popularitet den med flest gillningar först alternativt den senaste vid lika många gilla.Inläggen är dessutom sorterade i omvänd tidsordning för att göra det hela extra förvirrande.

Henrik Brändén
2013-04-04, 19:39
Jag tycker den nya ordningen är jättebra. Genom att lyfta upp huvudinläggen motverkar man att folk skapar jättelånga trådar där man munhuggs med varandra, och stimulerar istället folk att presentera sina åsikter och argument tydligt och översiktligt. Och det blir enklare att se det viktigaste för dem som inte har tid att läsa allt.

Två små justeringar skulle dock göra det hela ännu bättre:

(1) Låt huvudinläggen dessutom bli inklonade i det kronologiska flödet. För dem som vill följa en diskussion noga blir det förvirrande att somliga av inläggen inte finns i det kronologiska flödet, så för att förstå exakt vad vem syftade på måste man inte bara läsa inläggen, utan dessutom specialstudera tidsnoteringar och hoppa fram och åter.

(2) Sätt in en knapp där man kan dra bort ett huvudinlägg från huvudinläggsraden. På en del motioner skrivs yrkanden om, dras tillbaka och jämkas i rasande takt, och då kan ett huvudinlägg på en dag förvandlas från en mycket relevant invändning mot motionens tyngsta att-sats, till något som inte har någon bäring alls på de förslag som ligger. Då blir det mycket enklare för övriga mötesdeltagare om man kan dra bort inlägget.

Robobengt
2013-04-08, 15:39
Jag tycker att den nya strukturen gör det jättesvårt att se vad som händer. Till den grad att jag inte riktigt orkar hänga med i diskussionen lika mycket som på de andra mötena. Tråkigt, tycker jag.

troed
2013-04-10, 17:16
Jag upplever det som omöjligt att veta om jag läst alla nya inlägg eller inte. Det har gjort att jag inte alls deltar lika mycket det här mötet som jag gjort tidigare.

Om syftet är att få en ren voteringsplattform med ett minimum av diskussion är det lyckat. Om syftet är att vi ska diskutera och komma fram till bra jämkningar innan votering är jag oroad.

Henrik Brändén
2013-04-10, 21:57
Jag upplever det som omöjligt att veta om jag läst alla nya inlägg eller inte. Det har gjort att jag inte alls deltar lika mycket det här mötet som jag gjort tidigare.

Om syftet är att få en ren voteringsplattform med ett minimum av diskussion är det lyckat. Om syftet är att vi ska diskutera och komma fram till bra jämkningar innan votering är jag oroad.

Det borde väl lösas ifall huvudinläggen får kopior i det kronologiska flödet? Eller är det annat som också orsakar oredan?

Tommten
2013-04-10, 22:34
Det borde väl lösas ifall huvudinläggen får kopior i det kronologiska flödet? Eller är det annat som också orsakar oredan?Ja, att man inte som förut kan undvika att posta yrkandelogg, jämkningslogg och "dra tillbaka" logg i det kronologiska flödet stör diskussionen oerhört, då det är alldeles för mycket sådan logginformation.