handdator

Visa fullständig version : Glädjande utveckling

Henrik Brändén
2013-04-12, 13:49
1) För det första noterar jag att dubbelt så många som på förra mötet röstat kring att välja justerare och att fastställa dagordning, och att flera nya nick dyker upp i diskussionerna. Det är mycket roligt.

2) Lika roligt är att det är så tomt i mappen för ordningsfrågor. För mig tyder det på att vi börjat mogna som organisation och lärt oss att både ta diskussionen och fatta de viktiga besluten i själva diskussionen och omröstningarna om sak- och personfrågor, och inte genom att mixtra med och försöka tweeka formerna för beslutsfattandet.

Johan mlg Karlsson
2013-04-13, 17:03
3) Det är över 600 personer som valt att få sms om mötet (https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=38562#sms). Det betyder alltså att minst 4% av våra medlemmar på något sätt är aktiva. Det kan låta som sjukt lite, men jämför man med andra partiers kongresser så är det fullständig utklassning från får sida. Det är också flera gånger om så många som för några år sedan.

m4u
2013-04-27, 20:09
3) Det är över 600 personer som valt att få sms om mötet (https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=38562#sms).

Jag brukar få två likadana SMS till samma nummer. Man borde kanske rensa bort dubbletter. (I Unix/Linux kan man göra: cat phone.txt | sort | uniq)

Johan mlg Karlsson
2013-04-27, 23:19
Jag brukar få två likadana SMS till samma nummer. Man borde kanske rensa bort dubbletter. (I Unix/Linux kan man göra: cat phone.txt | sort | uniq)

Vilken otur då att servermaskinen som det kör på är en Windows 2000-burk. :whistling:

(För de open-source-fanatiker som tycker det är illa att vi kör på Windows 2000 så kan jag avslöja att det läggs ganska mycket mankraft på att rensa bort den maskinen, men att det är ganska mycket kod som måste skrivas om och testas.)

Och för de som bara vill slippa på flera sms är lösningen att svara på smset med motenej så tas prenumerationen bort. Jag har inte exakt koll på logiken, men det kan vara rimligt att tro att två sms med motenej och sedan ett med moteja gör att man blir av med dubbelsms.

m4u
2013-04-28, 16:59
Vilken otur då att servermaskinen som det kör på är en Windows 2000-burk. :whistling:

(För de open-source-fanatiker som tycker det är illa att vi kör på Windows 2000 så kan jag avslöja att det läggs ganska mycket mankraft på att rensa bort den maskinen, men att det är ganska mycket kod som måste skrivas om och testas.)

Ni kan installera Cygwin på Windows 2000-burken -- då får den Linux också.
http://www.cygwin.com/

Henry Rouhivuori
2013-04-28, 17:41
Ni kan installera Cygwin på Windows 2000-burken -- då får den Linux också.
http://www.cygwin.com/
Fast inte på en server. Ubuntu för kringtjänster eller Debian för renläriga är att föredra.

m4u
2013-04-28, 19:27
Fast inte på en server. Ubuntu för kringtjänster eller Debian för renläriga är att föredra.

De skulle använda Cygwin för att köra:
cat phonelist.txt | sort | uniq > phonelist2.txt

Detta fungerar lika bra på en server.

Johan mlg Karlsson
2013-04-28, 23:05
Alternativt så kan man faktiskt göra det på en annan maskin. :) De flesta i mötespresidiet sitter på linux-maskiner och jobbar och i princip hela resterande serverparken hos PP är också linux.
Dock så faller det ändå på att det är sql det ligger och inte i flatfiler. Fast att fixa det i sql är om möjligt ännu enklare.. OM det är så att alla nummer lagras likadant, vilket det inte är säkert att det gör. Tex kan det ibland stå +46737689268 och ibland 0737689268 och ibland 0046737689268.

Sennah
2013-05-04, 13:09
Är imponerad eftersom länken under svärmen eller aktivera sig är borttagen på hemsidan.

Henry Rouhivuori
2013-05-04, 18:04
Är imponerad eftersom länken under svärmen eller aktivera sig är borttagen på hemsidan.
Det finns information om mötet på hemsidan. Forumet används enbart till möten numera därav det inte finns länkar till forumet. Om det dyker upp en bättre (mer inkluderande och/eller mer lättarbetad) plattform för medlemsmöten så blir hela forumet ett läsbart arkiv har jag för mig har diskuterats.

Sennah
2013-05-05, 18:21
Det finns information om mötet på hemsidan. Forumet används enbart till möten numera därav det inte finns länkar till forumet. Om det dyker upp en bättre (mer inkluderande och/eller mer lättarbetad) plattform för medlemsmöten så blir hela forumet ett läsbart arkiv har jag för mig har diskuterats.

Piratpartiet skall? vara ett under av öppenhet och ge intresserade en direkt närvaro genom internet. Det var det nya i svensk politik...

Nu finns det bara en oficiell struktuerad plats där argumenten bryts och det är den öppna diskusionen i mötesforum. Den som t.ex inför en författande av en motion eller se stämningarna i ett parti som man kanske vill ansluta sig har endast denna plats för hard facts till sitt förfogande. Det gäller ju att inte uppfinna hjulet på nytt.

Det finns 19 flikar på hemsidan. Jag hade svårt att hitta länken som fanns gömd i en påanonsering av mötet. Om man mellan möten vill kolla av stämningarna i någon fråga tvingas man gräva sig tillbaka kanske 20 tals inlägg för att hitta var länken finns. Det klarar självklart inte en sökande nykomling av. Det finns 19 flikar på hemsidan. Att gömma ett särskiljande positivt element för det internetorienterade Piratpartiet är absurt.

Det är ju en av attraktionerna i piratpartiet vi pratar om!!

Megitt
2013-05-09, 00:31
Vårt forum är ett av mina 9 länkar i bokmärkesfältet.
Hemsidan var jag inne på när jag ville bli medlem, när notisen ovan kom, samt kanske 5 ggr till totalt. Jag förstår inte hur twitter eller google+ fungerar, jag ogillar maktobalansen i bloggar, jag tycker facebook känns opålitligt i spridning av inlägg.

Forum ftw!

RikMatts
2013-05-09, 15:30
Instämmer. Forumet behövs. Bloggarna är inte bara maktobalanserade, de har också minskt till antal och antal inlägg.

Henrik Brändén
2013-05-13, 10:36
Det inlägg som startade denna tråd var tyvärr överoptimistiskt. Precis som Sennah redovisat på annan plats blev deltagandet på detta möte ännu lägre än på det förra.

Det behöver inte nödvändigtvis avspegla att aktiviteten och engagemanget i partiet är lägre:

Det fanns inför detta möte inga stora konflikter, som ju har en väl dokumenterad förmåga att få folk att mobilisera till ett möte.
Det fanns heller inte några stora principfrågor, med förmåga att engagera, bara en hel del "harvande" där jag tror att de flesta kunde leva med både det ena och det andra utfallet i de flesta av voteringarna.
Jämfört med för två år sedan finns idag många fler sätt att ge utlopp för engagemang i partiet som inte är att delta på medlemsmöte och diskutera i forum (t ex i de allt fler aktiva lokala föreningarna.)

Så utmaningen måste rimligen vara: Hur ska vi få fler av dem som faktiskt är aktiva i partiet att ta del i beslutsfattandet?

AndersLindbäck
2013-05-13, 10:49
Så utmaningen måste rimligen vara: Hur ska vi få fler av dem som faktiskt är aktiva i partiet att ta del i beslutsfattandet?

Man håller idag mötet på en plattform som inte dagligen används i partiets arbete. Det gör att färre går hit och tittar och att färre vet hur man använder plattformen.

Tommten
2013-05-13, 23:53
Så utmaningen måste rimligen vara: Hur ska vi få fler av dem som faktiskt är aktiva i partiet att ta del i beslutsfattandet?Jag tror att det dels kan vara en följd av att forumet avvecklats som diskussionsplattform, dels att diskussionen var svår att följa (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=38588) på mötet. Det går att ge förslag på hur mötet ska förbättras i tråden Förbättringar till nästa möte (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=38589). Men det verkar inte finnas något intresse av att ge synpunkter för att ådstakomma förbättringar på mötet.

Jag tror personligen att det extremt långa utdragna röstandet med så många och så långa voteringspass som man måste besöka är en stor turnoff för att delta. Jag tror att du redan har läst mina åsikter och förslag på hur man skulle kunna åtgärda det. Dels att man ska kunna lägga sina röster innan "rätt" voteringspass startar, och dels mina åsikter om Liquid Democracy så att fler kan få sin röst registrerad utan att aktivt själv måsta sitta och lägga sin röst under alla tråkiga delvoteringar och passa tider till alla voteringar på alla voteringspass. Det hela är väldigt långdraget och tidsödande idag och därmed väldigt krävande.

Tommten
2013-05-14, 00:04
Jag tror också att fler skulle rösta om röstningen skedde i en applikation som mer var uppbyggd som Valkompassen i valpejl (http://valpejl.se/) eller som någon frågespelsapplikation eller liknande som har ett inbjudande, glatt och lättsamt interface.

Jag tycker inte att det här grålila forumet är speciellt inbjudande för röstning. Det känns mer som en bökig komprimiss.

Henrik Brändén
2013-05-14, 09:12
De möten i en flera år tillbaka avlägsen forntid som folk refererar till med hundratals röstande per motion skedde i en betydligt användarovänligare mötesplattform och mötesformat än det vi har idag. Det leder mig till att misstanken att problemet snarare handlar om engagemang än om teknik.

Frågor jag tar med mig är bl a:

Kan det bidra att mötesforumet numera är en satellit och inte en del av partiets normala diskussionskanal ha bidragit? Gäller det isf många medlemmar, eller bara den lilla handfull som befolkade forumet på slutet? (Många av dem deltog väl på mötet?)
Kan det vara så att en del medlemmar tycker breddandet är ointressant, och lämnar diskussionen och omröstningarna kring detta åt dem som bryr sig?
Har vi som är aktiva kring mötet varit för dåliga på att förklara för andra hur viktiga en del av frågorna är?
Visar det hela att det är allt färre som över huvud taget bryr sig om partiet?
Elelr kan det tvärtom vara så att folk har så mycket annat att göra i partiet idag att de inte prioriterar medlemsmötandet? Ska vi i så fall ha en libertariansk attityd att de vet bäst vad som är viktigt för dem, och respektera att de valt att överlåta sitt inflytande till dem med tid och lust att delta, eller en paternalistisk att det är viktigt att så många som möjligt aktivt deltar i beslutsfattandet. (Dvs kan vi betrakta det som så att en del av de frånvarande fattat ett medvetet beslut att delegera sitt inflytande till kollektivet av dem som väljer att delta på mötet?)
Kan det vara så att hälsan tiger still, och att hundratals medlemmar åter kommer till röstandet den dag vi i ledningen lägger förslag som det uppstår hetsiga konflikter runt?
När antalet röstande och deltagande sjunker med varje förbättring av mötesplattformen, är det då fortsatta förbättringar av mötesplattformen som är huvudvägen till fler deltagare på mötet?

Sennah
2013-05-14, 12:09
Jag håller i stort med i din analys, men tycker att du inte riktigt går på djupet i orsak och verkan. Självklart är det inte fråga om teknik i sig , men om vanor.

I detta sammanhang skulle det vara intressant att få lite fakta om. Besöksantalet 2010 på Piratpartiet.se (ej bara unika) och besöksantalet nu.

Forumet dödades för att de ledande personerna föredrog sina bloggar och vände det ryggen. Kongressen har gått samma väg.

Sedan håller jag med om att en kongress som inte väcker känslor är en dålig kongress.

Om ca en månad endast tar fram skrivklådan för partledaren vid två tillfällen. Så är är det nog så att så långa perioder och dessutom 2x per år är för mycket för alla.

Mab
2013-05-21, 16:44
Forumet dödades för att de ledande personerna föredrog sina bloggar och vände det ryggen. Kongressen har gått samma väg.

Jag håller till viss del med, men tror inte det fanns ett sådant upsåt. När jag under 2010 skrev en genomgång av våra kommunikationskanalers historik (http://ungpirat.blogspot.be/2010/01/piratpartiets-kommunikationskanaler-en.html) så avskrev jag forumet som dött redan efter valet 2006. Så den faktiska nedstängningen skedde enligt min upplevelse långt efter att forumet faktiskt hade spelat ut sin roll.

Mellan 2007-2010 var forumet mest en skådeplats för en del interna konflikter och lite formella protokoll och liknande. Man kan säga att dödskampen var lång och stillsam.

Tommten
2013-05-22, 01:06
Mellan 2007-2010 var forumet mest en skådeplats för en del interna konflikter och lite formella protokoll och liknande. Man kan säga att dödskampen var lång och stillsam.Jag registrerade mig på forumet 2008 står det här, och jag håller absolut inte med dig. Jag skulle nog inte blivit tillräckligt engagerad (arg) för att bli medlem om det inte var för diskussionerna jag läste och som fördes här. Dels med andra medlemmar, dels med Jep, Myggiz och andra antipirater som hängde här. Forumet har verkligen inte varit dött under hela min tid på forumet. Det har varit många intressanta diskussioner här.

Mab
2013-05-22, 02:45
Jag registrerade mig på forumet 2008 står det här, och jag håller absolut inte med dig. Jag skulle nog inte blivit tillräckligt engagerad (arg) för att bli medlem om det inte var för diskussionerna jag läste och som fördes här. Dels med andra medlemmar, dels med Jep, Myggiz och andra antipirater som hängde här. Forumet har verkligen inte varit dött under hela min tid på forumet. Det har varit många intressanta diskussioner här.

Allt är givetvis relativt och du måste sätta mitt påastående i relation till den tid jag ansåg forumet var levande. 2006 fanns inget facebook, inga personliga bloggar (eller tja, kanske en eller två) och endast tio pers i partiet använde skype regelbundet för partiverksamhet.

Alla diskussioner var på forumet. Men framför allt fanns verksamheten där. Varje dag, hela tiden. Kollade man inte forumet på en vecka kunde halva partiet ha omstrukturerats där medan man var borta. Beslut togs hastigt och lustigt i trådar på forumet utan att någon höjde på ögonbrynet. samtliga ledande företrädare för partiet deltog i forumdiskussionerna. Alltid. Frågade man vad partiet tyckte hade man ett svar från Rick inom ett par timmar oavsett när på dygnet man frågade. Startade man en tråd om ett viktigt ämne innan man gick och lade sig fanns det tre sidor diskussion att läsa när man vaknade.

Och framför allt så var det inte bara massa diskussion utan effekt. Utan all verksamhet planerades där. Med alla. Kika gärna på det här arkiverade forumet om hemsidan för att få en bild av vad jag menar: https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=11 Det är ett forum som var öppet från uppstarten i januari 2006 fram till mitten av mars samma år. Där är totalt runt 90 trådar. Eller kika in den här tråden: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=5578 som på tretton dagar och hundra trettio inlägg beskriver en folders tillkomst, beställning och distribuering. Hela cykeln kommenteras, diskuteras och dokumenteras i en och samma tråd.

Men visst, lusläser man min text ser man att jag noterar att forumet hade en liten revival från årsskiftet 08/09 och fram till EU-valet. Och en del av de interna konflikterna vi hade våren 09 skapade en del forumvågor (min favorit är den smått legendariska tråden "mittåt" från februari 2009 som piskar upp totalt 37 inlägg på ganska exakt loppet av ett dygn (hela tråden är dessutom egentligen en subdiskussion till en annan tråd där ett nyhetsbrev diskuteras (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=16222) och där det hinner skrivas 114 inlägg på 16 dagaer) Men det var aldrig någonsin som i partiets ungdom. Och för oss som minns storheten var inte ens perioden kring eu-valet särskilt imponerande.

Sennah
2013-05-22, 22:25
Håller med tommten
Man kan ha åsikter, men faktum är att forumet toppade med 1 093 samtidiga besökare , 2010-07-11enligt sidan. Aktiva besökare låg runt 350 vill jag minnas. Anna tillträdde januari 2011 och vände forumet ryggen och förlitade sig på bloggar och annat. Tidigare var det ett arbetsredskap, nyhetssida och referenspunkt.

Facebok är inte något forum utan all information ägs av ett amerkanskt företag med goda kontakter till myndigheterna. Man kan inte delta anonymt utan att bryta mot användningsvillkoren. Det betyder också att alla politiska åsikter kartläggs och säljs till högstbjudande.

Det finns ingen möjlighet att söka informationen eftersom ett trådsystem saknas. I piratpartiets forum kunde man se "förarbetena" till ställningstaganden, man kunde fördjupa diskusionen genom länkar som stöd för sina påståenden.Man läste länken och återkom.

Visst fyller chattar och facebook ett syfte men något ställe att söka fakta är det inte. Det är alltför ytligt.

Bloggarna kan innehålla genomarbetade förslag och åsikter, men något ifrågasättande förekommer sparsamt, vilket beror på att ett par dagar senare ligger en ny uppsats överst och det eventuella meningsutbytet i kommentatorsfältet dör. Att ta upp en diskusion i ett gammalt inlägg går inte. Är man inte på plats inom 24h så kan man inte delta.Där fanns det en stor fördel i ett forum i det att man kunde aktivera en gammal tråd när nya fakta kom fram. Djup, överblick och perspektiv.

Jag vet inte hur otypisk jag är, men jag slöläser bloggen och går direkt på kommentarerna. Det gäller torrentfreak, FB och en mängd andra forum. Jag läser inte längre Newsmill sedan de stängde kommentarsfältet! Detta betende växte fram undan för undan. För det är där jag fick tipsen, recensionen och feedbacken
Piratpartiets hemsida är numera helt dött med total avsaknad av kommentarer och dialog.

Den allmänpolitiska breddningbloggen har max en handfull inlägg i månaden och något tiotal kommentarer men inget meningsutbyte alls för det mesta.

Partiledningen lade ner forumet genom sin prioritering av den egna bloggen och det verkar som om medlemsmötet går samma väg och av samma skäl.

Jag kan inte förstå varför man inte kan lägga de tunga bloggarna Christian, Amelia, Falkvinge Hax kopplade till piratpartiets hemsida. Vill man ha kvar dom på gamla plattformen kan man väl ha en uppdateringsalgoritm så allt blir parallellt.

Ett forum är deltagarna och deras inlägg.