handdator

Visa fullständig version : Tidigare röstning men med ångerrätt

m4u
2013-04-27, 20:41
Det normala på Internet när man beslutar är att man kan ändra sig fram till en viss tidpunkt. Det gäller t.ex. auktionswebbplatser som Tradera där man kan höja och t.o.m. sänka budet en del fram tills auktionen slutar. Det gäller även när man väljer kurser till högskolor. Man kan då lägga till och ta bort kurser tills antagningstiden går ut. Detta liknar även valet till t.ex. Riksdagen, ty då kan man poströsta först men sedan dyka upp i vallokalen och rösta på ett annat parti om t.ex. ny information skulle ha framkommit sedan man poströstade.

Jag anser att man borde kunna ändra en avgiven röst hur många gånger som helst tills röstningstiden går ut.

Detta är en fördel om några nya fakta framkommer under röstningsperioden.

Man borde även kunna rösta på avslag i en senare omgång redan från början om man vet att man ogillar alla yrkandena som står emot varandra. Men som sagt även då borde man kunna ändra sig senare. Man skulle även kunna programmera in automatiska röstningsbeslut för senare valomgångar om man t.ex. har en rangordning av minst dåliga alternativ.

Jag föreslår alltså att röstningssystemet uppdateras så att man kan rösta i förväg men ändå ändra sig. Det skulle bli mer demokratiskt ty fler kan delta i omröstningen eftersom t.ex. alla kanske inte vill sitta inne och rösta när det är fint väder ute.

Henry Rouhivuori
2013-04-27, 20:56
Inte tidigare röstning, men däremot kan man ändra sin röst i voteringsomgången fram tills den stängs.

m4u
2013-04-27, 21:01
däremot kan man ändra sin röst i voteringsomgången fram tills den stängs.

Hur gör man då? Det ser inte ut att finnas något sätt att ändra rösten.

Henry Rouhivuori
2013-04-27, 21:15
Hur gör man då? Det ser inte ut att finnas något sätt att ändra rösten.
I voteringarna från måndag och framåt kan man ändra sin röst så många ggr man vill fram till stängning. Det har man kunnat göra sedan flera möten tillbaka.

Det har dock inte funnits behov av att kunna ändra sin röst under formalieperioden. Därav en enkel poll som nu är öppen.

m4u
2013-05-04, 22:44
Tyvärr hann jag inte rösta i alla frågor och ändå ägnade jag två timmar åt att rösta. Det hade ju varit bättre om man hade kunnat rösta för avslag mot samtliga yrkanden i en grupp tidigare, ty då hade man ju haft mer tid att använda till de andra frågorna.

Henry Rouhivuori
2013-05-04, 23:02
Tyvärr hann jag inte rösta i alla frågor och ändå ägnade jag två timmar åt att rösta. Det hade ju varit bättre om man hade kunnat rösta för avslag mot samtliga yrkanden i en grupp tidigare, ty då hade man ju haft mer tid att använda till de andra frågorna.
Ber om ursäkt i förväg om du nu kommer tycka jag är något elak, men du har haft mer än två timmar på dig att rösta.

AndersLindbäck
2013-05-05, 01:05
Ber om ursäkt i förväg om du nu kommer tycka jag är något elak, men du har haft mer än två timmar på dig att rösta.

tror hen menade att hen ägnat 2 timmar av sin egen tid för att gå igenom frågorna och bestämma hur hen skulle rösta utan att bli klar.

Själv gick jag igenom alla omröstningar nu i senaste omgången på 10-20 min. Men så har jag deltagit i diskussionerna och markerat med gilla/ogilla hur jag skall rösta sedan tidigare.

Henry Rouhivuori
2013-05-05, 02:30
tror hen menade att hen ägnat 2 timmar av sin egen tid för att gå igenom frågorna och bestämma hur hen skulle rösta utan att bli klar.
Voteringarna är öppna i nästan tre dygn är min poäng. Där finns utrymme att lägga mer tid till voteringarna än två timmar i slutet av voteringsomgången.

Johan mlg Karlsson
2013-05-05, 12:50
Problemet med att lägga in avslag som alternativ är att det blir väldigt otydligt hur det fungerar.
Sedan finns också majoritetsproblem.

* Vi ska äta glass
* Vi ska äta sorbé
* Avslag

Säg att 15% är glasshatare så dom röstar avslag. Sedan röstar 45% på glass och 40% på sorbé. Då får inget alternativ majoritet och vi måste ändå ställa det mot avslag.

Än värre blir det ifall man tänker sig att 11% av deltagarna gillar sorbé men verkligen hatar glass så dom röstar på avslag bara för rädslan att glass ska vinna.

Jag håller med om att något bör göras (det är verkligen många voteringar), men att lägga in avslag direkt är nog inte lösningen.

m4u
2013-05-07, 21:42
Problemet med att lägga in avslag som alternativ är att det blir väldigt otydligt hur det fungerar.
Sedan finns också majoritetsproblem.

* Vi ska äta glass
* Vi ska äta sorbé
* Avslag

Säg att 15% är glasshatare så dom röstar avslag. Sedan röstar 45% på glass och 40% på sorbé. Då får inget alternativ majoritet och vi måste ändå ställa det mot avslag.

Än värre blir det ifall man tänker sig att 11% av deltagarna gillar sorbé men verkligen hatar glass så dom röstar på avslag bara för rädslan att glass ska vinna.

:facepalm:Då blir det ju glass mot avslag i nästa omröstning, men fördelen är att de som varken vill att partiet skall bekosta glass eller sorbé redan från början kan rösta på avslag. Om röstande har lite tid men hatar ett alternativ så kan de rösta för avslag, men detta är ändå en demokratisk fördel. Dock vore det bättre om man även kunde välja ett favoritförslag från början och rösta för det automatiskt i alla delomröstningar och automatiskt avslag om det inte nådde fram.