handdator

Visa fullständig version : Motion B48: Sakpolitik: Trafikpolitik: Kostnadsfri kollektivtrafik [avslagen]

Mötespresidiet
2013-10-06, 23:10
Kollektivtrafiken borde vara kostnadsfri till alla medborgare, man ska ha rätt att åka kollektiv kostnadsfritt för en grönare värld.
Även fast man är låg- eller höginkomsttagare betalar lika mycket är inte rättvist, det är mer rättvist om ingen betalade alls och alla var lika värda att åka kollektivt.
Det mesta av resandet är bundet till och från arbetet, de resor räknas inte som betalda resor och hamnar utanför arbetstider är ännu ett orsak till gratis kollektivtrafik.

Henrik Brändén
2013-10-07, 20:11
Det här är en fråga för Piratpartiet i Stockholms län, inte för partiet i hela Sverige.

Anton Nordenfur
2013-10-07, 20:15
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att Gratis kolletiv trafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30,gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)Detta är en fråga för Stockholms piratparti, och lo and behold, de tycker det redan. :)

flintberg
2013-10-07, 20:23
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att Gratis kolletiv trafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30,gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)Som de andra sa. Och jag är emot att det ska vara gratis överallt. Inte alls lika kul för Norrbottentrafiken...

JonathanRL
2013-10-07, 20:38
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att Gratis kolletiv trafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30,gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)Vi behöver inte fler Argument - framför allt inte så dåligt skrivna - till att anklagas för att vara Gratispartiet.

puggan
2013-10-07, 21:02
Jag har lagt yrkande B48-Y02:att Att kollektivtrafiken i hela landet blir kostnadsfri.Tidigar yrkande berörde bara stockholm

Henry Rouhivuori
2013-10-07, 21:09
Jag ogillar yrkande B48-Y02:att Att kollektivtrafiken i hela landet blir kostnadsfri.Oj... nej för mycket gratis över det hela och riksdagen kan iofs besluta om sådant, men är nog bättre att frågan tas lokalt av lokala avdelningar. Detta är ett bra kort att ha lokalt.

Anna Blixt
2013-10-08, 08:34
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att Gratis kolletiv trafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30,gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)Låt lokala falanger driva detta lokalt där frågan är relevant.

Henrik Brändén
2013-10-08, 10:15
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att Gratis kolletiv trafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30,gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)En fråga för den lokala föreningen i Stockholms län.

Henrik Brändén
2013-10-08, 18:06
Jag ogillar yrkande B48-Y02:att Att kollektivtrafiken i hela landet blir kostnadsfri.Tåg från Lund till Kiruna är kollektivtrafik. Flyget mellan Göteborg och Arlanda är kollektivtrafik. Det här blir riktigt dyrt ...

Anton Nordenfur
2013-10-08, 18:39
Jag ogillar yrkande B48-Y02:att Att kollektivtrafiken i hela landet blir kostnadsfri.Om yrkandet handlar om interlänsresor är det orimligt. Det skulle kosta enormt mycket att göra alla tågresor gratis.

Om yrkandet handlar om resor inne i län/kommuner är det inte någonting som kan bestämmas för alla dessa. Omständigheter skiljer sig otroligt mellan olika områden. Medan en del områden passar utmärkt för skattefinansierad kollektivtrafik (exempelvis Stockholm imo) passar andra inte lika bra. Det är någonting som bäst bestäms av området i sig, istället för att toppstyras.

Med andra ord - den pirat som vill ha skattefinansierad kollektivtrafik i sin egen kommun bör se till att den lokala föreningen fixar det. Jag är till exempel glad att PP Stockholm arbetar för skattefinansierad kollektivtrafik, och arbetar för att PP Linköping ska tycka detsamma.

Peter Johansson
2013-10-18, 11:37
Det behövs stora infrastruktur satsningar inom järnvägen speciellt här i Skåne men även i andra län. Hur detta ska finansieras tas inte upp.

Man skulle kunna ta det som en pålaga på skattesedeln men det har också sina fördelar och nackdelar.

Det blir många på besök i Sverige som då åker gratis inte bara medborgarna.

AVSLAG SAMTLIGA YRKANDEN

wANTEd
2013-11-04, 21:47
Jag ogillar yrkande B48-Y01:att gratis kollektivtrafik i STHLM från fredagar kl 16:30 till söndag natten till måndag 05:30, gäller också inför storhelger eller så borde det vara gratis alla dagar under alla tider (det bör medlemmarna av göra)Det känns inte som att det är relevant för hela landet utan enbart för Stockholm - så frågan borde tas upp i rätt forum istället

Krister Renaud
2013-11-07, 11:53
Jag ogillar yrkande B48-Y02:att kollektivtrafiken i hela landet blir kostnadsfri.Kollektivtrafik är en fråga för landstingen. Därför tänker jag rösta för avslag.