handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Emma Marie Andersson

Mötespresidiet
2014-09-29, 11:37
Emma Marie AnderssonKandiderar till Styrelseledamot till och med 2017.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=565

Ålder: 50
Bostadsort: Stockholm
Yrke: Grafisk formgivare
Blogg: opassande.se
Claim to fame: Designade piratseglet till PP

Emma Marie Andersson, formgivare och opinionsbildare i informationspolitiska frågor. Har varit med i PP sedan starten, och min "claim to fame" är att jag designat piratseglet i partiets logga. Bloggar på en prisbelönt blogg, opassande.se (http://opassande.se) och har designat och tagit fram kampanjerna för både EU-valet 2014 och riksdagsvalet 2014. Har under valrörelsen arbetat på Piratpartiets sociala medieplattformar och hjälpt till att sprida material, såväl som att besvara frågor. Jag upplever att min goda kännedom om partiet och dess frågor gör att jag skulle kunna vara en tillgång i styrelsearbetet när riktlinjer dras upp för vidare arbete. Är duktig på kommunikation, och en problemlösare i största allmänhet, men även stark och bestämd. Tillgångar, som jag ser det, som jag gärna delar med mig av i ett eventuellt styrelsearbete. :)

Kristofer Pettersson
2014-09-29, 13:58
Roligt att se din kandidatur! Här kommer några frågor:

* Styrelsen har mandat att välja partiledare. Hur anser du nästa partiledare i December bör väljas?
* Kommer du fullfölja jobbet med att införa ett fungerande ekonomisystem?
* Vilka Piratpartiets grundläggande ideologiska pelare enligt dig?
* Bör piratpartiet försöka drivas med medlemsavgifter eller bör vi ha en ideellt arbetande partiledare?

infinite_emma
2014-09-29, 15:20
Roligt att se din kandidatur! Här kommer några frågor:

* Styrelsen har mandat att välja partiledare. Hur anser du nästa partiledare i December bör väljas?
* Kommer du fullfölja jobbet med att införa ett fungerande ekonomisystem?
* Vilka Piratpartiets grundläggande ideologiska pelare enligt dig?
* Bör piratpartiet försöka drivas med medlemsavgifter eller bör vi ha en ideellt arbetande partiledare?

1. Jag är inte säker på att jag förstår den här frågan – "hur" är väl fastlagt i stadgar? Eller menar du något annat? Utveckla gärna, så ska jag försöka skriva ihop något.

2. Återigen är jag inte riktigt med på vad du menar. Jag har personligen inte åtagit mig att införa ett fungerande ekonomisystem, men om styrelsen har åtagit sig det så kommer jag självklart att jobba för detta i stort sett. Det är dock inte en jätteprioriterad fråga för mig, och inte något som jag har specialkompetens i, så låter gärna de som kan ta tag i dylikt och stöttar dem.

3. Fildelning och övervakning var inkörsporten till vad som jag tidigt definierade som principerna "människorätt" och "demokrati". Det började som ett försvar för båda, men har även kommit att innebära en utveckling av Piratpartiets sakpolitik. Väldigt få av våra frågeställningar är inte rotade i kärnfrågorna har jag insett. Flera har subjektiva värderingar (och ibland även renodlad okunskap) som gillar att diskutera om huruvida PP borde jobba människorättsligt eller inte. Det anser jag att vi ska, alltså.

4. För mig innebär din fråga två olika saker - om vi skulle börja ta en medlemsavgift (vilket jag är helt okej med) så är det inget som säger att den avgiften *måste* gå till partiledaren. Ej heller är kostnadsfritt medlemskap (vilket jag också är helt okej med) likställt med oavlönad partiledare. Du får gärna utveckla frågan, hänger inte med om varför det är villkorat där.

Fredrik4711
2014-09-29, 15:58
Okej, ska se om jag förstår mig på bb-code då...:facepalm:

Kopierar från min facebookfråga:

Vilket politiskt område ligger dig närmast om hjärtat, och hur mycket skulle du kräva för att börja kompromissa där?

Vem av alla mer kända politiker i sverige skulle du helst vilja kunna omvända till att bli pirat, och varför?

Föredrar du Kreativt Kaos eller Effektiv Organisation?

infinite_emma
2014-09-29, 17:24
Okej, ska se om jag förstår mig på bb-code då...:facepalm:

Kopierar från min facebookfråga:

Vilket politiskt område ligger dig närmast om hjärtat, och hur mycket skulle du kräva för att börja kompromissa där?

Vem av alla mer kända politiker i sverige skulle du helst vilja kunna omvända till att bli pirat, och varför?

Föredrar du Kreativt Kaos eller Effektiv Organisation?

Hur mycket - som i pengar? ;) Tuuusen miljaaarder! Nä, allvarligt - övervakningen är min definitiva "dealbreaker". Det är liksom inte förhandlingsbart, ens en gång. Jag upplever övervakningen tippa alla möjligheter till ett rättvist samhälle, där människorätt är en självklarhet, så jag vet faktiskt inte riktigt vad som skulle kunna göra det förhandlingsbart. Iofs, om det handlade om "inga barn får mat" så är det såklart en annorlunda grej. Men i dagens politiska klimat är det viktigare än nånsin att vara lite på om övervakningen.

Gudrun Schyman - hon är en extraordinärt duktig politiker, men har lite andra prioriteringar! ;)

Det får gärna finnas utrymme för lite adhoc i tillvaron helt klart, som jag ser det. Men ibland är det hjälpsamt med "format 1A" för att beta av saker, så beroende på situation trivs jag under både kreativt kaos och effektiv organisation. Lagom är bäst, antar jag.

Tack för dina frågor! :)

Kristofer Pettersson
2014-09-29, 23:32
1. Jag är inte säker på att jag förstår den här frågan – "hur" är väl fastlagt i stadgar? Eller menar du något annat? Utveckla gärna, så ska jag försöka skriva ihop något.

Idag är det styrelsen som utser partiledare, men det är också en känslig uppgift eftersom partiledaren samtidigt måste ha medlemmarnas förtroende. Hur löser man den uppgiften?

2. Återigen är jag inte riktigt med på vad du menar. Jag har personligen inte åtagit mig att införa ett fungerande ekonomisystem, men om styrelsen har åtagit sig det så kommer jag självklart att jobba för detta i stort sett. Det är dock inte en jätteprioriterad fråga för mig, och inte något som jag har specialkompetens i, så låter gärna de som kan ta tag i dylikt och stöttar dem.

Risken finns att du kommer att åta dig att fixa ett fungerande ekonomisystem genom att åta dig ett styrelseuppdrag och därför vill jag veta om det är något du kommer att fixa. ;-)

3. Fildelning och övervakning var inkörsporten till vad som jag tidigt definierade som principerna "människorätt" och "demokrati". Det började som ett försvar för båda, men har även kommit att innebära en utveckling av Piratpartiets sakpolitik. Väldigt få av våra frågeställningar är inte rotade i kärnfrågorna har jag insett. Flera har subjektiva värderingar (och ibland även renodlad okunskap) som gillar att diskutera om huruvida PP borde jobba människorättsligt eller inte. Det anser jag att vi ska, alltså.

Helt ok svar! Det finns en kärna och en historia som man måste vara trygg med och jag känner mig nästan alltid trygg när jag läser det du skriver. Jag tror du står för kampen för fri och tillgänglig kunskap, en fri och levande kultur och värnandet om den personliga integriteten!

4. För mig innebär din fråga två olika saker - om vi skulle börja ta en medlemsavgift (vilket jag är helt okej med) så är det inget som säger att den avgiften *måste* gå till partiledaren. Ej heller är kostnadsfritt medlemskap (vilket jag också är helt okej med) likställt med oavlönad partiledare. Du får gärna utveckla frågan, hänger inte med om varför det är villkorat där.

Frågan är om partiledaren ska vara avlönad eller förväntas arbeta ideellt. Ett ställningstagande. Vi förutsätter att det finns pengar i måttliga mängder på ett eller annat sätt.

infinite_emma
2014-09-30, 06:37
Idag är det styrelsen som utser partiledare, men det är också en känslig uppgift eftersom partiledaren samtidigt måste ha medlemmarnas förtroende. Hur löser man den uppgiften?

Ah, okej, det här är lite större, men ska försöka förhålla det kort; ett av de stora problemen i partistrukturen idag, som jag ser det, är bristen på förtroende. Bristen på förtroende för varandras kompetens är exempelvis ganska omfattande mellan varven, och jag tror mycket är rotat i tanken att "medlemmarna ska vara med och bestämma". I grund och botten är det så det ska vara - men det har uppstått en slags backslash som jag tror vi behöver adressera.

När medlemmarna väljer fram en styrelse så borde det vara ungefär samma sak som att medlemmarna valt fram en partiledare, enligt våra stadgar och som vi valt att jobba genom åren. Det innebär i praktiken att det inte finns någon som bär ansvaret. Partiledaren kan inte klandras för medlemmarnas beslut, som manifesteras av styrelsen, och styrelsen kan inte klandras heller i nån praktisk mening.

Å andra sidan, om medlemsmötet skulle välja partiledare, så är det inte alls säkert att det är en fördel ur det perspektivet heller, om det skulle handla om att denne inte lyckats uppnå satta mål - och vi riskerar att ständigt lägga ansvaret på en person, istället för att pilla på en inneboende struktur som inte fungerar, t.ex. kan ju styrelsen behöva utvecklas snarare än partiledarrollen, vem vet?

Här tror jag att vi som organisation behöver grotta ner oss lite, och definiera vad vi anser är viktiga värden att vårda (vilket innebär att vi därmed accepterar det eventuellt negativa som följer med, genom att vara medvetna om det, exempelvis). Är vi en medlemsstyrd organisation, behöver vi förstå att det inte går att dispensera ansvar hur som helst. Är det en partiledarledd organisation, riskerar vi missa problem i orgen, för att det blir "enklare" att byta ut partiledare och hur vi jobbar och saker styrs upp blir upp till denne. En viss godtycklighet där också, med andra ord.

Jag är personligen inte riktigt redo att släppa medlemsmötet eftersom det är den närmaste formaliserade svärm vi har, men har insett att det omedvetet har odlat en partikultur som gör att det är svårt för människor att vara aktiva och göra saker, då de blir ganska ensamma när det uppstår "shitstorms". (Och här kan ämnet tråda sig vidare i behovet av att fler engagerar sig på medlemsmötena, dessutom.)

Dels verkar det finnas ett allmänmänskligt behov av att peka finger och utse någon som skyldig till saker, dels har vi i nån slags ideologisk kapacitet bestämt att det inte ska finnas någon som är direkt ansvarig, genom att lägga ansvaret på medlemsmötet.

Det här behöver egentligen mycket längre och mer insatta funderingar - och en vettig diskussion, skulle gärna vilja se ett värdegrundsarbete dra igång på workshops exempelvis, av den anledningen.

Nånstans tycker jag det är en självklarhet att medlemsmötet utser partiledaren, och inte styrelsen, vi har ju lagt nästan samtliga beslut där, och styrelse och ledningen blir ju nästan som "tjänstemän" satta att uttolka mötet och vara talespersoner för det.

Men eftersom jag också tycker att vi borde ha fler politiskt aktiva (som inte enbart är tjänstemän) utan som även de som individer driver politiken framåt och gör utspel när tiden är mogen ur ett samhällsperspektiv, vill jag inte heller låsa fast saker i att det måste röstas fram på ett medlemsmöte, först. En psykologi som jag alltså tror har medverkat till att skapa det bristande förtroendet runt om. "Ingen frågade mig först?"

Lite långt, sorry, men för att summera; Idag kan jag uppleva det som att vår partiledare har förtroende av medlemmarna i största allmänhet, men att det samtidigt uppstått ett slags glapp för var ansvaret ligger. Vi behöver visst utrymme för "ansvarsbefrielse" för att kunna växa, men vi behöver även "ansvarstagande" för att kunna jobba bort tokigheter. Jag tror inte att det löses genom att förändra hur partiledaren väljs in, utan att en djupare analys krävs för att komma åt det - men i grund och botten upplever jag att det är medlemsmötet som ska välja partiledare, i konsekvensens namn. Jag undrar om det inte förutsätter högre deltagande på medlemsmötet dock, för att det nånsin ska kännas förankrat bland medlemmarna.

Risken finns att du kommer att åta dig att fixa ett fungerande ekonomisystem genom att åta dig ett styrelseuppdrag och därför vill jag veta om det är något du kommer att fixa. ;-)

Hahaha, okidoki! Som sagt, jag lär fungera som stöd och uppmuntrare i fall som handlar om plattformar och så vidare. Visst kanske jag kan komma ha åsikter om funktioner som är önskvärda, men eftersom det inte är min huvudsakliga kompetens lär jag behöva sätta mig in i det bättre, för att kunna bidra. Om man säger så här, jag planerar inte att ställa upp i styrelsen för att göra revolution eller så. Jag vill gärna bidra med *min* kompetens, men tänker inte låtsas att jag kan eller vet allt.

Frågan är om partiledaren ska vara avlönad eller förväntas arbeta ideellt. Ett ställningstagande. Vi förutsätter att det finns pengar i måttliga mängder på ett eller annat sätt.

Som jag ser det behöver vi kunna avlöna vår partiledare, eftersom jag ser det som att vi behöver en partiledare som kan arbeta heltid för partiet. Jag hoppas att det är något som folk kan tänka sig att fortsätta donera pengar till.

Jag har faktiskt mått lite dåligt av diskussionen kring partiledarens lön, som uppstått i år (men även är ett eko av tidigare diskussioner även med den förra partiledare). För mig är det en självklarhet att vi som parti åtminstone ska försöka skapa en trygg tillvaro för alla vi ber om hjälp att driva partiet framåt. Att ifrågasätta om huruvida partiledaren ens ska förtjäna att få lön, blir så jättesymboliskt kring det där jag skrev lite längre upp - bristen på förtroende.

Vi har dessutom som parti ett ganska jobbigt rykte om oss att vara generation gratis, och kräva att få saker utan att betala för dem, så diskussionen skapar dessutom en ganska skadlig psykologi kring vårt varumärke i längden.

Ironiskt nog så värderas inte heller ideellt arbete, generellt sett i partikulturen, vilket är en sån där grej som jag kan nörda ner mig rätt fint i och filosofera kring. I balansen mellan att inte ha några pengar och att bestämma som princip att nån inte ska få betalt, så skapar det mer problematiska ringar på vattnet än folk generellt sett är medvetna om.

Jag vill att övertonerna kring att det skulle vara något principiellt att inte belöna folks arbete med varken uppskattning, respekt eller pengar, som jag upplever är ganska vanliga, ska jobbas bort.

infinite_emma
2014-09-30, 06:38
IHelt ok svar! Det finns en kärna och en historia som man måste vara trygg med och jag känner mig nästan alltid trygg när jag läser det du skriver. Jag tror du står för kampen för fri och tillgänglig kunskap, en fri och levande kultur och värnandet om den personliga integriteten!

:) Stort tack Kristofer!

Anton Nordenfur
2014-10-03, 20:59
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

infinite_emma
2014-10-04, 08:34
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Jag upplever att vi har ganska stora problem med partikulturen inom partiet, den är spretig, folk känner sig utelämnade när de gör saker, eller känner att det är svårt att "komma in i ruljansen" när de vill göra saker. Överlag tror jag att det krävs någon form av medveten teambuilding, och att den måste börja i styrelsen. Vad styrelsen gör (eller inte gör) ger ringar på vattnet, så det är en bra plats att försöka förändra just den situationen. Jag har lagt upp lite exempel på vad jag menar med att folk kan känna sig utelämnade i den här postningen, exempelvis: http://opassande.se/2014/09/15/eftervalsanalys/

Jag tycker i grund och botten inte att styrelsen är kass och behöver reformeras. Det jag upplever är att styrelsen kan göra mer saker, få en ökad medvetenhet om hur den i praktiken genom sitt förhållningssätt kan påverka resten av organisationen positivt.

Med detta väljer jag heller inte bort att jobba med andra grejer i partiet, som din fråga är lätt att läsa som. Jag har varit aktiv hela vägen, och det kommer jag att fortsätta vara. Det här ska ses som att jag helt enkelt tar ett steg längre, baserat på de erfarenheter jag gjort och gör som volontär för partiet.

Carl Johan Rehbinder
2014-10-04, 20:50
Med vår senaste Piratfika i åtanke vill jag bara säga att jag skulle se det som ett stort privilegium och nöje att få sitta i samma styrelse som du.
Bara så att du vet det.

:)

infinite_emma
2014-10-05, 15:50
Med vår senaste Piratfika i åtanke vill jag bara säga att jag skulle se det som ett stort privilegium och nöje att få sitta i samma styrelse som du.
Bara så att du vet det.

:)

Detsamma - känner mig superpeppad här! :)

Henrik Brändén
2014-10-06, 19:53
Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

2. Vilka förändringar i vårt sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

3. Finns det något i vårt sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet?

infinite_emma
2014-10-06, 20:08
Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

Sammanhållning/teambuilding, varumärke och självförtroende. Varje har dessutom ett antal "undergrenar" som i sig är ganska omfattande att tackla. Vad vi vill och hur vi ska utvecklas behöver genomsyra hela organisationen dessutom, så bara där finns en pedagogisk utmaning av rang. Jag har dragit igång ett antal trådar på det nya medlemsforumet under taggen "partikultur" av den anledningen, som jag hoppas att fler hänger med på. https://medlem.piratpartiet.se/forum/discussions/tagged/partikultur Erkänningsvis är detta något jag antagligen kommer att fortsätta tjata om, även om jag inte skulle bli invald i styrelsen! Jag tror dock att den här typen av arbete måste komma därifrån.

2. Vilka förändringar i vårt sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

3. Finns det något i vårt sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

Jag tycker i grund och botten att styrelsens arbete är ganska bra överlag. Jag har skrivit det lite längre upp i tråden, mitt driv handlar inte om att styrelsen är kass och "jag ska segla in och rädda den". Däremot så finns det saker som jag upplever att styrelsen kan sporras att vara lite bättre på. Tydlighet. Insikt om att självförtroendet generellt i orgen, nånstans börjar i styrelsen. Hitta sätt att kommunicera på och kännas mer som ett föredöme än nån slags "byråkrati" som emellanåt kan uppfattas som diffus, trots att det inte är avsikten.

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet?

Jag tror jag täckte det mesta i min presentation överst i tråden, men kunskap i kommunikation, varumärke och förtroende är några saker jag kan bidra med. Sen tror jag att jag med min senioritet och förankring i PP-historiken möjligen kan vara en tillgång. Jag har dessutom en grundmurad tro på att vi faktiskt gör bra saker i partiet, mycket oftare än vi tillåter oss själva och varandra att tro på, så vill gärna vara med och försöka balansera upp den sortens grupp-psykologi.

Tack för dina frågor! :)

Anna Troberg
2014-10-08, 14:52
Hej och tack för att du ställt dig till förfogande till partiets styrelse! Partiet är helt beroende av att bra människor sträcker ut en hand och erbjuder sin hjälp.

Jag brukar alltid ställa några frågor till de som kandiderar till styrelsen och det gör jag även denna gång. Jag förväntar mig inga uppsatser till svar, men jag vill gärna ha specifika och konkreta exempel på hur just du vill bidra. Kort sagt, inga svepande generaliseringar, utan konkreta exempel.
Tack för att du tar dig tid. :-)

/Anna

1. Under de år jag suttit i styrelsen eller arbetat nära den har det blivit uppenbart för mig att få inser hur mycket tid styrelsearbete tar i anspråk. Det har bland annat visat sig i dålig mötesnärvaro som lett till problem att få beslutsmässighet på möten, att ärenden blivit liggande, etc. Har du satt dig in i vad det innebär att sitta i partiets styrelse och är beredd att ge det som krävs och i så fall hur?

2. Under de senaste åren har Piratpartiet genomgått en viktig politisk utveckling genom att fördjupa och bredda vår politik. Det är en möjlighet för oss att visa hur mycket vår ideologi betyder för människors vardagsliv och därmed också en möjlighet att nå fler människor med vårt budskap.
Hur kommer du som styrelseledamot att bidra till denna fortsatta utveckling?

3. Det lokala arbetet är mycket viktigt för partiets möjligheter att opinionsbilda under mellanvalsår och mobilisera under valår. Vi har därför bland annat tagit det positiva steget att öppna för autonoma lokala organisationer. Hur kommer du som styrelseledamot att agera för att stimulera det lokala arbetet utan att inskränka de lokala organisationernas frihet?

4. Den interna arbetsmiljön i partiet är i vissa fall så dålig att den aktivt skrämmer bort intresserade och aktivister från organisationen. Det är ett stort problem för återväxten i partiet. Det skapar också problem i andras bild av oss, något som oundvikligen påverkar våra möjligheter att opinionsbilda effektivt. Hur kommer du i din egenskap av styrelseledamot att aktivt agera mot tex sexism, homofobi och rasism och göra Piratpartiet till ett inkluderande parti?

5. Piratpartiet är i dag helt beroende av donationer. Jag tror inte på att sitta och hoppas på högsta vinsten, så för att trygga partiets långsiktiga överlevnad krävs att vi även hittar andra inkomstströmmar. Det vore förutom utåtriktad verksamhet som tex Pride, Bokmässan och andra event, till exempel också önskvärt att kunna ordna afk-kongresser, utbildningshelger och annat som kostar pengar. Vilka konstruktiva och konkreta idéer har du kring detta?

infinite_emma
2014-10-08, 17:48
1. Under de år jag suttit i styrelsen eller arbetat nära den har det blivit uppenbart för mig att få inser hur mycket tid styrelsearbete tar i anspråk. Det har bland annat visat sig i dålig mötesnärvaro som lett till problem att få beslutsmässighet på möten, att ärenden blivit liggande, etc. Har du satt dig in i vad det innebär att sitta i partiets styrelse och är beredd att ge det som krävs och i så fall hur?

Ja, genom att räkna med att det kommer att ta tid i anspråk, och att jag kommer att avsätta det. Men det är inte bara tiden för själva mötena, jag avser inte att vara "knapptryckare", utan vara aktiv och driva frågeställningar. Jag erkänner rakt av att jag dock inte är jätteinläst på våra stadgar dock, och kan komma att överraskas av saker som jag helt enkelt inte räknat med, men min förberedelse består då även i att jag inser att det kan komma hända, och jag avser i så fall att lösa det.

2. Under de senaste åren har Piratpartiet genomgått en viktig politisk utveckling genom att fördjupa och bredda vår politik. Det är en möjlighet för oss att visa hur mycket vår ideologi betyder för människors vardagsliv och därmed också en möjlighet att nå fler människor med vårt budskap.
Hur kommer du som styrelseledamot att bidra till denna fortsatta utveckling?

Under mina år som medlem har jag bara initiativ till en motion under bältet (om att anta humanism som ideologisk värdegrund, vilken inte gick igenom). Den politiska utvecklingen är inte något som jag på något direkt och praktiskt sätt bidragit till, helt enkelt, och jag tror inte att det är en situation som kommer att förändras.

Jag är mer benägen att förvalta den breddning som sker (och peppar gärna dessutom för vidareutveckling). Och här skulle jag antagligen kunna bre ut mig rätt omfattande om förankringsarbete, kurser i de politiska ställningstagandena, workshops och annat smått och gott som jag ser behov av men som vore ganska generellt, och orealistiskt att "lova att jag ska se till att det händer".

Jag kommer att försöka påverka mer i den riktningen dock, och lär fortsätta att dra i saker i syfte att förbättra vår kommunikation både internt och extern som jag upplever behöver utvecklas i samma takt som vår politik.

3. Det lokala arbetet är mycket viktigt för partiets möjligheter att opinionsbilda under mellanvalsår och mobilisera under valår. Vi har därför bland annat tagit det positiva steget att öppna för autonoma lokala organisationer. Hur kommer du som styrelseledamot att agera för att stimulera det lokala arbetet utan att inskränka de lokala organisationernas frihet?

Genom att lägga mig i så lite som möjligt och hjälpa till så mycket som möjligt. ;) Dvs, jag avser inte att sitta och toppstyra hur regioner sköter sitt, men samarbetar gärna med dem och hjälper dem med det jag möjligen kan ha att bidra med.

Jag skulle väldigt gärna vilja se att lokala organisationer var lite tydligare med vad de håller på med, exempelvis, så att jag och andra får möjlighet att kopiera och sprida goda idéer vidare. Idag tycker jag det är svårt att få en överblick och är en sån där konkret grej som jag skulle vilja skapa förutsättningar för att bli bättre.

4. Den interna arbetsmiljön i partiet är i vissa fall så dålig att den aktivt skrämmer bort intresserade och aktivister från organisationen. Det är ett stort problem för återväxten i partiet. Det skapar också problem i andras bild av oss, något som oundvikligen påverkar våra möjligheter att opinionsbilda effektivt. Hur kommer du i din egenskap av styrelseledamot att aktivt agera mot tex sexism, homofobi och rasism och göra Piratpartiet till ett inkluderande parti?

Jag kommer exempelvis rösta ja till motionen om arbetsmiljö under det här medlemsmötet - visserligen utanför ett styrelseskap, men med en sådan reglering som verktyg, tror jag att styrelsen kan få möjlighet att få mer på fötterna för att aktivt tackla såna här saker. https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=39865

Jag kommer dessutom jobba hårt på vår tydlighet. Jag upplever det som nödvändigt att vi visar våra värderingar som organisation - och det är styrelsens som i stort påverkar värdegrunden genom hela organisationen. Jag kommer antagligen att vara ärlig, öppen och kanske till och med hård i vissa lägen, för att vara säker på att partiets värderingar syns ordentligt och inte kan misstolkas.

5. Piratpartiet är i dag helt beroende av donationer. Jag tror inte på att sitta och hoppas på högsta vinsten, så för att trygga partiets långsiktiga överlevnad krävs att vi även hittar andra inkomstströmmar. Det vore förutom utåtriktad verksamhet som tex Pride, Bokmässan och andra event, till exempel också önskvärt att kunna ordna afk-kongresser, utbildningshelger och annat som kostar pengar. Vilka konstruktiva och konkreta idéer har du kring detta?

Inga alls sett ur ett konstruktivt perspektiv. Jag ska ärligt erkänna att jag har ingen aning om hur man stimulerar till donationer. Ännu mindre hur vi som parti skulle kunna skapa inkomstkällor (om jag förstår din fråga korrekt). Däremot är det en ständig diskussion inom partiet som jag försöker hänga med i och idéstormar kring.

Genom att profilera oss som ett parti som har något nytt att erbjuda, något som de andra partierna inte har, så hoppas jag att det exempelvis skulle stimulera både till pengar och till aktivister. Exakt vad det skulle vara, vet jag dock inte. Man får kyssa många grodor, misstänker jag, innan nån idé visar sig vara en prins.

Tack för dina frågor!

malin.ahnberg
2014-10-09, 12:59
Hej!

Eftersom du ställer upp i valet till partistyrelsen så tänkte jag redan nu informera om att vi har årets sista partistyrelsemöte men också kommande års konstituerande styrelsemöte helgen den 6e - 7e december. Mötet kommer att hållas i Uppsala.

Lycka till i valet!

Henrik Brändén
2014-10-11, 20:37
Tusen tack för genomtänkta svar på frågorna jag ställt!

Peter Johansson
2014-10-13, 14:30
Hej kandidat!

Du kandiderar till partistyrelsen och jag har några frågor.
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.
https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39858

1. Vad anser du om motionen?
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?

3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?

5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

infinite_emma
2014-10-13, 17:51
Hej kandidat!

Du kandiderar till partistyrelsen och jag har några frågor.
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.
https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39858

1. Vad anser du om motionen?
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?
3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?
5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

Jag tycker också att Anna Troberg är en bra partiledare, men jag är inte helt med på att "tvinga" henne att sitta för den tiden som du stipulerat. (Jag citerar tvinga eftersom jag antar att du räknar in ett eventuellt nej tack från henne angående det. I övrigt har jag skrivit längre upp i tråden att jag anser att det vore bra om medlemsmötet valde partiledare - och då i förlängningen sitter med i styrelsen.

Om Anna ställer upp 2015, så kommer jag att rösta på henne. Jag upplever det som att hon har gjort bra avtryck i offentligheten och anser att det är det hon ska fokusera på mest. Som det verkar hamnar en massa administrativa grejer på hennes roll också, så jag hoppas att eventuella kommande uppdateringar av stadgarna tar hänsyn till det.

Nu är vi iofs ett parti där vi så att säga måste gräva där vi står lite till mans, kavla upp ärmarna och göra löpande uppgifter som inte skaffar väljare, men väl smörjer organisationen så den fungerar. Det är väl en avvägning hur många roller vi kan ha som tar hand om olika roller, och hur mycket tid de kan lägga på det.

Det kanske kan kanske vara värdefullt för dig att veta att även om jag inte är konfliktbenägen så är jag inte konflikträdd. Förutsätter du att jag gör (eller inte gör) något av feghet, missbedömer du min (och antagligen andra människors) kapacitet ganska grovt, men du riskerar dessutom framstå som ointresserad av dialog när du villkorar eventuella svar som brist på mod, på det viset som du gör här.

Utveckla gärna om det var något annat du menade, om du menade det exakt så, så går den typen av debatt-teknik bort, som jag ser det, och jag hoppas att jag verkligen inte låter feg, eller så, när jag säger det. ;) Jag har för övrigt skrivit rätt mycket om vikten av att jobba fram en bättre partikultur och där ingår att schyssta till debattklimatet i möjligaste, om du är intresserad. Finns några länkar lite längre upp i tråden.

Vad gäller andra intressanta namn i partiledarrollen så har jag inte riktigt kommit fram till något klockrent namn, personligen. Det förhindrar dock inte att det finns några som är intressanta, och kan med tiden växa att bli offentliga förkämpar och talespersoner för partiet. Just nu gör Anna T ett bra jobb, och jag hoppas att fler följer hennes exempel och profilerar vår politik i det offentliga. Det är en viktig bit av att vara en möjlig framtida PL, att man sett till att jobba för att kunna ta den rollen, i någon mån, åtminstone. Då tenderar det att lösa sig, som jag ser det.

Henry Rouhivuori
2014-10-15, 13:38
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?

infinite_emma
2014-10-15, 17:03
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?

Oj, bra frågor - sånt jag tänkt på själv. Fördelen med att inte haft några uppdrag för partiet har ju varit flexibiliteten. Att jobba och göra som jag vill, när jag vill. Det är något som jag uppskattar enormt, särskilt eftersom jag jobbar heltid på ett jobb som jag verkligen gillar också.

Jag är bra på teamwork, riktigt bra till och med, men har egentligen inte fått utlopp för det i piratkretsar (trots att det finns nån slags svärmtanke). Professionellt är det en förutsättning att ingå i ett team, där har dock alla tydliga roller och ansvar, vilket saknas i partiet mellan varven. Så jag hoppas att i längden kan komma få dra nytta av den kompetensen inom partiet, men inget som jag ser så här omedelbart. Idag får man helt enkelt göra grejer själv, om man vill att de ska bli gjorda.

Så jag är både självgående och har inga problem att ingå i team, helt enkelt. Gillar särskilt att du särskiljer på första mötet och tredje mötet, för det är en tanke som jag själv haft: att försöka hålla en låg profil till att börja med, plocka upp hur styrelsearbetet fungerar, försöka lära mig hur arbetet sker för att i senare läge ta tillvara på de lärdomarna och försöka dra igång hjärtefrågor som jag gärna vill få igång arbete kring.

För att sammanfatta: jag kan jobba bra som ensamvarg, är inte beroende av andra när förutsättningarna är sådana - men i längden hoppas jag på att få ingå i ett team där alla har tydliga roller och mål, för det är då "saker som blir gjorda" kan lyfta till "utvecklande arbete". Teamwork minskar inte min drivkraft, tvärtom, att ingå i ett sammanhang, att idéstorma med andra och bygga är otroligt givande som jag ser det.

Hamnar jag i en situation i styrelsen där jag upplever mig vara ensam, och kör egna rejs för att få nåt gjort, kommer jag uppfatta det som en enorm nackdel. Tror partiet behöver mer team och mindre jag, när det gäller att driva saker framåt och uppåt.