handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Marit -Leffe- Deldén

Mötespresidiet
2014-10-03, 12:10
Marit -Leffe- DeldénKandiderar till Styrelseledamot till och med 2017.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=572

Ålder: 31 år
Bostadsort: Sundsvall
Medlem sen: april 2009
Favoritfilmer: Sånger från andra våningen, Amelie från Montmartre, Djävulen bär Prada m.fl
Favoritböcker: Harry Potter, Trettonde historien, All facklitteratur som existerar i hela världen

Gick med i piratpartiet under The Pirate Bay-rättegången i april 2009 och hjälpte till att dela ut valsedlar, men började att jobba "på riktigt" inom partiet den hösten i Linköping när jag var funktionärsansvarig för en afk-träff med pirater som då kallades för Parley. Jag hamnade i diverse lokala styrelser och engagerade mig i både Ung Pirat och Piratstudenterna under samma tid, samt arrangerade fler Parleys och ett lyckas event som kallades för Tjejsnack när vi lyfte starka kvinnor i partiet som fick talartid under ett event som många uppskattade. Jag har varit kommunledare (det som idag kallas för kontaktperson), valkretsledare och distriktsledare samt suttit två omgångar i Partiledningen; som utbildningsansvarig och nu som vice partiledare.

Jag har suttit i Partistyrelsen innan både som ledmot och som sammankallande. Det var kul och inspirerande arbete som jag trivdes med men valde att inte kandidera igen för att kunna sitta i ledningen istället.

Att ha erfarenhet av alla delar av organisationen har gett mig ett brett perspektiv på saker som jag tar med mig i allt jag gör inom partiet. Jag trivs med organisation och uppbyggnad, att se möjligheter och skapa nya vägar utan att vara för fast i att saker ska vara som de redan är. Jag är pedagogisk och diplomatisk och försöker reda ut konflikter när de uppstår för att de inte ska ligga och pyra. Om jag tycker något så säger jag det och jag har skinn på näsan så det både räcker och blir över.

Jag tycker det är viktigt att alla blir hörda och att alla får en röst när jag jobbar i en styrelse och finner ingen prestige i att "vinna" debatter utan anser att man ska jobba tillsammans för att göra det bästa för organisationen.

Jag känner starkt för att utveckla vår politik och vår organisation de närmsta åren så att vi får en hållbar organisation där alla aktiva känner att de tillhör en gemenskap och ett sammanhang som de kan vara stolta över.

Anton Nordenfur
2014-10-03, 21:58
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Anton Nordenfur
2014-10-03, 22:46
Åh, och en sak till som jag såg nu. Du skriver att du "suttit i partistyrelsen som sammankallande och vill gärna få det förtroendet igen" - menar du att du om du väljs in kommer att söka förtroende som sammankallande, eller läser jag dumt? Om det är det du menar, varför vill du i så fall arbeta just som sammankallande? :)

anderserk
2014-10-05, 16:43
hej,
Vad tycks om en decentraliserande omorganisation, med vald partiledare och mer självständiga lokalavdelningar (som ställer upp på partiprogrammet)?

Hur ser du på vänster-högerdimensionen i politiken?

Henrik Brändén
2014-10-06, 20:54
Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

2. Vilka förändringar i vårt sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

3. Finns det något i vårt sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet?

joe2me
2014-10-08, 12:33
Hej,

kommer ihåg när tjejsnack arrangerades och att det var ett mycket uppskattat event. Vad jag vet har dock inte partiet arrangerat liknande event efteråt... Varför har partiet misslyckats med detta?

Leffelini
2014-10-08, 14:38
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Hejsan Anton!

Det handlar om något så enkelt som att jag tror att jag kan bidra med bra saker på ett ställe i partiet där jag tror att min kompetens kommer att göra nytta :)

Styrelsen arbetar med helheter, strukturer och politisk utveckling. Jag är bra på alla de tre sakerna. Jag är väldigt duktig på att se hur vissa handlingar kan ge vissa konsekvenser och andra kommer leda till annat vilket är bra när man ska jobba långsiktigt. Ett beslut vi tar idag kan leda till om det går bra i valet 2018 eller inte. Jag är bra på att jobba med strukturer och tycker att det är en av de utmaningarna partiet har inför de kommande åren. Att bygga bra strukturer som värnar om alla i organisationen. Jag vill jobba vidare med värdegrunder och medlemsvård. Den politiska utveckningen är också viktig för partiets framtid, där jag tror att styrelsen kan ta en större del i det arbetet än tidigare.

När jag sitter i olika grupper med många starka viljor tycker jag det är viktigt att alla kan få komma till tals och att man är villig att komma fram till en kompromiss. Jag har även hört från andra att jag är lugnande att ha med på möten och att jag är bra på att skapa en trygg atmosfär. När styrelsen kommer behöva gå över till voice-möten mer än att träffas tror jag just det sociala är mycket viktigt så att man inte får falangbildningar och likande. Nu vill jag påpeka att jag inte säger att det här är problem i styrelsen idag, utan det är enbart sådant jag tänker i allmänhet på till alla grupper i olika organisationer.

Sedan så är jag säker på att min erfarenhet i organisationen gör att jag har en ovanligt stor erfarenhetsbas att dra ifrån inom partiet vilket kommer vara bra för arbetet i styrelsen. Både när det gäller kontakt med ledningen och med resten av partiet.

Jag kan såklart se mig på andra poster i partiet också givetvis. Jag trivs bra med att sitta i ledningen exempelvis och blir jag inte invald i styrelsen tänker jag mig nog att jag sitter kvar där så länge som den möjligheten finns.

Anna Troberg
2014-10-08, 15:49
Hej och tack för att du ställt dig till förfogande till partiets styrelse! Partiet är helt beroende av att bra människor sträcker ut en hand och erbjuder sin hjälp.

Jag brukar alltid ställa några frågor till de som kandiderar till styrelsen och det gör jag även denna gång. Jag förväntar mig inga uppsatser till svar, men jag vill gärna ha specifika och konkreta exempel på hur just du vill bidra. Kort sagt, inga svepande generaliseringar, utan konkreta exempel.
Tack för att du tar dig tid. :-)

/Anna

1. Under de år jag suttit i styrelsen eller arbetat nära den har det blivit uppenbart för mig att få inser hur mycket tid styrelsearbete tar i anspråk. Det har bland annat visat sig i dålig mötesnärvaro som lett till problem att få beslutsmässighet på möten, att ärenden blivit liggande, etc. Har du satt dig in i vad det innebär att sitta i partiets styrelse och är beredd att ge det som krävs och i så fall hur?

2. Under de senaste åren har Piratpartiet genomgått en viktig politisk utveckling genom att fördjupa och bredda vår politik. Det är en möjlighet för oss att visa hur mycket vår ideologi betyder för människors vardagsliv och därmed också en möjlighet att nå fler människor med vårt budskap.
Hur kommer du som styrelseledamot att bidra till denna fortsatta utveckling?

3. Det lokala arbetet är mycket viktigt för partiets möjligheter att opinionsbilda under mellanvalsår och mobilisera under valår. Vi har därför bland annat tagit det positiva steget att öppna för autonoma lokala organisationer. Hur kommer du som styrelseledamot att agera för att stimulera det lokala arbetet utan att inskränka de lokala organisationernas frihet?

4. Den interna arbetsmiljön i partiet är i vissa fall så dålig att den aktivt skrämmer bort intresserade och aktivister från organisationen. Det är ett stort problem för återväxten i partiet. Det skapar också problem i andras bild av oss, något som oundvikligen påverkar våra möjligheter att opinionsbilda effektivt. Hur kommer du i din egenskap av styrelseledamot att aktivt agera mot tex sexism, homofobi och rasism och göra Piratpartiet till ett inkluderande parti?

5. Piratpartiet är i dag helt beroende av donationer. Jag tror inte på att sitta och hoppas på högsta vinsten, så för att trygga partiets långsiktiga överlevnad krävs att vi även hittar andra inkomstströmmar. Det vore förutom utåtriktad verksamhet som tex Pride, Bokmässan och andra event, till exempel också önskvärt att kunna ordna afk-kongresser, utbildningshelger och annat som kostar pengar. Vilka konstruktiva och konkreta idéer har du kring detta?

Leffelini
2014-10-08, 16:53
Åh, och en sak till som jag såg nu. Du skriver att du "suttit i partistyrelsen som sammankallande och vill gärna få det förtroendet igen" - menar du att du om du väljs in kommer att söka förtroende som sammankallande, eller läser jag dumt? Om det är det du menar, varför vill du i så fall arbeta just som sammankallande? :)

Hej Anton! (igen :P)

Du läser inte alls dumt. Genom situationen som dök upp nu med att Janne, av personliga skäl, valde att kliva ner som sammankallande så kommer det att behövas en ny sammankallande i styrelsen till årskiftet. Jag uppfattade det som att Malin klev in fram till det konstituerande styrelsemötet i december eftersom det behövdes men inte att hon hade intresse att sitta längre, vilket om jag har fel är ju bara bra om styrelsen får fler som vill vara sammankallande :)

Jag tänker mig att jag skulle vara en bra kandidat som sammankallande eftersom jag suttit som det förut, både som styrelsevald och som medlemsvald när posten valdes på medlemsmöte. Jag har alltså lång erfarenhet av att vara sammankallande (längst i partiet tror jag, men det känns lite skrytigt att säga ;) ) och skötte uppdraget bra när jag hade det.

När jag gick med i styrelsen så fanns det nästan aldrig dagordningar inför möten, det fanns inte en tillstymmelse till underlag och mötena var frakterade i två läger (detta var alltså 2009). Jag var med och drev processen kring att vi skulle ha beslutsunderlag inför möten. Faktum är att jag i allra början när jag blev vald till sammankallande så satt jag och skrev alla själv och skickade med dagordningen där jag gav underlag inför varje punkt, med referenser till tidigare beslut osv.
Det var också viktigt för mig att vi slutade med så mycket konflikter och istället försökte jobba med konsensusbeslut där man försökte jämka sig med andras åsikter, men där det fortfarande var möjligt att ta ställning emot ett beslut utan att det var något fel i det. Med andra ord en atmosfär där det var tillåtet att hålla fast vid sin åsikt men där man samtidigt försökte komma överrens.
Nu har det blivit en helt naturlig del i styrelsens arbete att det ska finnas bra underlag och besluten ska vara underbyggda på något sätt. Det är viktigt för styrelsens trovärdighet att de sköter utredningar och liknande så grundligt som möjligt på ideella krafter. Jag är stolt att kunna säga att jag var en del i den utvecklingen.

En annan sak jag är mycket stolt över är min delaktighet i att driva på att partiet ska ha lokala föreningar, men eftersom jag såg att det fanns en fråga som snuddade vid det lite senare tänkte jag att jag tar den utläggningen där istället :)

Med den långa harangen ville jag säga att jag är strukturerad, organiserad och tycker om att jobba för att driva saker framåt. Jag vill inte stå och stampa på samma ställe utan vill att vi som parti hela tiden rör oss mot att bli bättre än vad vi redan är. Vi är en mycket bättre organisation än vad vi var när jag gick med, styrelsen idag är mycket bättre nu än den var när jag blev invald första gången osv. Vi kan utvecklas om vi har människor som driver på det lite och peppar de andra. Det är jag bra på.

En annan sak som är bra med mig som sammankallande är att jag är väldigt bra på att sköta möten både afk och via telefon/video/online. Jag tycker som sagt att det är viktigt att alla kommer till tals, att talartider respekteras (dvs att någon inte tar över hela mötet för egen del), att alla vågar säga vad de tycker och att alla förstår det som pågår och kan fatta genomtänkta beslut. Det är helt enkelt viktigt att man har med sig alla på båten istället för att lämna kvar folk i hamnen och ändå tro att de kommer åka åt samma håll bara av sig själva.

Av de här anledningarna så känner jag att det blir naturligt för mig att erbjuda mig att bli sammankallande och om jag skulle bli vald vet jag att jag skulle göra ett bra jobb.

Leffelini
2014-10-09, 11:44
hej,
Vad tycks om en decentraliserande omorganisation, med vald partiledare och mer självständiga lokalavdelningar (som ställer upp på partiprogrammet)?

Hur ser du på vänster-högerdimensionen i politiken?

Hej Anders!

När jag gick med i partiet så fanns det inga lokala föreningar. Dåvarande ledningen motarbetade bildandet av dem rätt hårt (jag själv var med och bildade en förening i Östergötland som blev ganska hårt ansatt av dåvarande partistyrelse trots att vi var en separat förening på den tiden). Jag tycker det är konstigt med tanke på att det är en mycket bra organisationsform där lokala medlemmar har möjlighet att organisera sig och få inflytande i sitt engagemang.

Jag var med i partistyrelsen och var med på det partistyrelsemöte som antog dokumentet för möjlighet till bildande av lokala föreningar. Det är ett av mina största bidrag i det här partiet. Att driva på det så pass hårt så att vi kan ha föreningar i dag. Så jag vet inte om jag skulle kalla det för en decentralicerande omorganisering i dagsläget utan snarare att vi fortsätter att jobba mot ett mål vi satte för ett par år sedan: att ha lokala föreningar överallt.

Jag tycker mycket om lokala föreningar. Det gäller att hitta balansen mellan att som lokal förening respektera och förstå den centrala organisationen och för den centrala organisationen att respektera och förstå de lokala föreningarna. Vi har en hel del steg att ta så att vi får ett fungerande system men vi har redan kommit långt där.

När det gäller vald partiledare så tror jag det är oundvikligt. Jag tror dock att det behöver ske tillsammans med att göra om våra medlemsmöten så att vi kan få kongresser eller något liknande. Hur det skulle se ut det vet jag inte i dagsläget utan det är något för en mellanvalsdiskussion. Online-omröstningar såsom vi har dem funkar sådär när man ska välja någon som passar för ett sådant jobb.

Oftast när man röstar online (vilket såklart även appliceras en del på den här omröstningen till styrelse) så blir det en slags popularitetstävling. Vilket såklart inte bara är negativt för en partiledare behöver onekligen vara populär, men det gör också att vissa personlighetstyper alltid kommer hamna i skymundan. De kommer aldrig kliva fram och säga att de tror att de kommer göra ett bra jobb. Man kan argumentera för att de då inte borde vara partiledare, men jag tror inte alls det är så. En person som är en bra och duktig partiledare är inte alltid den personen som kommer vinna en online-omröstning.

Detta är inte för att online-omröstningar är fel i sig. Problemet för oss är att vi har en medlemsbas på ca 8000 medlemmar. Samtidigt är det kanske 100 som röstar på våra möten. En omröstning om partiledare skulle onekligen tvinga partiet att meddela folk om den specifika omröstningen och att de ska gå in och rösta. Fler skulle alltså rösta i den omröstningen och de allra flesta som bara går in för att trycka på en knapp kommer inte informera sig innan de gör det. Alltså kommer, med allra största sannorlikhet, den personen som är mest känd utanför bubblan med aktiva att vinna en sådan omröstning, oavsett om det finns en annan kandidat som egentligen skulle kunna vara bättre, som har varit aktiv i att skriva i sådana här trådar och kampanjat för sig själv internt. För det har inte dessa någon aning om.

Med det sagt så tycker jag ändå att vi ska ha omröstningar för partiledare eftersom det är viktigt att ha en demokratiskt vald ledare. Jag vill bara notera att det är mina farhågor kring att ha det nu utan att ändra mötesformen alls. Och för att vara tydlig: Jag vill ha fysiska kongresser, men tills partiet har råd med det så tycker jag man ska hitta någon liknande lösning med ombud som inte behöver kosta lika mycket som en kongress skulle kosta.

Vänster-Höger intresserar mig inte alls. Det är en skala jag inte förstår mig på med tanke på det politiska landskapet idag och som är utvattnad rejält med hur de olika politiska partierna har betett sig senaste åren. Moderaterna och Socialdemokraterna som är menat att stå på helt skilda ställen politiskt är närmare varandra än någonsin på den graden att man knappt kan särskilja dem alls i den faktiska politik som de driver. Det är också bara en ursäkt för media att försöka förenkla budskapet till folk så att de slipper ta den större diskussionen kring ideologi och visioner. Jag har fått höra av andra att jag är socialliberal när jag pratar med dem, men jag brukar bara kalla mig för pirat.

malin.ahnberg
2014-10-09, 14:03
Hej!

Eftersom du ställer upp i valet till partistyrelsen så tänkte jag redan nu informera om att vi har årets sista partistyrelsemöte men också kommande års konstituerande styrelsemöte helgen den 6e - 7e december. Mötet kommer att hållas i Uppsala.

Lycka till i valet!

Leffelini
2014-10-09, 16:20
Hej!

Eftersom du ställer upp i valet till partistyrelsen så tänkte jag redan nu informera om att vi har årets sista partistyrelsemöte men också kommande års konstituerande styrelsemöte helgen den 6e - 7e december. Mötet kommer att hållas i Uppsala.

Lycka till i valet!

Absolut! Hade redan bokat in det i min kalander :)

Peter Johansson
2014-10-13, 15:49
Hej kandidat!

Du kandiderar till partistyrelsen och jag har några frågor.
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.
https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39858

1. Vad anser du om motionen?
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?

3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?

5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

Henry Rouhivuori
2014-10-15, 14:40
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?