handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Leif Svahn

Mötespresidiet
2014-10-03, 19:54
Leif SvahnKandiderar till Styrelseledamot till och med 2015 (fyllnadsval), Styrelseledamot till och med 2016 (fyllnadsval) och Styrelseledamot till och med 2017.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=574

Ålder: 54
Bostadsort: Kävlinge
Roll i partiet: Aktivistansvarig i Kävlinge
Nuvarande yrke: Egen företagare, skolchef och utbildningsledare
Familj: Gift och 3 vuxna barn

Jag kandiderar till styrelsen eftersom det behövs förändring. Min personliga syn är också att man måste ställa upp och göra något om man vill att något skall ändras.

Vad är det då som behöver ändras?

Vi behöver en arbetande partistyrelse som i högre grad är involverade i det politiska arbetet. Vi behöver vidarutveckla systemet med talespersoner och skapa grupper med specialkompetens i olika områden. Vi behöver framför allt lägga fokus på att skapa rubriker och synas i den allmänna debatten. Vi behöver stärka den lokala organisationen och bygga upp lokal förankring. Vi behöver en ny Partiledare och ledning som kan ta nya friska tag och som kan ena partiet....och skapa rubriker!

Jag började med politik inom MUF, kanske mycket för de trevliga festerna ;-) . Jag blev senare ordförande för moderaterna i Skurup. Det var samtidigt som Sven-Olle Olsson härjade i Sjöbo med sin flyktingfientlighet. Efter att varit nära att bli handgripligen lynchad efter en offentlig debatt i Skurup när jag hade fräckheten att framföra anti-rasistiska åsikter, (stödet för Sven-Olle var kompakt i mitt lokala parti) valde jag avsäga mig alla förtroendeuppdrag i fullmäktige och nämnder för moderaterna. Jag blev medlem i Fp som på Bengt Westerbergs tid var helt ok. Men även de började glida och jag lämmnade helt mitt politiska arbete när jag kände att jag inte kunde försvara deras politik. Det var inte förren Piratpartiet bildades som jag såg ljuset och kände mig hemma.

Yrkesmässigt startade jag som militär i flottan, för att efter några år hamna på polisen. Jag arbetade där i 15 år, de sista 5 åren som IT ansvarig i Malmö. Jag var även med i den gruppen som tog fran den nationella IT-strategin i början av -90 talet. Efter polisen arbetade jag i den privata IT branchen i ca 10 år, slutligen som Head of IT på Orange Sweden. När Orange la ner i Sverige, startade jag eget i utbildningsbranchen, jag driver nu en trafikskola som är en av sveriges 10 bästa.

Jag är också sk. "Biker" och kör gärna motorcykel. Jag har varit President (ordf) i en av sveriges största mc-klubbar, Vulcan Riders ( mer än 5000 medlemmar). Jag tränar regelbundet ju-jutsu och har varit instruktör i många år.

Jag är aktivistansvarig i Kävlinge, men ärligt talat så är det bara jag där som är aktiv.
Ändå ökade Piratpartiet i kommunvalet med 2250%, från 4 röster till 94 röster, detta utan förtyckta valsedlar för kommunvalet i Kävlinge.

Jag är inte så bra på att blogga och skriva en massa saker, eftersom jag hela livet kämpat med min dyp..dyslp..ordblindhet, men jag är bekväm framför publik och framför kamera. Min styka ligger mer i framträdanden och debatter, än i att författa tankvärda texter.

Vad vill jag arbeta för i styrelsen?

Först och främst vill jag att partiledaren skall väljas av medlemmarna, men enligt nuvarande regler så är det styrelsens uppgift. Jag kommer att agera för att det väljs en ny partiledare och ledning, vi behöver en nystart i partiet.

Vi behöver en översyn av organisation och stadgar, det är viktigt att vi inkluderar alla medlemar som vill delta i arbetet.

Det skall finnas grupper som är redo att kasta sig in i debatten så fort media aktualiserar en fråga. Vi har talespersoner i olika frågor idag, med grupper knutna till sig kan de vara redo att ta tag i aktuella frågor och skapa rubriker.

Vårt breddningsarbete behöver fokusera på att få fram en kommunalpolitisk grund att stå på.

Vi måste satsa på, att bygga upp den lokala organisationen med lokalföreningar.

Vi behöver synas!

Anton Nordenfur
2014-10-03, 21:58
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Leif Svahn Skåne
2014-10-04, 22:27
Jag fick frågor i vår FB grupp:

Frågor jag skulle vilja få svar på är:
Hur ser du på sprututbytesprogram?
Hur ser du på injektionsrum?
Hur ser du på "Harm Reduction"?
( http://harmreduction.org/ )
Vad anser du om vad WHO har gått ut med för inte så länge sedan om avkriminalisering av narkotika bruk?
( http://www.drugpolicy.org/news/2014/07/world-health-organization-calls-drug-decriminalization-and-broad-drug-policy-reforms )
Hur ser du på en eventuell legalisering (läs kontroll/reglering (vet du vad legalisering innebär?)) av cannabis? Tacksam för svar.
Mvh Bengt Erixon

Leif Svahn Skåne
2014-10-04, 22:29
Jag har ca 10 års erfarenhet från polisen med att framför allt hantera missbrukare. Jag tycker att kriminaliseringen av droganvändare är ett misslyckande och stort svek mot missbrukarna. Jag är oreserverat för en avkriminalisering av droger, precis som för alkoholen.
Sprutbyten, och säkra och rena ställen för missbukarna är en självklarhet. Vårt primära mål måste vara att se till att inte fler drabbas av hiv och hepatit.
Rena sprutor borde även brukare kunna köpa. ( det är skillnad på brukare och missbrukare)

Jag känner inte till så mycket om harm reduktion och WHO's senaste ståndpunkter.

...men oavsett vad de säger , så anser jag inte att man ska straffa missbukare.

När det gäller brukare, så anser jag att Piratpartiet, efter fått igenom en avkriminalisering, skall gå vidare och kämpa för en legalisering av cannabis. Jag skulle kunna tänka mig att det såldes på samma sätt som alkoholen, med samma restriktioner ( åldersgräns mm)

Jag tror också att ett legaliseringskrav från Piratpartiet sida hade skapat stora rubriker, speciellt om Alexander Bard hade blivit vår talesperson.

Leif Svahn Skåne
2014-10-04, 22:36
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Det gör jag inte....

Jag är Aktivistansvarig i kommunen och det verkar som jag kommer få samma roll i valkretsen.

När vi bildar förening i Kävlinge så kommer risken/chansen vara stor att jag blir ordförande.

Skulle det bli någon regional representation för Skåne så hade jag varit väldigt intresserad att arbeta där också.

...men varför partistyelsen också..... jo, det är för att jag är livrädd att vi kommer att tyna bort om vi kör på i samma spår som tidigare. Vi måste synas och skapa debatt.

Henrik Brändén
2014-10-06, 20:56
Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

2. Vilka förändringar i vårt sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

3. Finns det något i vårt sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet?

Leif Svahn Skåne
2014-10-07, 19:11
Debattartikel publicerad idag på nyheter24.se

Leif Svahn Skåne
2014-10-07, 20:06
1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

Synas, synas och synas ;-)

Vi måste ta för oss mer i mediabruset, vi måste skapa rubriker. Vi kan inte ändra på något just nu, men vi kan skapa debatt.

Politik är en publiksport, vem är vår publik och hur når vi dem?

Rubriker är vårt viktigaste mål nu! ( vad skapar rubriker? )

Vi måste också satsa på det lite tråkiga, med att bygga upp en lokal bas av lokalföreningar. Våra aktivister vill ha en gemenskap.

Vi måste ha kul!

Anna Troberg
2014-10-08, 15:51
Hej och tack för att du ställt dig till förfogande till partiets styrelse! Partiet är helt beroende av att bra människor sträcker ut en hand och erbjuder sin hjälp.

Jag brukar alltid ställa några frågor till de som kandiderar till styrelsen och det gör jag även denna gång. Jag förväntar mig inga uppsatser till svar, men jag vill gärna ha specifika och konkreta exempel på hur just du vill bidra. Kort sagt, inga svepande generaliseringar, utan konkreta exempel.
Tack för att du tar dig tid. :-)

/Anna

1. Under de år jag suttit i styrelsen eller arbetat nära den har det blivit uppenbart för mig att få inser hur mycket tid styrelsearbete tar i anspråk. Det har bland annat visat sig i dålig mötesnärvaro som lett till problem att få beslutsmässighet på möten, att ärenden blivit liggande, etc. Har du satt dig in i vad det innebär att sitta i partiets styrelse och är beredd att ge det som krävs och i så fall hur?

2. Under de senaste åren har Piratpartiet genomgått en viktig politisk utveckling genom att fördjupa och bredda vår politik. Det är en möjlighet för oss att visa hur mycket vår ideologi betyder för människors vardagsliv och därmed också en möjlighet att nå fler människor med vårt budskap.
Hur kommer du som styrelseledamot att bidra till denna fortsatta utveckling?

3. Det lokala arbetet är mycket viktigt för partiets möjligheter att opinionsbilda under mellanvalsår och mobilisera under valår. Vi har därför bland annat tagit det positiva steget att öppna för autonoma lokala organisationer. Hur kommer du som styrelseledamot att agera för att stimulera det lokala arbetet utan att inskränka de lokala organisationernas frihet?

4. Den interna arbetsmiljön i partiet är i vissa fall så dålig att den aktivt skrämmer bort intresserade och aktivister från organisationen. Det är ett stort problem för återväxten i partiet. Det skapar också problem i andras bild av oss, något som oundvikligen påverkar våra möjligheter att opinionsbilda effektivt. Hur kommer du i din egenskap av styrelseledamot att aktivt agera mot tex sexism, homofobi och rasism och göra Piratpartiet till ett inkluderande parti?

5. Piratpartiet är i dag helt beroende av donationer. Jag tror inte på att sitta och hoppas på högsta vinsten, så för att trygga partiets långsiktiga överlevnad krävs att vi även hittar andra inkomstströmmar. Det vore förutom utåtriktad verksamhet som tex Pride, Bokmässan och andra event, till exempel också önskvärt att kunna ordna afk-kongresser, utbildningshelger och annat som kostar pengar. Vilka konstruktiva och konkreta idéer har du kring detta?

Leif Svahn Skåne
2014-10-08, 19:05
2. Vilka förändringar i vårt sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

Vårt fokus måste vara att skapa rubriker!
Med rubriker skapas ett intresse och genom det kommer fler medlemar.
Med fler medlemmar kan vi skapa mer rubriker och genom det får vi fler röster.

Vi måste tänka om om vi skall satsa tid och pengar på event som inte ger rubriker ( eller en kraftig tillstömmning av medlemmar )

Visst är det trevligt att vara med på bokmässa, pride och Almedalen....men ger det något, mer än att det är trevligt?

Vi kanske skulle se om det fanns nya grupper att nå ut till och annorlunda event att besöka, tex MC-dagarna i Västervik

Vi måste också kunna ge stöd till lokala aktivister så att de kan skapa rubriker.
Snabba svar på hur vi står i olika frågor ( ibland kan det vara svårt att hitta tidiare beslut)

Ledning och partistyrelse måste också uppmuntra och ge uppskattning åt lokala aktivister som faktiskt gör någoting, risken är annars att de tröttnar när det inte märks.
Jag kan ta mig själv som exempel, trots att vi inte gick till val i Kävlinge så såg jag till att vi ökade med 2250% i kommunalvalet. Jag har också fått en debattartikel publicerad på nyheter24.se. Jag har fått mycket uppskattning från andra medlemar och aktivister, men ledning och partistyrelse har varit märkligt tysta.

Jag tror också att vi skall se till att vi har ett gäng "proffstyckare" som kan snabbt hugga på aktuella politiska frågor med debattartiklar. Det skulle lätt kunna skapas informella grupper där alla som vill kunde inkluderas.

Vi måste träffas mer och genom att ha fysiska möten ge folk möjlighet att frmträda inför publik. Vi måste kunna debbatera och framföra vårt budskap inför folk.

malin.ahnberg
2014-10-09, 14:04
Hej!

Eftersom du ställer upp i valet till partistyrelsen så tänkte jag redan nu informera om att vi har årets sista partistyrelsemöte men också kommande års konstituerande styrelsemöte helgen den 6e - 7e december. Mötet kommer att hållas i Uppsala.

Lycka till i valet!

Leif Svahn Skåne
2014-10-09, 17:03
3. Finns det något i vårt sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

Öppenheten och inkluderingen, att aktivister som vill göra saker också kan göra dem.

Vi behöver visserligen mer stöd och uppmuntran till dem, men grundfilosofin....JUST DO IT! .... är viktig.

Leif Svahn Skåne
2014-10-09, 19:19
4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet?

Jag försöker vara ärlig och skulle jag ha problem med någon så säger jag till direkt. Jag gillar också att ge positiv feedback till folk som gör bra saker.
Jag är ganska envis, men ändå flexibel. Jag kan erkänna när jag har haft fel och är inte rädd att ompröva mina ställningstaganden, om någon kan visa att jag har fel.

Jag har haft koll på politik hela livet och varit aktiv politiker i perioder. Jag har suttit i både kommunfullmäktige och ett antal nämnder. Jag har läst statskunskap på universitetet.

Jag har också eftarenhet från föreningslivet utanför politiken och har både varit ordförande och ledamot i diverse styrelser.

Jag har en bred arbetslivserfarenhet och jobbat i stort sätt alla positioner, från "golvet" till chef.

...men den viktigaste egenskapen är att jag verkligen vill att Piratpartiet skall lyckas och få inflytande i Svensk politik!

Leif Svahn Skåne
2014-10-10, 13:57
Jag fick en till fråga i vår FB grupp:

Jag gillar det faktum att du har erfarenhet från att jobba hos Polisen, men ändå öppet går emot den gamla moralistiska synen på narkotika som plågat Sverige så länge. Det har jag aldrig varit med tidigare. Och det är lite roligt att du säger: "Jag känner inte till så mycket om harm reduction" när hela din ideologi på området i princip ÄR harm reduction. (y) Som fråga kan jag bidra med att undra vad du har för tankar miljöpolitiskt. Tror inte jag sett det tas upp än i din tråd.

Mitt svar:
Tack, (ibland är det mer ärligt att erkänna när man inte fullt ut vet vad som menas med ett visst uttryck, sen var det kul att det nog är som jag känner)

Miljöpolitik är inte mitt starkaste område, så det är nog därför jag inte debatterar det så ofta.

Jag tycker det är synd att debatten fokuserar ganska ensidigt på koldioxiden. Det finns så mycket mer, där vi verkligen kan göra skillnad.

Jag personligen blir upprörd och ledsen när jag ser hur vi förstör våra älvar, sjöar och hav. Som sportfiskare och sportdykare så ser jag ofta hur det som finns under ytan kan glömmas bort lätt.

Jag är medlem i Sea Shepherd Conservation Society och hade gärna varit en del av deras Direct Action Crew, om jag hade haft tid och råd. (Bra pensionärs syssla...).
Jag har deltagit i "städ aktioner" som dykare i Sverige, Röda havet och i Kina.

Henrik Brändén
2014-10-10, 15:32
Tusen tack för väl genomtänkta och utförliga svar på mina frågor.

Leif Svahn Skåne
2014-10-10, 15:49
Tack själv för frågorna..

Leif Svahn Skåne
2014-10-10, 20:10
1. Har du satt dig in i vad det innebär att sitta i partiets styrelse och är beredd att ge det som krävs och i så fall hur?

På något sätt känns frågan lite konstig, nästan lite nedvärderande. Jag utgår från att alla kandidater är vuxna människor och inser att uppdraget kräver vissa prioriteringar.

För min egen del så är jag egen företagare och kan prioritera som jag vill. Visserligen kommer det politiska arbetet att kosta mig en hel del, både tid och pengar, men jag är villig att göra den prioriteringen i detta läget.

Leif Svahn Skåne
2014-10-10, 21:59
Hej!

Eftersom du ställer upp i valet till partistyrelsen så tänkte jag redan nu informera om att vi har årets sista partistyrelsemöte men också kommande års konstituerande styrelsemöte helgen den 6e - 7e december. Mötet kommer att hållas i Uppsala.

Lycka till i valet!

Jag har reserverat helgen, om jag blir invald så kommer jag.

Leif Svahn Skåne
2014-10-11, 19:47
2. Under de senaste åren har Piratpartiet genomgått en viktig politisk utveckling genom att fördjupa och bredda vår politik. Det är en möjlighet för oss att visa hur mycket vår ideologi betyder för människors vardagsliv och därmed också en möjlighet att nå fler människor med vårt budskap.
Hur kommer du som styrelseledamot att bidra till denna fortsatta utveckling?

Det är viktigt att fortsätta vår berddning, men ännu viktigare är det att nå ut till nya grupper med vårt budskap. Vi måste börja tänka utanför vår box.

Leif Svahn Skåne
2014-10-11, 22:08
3. Det lokala arbetet är mycket viktigt för partiets möjligheter att opinionsbilda under mellanvalsår och mobilisera under valår. Vi har därför bland annat tagit det positiva steget att öppna för autonoma lokala organisationer. Hur kommer du som styrelseledamot att agera för att stimulera det lokala arbetet utan att inskränka de lokala organisationernas frihet?

Ett framgångsrikt parti är beroende av fungerande lokal organisation. Det är otroligt viktigt för oss att stärka de lokala föreningarna.

Jag kommer att stötta med vad jag kan, besök, utbildningar mm
(Lokalt i Skåne har jag ställt mitt företags lokal till förfogande för lokalföreningarna)

Leif Svahn Skåne
2014-10-12, 07:56
Hur kommer du i din egenskap av styrelseledamot att aktivt agera mot tex sexism, homofobi och rasism och göra Piratpartiet till ett inkluderande parti?

Jag har en väldigt stark grundsyn på människors lika värde. Det är naturligt för mig att säga ifrån och ifrågasätta de som inte har det. Det kommer jag att fortsätta med.

Leif Svahn Skåne
2014-10-12, 14:09
Jag kommer att finnas i Lund idag på mötet.... Kan svara live också

Peter Johansson
2014-10-13, 15:26
Hej kandidat!
Du kandiderar till partistyrelsen och jag har några frågor.
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.
https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39858

1. Vad anser du om motionen?
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?

3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?

5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

Leif Svahn Skåne
2014-10-13, 20:59
5. Piratpartiet är i dag helt beroende av donationer. Jag tror inte på att sitta och hoppas på högsta vinsten, så för att trygga partiets långsiktiga överlevnad krävs att vi även hittar andra inkomstströmmar. Det vore förutom utåtriktad verksamhet som tex Pride, Bokmässan och andra event, till exempel också önskvärt att kunna ordna afk-kongresser, utbildningshelger och annat som kostar pengar. Vilka konstruktiva och konkreta idéer har du kring detta?

Om vi kan synas mer och om vi kan visa att vi får gehör för våra frågor i debatten, så kommer donationerna att öka. Vi måste också rätta munnen efter matsäcken och titta på heltidsanställda, deltagande i Pride och Bokmässan mm.
Vi skall deltaga där vi kan skapa rubriker eller värva många medlemmar.

Ett konkret förslag är att införa lokal guldpirat, så man kan stötta sin lokala förening där det finns en.

Leif Svahn Skåne
2014-10-14, 14:00
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.

1. Vad anser du om motionen?

Det är bra med en motion som lyfter frågan och belyser problemet, men den strider mot stadgan. Jag kommer att rösta nej till motionen.
Jag håller med om att sytemet behöver ändras, men det får bli en av frågorna för stadgerevisionsgruppen ( som jag tror kommer att tillsättas)

Leif Svahn Skåne
2014-10-14, 21:17
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?

.
Nuvarande system känns lite konstigt, jag är mer positiv till att medlemmarna väljer Pl.

Leif Svahn Skåne
2014-10-15, 12:42
3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?

Jag tror att en stor punkt kommer att vara om hur vi skall välja PL i framtiden. Det är viktigt att få fram kandidater som kan presenteras för medlemmarna. När och hur vi kommer att göra det vet jag faktiskt inte (jag är ju bara medlem).
...men redan i min presentation skrev jag att jag anser att vi bör byta PL och ledning.

Henry Rouhivuori
2014-10-15, 14:34
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?

Leif Svahn Skåne
2014-10-15, 19:43
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?

Eftersom jag tydligt redan i min presentation skriver att jag anser att vi behöver byta PL, så är det ju ganska lätt att gissa hur jag kommer att rösta.

Det finns flertal duktiga kandidater, men vi måste få igång en process så de olika kandidaterna kan presentera sig.

Leif Svahn Skåne
2014-10-15, 21:43
5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

Ibland ser man på Facebook, dela denna om du vågar...eller har du modet att dela denna.

Jag tycker frågan är i samma klass.

Om du vill bedömma mitt ev mod, (eller andra kandidaters) så kolla vad jag skriver, kolla vilka frågor jag tar debatt i, både här och på Facebook.

....eller fråga mig när du tittar in i mina ögon, då ser du nog om modet finns i barmen ;-)

Anton Nordenfur
2014-10-15, 23:39
Eftersom jag tydligt redan i min presentation skriver att jag anser att vi behöver byta PL, så är det ju ganska lätt att gissa hur jag kommer att rösta.

Det finns flertal duktiga kandidater, men vi måste få igång en process så de olika kandidaterna kan presentera sig.

För att hoppa in här för att förtydliga, så det inte blir några missförstånd - det finns en del som uttryckt att de vill byta PL men vill göra det först 2016, men du menar alltså att du vill byta ut Anna nu under decembermötet?

Leif Svahn Skåne
2014-10-16, 19:00
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?

Jag gillar inte steriotyper, vi är alla en blandning.

Jag kan argumentera för vad jag tror på och jag kan arbeta i grupp. Jag kan leda och jag kan följa. Allt beroende på situationen.

Leif Svahn Skåne
2014-10-20, 10:03
För att hoppa in här för att förtydliga, så det inte blir några missförstånd - det finns en del som uttryckt att de vill byta PL men vill göra det först 2016, men du menar alltså att du vill byta ut Anna nu under decembermötet?
Det är viktigt att vi får igång processen så fort som möjligt. Men det gäller först och främst att få fram kandidater som officiellt ställer upp, och presentera de för medlemmarna.

Anton Nordenfur
2014-10-21, 14:18
Det är viktigt att vi får igång processen så fort som möjligt. Men det gäller först och främst att få fram kandidater som officiellt ställer upp, och presentera de för medlemmarna.

Jag vill gärna få ett direkt svar på frågan, eftersom det påverkar huruvida jag och många andra röstar på dig. Vill du byta partiledare för 2015 eller för 2016?

Henrik Brändén
2014-10-22, 08:54
Hej, Varför ser man inga spår av dina ambitioner kring "nystart för partiet", "översyn av organisation och stadgar", "grupper som är redo att kasta sig in i debatten" och " bygga upp den lokala organisationen" på de platser på medlemsmötet som hanterar just sådana frågor, nämligen verksamhetsplan och stadgerevisionsgrupp. Betyder det att du tycker att de planer nuvarande ledning och styrelse lagt fram är så bra, att det bara är att köra på precis som planerat?

Leif Svahn Skåne
2014-10-22, 18:15
Jag vill gärna få ett direkt svar på frågan, eftersom det påverkar huruvida jag och många andra röstar på dig. Vill du byta partiledare för 2015 eller för 2016?

Det är ett moment-22. (Hoppas alla förstår filmreferensen)
Just nu vet jag ingen som har sagt att de kandiderar som PL, inte ens Anna.

Det ingår också i den Svenska politiska kulturen att inte öppet utmana en sittande partiledare.

Jag vet inte hur styrelsen ska göra om det enbart finns en kandidat att välja, men det känns inte bra.

Min övertygelse om att medlemarna ska få vara med och påverka valet komplicerar frågan ytterligare. Hur ska vi göra för att få igång processen snabbast möjligt, så vi får personer att kandidera?

Jag kan tyvärr inte ge dig het klart beked om hör jag kommer att rösta på dec mötet om jag blir invald, jag vill prata och lyssna på er andra i styrelsen innan jag slutligen avgör.

....men jag HAR klart och tydligt framfört att vi behöver en ny PL, och det så snabbt som det är praktiskt möjligt.

Jag hoppas vi hittar en lösning tillsammans!

Leif Svahn Skåne
2014-10-23, 12:42
Jag vill gärna få ett direkt svar på frågan, eftersom det påverkar huruvida jag och många andra röstar på dig.

Ps... Tack för att du överväger att rösta på mig :D

Anton Nordenfur
2014-10-23, 16:54
Tack för dina förtydligande svar! :)

Ps... Tack för att du överväger att rösta på mig :D

Jag överväger att rösta på alla fram till att de svarat på alla frågor och lämnat tydliga nog svar för att jag ska bestämma mig, allt annat känns dumt. :)

Leif Svahn Skåne
2014-10-27, 10:10
Hej, Varför ser man inga spår av dina ambitioner kring "nystart för partiet", "översyn av organisation och stadgar", "grupper som är redo att kasta sig in i debatten" och " bygga upp den lokala organisationen" på de platser på medlemsmötet som hanterar just sådana frågor, nämligen verksamhetsplan och stadgerevisionsgrupp. Betyder det att du tycker att de planer nuvarande ledning och styrelse lagt fram är så bra, att det bara är att köra på precis som planerat?

Några spår ser man, jag har bla. Gillat Antons yrkande och Mattias inlägg i ordet är fritt. Jag tror på iden att en grupp skall se över stadgan.

Verksamhetsplanen ser bra ut, det viktiga är hur den implementeras.

Leif Svahn Skåne
2014-11-06, 22:15
Tack för alla röster!

Leif Svahn Skåne
2014-11-09, 21:54
En liten youtube video...

http://youtu.be/HaHF90UGqTo

Leif Svahn Skåne
2014-11-11, 22:07
Tack för alla era röster...

Nu slutar jag att uppdatera denna tråden (och läsa den)