handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partistyrelsen: Mattias Lundbäck

Mötespresidiet
2014-10-11, 15:02
Mattias LundbäckKandiderar till Styrelseledamot till och med 2016 (fyllnadsval).

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=585

Ålder: 48
Bostadsort: Stockholm, Årstadal

Jag har en bakgrund som forskare i nationalekonomi med en avhandling som handlar om sjukvårdens ersättningssystem (disputerade 2000). Har arbetat som ledarskribent på Svenska Dagbladet 2000-2003, handläggare på Moderaternas riksdagskansli 2003-2006, sekreterare i Allians för Sveriges välfärdsgrupp 2005-2006, samordnare för socialpolitiska frågor på samordningskansliet på Rosenbad 2006, politiskt sakkunnig på socialdepartementet (socialförsäkring) 2007-2010, forskare på Ratio 2010-, konsult för Post och telestyrelsen och diverse andra mindre konsultuppdrag, rapporter m m, handläggare på Sveriges kommuner och landsting 2014-, redaktör på Dagens Industri 2014-.

Henrik Brändén
2014-10-11, 21:30
Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

2. Vilka förändringar i partiets sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

3. Finns det något i partiets sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet (om det finns något förutom det du skrev i din presentation)?

Anton Nordenfur
2014-10-11, 22:13
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Mattias Lundbäck
2014-10-12, 15:50
[QUOTE=Henrik Brändén;293421]Hej,

Jag brukar ställa några frågor till alla som kandiderar till styrelsen. Jag hoppas ni inte uppfattar det som ett förhör från partisekreteraren, utan som en stimulans att få berätta lite hur ni tänker om partiet, dess framtid och er själva. https://forum.piratpartiet.se/images/smilies/Smile.gif

1. Vilka är de tre viktigaste politiska och/eller organisatoriska utmaningar partiet står inför?

Jag tror att de tre viktigaste politiska och organisatoriska utmaningarna är följande:

a) Breddning: Frågan om integritet och frihet på nätet är viktig och mobiliserar många, men räcker inte för ett parti som siktar på att uppnå fyra procent av väljarstödet. Om vi ska agera som politiskt parti är det därför nödvändigt att bredda partiet för att svara på grundläggande frågor om hur samhället bör se ut. Vi har ett embryo till idé, men måste utveckla konkreta politiska förslag som är i samklang med partiets grundsyn. Därför ser jag ideologisk fördjupning och breddningen av partiets budskap som den viktigaste prioriteringen framöver.

b) Personliga möten: Piratpartiet har en debattkultur som ibland är oförsonlig och lätt brutal. Vi måste i ökad utsträckning träffas öga mot öga för att skapa personliga relationer och se att majoriteten av medlemmarna är rimliga personer med rimliga värderingar. Nätforumen, bland annat Facebooksidan, ger stort utrymme för personer som söker konfrontation snarare än konstruktiva lösningar. Det finns ingen självklar lösning på detta problem, men jag ser personliga möten som en metod för att skapa större utrymme för för personer som inte är ute efter att skapa konflikt.

c) Fokus: Vi måste inse att vår konkurrensfördel ligger på områden som inte redan är inmutade av andra politiska partier. Vi ska synas och vara närvarande även på dessa områden: miljö, feminism, skatter, vinst i välfärden. Men vi måste inse att vi aldrig kommer att vinna väljare på att lyfta dessa frågor i samhällsdebatten. Lyfter vi miljöfrågan vinner Miljöpartiet, lyfter vi Feministiska frågor lyfter Feministiskt initiativ, lyfter vi skattefrågan (låga skatter) vinner Moderaterna eller Centerpartiet. Därför måste vi utveckla en unik ideologisk produkt som människor automatiskt associerar till Piratpartiet och den produkten måste handla om något mer än nätfriheten.

2. Vilka förändringar i partiets sätt att arbeta tycker du det är riktigt viktigt att åstadkomma?

Det måste vara enkelt att komma in i organisationen. Organisationens struktur bör också vara enkel och begriplig. Vi är ett litet parti och vi kan inte ha en struktur som är anpassad för ett riksdagsparti. Rutiner på föreningsnivå bör vara enkla och ansvaret för ekonomiska frågor bör ligga på central nivå. En metod är att ha en central bokföring och avräkningskonton ute i enskilda föreningar.

3. Finns det något i partiets sätt att arbeta du tycker är viktigt och värdefullt, som vi inte bör förstöra?

Förmågan att mobilisera när det verkligen gäller är helt unik i ett politiskt parti. Varför vi klarar av det vet jag inte, men det är viktigt att den här förmågan består. Vi har också haft väldigt kompetenta företrädare som gör ett gott intryck i massmedierna. Det är viktigt att vi bevarar den förmågan att kommunicera utåt.

4. Vilka egenskaper och erfarenheter har du som kan vara värdefulla i styrelsearbetet (om det finns något förutom det du skrev i din presentation)?

Jag har erfarenhet av den politiska processen genom många års arbete i regeringskansliet och riksdagen. Jag har varit med och utvecklat Allians för Sveriges program och har varit med under en period då ett valvinnande koncept utvecklats och använts i praktiken. Jag är insatt i socialpolitiska frågor; sjukvård, äldreomsorg, med mera.

Mattias Lundbäck
2014-10-12, 15:53
Hej!

Jag ställer en fråga till alla som kandiderar: varför vill du engagera dig i just partistyrelsen istället för på andra poster i partiet?

Anton

Det enkla svaret är att jag tror jag har mest att tillföra där. Min bakgrund i politiken innebär att jag har sett vad som fungerar i politiken och vad som inte fungerar. Partistyrelsens uppgift är ju att arbeta med grundläggande strategiska och politiska frågor.

Henrik Brändén
2014-10-12, 15:54
Tusen tack för tydliga och välgenomtänkta svar på frågorna jag ställt.

Peter Johansson
2014-10-13, 15:24
Hej kandidat!
Du kandiderar till partistyrelsen och jag har några frågor.
Frågorna rör motion C02 Val av partiledare.
https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39858

1. Vad anser du om motionen?
2. Vad anser du om nuvarande situation att parti styrelsen utser PL och inte medlemmarna?

3. Säg att du blir invald till Parti styrelsen och ni har diskussionen runt att utse PL för 2015 vad är dina tankar runt detta ämne?
4. Säg att du blir invald kommer du att rösta för Anna Troberg som PL för 2015 eller har du någon annan kandidat i åtanke, i så fall vilken?

5. Tror du att du eller resten av partistyrelsen vågar utse någon annan kandidat än nuvarande Anna Troberg?

Tack.

Henry Rouhivuori
2014-10-15, 14:42
När man blir vald till ett förtroendeuppdrag så kan det som i fallet styrelseledamot krävas en del flexbilitet, en del vana att jobba i grupp och framförallt vana att fatta kollektiva beslut. När jag tittar på de ytterligheter jag ser finnas; ensamvargen som har egna idéer och främst vill se sina idéer vinna kraft vs en person som ser socialt nätverkande före sina arbetsuppgifter, så ställer jag följande frågor:

Var placerar du dig på en sådan skala när du stiger in i styrelserummet för första gången?

Var på skalan gissar du att du ligger efter tre styrelsemöten?

Anton Nordenfur
2014-11-03, 00:01
Första omröstningen börjar snart, och du har fortfarande inte besvarat en del frågor. Jag kommer därför tyvärr av ren princip inte att rösta på dig - jag kan inte lita på att en person som inte svarar i sin utfrågningstråd kan sköta styrelsearbetet, där kommunikation med andra medlemmar är så viktig.