handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Anton Nordenfur

Mötespresidiet
2016-03-15, 14:52
Anton NordenfurKandiderar till Partisekreterare.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=784

Ålder: 24
Bostadsort: Stockholm
Favoritfärg: Röd
Favoritförfattare: Mark Z Danielewski, H. P. Lovecraft, Kurt Vonnegut

Jag heter Anton Nordenfur och är sedan fyra år tillbaka styrelseledamot i Piratpartiet, samt sedan ett drygt år tillbaka partiorganisatör.

Jag brukade plugga kinesiska, teknisk fysik och nanofysik innan jag tröttnade och startade eget företag som fortfarande är igång, Quispiam AB. Utöver det arbetar jag som projektledare på ett byggföretag och som redovisningskonsult på bitcoinföretaget Goobit. Har släppt två böcker – Stormen och Home – och jobbar på två till.

Sjukt driven, smått självisk och en smula otrevlig, rätt mysig och jobbigt intelligent. Kan siffror, kan skriva, kan väcka känslor i text och i tal, kan debattera sverigedemokratiska riksdagsledamöter till tårar (true story).

Intergender, pansexuell, relationsanarkist och bdsm-utövare, fördomarna mot vilket drev mig till att grunda det piratpartistiska förbundet Regnbågspiraterna, som står upp för sexuella minoriteters rättigheter. När jag väl har fritid försöker jag passa på att hajka och spela brädspel med kompisar.

En partisekreterare, som jag beskrev rollen efter att ha fått frågan i en facebooktråd, hanterar partiets (främst interna) organisation, och ser till att allt flyter på vad gäller saker som ekonomi, dokumentation och annat. Det är någon som mest syns i bakgrunden, och syns externt främst för att diskutera partiets interna struktur. Det är en roll som agerar stöd åt flera andra viktiga roller, speciellt partiledare och talespersoner, och ser till att allt fungerar i bakgrunden så att dessa kan sköta sina uppdrag utan en massa distraktioner.

Den roll jag haft det senaste året har varit partiorganisatör, en roll som passar hur jag gillar att arbeta helt perfekt. Att när vi nu utser partisekreterare gå vidare dit känns för mig helt solklart. Jag älskar att organisera saker. Se till att rätt personer är på rätt ställen, att alla vet vad som gäller och att det finns tydliga och aldrig onödigt komplicerade system. Att se till att allt fungerar, helt enkelt.

Jag tror att både Piratpartiet och den internationella piratrörelsen har en väldigt ljus framtid framför sig. Vi har de rätta svaren på de viktiga frågorna, men det vi ständigt missat är att belysa detta för allmänheten i stort. Partisekreteraren har en ytterst minimal roll i detta. Det partisekreteraren istället gör är att se till att alla andra får dessa chanser – att se till att vår partiledare och vice partiledare kan synas, att våra talespersoner kan synas. Att det här kan hända utan att saker står i vägen.

Att ekonomin och bokföringen fungerar. Att IT-systemen är igång. Att medlemsservice fungerar. Att organisationen i stort utbildas. Att lokalföreningar överlever och har någon att vända sig till. Att webbsidan fungerar. Att allt planeras och organiseras i god tid.

Att vara partisekreterare är ett enormt arbete och ett enormt ansvar. Och det täcker precis de saker jag verkligen vill satsa på i Piratpartiet.

Anton Nordenfur
2016-04-12, 23:21
Från stora kandidattråden: (https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?p=296134&postcount=2)

1. I dina ögon, hur ska PP uppnå uppmärksamhet och medial tillgång inför de kommande två valen (2018, 2019)?

Det finns inte en silverkula, och det bästa sättet ändrar sig ständigt.

Men en sak vi måste bli bättre på är att bli mer reaktiva. Vi är alldeles för dåliga på att reagera utåt på saker som upprör oss. Här har Ung Pirat flera gånger visat framfötterna genom att reagera på diverse saker, allra senast nu Högsta domstolens beslut om fotografering av offentliga byggnader.

Jag tror att det är något som kan påverkas drastiskt av ett aktivt AU med återkommande möten på veckobasis (som vi har nu, om än med ett litet AU).

2. Vad var det bästa som vi gjort sedan vi grundades, och hur ska/kan vi bygga vidare på det inför framtiden?

Svårt att välja, men en av de viktigaste var att grunda Ung Pirat. Att förstå den vikt ett ungdomsförbund har (och kan ha!) för rörelsen tror jag är guld värt. Jag har under min tid som partiorganisatör arbetat mycket med att stärka kontakterna till dem, och det är någonting jag planerar att fortsätta med som partisekreterare.

3. Vad är PPs största förbättringspotential, så som det ser ut idag?

Att vi är det enda partiet som betonar teknikoptimism, mänskliga rättigheter och personlig integritet. Det vi måste göra nu är dels att tydligare visa var vi står i dessa frågor, dels att visa varför dessa frågor är så viktiga.

Anton Nordenfur
2016-04-12, 23:27
Inte ett svar på en fråga, men kör på ändå.

Jag stötter helhjärtat Magnus Anderssons kandidatur som partiledare, och Mabs (Mattias Bjärnemalms) kandidatur som vice partiledare. Jag har arbetat med de bägge under väldigt lång tid, speciellt Mab under längre tid och Magnus speciellt det senaste året, de senaste månaderna i arbetsutskottet.

Jag ser fram emot att jobba tillsammans med dessa fantastiska kandidater, och vill uppmuntra alla ni som planerar att rösta på mig (tack förresten) att även rösta på dem.