handdator

Visa fullständig version : Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: C Magnus Berglund

Mötespresidiet
2016-04-04, 23:09
C Magnus BerglundKandiderar till Vice Partiledare.

https://forum.piratpartiet.se/misc.php?do=kandidatbild&bildid=789

Avser att komplettera denna innan mötet öppnar.

CMagnusB
2016-04-12, 19:43
Först måste jag be om ursäkt för att jag inte har någon profil. Jag har tidigare kandiderat till många poster men denna gång fick jag ett email om att man kommer låsa profilen. Jag hade hela 26 timmar på mig att uppdatera. Synd att kombinationen förkylning och jobb inte lät mig sitta vid datorn under den här tiden. Nog om detta.

Jag är precis den som partistyrelsen behöver. När vi har gott om folk i partiledningen som gärna håller på med stadgar kan jag vara den som presenterar visioner om hur vi skall gå vidare att utveckla partiet.

Jag är ekomodernist. Jag är övertygad om att Piratpartiets teknikoptimism kan förenas med de tankar som ekomodernisterna har.
För att kortfattat gå in på vad ekomodernisterna säger:
Vi kommer klara klimathotet. Klimathotet är reellt och kräver lösningar där vi gör saker tillsammans, som individer, som företag, som nationer. Det är helt enkelt ett globalt problem som kräver en global lösning.
Som en av verktygen vi kan använda är att ta till oss en bra modell för hur exakt problemet ser ut. Det är här Planetens Gränser kommer in. Genom denna analys kan vi undvika att göra de misstag som miljöpartiet har tagit till sitt hjärta. Ställ gärna frågor i denna fråga.

För att vårt samhälle skall må bra så behöver vi två reformer:
Dels en ovillkorlig basinkomst.
Dels en småföretagarvänlig skattereform.
Om vi i samband med att vi inför basinkomst också skaffar oss platt skatt så kan vi lösa all skatteuppbörd (dvs när man betalar skatt) i transaktionsögonblicket. Genom att lösa det enkelt på detta sätt så skall framtidens egenföretagare inte behöva redovisa något alls. Byråkratin skulle då bli mindre än vad den är för vår förenklade självdeklaration så som den ser ut idag.

Som en del i det ekomodernistiska idén så kommer vi att se över gamla förlegade beslut. T ex så måste vi börja med gen IV kärnkraft. Inte för att det är billigare än allt annat, inte för att det är säkrare än allt annat utan för att vi är skyldiga våra barn detta. Vi kan inte låta de kommande (läs 4000) generationerna dras med vår kärnavfallslager. De flesta av oss har sett Indiana Jones, och förstår att det räcker med några äventyrliga individer som inte vet bättre för att vårat lager av plutonium m.m. skall spridas för vinden.

Men en satsning på Gen IV är i detta fall självfinansierade och kommer ge oss en duglig vinstmarginal. En produktionskostnad på 6 öre kWh kommer att konkurrera ut våra lite äldre och mer osäkra kärnkraftverk. Vinsten kommer att delas på två utgiftsposter. En för att bygga vidare på fler gen IV verk och en för att förstärka basinkomstsystemet så vi får den önskade ovillkorliga basinkomsten.

Ett starkt alternativ till miljöpartiets politik med en tydlig förankring i vetenskap kommer att göra MP defensiva. Detta kan leda till ett förnyat intresse för medier när vi skapar vårt eget varumärke (samtidigt som vi sätter MP i ett nytt ljus.) Det kommer inte vara lätt att vara miljöpartist när vi kommer igång. Dels har de problem med chemtrails och andra fanatiker som tror på Gaia, samtidigt som vi visar på hur vi kan leverera en basinkomst som håller måttet med sin egen unika inkomstkälla.

Förr i tiden har vi en stor styrelse och en separat partiledning. Nu med de nya stadgarna kommer partiledningen har röster i styrelsen och det som var den oberoende delen av styrelse är mycket mindre.
Detta är den främsta anledningen till att vi måste ha in en visionär i själva arbetsutskottet (läs partiledning).

Hjälp mig att bygga en strålande framtid!

Det är en bra dag idag! :)