handdator

Visa fullständig version : Piratpartiet pa Last.fm

ninjin
2006-07-04, 12:12
Halloj!

Idag sokte jag om vi hade en grupp pa Last.fm, som ar en community for musik. Kort sammanfattat sa samlar de genom ett program in info om vad du lyssnar pa och detta publiceras pa deras hemsida. Nu sa ar det ju sjalvfallet sa att det ar frivilligt och det inte handlar om nagon forbaskad spyware, sa jag gillar det. Fran dessa listor genereras sedan tips om vilken typ av musiker du kan tankas gilla (som du inte redan har upptackt), det generaras aven radio-strommar som ar personliga for just dig. Du far aven "grannar" som ar de som lyssnar pa liknande musik som dig sjalv. Det hela ar lite sott och puttenuttigt men sjalvfallet tjanar folket bakom lite pengar pa det, dock sa ar hela projektet vara OS och ingen av kostnaderna "drabbar" anvandarna direkt.

Phew... det blev langt.

For att binda samman anvandare finns det grupper som gar samman, dessa har lite olika changrar. Politiska, musik-inriktningar, osv och nu har PP en. Manga utomlands anvander Last.fm och det har fatt sig en rejal uppsving. Kanske kan vi aven charma nagra nya medlemmar med var musiksmak.

Adressen ar http://www.last.fm/group/Piratpartiet

P.S

Innan nagon fragar, har ar svaren.

Nej, polisen kan inte ta er for att de ser att ni lyssnar pa musik via Last.fm. Last.fm skiljer inte mellan cd-skivor och mp3 utan man ser bara latnamn. Om ni vill vara riktigt sakra anvand inte ert riktiga namn.

Ja, det finns till alla plattformar och till en dros med spelare.

Nej, den stodjer inte riktigt gamla format sa som SID. Jag grater blod varje dag over detta.