handdator

Visa fullständig version : Idéer till "aktioner"

Danne_T
2006-07-04, 20:27
(Passar denna tråd bättre någonannanstansber jag atten moderator flyttar på den).

Det börjar dra ihop sig att synas i samhällerna/städerna, men hur skall vi få folk att reagera? Hur skiljer vi oss från de övriga partiernas valstugor? Vi har väldigt liten budget, men med lite fiffighet kan vi säkert få människor att få upp ögonen. Jag har tänkt på två av våra priciper och efterlyser fler och roligare sätt.

Fildelning: Den roliga idén!

Metod 1: Skaffa en rejäl kylväska, köp en massa fil, sätt upp ett plakat t.ex. "Fildelninig! - Piratpartiet" och börja ge ut gratis fil. Påpeka att de gärna får dela med sig av filen till sina barn/sambos/vänner och ovänner.

Metod 2: Lite mer ekonomiskt. Sätt upp ett plakat ungefär som det ovan och hitta på roliga sätt att dela en fil. Se till att städa efter dig bara. :)

Självklart finns partiinformation att tillgå när detta utföres. Var försiktiga när ni delar ut fil så ingen blir matförgiftad. (Det är dålig press - Men vi kan skylla på att det var dåligt uppdaterade virusprogram ;)).

Integritet och privatliv: Den lite mörkare sidan!

"Bodströmlådan" du bygger en enkel genomskinlig låda att sitta i (en toalettstol att sitta på kanske?). Placera flera kameror med riktning mot lådan. Tejpa lite papper med personinformation om personen i lådan så alla kan läsa detta. Ett stort plakat med "Hur blir egentligen morgondagen?Vi undrar! -Piratpartiet". (Denna är svåratt formulera för att inte missförstås).

Kameror behöver självklart inte vara riktiga, inte ens personen i lådan behöver vara verklig. Det är ett budskap vi vill få fram!

Nu vill jag se massor av kommentarer och egna idéer. Hur illustrerar vi patentet i denna form?

infinite_emma
2006-07-04, 20:29
LOL! Given slogan: "Ibland vill man ha privat tid för sig själv, utan att man nödvändigtvis döljer något"

Gillar fildelnings-jippot - det kanske man kan göra något med! Dra ihop några hos dig lokalt och se hur det går och berätta för oss andra! :)

Mårten Fjällström
2006-07-04, 23:16
I Uppsala hade vi lite fildelning under Gatufesten. Det vill säga med vårt informationsmaterial gav vi också bort en plastmugg fil till de så hågade.

Eftersom det var på kvällen var inte så många sugna på fil (de hade redan börjat dricka öl), men dagtid fungerar det nog bättre. Jag har också från trovärdig källa att fil är en rätt riskfri produkt ur livsmedelshanteringsperspektiv. Det ska mycket till för att göra fil dåligt.

pmanlig
2006-07-05, 07:56
Hmmm... Jag har nog varit lite mer radikal i mina tankar. Typ "djävlas med systemet tills det bryter ihop". Jag menar, om nu regeringen tycker att det är en bra idé att kriminalisera 1,3 miljoner svenskar (fildelning) så måste det väl innebära att det är helt OK att lämna in ett par hundra tusen polisanmälningar? En av farorna med en lag som kriminaliserar så pass många är ju att den används selektivt för att trakassera; om den skall finnas så måste den tillämpas lika för alla.

Det här är dock inte något som passar för en valrörelse. För stor risk för negativa konsekvenser; det finns vissa som skulle bli väldigt irriterade om något i den här stilen hände. Tycker däremot att man skall ha det i bakhuvudet för framtiden. Enda sättet de lagar som finns idag kan finnas kvar på är om de inte upprätthålls. Om det någonsin skulle bli tal om att väcka åtal mot ett par hundra tusen människor så skulle systemet bryta ihop. Även om man aldrig har för avsikt att genomföra en sådan aktion så kanske det kan vara andvändbart som påtryckningsmedel.

Om man vill ha en snällare version av det här kan man kanske hitta andra lagar som är ohållbara som man kan driva med eller bryta mot. Det är väl t.ex. olagligt att framföra musik offentligt utan tillstånd från rättighetsinnehavaren, så all form av sång eller spelande av (skyddad) musik på allmän plats bör ju då vara brottsligt? Orimligheten i det tycker jag att man borde kunna göra något av. Ta något lagomt gammalt som är välkänt men fortfarande inte public domain (Elvis? "Kungen är död - men han skall ha betalt ändå!") och sjung eller spela på allmän plats. Harmlös och t.o.m. gullig "brottslighet" som förhoppningsvis ger rubriker och insikt i hur befängda vissa lagar är.

Vad gäller övervakning så borde man väl kunna göra en film om vad som verkligen kommer att fångas upp av alla de kameror som skall garantera vår trygghet. Fulla undomar, ungdomar som hånglar, folk som beter sig pinsamt, etc. Om man träffar rätt borde man kunna få en film som många känner igen sig i och som sänder olustkänslor efter ryggraden. Sprid sedan via internet, och hoppas att den blir tillräckligt omtalad för att komma med i nyhetssändningar. Bäst av allt vore väl om man kunde få med pinsamma bilder/filmsnuttar av politiker, typ när Göran provsmakar smågodis i affären innan han köper.

minata
2006-07-05, 08:18
Den 30 november 2005 (innan piratpartiets tillkomst) gjorde jag följande aktion som kan läsas här:

http://runeberg.org/forum/viewtopic.php?t=63

Skillingtryckens skillingtryck (Elvira Madigan) var skyddad fram till den 31 december 2005.

Jag blev aldrig åtalad - ty jag hade ju dock publicerat ett olagligt skillingtryck på nätet.

Den Svenska Polisen hittade aldrig Elvira Madigan på nätet:

Slutsats.

1. Polisen är SLÖ/Statsrådet Bo Ringholm

2. Polisen är KLANTIG/Astrid Lindgren - Kling och Klang

Förslag: Polishögskolan bör informera eleverna om att det finns sökmotorer på nätet.

Joakim Holgersson
2006-07-05, 14:04
minata (2006-Jul-05)Förslag: Polishögskolan bör informera eleverna om att det finns sökmotorer på nätet.

hej Minata, kul se dig skriva igen...

fast jag tror polisen rent allmänt hade behövt lära sig vad dator-mus är, sökmotor blir nog för avancerat i början, bäst ta det sakta och säkert :)

och så klart fildelning måste de lära sig - så de också kan sprida kultur (nu tjivar jag med dig, vännen) ;)

du har poäng, de hade behövt betydligt mer data-bas kunskaper. dock inte av samma anledning...

Axx0
2006-07-05, 16:08
Det här förslaget KAN vara dåligt, men det kan även vara bra.

Det bygger på ett rollspel som heter Paranoia (http://en.wikipedia.org/wiki/Paranoia_%28role-playing_game%29)

Grovt förenklat så bor man i Alpha Complex, som styrs av "datorn"*. "Datorn" är paranoid och övervakar allt och alla. Någon som tycker att detta påminner om Bodström?

Iallafall så använder datorn "Troubleshooters" för att bli av med oönskade element i Alpha Complex, innom varje grupp så finns det en person som är ansvarig för att dokumentera allt som händer.

"Here we see our brave group leader eating ice-cream" osv...

Det är däremot lite mer komplicerat, då alla i gruppen har uppgifter förutom det datorn delar ut.

Om detta uppdrag skulle vara att informera om PP så skulle det nog väcka uppmärksamhet, då detta måsta ske utan att de andra i gruppen märker det.

DanceK
2006-07-05, 16:44
Jag tänker på stickers.

"Detta företag finansierar Antipiratbyrån som är den svenska armen för lobbyorganisationen MPAA"

Dessa placeras i närheten av videobutiker, biografer osv. osv. Ett bra sätt är antagligen plakat på lyktstolpar mm.

Danne_T
2006-07-05, 18:47
Vad jag tänkte på då jag skrev detta är att dela med mig av en idé som är genomförbart på ett torg eller liknande (man måste alltså 1. Gå ifrån datorn 2. Prata med människor IRL ;)). Som Rick skriver "vi måste synas, synas, synas" och jag tänker då på att synas hos människor som kanske inte har särskild stor insikt i internet-kulturen.

Det skall vara fåniga idéer, jag menar "fildelning"?! Dela ut filmjölk, hur seriöst är det? Men det kanske bryter isen så att man kan börja prata om vad vi är ute efter. Om sen lokaltidningarna skulle skriva "Piratpartiet fildelar på stortorget!" är det gratis publicitet och bra.

Det är nu valår, 74 dagar kvar till valet, och alla partier kommer ställa upp sina valstugor där de bjuder på kaffe och hårt godis. Vi skall skilja oss från mängden på något sätt, jag menar hur roliga är dessa valstugor? Dessa aktioner behöver man inte göra varje dag och jag tror inte heller vi har möjlighet till det pga ekonomin.