handdator

Visa fullständig version : Vad säger politikerna?

Fahrenheit451
2006-01-09, 22:13
Är det någon som sett en kommentar från våra folkvalda?

hq
2006-06-22, 16:27
Steffan Müller (2006-Jan-09)Är det någon som sett en kommentar från våra folkvalda?

Inte om oss, men jag har sett och hört en del godbitar från Bodis på sistone. Vi kan ta den här från Riksdag och Departement:

Framsidan av RoD nummer 20-21

"I RIKSDAGEN VAR justitieminister Thomas Bodström positiv till att personer som blivit buggade skulle få information i efterhand.

Det "finns inget som hindrar det" förklarade Bodström och tillade att det finns starka skäl för att ge informationen.

Men i direktiven till utredaren är det andra tongångar.

Reservationerna är många och det är inte säkert att ens icke misstänkta som råkat bli avlyssnade ska få reda på det i efterhand."

Det betyder att Bodström fortfarande talar med kluven tunga, som han gjorde redan 17 mars -05 när han till DN sade;

"- Med den nya lagen vill vi bekämpa dem som tjänar grova pengar på att sprida upphovsrättskyddat material. Men tanken är inte att polisen ska springa in i hus och hem och jaga tonåringar som sitter och laddar ner"

Det är märkligt att medierna inte frågar honom varför han hela tiden gör annat än det han säger.

Det gör ju att man känner sig lite oroad när han går ut och säger

"Jag kan fullständigt garantera att vi aldrig kommer att hamna i en sån situation som i östtyskliga, östtyskland och med STASI som hade till uppgift framför allt kanske att kontrollera att det inte fanns oliktänkare mot den regim, den diktatur som fanns, så att det kan jag garantera att vi kommer aldrig att få det systemet i sverige över huvud taget." (Direkt citat ur Vår Grundade Mening i P1 2006-06-10).