handdator

Visa fullständig version : Tilverkning av program

Mikael Andersson
2006-07-05, 15:47
Har bestämt för mig att jag läst att privatpersoner skall förbjudas

tillverka program osv...

Någon som vet mer om detta??

pmanlig
2006-07-05, 16:53
Det kan nog vara en förvanskning; jag tror inte jag har hört något om att privatpersoner skulle förbjudas att skapa program (även om det säkert finns dårar som vill det också). Det som däremot kan påverka privatpersoner är att tillåta patent på mjukvara, vilket skulle göra det förbjudet att skriva viss kod. Med tillräckligt många och självklara mjukvarupatent blir det nästintill omöjligt att skriva ett program på laglig väg.

larsl
2006-07-06, 10:35
Sedan finns ju också idén om "Trusted computing", som bl.a. innebär att datorhårdvara ska ha en inbyggd kryptoenhet som kan kontrollera att all kod du försöker köra är signerad av någon "godkänd" organisation och som i praktiken skulle kunna göra det omöjligt för privatpersoner att t.ex. köra egna program på Microsoft Windows, eller skriva egna program som läser filer skapade av andra program, eller skriva en egen mailklient.

Se t.ex.

http://www.gnu.org/philosophy/can-you-trust.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_computing

http://www.eff.org/Infrastructure/trusted_computing/20031001_tc.php

Bo Leuf
2006-07-06, 15:23
Fler bidragande hämmande faktorer finns som kan potentiellt stoppa 'privatkodning' eller t.o.m. kodning i småföretag.

Kanske främsta risken är för patentintrång, eller redan rädslan för en stämning. Detta även om aktuella patentskyddet inte skulle godkännas i domstol, blir det svårt och dyrt att driva till prövning. Se bl.a. formuleringarna i EU IPRED2.

Därtill finns risk att bruksområdet för ens kod kanske anses kunna användas för intrångssyften (fildelning) eller kringgående av DRM, eller terrorism, eller....

Och som nämnts, problemet med certifikatlåsta PC som vägrar köra osignerad kod i säkert läge. Och i osäkert läge, där det kanske går, är annan funkktionalitet i datorn avstängd.

jokig
2006-07-09, 11:14
Skulle det bli så att Dom ska bestämma vad jag har på min dator byter jag blixtsnabbt till linux (kanske Mac för skojs skull :P) och det är det nog väldigt många fler som ska göra, men att dom inte fattar att dom gräver sin egen grav?

manimani
2006-07-09, 13:49
joofn (2006-Jul-09)Skulle det bli så att Dom ska bestämma vad jag har på min dator byter jag blixtsnabbt till linux (kanske Mac för skojs skull :P) och det är det nog väldigt många fler som ska göra, men att dom inte fattar att dom gräver sin egen grav?

Jo, men patent på mjukvara kan göra Linux mer eller mindre olagligt, eftersom koden använder vissa tekniker som anses vara patenterade. Särskilt omöjligt blir det i samband med de andra begränsningar som redan har diskuterats i tråden, som datorer som bara kan köra certifierad kod, eller om alla övergår till ofria DRM-format på allting. Det med patent har i praktiken redan hänt i USA, det är bara det att få patentinnehavare har brytt sig om att stämma någon än så länge.

larsl
2006-07-09, 13:51
joofn (2006-Jul-09)Skulle det bli så att Dom ska bestämma vad jag har på min dator byter jag blixtsnabbt till linux (kanske Mac för skojs skull :P) och det är det nog väldigt många fler som ska göra, men att dom inte fattar att dom gräver sin egen grav?

Grejen med "trusted computing" är ju att den typen av begränsningar skulle ligga på hårdvarunivån, så din ISP skulle t.ex. kunna hindra dig från att ansluta till internet om du körde ett osignerat operativsystem.

Nicklas W Bjurman
2006-07-09, 14:40
Det finns en artikel om hur något företag försökte stämma firefox för att deras program var gratis. Kommer inte ihåg var den artikeln ligger så jag kan inte referera. De menade att det var oetisk att sabba för dom som försökte tjäna pengar. Vadå kontrollbegär?