handdator

Visa fullständig version : VIKTIGT: Rykten om kopplingar till högerextremism

Rick Falkvinge
2006-07-05, 18:47
Alla,

Den 31 mars skrev jag i ett inlägg, http://www.piratpartiet.se/forum/Topic15228-69-1.aspx, att vi måste tänka på att vi är offentliga personer nu, och inte säga vad som helst på forumet eller IRC. Även om vi själva, eller vissa av oss, kan se att en del plumpa saker är avsett som humor eller satir, så läser faktiskt hela världen vad vi skriver.

Tyvärr var det vissa som inte förstod allvaret i det här, och det får vi betala väldigt dyrt för nu. Jag blev precis intervjuad av Cecilia Garme, som är en av Expressens reportrar på plats i Almedalen, direkt efter en fildelningsdebatt mellan Rasmus Fleischer och Monique Wadstedt. Hon intervjuade mig direkt efteråt, och frågade ingenting om debatten. Hon frågade knappt någonting om vår politik. Hon frågade mig däremot väldigt mycket om de uttalanden som hade skett på IRC och om högerextremistiska kopplingar.

Inom några timmar, kanske bara någon timme, så bryter en story i Expressen som potentiellt kan vara väldigt otrevlig för oss. Reportern jämförde det här med när Christer Ewe hade stått i moderaternas valstuga och kläckt rasistiska kommentarer inför förra valet, och Janne Josefsson fångade honom med dold kamera. Jag stod och svarade på frågorna så ärligt jag kunde, men som alltid, så sade jag så mycket att artikeln kan vara vinklad precis hur som helst.

Innan jag går vidare, så vill jag tala om att den högerextremist som söker sig till Piratpartiet har kommit helt vilse. Det står i våra stadgar att alla människor har ett lika värde, och med det är den debatten avslutad.

Om någon fäller rasistiska eller diskriminerande uttalanden i partiets namn, så har partiet rätt att utesluta den medlemmen. Och det kommer vi att göra. Den här organisationens ideologi och kultur är baserad på Internetkulturen: vi vet inte, och struntar i, om de vi pratar med är gamla, unga, män, kvinnor, eller vad de har för ursprung eller annat. Rätten att vara en individ är det som ligger till grund för hela vår ideologi.

I just det här fallet har det skett på IRC som nån form av socialt fyllesnack, och inte officiellt i partiets namn. Det gör att det inte går att lasta någon speciell person för att ha gått emot partiet i det här läget. Däremot är det fortfarande så, att när någon som är eller har varit aktiv i partiet säger något, så får det automatiskt betydelse. Reportern förstod mycket väl hur IRC fungerade -- det som hon tyckte var anmärkningsvärt var att personer nära partiet hade uttryckt sig så här, och inte att det sades just i en chatkanal.

Vi tar upp tre frågor - delad kultur, fri kunskap, och skyddat privatliv - och inget mer. Den som tror att Piratpartiet är en hemstad för något annat har, kort uttryckt, kommit fel.

Nu har alltså minst en person uttryckt sig extremt klantigt på ett sätt som hela världen kan se. Det kommer den här organisationen förmodligen att få betala dyrt för. Jag vill att alla ska veta att våra kärnvärden gäller. Inget annat.

Och, för i höge farao, läs min postning igen om att vi är officiella personer nu, och FÖRSTÅ att det faktiskt är så. Vi som jobbar på central nivå har mycket viktigare uppgifter framför oss än att svara på frågor om fyllesnack som går stick i stäv mot allt vi står för, och försvara partiet mot dem i rikstäckande media.

Rick

infinite_emma
2006-07-05, 19:06
Ja, jag hoppas att Garme håller sig till sanningen, och kan se det för vad det är, men det säljer nog inte om man inte insinuerar att vi är högerextremister. :( Skittråkigt att det här hände - tills nu diskuterade man fildelning - nu ska vi dras in i rasist-debatten istället. För jävligt.

svanstrom
2006-07-05, 19:36
Det blir väl det vanliga:

Stora bokstäver: Piratpartiets nazistkopplingar.

Sedan i artikeln så står det något löst om att någon grundare av något som inte är PP tidigare gjort si och så; gör man en ordentlig analys av texten så visar det sig att den inte säger något alls, men när man läser den snabbt utan kunskap i ämnet så hoppar hjärnan direkt till "PP = nazister".

Staffan Lindberg
2006-07-05, 20:00
Jag undrar bara om Efnet #PiratPartiet är en officiell kanal för PP. Eller om det bara är ett gäng glada killar & tjejer som skapat det för att snacka PP OCH skit om diverse andra saker & ting ?

infinite_emma
2006-07-05, 20:01
Kanalen är inte officiell, och startades precis under dom förutsättningar du nämner.

Mikke
2006-07-05, 20:41
Jag har länge tyckt att vi skulle ha en officiell kanal där vi har moderator makt. #Piratpartiet på efnet är allt för mycket en blandad TPB, PB och PP kanal. Misstänkte att nåt sånt här skulle hända till slut. Jag efterlyser en egen kanal där vi håller lite ordning typ +m och bara voice till partimedlemmar. På så sätt kan man iallafall hålla människor till svars för uttalanden. Hade varit bra med nick som gör att man ser vem det är oxo. Jag själv använder ZTF-Mikke.

/ Mikke

laws of tradition
2006-07-05, 20:53
Har inte sett nåt om storyn ännu. Har den inte brutit? Hoppas de inser att de inte har något att komma med, och lägger ner artikeln.

svanstrom
2006-07-05, 20:55
infinite_emma (2006-Jul-05)Kanalen är inte officiell, och startades precis under dom förutsättningar du nämner.

Och det är ett tecken på de problem som gjort att jag har efterlyst en starkare ledning... PP kan inte kombinera "vi är en gräsrotsrörelse där alla gör det som de vill/det som behövs" och att PP är ett officiellt parti med en klar bild gentemot folket - i en sådan situation som vi har nu så kan knappt medlemmarna själva avgöra vad som är startat av seriösa medlemmar eller en anti-PP aktivist som försöker pressa fram citat att använda mot PP.

Tommy Florstedt
2006-07-05, 20:59
infinite_emma (2006-Jul-05)Kanalen är inte officiell, och startades precis under dom förutsättningar du nämner.

Då har den lika mycket koppling till partiet som piratpartiet.blogspot.com

Namnet piratpariet förekommer ju på en massa ställen på nätet utan att ha någon som helst koppling till partiet eller rent av är på kontrakurs

/TF

infinite_emma
2006-07-05, 21:02
mm - just i det här fallet är det en användare som är en identifierbar medlem som ifrågasätts, och som varit avslappnad nog att säga lite vad som helst i kanalen. Som rick säger - journalisten hade klart för sig vad IRC är osv, men undrar hur det kommer sig att en profilerad medlem säger som han gör, osv.

Fana
2006-07-05, 21:03
Ifall en dylik story kommer ut i dagarna är det bara att vara snabb och påstridig med officiell dementi, gärna skicka in replik till berörd tidning etc. Det vore extremt orättvist ifall vi ska behöva dras med någon slags högerextremiststämpel när vi så tydligt just *inte* uttalar oss i andra frågor än de 3 kärnfrågorna (och som rick säger, har en grundsyn att alla människor har lika värde helt i enlighet men nätets neutrala karaktär). Likaså vågar jag nästan påstå att majoriteten av partiets medlemmar sannolikt har vänster snarare än högerbakgrund (bara min egna gissning), så känns bara löjligt att försöka förknippa oss med extremister på högersidan. Ännu löjligare är det om man tar uttalanden från någon eller några medlemmar(?) i en icke officiell chatkanal på IRC, där vem som helst kan gå in o säga vad dem vill, som partiets officiella ställningstagande i frågor! Bevare oss från skandalblaskor.

Fana
2006-07-05, 21:06
infinite_emma (2006-Jul-05)mm - just i det här fallet är det en användare som är en identifierbar medlem som ifrågasätts, och som varit avslappnad nog att säga lite vad som helst i kanalen. Som rick säger - journalisten hade klart för sig vad IRC är osv, men undrar hur det kommer sig att en profilerad medlem säger som han gör, osv.

Det kan man ju iofs förstå ifall det är en känd medlem ur den högre hierarkin så att säga - hoppas ni övriga i övre skiktet haft ett allvarligt snack med personen i fråga. Faktum kvarstår att en reporter inte borde ta något som sägs i en IRC kanal av en enskild individ som en officiell linje, men man får dock faktiskt ta och skärpa sig om man nu är en offentlig person med politiska uppdrag. Man ska inte hamna i dylika situationer.

agnesson
2006-07-05, 21:08
Oavsett vad som händer är det skönt att se information här på vårt forum innan en artikel i en tidning. Som sagt va, bra Rick att du är först ut med information till oss medlemmar!

Tommy Florstedt
2006-07-05, 22:05
infinite_emma (2006-Jul-05)mm - just i det här fallet är det en användare som är en identifierbar medlem som ifrågasätts

Aj

/TF

Urban Sundström
2006-07-05, 22:18
Hej ! Någon lämplig kanske kan bemöte denna smutskastningsblogg på Expressen.

http://blogg.expressen.se/jagfinns/

Hälsn. Urban

Mikke
2006-07-05, 22:30
Urban Sundström (2006-Jul-05)Hej ! Någon lämplig kanske kan bemöte denna smutskastningsblogg på Expressen.

Hälsn. Urban

Tror det är bättre att låta trollet självdö genom att inte svara.

Vi ska nog inte bry oss om bloggarna FÖR mycket. Deras betydelse för valet OCH OSS är minimal. Koncentration på vad vi kan göra för att FÖRA UT VÅRT BUDSKAP till vanliga människor är det som fäller avgörandet. Lägg dn energi på det positiva i det här jobbet. Strunta i trollen, även om jag vet att det är svårt just för att de snackar skit. Man lär sej ganska snabbt att ignorera sånt där och återgå till de relevanta göromålen. :) / Mikke

laws of tradition
2006-07-05, 22:30
Urban Sundström (2006-Jul-05)Hej ! Någon lämplig kanske kan bemöte denna smutskastningsblogg på Expressen.

Nej! Don't feed the trolls.

Tjodden
2006-07-05, 22:39
Det ska bli intressant att läsa artikeln och se om man kan se att journalisten verkligen förstår sig på IRC och dess atmosfär. Jag har själv varit närvarande i #piratpartiet ett flertal gånger när folk ha sagt saker som, om de tas ur sin kontext, direkt kan uppfattas som främlingsfientliga.

Men har man varit med i diskussionen (som oftast började om att någon försökt koppla racism/högerextremism till partiet på nån blogg el.dyl.) är det helt uppenbart att det är sarkasm och/eller ironi av högsta grad, där man förlöjligar motståndaren genom att låtsas hålla med och bre på med ännu mer extrema åsikter (typiskt lätt att identifiera på att det spårar ut totalt med helt sanslösa uttalanden som ingen vettig människa kan ta på allvar).

Problemet är att det är lätt att ta saker ur kontext av misstag (eller inte...) eftersom folk postar svar väldigt oordnat och det kan pågå flera diskussioner parallelt. Jag hoppas att så är fallet, och att ingen i partiet faktiskt har sådana åsikter.

Visst, folk borde vara lite mer försiktiga, men det är svårt att bryta beteendemönster.

Nightsorrow
2006-07-05, 22:40
Är det bara jag, eller är det någon annan som tror att man får verkligen anstränga sig för att hitta en sämre formulerad blogg än det där? Jag menar, okej, utryck en åsikt och blanda in lite konspirations teorier, men man kan väl i alla fall hålla lite stil och klass på debatten? Känns lite som ett skolgårdsbråk...

Nåja, en så länge har jag inte sett en artikel om det här en, förutom bloggen då :w00t: , vilket kan vara bra. Då kanske det blir en genomtänkt artikel istället för en "PiratPartiet är Nazister. Punkt."

Man kan ju hoppas i alla fall.

Danne_T
2006-07-05, 22:43
Vad finns att bemöta? "Jag finns" har en blogg och sympatiserar inte med oss. Det finns inget att bemöta. Men visst är det tråkigt med dessa smustkastningskampanjer Jag tar mig friheten att citera en (den enda) kommentaren på bloggen(, mest för att den inte skall försvinna på något vis).

Skriven av smurfafrodite den 5 jul 22:14 Ja så fort man nämner piratpartiet så säger alla ja du menar nasse och rasse partiet... Folk ute på gatan har fattat vad piratpartiet är. Undra när dom själva ska inse det. Jag var trög för mig tog det ca 10 veckor. Men sedan drog jag.

Det är inget att hymla med att Cecilia Beckroth aka smurfafrodite har varit medlem i partiet, men jag tycker det är tråkigt att hon skall uttrycka sig på detta sättet. Läser ni Cecilias blogg www.google.se får ni ytterligare en vinkling på denna sak.

Jag tycker att detta är överspelat och jag minns när jag och syrran var små och retades, det var inte roligt när hon slutade bry sig och mina bjäbbningar inte ledde till ett gräl... Vi har säkert kommunister, rasister, veganer, allergiker och dyslektiker i partiet och oavsett om det skulle vara massmördare som var medlemmar är detta INTE vad partiet står för. Det finns egentligen ingenting att disskutera i detta ärende längre.

Jag måste dock säga till Rick att det är bra att vi får höra även din historia, inte bara "Jag finns" och "Smurfafrodite".

Avslutningsvis vill jag faktiskt citera från "Jag Finns"-bloggen. "Varför lägger dom kraft på att visa vad motståndarten gör för fel? Varför lägger dom inte den kraften på att visa vad dom själva är bra på?" Ja, varför?

brtkrbzhnv
2006-07-05, 22:51

Personen bakom är ju uppenbart begåvningshandikappad, och som vanligt är det bästa man kan göra åt begåvningshandikappade människor att skratta. Det är också kul att se att en annan begåvningshandikappad Expressenbloggare med förflutet som mentalt ofrisk ledande piratpartist skriver lustiga kommentarer där. Begåvningshandikappade troll är det bara bra att mata, för ju fetare de växer sig dess mer får man skratta.

Anders Forsman
2006-07-05, 23:16
varför ska PP vara eller förknippas på en irckanal när vi har forumet och aalla andra kontaktmedel. Tyvärr har man ju sett tendensen och det är ju bara en tidsfråga tills något skit dyker upp. Vet hur det känns när en reporter frågar om saker man inte alls räknat med - tråkigt.

Ang. bloggandet är det inte mycket att bry sig om - ett troll som inte ska matas bara.

Dubbelmackan
2006-07-05, 23:58
Det är synd att man ska behöva bemöta sånt här skit. Om inte journalister kan uppfatta och förstå vad som egentligen händer ska dom ge fan i att kommentera vad som sägs, speciellt när det gäller skitsnack i en icke officiell chat-kanal. Kan man inte bemöta en grupp (med egna internskämt mm.) på deras egna villkår så har man inte något där att göra.

Henry Rouhivuori
2006-07-06, 00:53
Tyvärr så är infon redan ute.

http://groups.google.se/group/swnet.diverse/msg/e4d8d8aa9a559837?&hl=sv

Dubbelmackan
2006-07-06, 01:07
Henry Rouhivuori (2006-Jul-06)Tyvärr så är infon redan ute.

Jag kanske är helt blåst, men jag tyckte det där var ganska intetsägande.

Henry Rouhivuori
2006-07-06, 01:11
Dubbelmackan (2006-Jul-06)Henry Rouhivuori (2006-Jul-06)Tyvärr så är infon redan ute.

Jag kanske är helt blåst, men jag tyckte det där var ganska intetsägande.

Om jag säger att ryktet är ute, så är väl det fel också. Tja, om en vet om skiten behöver det inte betyda att alla vet om det. Fast sådant här sprider sig fort.

manimani
2006-07-06, 01:12
OK, det börjar nästan kännas som att vi ska slippa den där förödande Expressen-artikeln. Kanske Richard Falkvinge trots allt lyckades övertyga Cecilia Garme om att det här inte var någon vidare "nyhet" att komma dragande med. Kanske att Expressen-journalister också har någon sorts etisk gräns, och att de tycker att vi fått lida tillräckligt av Siw Persson-historien igår.

Hur som helst, om pappers-Expressen kommer ut imorgon utan att ha med den här sjörövarhistorien så skulle jag vilja föreslå att vi tar bort den här "VIKTIGT: rykten..."-nyheten från Piratpartiets hemsida. Detta för att en liten smula minska risken för att annan ännu mindre nogräknad media snappar upp det istället.

Björn Björnsson
2006-07-06, 01:36
så skulle jag vilja föreslå att vi tar bort den här "VIKTIGT: rykten..."-nyheten från Piratpartiets hemsida. Detta för att en liten smula minska risken för att annan ännu mindre nogräknad media snappar upp det istället.

Censur? Lägg av.........

Fana
2006-07-06, 01:43
Björn Björnsson (2006-Jul-06)så skulle jag vilja föreslå att vi tar bort den här "VIKTIGT: rykten..."-nyheten från Piratpartiets hemsida. Detta för att en liten smula minska risken för att annan ännu mindre nogräknad media snappar upp det istället.

Censur? Lägg av.........

Är knappast cencur när man förändrar upplägget/presentationen på sin egen websida. Handlar om att det inte är så politiskt taktiskt att ha en nyhet med negativ association på sin förstasida när den inte längre tjänar något syfte. Bättre då att flytta den till diskussionsforumet eller nyhetsarkivet eller liknande - lovar att det ser mer attraktivt ut för en besökare på sidan ifall det inte finns en stor rubrik där med ordet "högerextremism" inkluderat.Det blir omedelbart en mental uppförsbacke för dem flesta (utom kanske sådana som vi inte vill attrahera).

apoc
2006-07-06, 01:58
swnet.diverse är bara att ignorera. När jag besökte stället senast för 5 år sen var det vara troll där. Och jag känner igen samma troll nu!

Corpset
2006-07-06, 02:15
brtkrbzhnv (2006-Jul-05)

Personen bakom är ju uppenbart begåvningshandikappad, och som vanligt är det bästa man kan göra åt begåvningshandikappade människor att skratta. Det är också kul att se att en annan begåvningshandikappad Expressenbloggare med förflutet som mentalt ofrisk ledande piratpartist skriver lustiga kommentarer där. Begåvningshandikappade troll är det bara bra att mata, för ju fetare de växer sig dess mer får man skratta.

Jag hävdar att kommentarer som ovan också skulle skada partiet om nu denna vore partimedlem.

Fana
2006-07-06, 02:27
Corpset (2006-Jul-06)brtkrbzhnv (2006-Jul-05)

Jag hävdar att kommentarer som ovan också skulle skada partiet om nu denna vore partimedlem.

Tja, jag har redan blivit kallad "dumhuvud" själv av brtkrbzhnv i en annan tråd så verkar vara normalt språkbruk för honom/henne. Håller med om att dylika kommentarer klarar vi oss utan i partiet - att skratta åt begåvningshandikappade människor är en ganska så grym handling och jag hoppas att personer som uppskattarsådana handlingar håller sig borta från partiet.

Mårten Fjällström
2006-07-06, 03:20
Jag håller med att om det inte händer något imorgon så plockar vi bort den som nyhet på förstasidan. Helt enkelt därför att det inte visade sig stämma (det briserade ingen nyhet hos expressen). Framsidan är vår nyhetskanal, och ska innehålla korrekt information. Vi är väl ingen kvällstidning ;)

Det är naturligtvis en helt annan sak än den här diskussionstråden.

U121
2006-07-06, 03:49
Nightsorrow (2006-Jul-05)Är det bara jag, eller är det någon annan som tror att man får verkligen anstränga sig för att hitta en sämre formulerad blogg än det där? Jag menar, okej, utryck en åsikt och blanda in lite konspirations teorier, men man kan väl i alla fall hålla lite stil och klass på debatten? Känns lite som ett skolgårdsbråk...

Nåja, en så länge har jag inte sett en artikel om det här en, förutom bloggen då :w00t: , vilket kan vara bra. Då kanske det blir en genomtänkt artikel istället för en "PiratPartiet är Nazister. Punkt."

Man kan ju hoppas i alla fall.

Det är en blogg, på Expressen, med dessa förutsättningar kan det nog bara bli som det blev ;)

Ken Rabelius
2006-07-06, 05:29
<DIV>Den medlemen ska bort. </DIV><DIV></DIV><DIV>Dels för att visa att partiet inte accepterar sådana uttalanden</DIV><DIV>och dels har jag ett personligt förakt för nazister.........</DIV><DIV></DIV><DIV>okej alla ska ha rätt att tycka som man vill ......men då får de i så fall nöja sig med att tänka.....eller gå med i ett främlingsfientligt parti som kan acceptera deras syn. :sick:</DIV>

jack.sparrow
2006-07-06, 09:11
Ken Rabelius (2006-Jul-06)Den medlemen ska bort.

:cool:

nxpnsv
2006-07-06, 10:59
Men det gäller egentligen alla, vi får inte använda piratpartiet för att utala oss långt bortom våra kärnfrågor. Det är liksom poängen att vi inte är nassar, moderater, kommunister eller liberaler utan just pirater. Det var därför jag gick med. Så är det märkligt ingenstans på våra sidor står det något som kan få oss att verka vara nassar i alla fall, eller hur? Varför är det så svårt för folk att läsa?

trollet
2006-07-06, 12:10
brtkrbzhnv (2006-Jul-05)Urban Sundström (2006-Jul-05)Hej ! Någon lämplig kanske kan bemöte denna smutskastningsblogg på Expressen.

Du och jag har möts några gånger under relativt stillsamma former. Men detta tar priset - att kalla någon som har en annan åsikt "begåvningshandikappad", "mentalt ofrisk" (dvs. idiot) och "fet", verkar säga mer om dig, än den du uttalar dig om. Detta måste innebära att om alla inte har lika hög IQ som du och är något korpulenta, så dessa inte välkomna i Piratpartiet och kanske till och med ska uteslutas.

Feinlyre
2006-07-06, 12:17
Har ni fått kollektivt jävla hjärnsläpp? Att ge sig på en helt vanlig Svensson-bloggare som jagfinns, när det är mig och Cecilia och våra bloggar ni vill åt! Ni gör ju sådana taktiska självmål att det nästan inte är roligt att driva med er längre! Men bara nästan!

http://blogg.expressen.se/spritt_ljus/

http://blogg.expressen.se/smurfafrodite/

Ni behöver inte utesluta mig, jag ser det som en personlig förolämpning att överhuvudtaget ses som medlem i Piratpartiet i nuläget, härmed träder jag ut för att aldrig mer återkomma!

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 12:23
Feinlyre (2006-Jul-06)Har ni fått kollektivt jävla hjärnsläpp? Att ge sig på en helt vanlig Svensson-bloggare som jagfinns, när det är mig och Cecilia och våra bloggar ni vill åt! Ni gör ju sådana taktiska självmål att det nästan inte är roligt att driva med er längre! Men bara nästan!

Ni behöver inte utesluta mig, jag ser det som en personlig förolämpning att överhuvudtaget ses som medlem i Piratpartiet i nuläget, härmed träder jag ut för att aldrig mer återkomma!

Ånä, jag tycker att kritiken mot piratpartiet är lika lösryckt och förvirrad på alla tre bloggar du nämner i ditt inlägg.

Kul att du lämnar partiet! Du verkar ha någon slags vanföreställningar om partiets politik. Din kamp bedrivs nog bättre utanför. Lycka till!

/Jan

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 12:26
trollet (2006-Jul-06)Du och jag har möts några gånger under relativt stillsamma former. Men detta tar priset - att kalla någon som har en annan åsikt "begåvningshandikappad", "mentalt ofrisk" (dvs. idiot) och "fet", verkar säga mer om dig, än den du uttalar dig om. Detta måste innebära att om alla inte har lika hög IQ som du och är något korpulenta, så dessa inte välkomna i Piratpartiet och kanske till och med ska uteslutas.

Hej Trollet,

Kul att se att du kan kritisera ogrundade personangrepp och inte bara leverera dem. Men du kanske förstår mitt perspektiv bättre nu?

/Jan

trollet
2006-07-06, 13:23
"Jag vet mycket mer än du tror om hela piratrörelsen i Sverige (jag menar inte fildelarna) till och med mycket mer än Pär Brumark gör eller någon annan. Jag har gett mig fan på att jag ska avslöja hela skiten och det har inget med fildelning att göra. Det är inget hot utan det är ett löfte" - Trollet

"Korståg" - Trollet

Exakt så är det. Det var ju otur att personen som gjorde uttalandena ingår eller har ingått i Piratrörelsens triad. Dessutom är denna person juridiskt ombud för TPB/PRQ och sannolikt också för Piratbyrån. Han var med om att starta Piratpartiet. Vi talar alltså inte om vilken person som helst. Det handlar om bögar, judar etc.

En annan person inom Piratrörselsen kallar sina motståndare för begåvningshandikappade, mentalt ofriska och feta.

Om dessa uttalanden ligger nära nazism, fascism, rasism och högerextremism, då vet inte jag vad det ska kallas.

Det verkar som om detta är en del av Piratrörelsens kultur, som nu visar sitt rätta jag, när pressen ökar och pressen kommer att öka. Det kan ni vara säkra på. Om ni väntar någon dag eller tv, så får ni se vad som dyker upp.

trollet
2006-07-06, 13:24
Corpset (2006-Jul-06)brtkrbzhnv (2006-Jul-05)

Men den person som säger detta är ju medlem i Piratpartiet.

trollet
2006-07-06, 13:27
Fana (2006-Jul-06)Corpset (2006-Jul-06)brtkrbzhnv (2006-Jul-05)

Tja, jag har redan blivit kallad "dumhuvud" själv av brtkrbzhnv i en annan tråd så verkar vara normalt språkbruk för honom/henne. Håller med om att dylika kommentarer klarar vi oss utan i partiet - att skratta åt begåvningshandikappade människor är en ganska så grym handling och jag hoppas att personer som uppskattarsådana handlingar håller sig borta från partiet.

Men han är ju med i partiet, liksom det juridiska ombudet. Det är väl lika bra att fler "träder fram", som det brukar heta och visa vad Piratpartiet står för.

Jag tror inte att Piratpartiet betalat en enda krona för att utnyttja de tjänster som RixTelecom/Port80 erbjuder. Men jag kan ha fel.

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 13:27
trollet (2006-Jul-06)"Jag vet mycket mer än du tror om hela piratrörelsen i Sverige (jag menar inte fildelarna) till och med mycket mer än Pär Brumark gör eller någon annan. Jag har gett mig fan på att jag ska avslöja hela skiten och det har inget med fildelning att göra. Det är inget hot utan det är ett löfte" - Trollet

"Korståg" - Trollet

Jag ger mig, du är jätteviktig.

En annan person inom Piratrörselsen kallar sina motståndare för begåvningshandikappade, mentalt ofriska och feta.

Observera att det uttalandet gjordes av någon som är lika "inom" piratrörelsen som du, dvs en forummedlem som inte är partimedlem.

Det verkar som om detta är en del av Piratrörelsens kultur, som nu visar sitt rätta jag, när pressen ökar och pressen kommer att öka. Det kan ni vara säkra på. Om ni väntar någon dag eller tv, så får ni se vad som dyker upp.

Ja, det ska bli jättespännande. Du har ju haft så mycket kött på benen tidigare när du hävdat en massa saker.

Jag kan inte gå i god för alla partiets medlemmar, men politiken är klart och tydligt redogjord för på hemsidan här. Har du läst om den?

/Jan

trollet
2006-07-06, 13:35
Grumpsiedumpsie (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Du och jag har möts några gånger under relativt stillsamma former. Men detta tar priset - att kalla någon som har en annan åsikt "begåvningshandikappad", "mentalt ofrisk" (dvs. idiot) och "fet", verkar säga mer om dig, än den du uttalar dig om. Detta måste innebära att om alla inte har lika hög IQ som du och är något korpulenta, så dessa inte välkomna i Piratpartiet och kanske till och med ska uteslutas.

Hej Trollet,

Kul att se att du kan kritisera ogrundade personangrepp och inte bara leverera dem. Men du kanske förstår mitt perspektiv bättre nu?

/Jan

Mig veterligen sysslar jag inte med personangrepp. OK, det kan ha hänt någon gång i stridens hetta. Men normalt är jag en lugn och saklig person.

Björn O
2006-07-06, 13:37
Vilken givande tråd ni skapat.

agnesson
2006-07-06, 13:37
Kommer du ihåg innebandyligan? Några innebandyspelare(de spelade i Sveriges högsta serie samt var med i VM bland annat ) och som rånade värdetransporter (?). Kan vi inte tillsammans leta efter fler kriminella innebandyspelare och sen konstatera att hela bunten är kriminella? Därefter kan vi väl gå till media som idag skriver vad som helst så länge de tjänar pengar.

Det finns rötägg precis överallt. Från innebandylaget till högt satta militärer. Lägg ner nu innan det blir allt för pinsamt för dig.

Karlsan
2006-07-06, 13:45
hehe, den som letar den finner... :)

exodus
2006-07-06, 13:47
Feinlyre (2006-Jul-06)Ni behöver inte utesluta mig, jag ser det som en personlig förolämpning att överhuvudtaget ses som medlem i Piratpartiet i nuläget, härmed träder jag ut för att aldrig mer återkomma!

Hur går man ur partiet? Kan vara bra att veta om man vid något svagt ögonblick skulle få för sig att bli medlem...

Intressant att notera att det man säger på IRC inte är ens riktiga åsikter och att man förmodligen bara fyllesnackar.

trollet
2006-07-06, 13:55
Jo, jag har läst vad som står där.

Jag har kommit mycket längre än Pär Brumark, när det gäller affärerna kring TPB. Man skulle kunna säga att cirkeln är sluten.

När det gäller det politiska är det lite svårare. Det gäller att tolka situationen och hitta underliggande mönster. En första utgångspunkt är att 99 % av partimedlemmarna inte har någon inblick i de bakomliggande syftena och krafterna. Det handlar kanske om en promille, som är hyfsat insatta och som kan tänkas känna till det bakomliggande syftet.

Det finns en kraft i att fånga en stor del av en generation yngre människor i ett korståg mot upphovsrätten. Yngre människor lyssnar mycket på musik, ser på film, spelar spel, använder mjukvara etc. Att bygga upp en rörelse kring detta är inte särskilt kostsamt för den har lite pengar. Det behövs tre grenar; en för opinionsbildning, en för fildelning (indexering) och ett politiskt parti. Hux flux är apparaten och igång och allt tuffar som tåget. Det sägs att TPB har 3.7 impressions per dag och en miljon medlemmar samt kan räkna med 1 miljon fildelare - bara i Sverige. Detta är en enrom tillgång, som skulle kunna utnyttjas, men som ännu inte gör det.

Tyvärr kommer Piratpartiet inte in i riksdagen, som det var tänkt från den som står för kalaset. Piratbyrån ligger mer eller mindre nere. Men TPB tickar på som vanligt med pengar som lagras i Schweiz, utan att de inblande har någon aning om detta. En säger: "Kanske kan dessa användas till sedan våra löner". Denna person är inte särskilt insatt i svenska skattelagar eller så spelar han enbart dum. Vad lever de av nu då, när de under hela tiden inte fått någon lön. Jo, de lever på PRQ och tar kanske ut någon lön därifrån. Det är viktigt att komma ihåg att det är bekräftat att TPB är kund till PRQ, fast att servrarna stod hos RixTelecom/Port80. Varför stod de där, om TPB var kund hos PRQ. Svara på det den som kan! Jag kan men jag vill vänta med svaret.

Piratbyrån har fått pengar från TPB sedan mer än ett halvår tillbaka, men inte talat om detta. Hur får Piratpartiet sina pengar? Säg inte - ur egna fickor! Det tror jag inte en sekund på. Nu när två personer är i Almedalen, vad kostar detta och hur betalas?

Det är så många frågetecken och så få svar. Detta gör mig oerhört misstänksam. Vilken roll spelar MIka

Sjöman (chefsideolog?) och vilka relationer har han till Carl Lundström? För att ta ett exempel.

Nej, jag slutar här! Fortsättning följer!

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 14:08
trollet (2006-Jul-06)Jo, jag har läst vad som står där.

Jag har kommit mycket längre än Pär Brumark, när det gäller affärerna kring TPB. Man skulle kunna säga att cirkeln är sluten.

You can't win, Darth. If you strike me down now I shall return, stronger than you could ever imagine. ;)

Du och Brumark vägrar backa upp era vilda anklagelser, det har ni gemensamt i alla fall. Undrar om ni har samma uppdragsgivare?

När det gäller det politiska är det lite svårare. Det gäller att tolka situationen och hitta underliggande mönster. En första utgångspunkt är att 99 % av partimedlemmarna inte har någon inblick i de bakomliggande syftena och krafterna. Det handlar kanske om en promille, som är hyfsat insatta och som kan tänkas känna till det bakomliggande syftet.

Det finns en kraft i att fånga en stor del av en generation yngre människor i ett korståg mot upphovsrätten. Yngre människor lyssnar mycket på musik, ser på film, spelar spel, använder mjukvara etc. Att bygga upp en rörelse kring detta är inte särskilt kostsamt för den har lite pengar. Det behövs tre grenar; en för opinionsbildning, en för fildelning (indexering) och ett politiskt parti. Hux flux är apparaten och igång och allt tuffar som tåget. Det sägs att TPB har 3.7 impressions per dag och en miljon medlemmar samt kan räkna med 1 miljon fildelare - bara i Sverige. Detta är en enrom tillgång, som skulle kunna utnyttjas, men som ännu inte gör det.

Tyvärr kommer Piratpartiet inte in i riksdagen, som det var tänkt från den som står för kalaset. Piratbyrån ligger mer eller mindre nere. Men TPB tickar på som vanligt med pengar som lagras i Schweiz, utan att de inblande har någon aning om detta. En säger: "Kanske kan dessa användas till sedan våra löner". Denna person är inte särskilt insatt i svenska skattelagar eller så spelar han enbart dum. Vad lever de av nu då, när de under hela tiden inte fått någon lön. Jo, de lever på PRQ och tar kanske ut någon lön därifrån. Det är viktigt att komma ihåg att det är bekräftat att TPB är kund till PRQ, fast att servrarna stod hos RixTelecom/Port80. Varför stod de där, om TPB var kund hos PRQ. Svara på det den som kan! Jag kan men jag vill vänta med svaret.

Piratbyrån har fått pengar från TPB sedan mer än ett halvår tillbaka, men inte talat om detta. Hur får Piratpartiet sina pengar? Säg inte - ur egna fickor! Det tror jag inte en sekund på. Nu när två personer är i Almedalen, vad kostar detta och hur betalas?

Det är så många frågetecken och så få svar. Detta gör mig oerhört misstänksam. Vilken roll spelar Mika Sjöman (chefsideolog?) och vilka relationer har han till Carl Lundström? För att ta ett exempel.

Nej, jag slutar här! Fortsättning följer!

Får hoppas du kommer styrka något i fortsättningen. Än så länge ser det mer ut som klassisk smutskastning utan belägg. Liknar lite Didi och Björns bok om rollspelskulturen i Sverige. Allt har en ondskefull manipulatör i bakgrunden.

Naturligtvis skulle det aldrig kunna uppstå ett motstånd mot mediamonopolisterna utan att det är brunskjortor i bakgrunden. Det säger sig självt.

Jag har försökt vara snäll, men det går inte:

Ge mig de källor jag bett dig om eller erkänn att du inte har något att komma med och att du hittar på.

Hur har du råd att sitta och skriva sån här skit hela dagarna? Egen ficka?

/Jan

infinite_emma
2006-07-06, 14:09
Trollet har fått duktigt med plats och utrymme, trots att han anser oss vara av det censurerande slaget ironiskt nog. Han kan dessutom fortsätta orera - men jag skulle önska att han fick mindre gensvar.

Vi har alla sett vad det är för samband han vill hitta, vi har alla sett att han inte har belägg eller fakta för sitt resonemang, men han har självfallet rätt att sitta hemma på kammaren och spekulera. Men ska vi kanske låta honom göra det ifred ett tag? Bara en tanke?

Att be er ignorera honom tills vidare är en annan form av censur såklart - så ta det för vad det är. En önskan om lugn och ro och kanske låta ljuset falla på fler än honom.

Tack alla! :)

Björn O
2006-07-06, 14:09
Liken notis till alla partimedlemmar.

Det kommer alltid att finnas en viss typ av personer som lägger ner en massa tid och energi på konspirationer och att gräva fram skit ur ingenting. Det går inte att komma ifrån. Det spelar ingen roll hur ni bemöter denna typ av människor, allt ni säger kan vändas och vridas så att det passar in i den världsbild som dessa personer har eller vill framhäva.

Om dessa personer arbetar för någon speciell organisation, har personliga psykiska problem, har något otalt med en viss partimedlem osv är helt ointressant, oavsett varför dessa personer dyker upp så kommer de alltid att finnas där. Att ha publika forum gör det bara lättare för denna typ av människor och PiratPartiet är kanske lite känsligare än andra partier på grund av detta, men tro mig anhängare av denna typ finns överallt i samhället.

Alla andra partier har dem, skotillverkare har dem, green peace har dem, ikea har dem, microsoft har dem osv. Det är oundvikligt och inte alls speciellt unikt.

Allt ni kan göra är att tänka på hur ni uttrycker er i officiella sammanhang. Var noga med att peka på vad partiet verkligen står för. Peka på enkel och tydlig information som finns på er hemsida. Annat kan ni inte göra.

exodus
2006-07-06, 14:14
trollet (2006-Jul-06)Jag har kommit mycket längre än Pär Brumark, när det gäller affärerna kring TPB. Man skulle kunna säga att cirkeln är sluten. Nej, jag slutar här! Fortsättning följer!

Varför inte avfyra hela storyn som ett nyårsfyrverkeri?

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 14:14
Kanske en bra idé

trollet, pm:a mig om du vill fortsätta

ha det bra annars

/Jan

John Sjödin
2006-07-06, 14:15
Det här är så fånigt. Påhittade lögner om nazistkonspirationer i en rörelse som har med fildelning att göra. Lögner med fler hål i sig än ett durkslag. Vad är det med er egentligen? Varför bli helt besatta av att försöka bevisa de här absurditeterna?

Jag säger som jag gjorde i en annan tråd med lika hög relevanshalt som den här;

*snarkar högt och provocerande*

exodus
2006-07-06, 14:22
Lite konstigt dock att Falkvinge gjorde "taxiresan" (som partiet ska betala) till Viborg för att göra upp om vem som skulle starta partiet. Då var Viborg chefsjurist hos TPB och blev sedan styrelsemedlem i PP (valdes in utan att medlemmarna tillfrågades om jag inte minns fel) vid uppstarten.

Edit: Sedan hävdar Falkvinge att han la upp PP:s hemsida mest på "skoj". Det verkar ju inte stämma...

Så jag tycker nog att det verkar ligga något bakom Trollets konspirationsteori. Synd bara att han inte kan bevisa fler av sina påståenden.

trollet
2006-07-06, 14:24
infinite_emma (2006-Jul-06)Trollet har fått duktigt med plats och utrymme, trots att han anser oss vara av det censurerande slaget ironiskt nog. Han kan dessutom fortsätta orera - men jag skulle önska att han fick mindre gensvar.

Vi har alla sett vad det är för samband han vill hitta, vi har alla sett att han inte har belägg eller fakta för sitt resonemang, men han har självfallet rätt att sitta hemma på kammaren och spekulera. Men ska vi kanske låta honom göra det ifred ett tag? Bara en tanke?

Att be er ignorera honom tills vidare är en annan form av censur såklart - så ta det för vad det är. En önskan om lugn och ro och kanske låta ljuset falla på fler än honom.

Tack alla! :)

Hur kommer det sig att piratpartister alltid ropar censur, när någon kommer med andra åsikter och pekar på vissa oklarheter? Det skulle jag gärna vilja veta. Andreas vill att det ska vara diktatur på Internet - det är så man sätter i halsen. Vart tog demokratin vägen? Vad tog det fria informationsutbytet vägen? Jag bara undrar!

Just nu läcker Piratrörelsen som dett såll.

Richie
2006-07-06, 14:27
trollet (2006-Jul-06)[quote]Jag tror inte att Piratpartiet betalat en enda krona för att utnyttja de tjänster som RixTelecom/Port80 erbjuder. Men jag kan ha fel.

Nejdå, du har faktiskt helt rätt i det här: Vi har inte betalat en enda krona för deras tjänster.

Det beror ju iofs mest för att vi inte använt oss av deras tjänster, men vad har tråkiga fakta med en saftig diskussion att göra?

Richie
2006-07-06, 14:32
exodus (2006-Jul-06)Hur går man ur partiet? Kan vara bra att veta om man vid något svagt ögonblick skulle få för sig att bli medlem...

Man trycker på nån av knapparna märkt "Avsluta" eller "Radera" med ledtexterna "Avsluta medlemskapet" eller "Avsluta medlemskapet och radera personuppgifter" som finns på medlemsservicen. Har man Javascript påslaget ska man få en fråga om man är säker, sedan är man antingen markerad som icke-medlem (om man kanske vill ändra sig och åter bli medlem kan man bl.a. få tillbaka sitt gamla medlemsnummer) eller helt borttagen ur databasen.

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 14:40
trollet (2006-Jul-06)

Hur kommer det sig att piratpartister alltid ropar censur, när någon kommer med andra åsikter och pekar på vissa oklarheter? Det skulle jag gärna vilja veta. Andreas vill att det ska vara diktatur på Internet - det är så man sätter i halsen. Vart tog demokratin vägen? Vad tog det fria informationsutbytet vägen? Jag bara undrar!

Just nu läcker Piratrörelsen som dett såll.

1. Det här är vårt forum. Starta ett eget så ska du se att vi inte springer dit och förstör det. Kanske svarar vi på påhopp, men i ditt eget forum får du naturligtvis stå i för allt du bara kan. Det är nog alla här rörande överens om.

2. Informationsutbyte ja. När ska du ge oss information? Referat från din inre monolog är spännande i sig kanske, men det vore kul med lite fakta. Annars riskerar du ju att framstå som någon som är beredd att säga lite vad som helst (oavsett sanningshalten) bara för att framställa piratpartiet i dålig dager. Du har så här långt inte belagt ett enda av dina många vilda påståenden om "vad som ligger bakom" "piratrörelsen", fast jag och andra bett dig och försökt diskutera med dig. Det är naturligtvis tråkigt för dig att folk ledsnar, men du MÅSTE väl förstå att du inte verkar så rationell? Du kanske skulle ha inlett den här hatkampanjen lite senare efter att du samlat in alla dina viktiga fakta som du menar att du har tillgång till.

Jag ska vara lite personlig nu:

Jag är extremt tveksam till högerextrema rörelser. Jag vill inte ha med dem att göra. Det finns ingenting högerextremt (eller ens högerlagom eller vänsterextremt) i vår politik. Att du försöker antyda det retar mig, eftersom du vill få det till att idéer jag gillar är andra idéer som jag inte gillar. Finns det problem i partiet vill jag hemskt gärna veta det. MEN DET DUGER INTE ATT BARA SVAMLA PÅ SOM DU GÖR. KOM MED NÅGOT!!! HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA BE DIG OM DET?

Ursäkta versalerna. Nu tänker jag leka svälta troll, om jag inte får pm.

Hoppas allt klarnar för dig framöver.

/Jan

Richie
2006-07-06, 14:41
exodus (2006-Jul-06)Lite konstigt dock att Falkvinge gjorde "taxiresan" (som partiet ska betala) till Viborg för att göra upp om vem som skulle starta partiet. Då var Viborg chefsjurist hos TPB och blev sedan styrelsemedlem i PP (valdes in utan att medlemmarna tillfrågades om jag inte minns fel) vid uppstarten. Edit: Sedan hävdar Falkvinge att han la upp PP:s hemsida mest på "skoj". Det verkar ju inte stämma...

Nej, det stämmer inte. Det hände nämligen inte i den ordningen.

Hemsidan kom upp i mellandagarna, men Rick reggade domänen redan nån gång i början av december då han börjat fundera i de här banorna. På nyårsnatten la Rick ut länken i en DC++ hub (fortfarande på skoj, faktiskt) och allt tog fart. Nån dag efteråt (minns inte exakt datum, men borde gå enkelt att kolla via taxikvittot) fick jag kontakt med Viborg och förmedlade den kontakten till Rick som först trodde att det var Anakata jag pratade om. Viborg hade funderingar på att starta ett eget parti (alltså helt på eget bevåg, utan kontakt med Rick, Mika eller mig) och Rick åkte för att prata ihop sig med Viborg för att inte splittra partitanken redan innan nåt parti formellt hade bildats. Han åkte tåg dit, men det fanns inga kommunikationer tillbaka förrän senare dagen efter. Eftersom media ringde hela tiden ville han hem och få koll på läget, ergo tog han taxi och betalade resan själv. Allt det här har vi ju berättat, flera gånger. Kvittona och bokföringen finns redovisade. Vad är problemet?

Att inte medlemmarna tillfrågades när interimsstyrelsen tillsattes beror mest på att innan föreningen bildades så fanns det ju inga medlemmar... Sådär går det ju till, några bildar en förening, drar till sig medlemmar och SEN får medlemmarna vara med och välja 'riktig' styrelse. Det är ju fullständigt självklart, men ändå nåt som vi fått förklara gång på gång - trots att ingen nånsin kommit med nån alternativ arbetsgång.

trollet
2006-07-06, 14:52
Richie (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)[quote]Jag tror inte att Piratpartiet betalat en enda krona för att utnyttja de tjänster som RixTelecom/Port80 erbjuder. Men jag kan ha fel.

Nejdå, du har faktiskt helt rätt i det här: Vi har inte betalat en enda krona för deras tjänster.

Det beror ju iofs mest för att vi inte använt oss av deras tjänster, men vad har tråkiga fakta med en saftig diskussion att göra?

Men varför ringer då Falkvinge till Lundström och frågar om allt är OK, när det gäller skyddsnivån där Piratpartiet har sina servrar. Svara på det om du kan! Dessutom har Falkvinge haft ett antal samtal med Lundström av lite mer privat karaktär. De känner tydligen varandra ganska väl. Hur kommer detta sig?

exodus
2006-07-06, 15:02
Richie (2006-Jul-06)Vad är problemet?

Okej, jag kanske har fel vad det gäller händelseförloppet, men just besöket och diskussionen kring vem som skulle hålla i piratrörelsens politiska gren är fortfarande ett faktum. Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!

Att inte medlemmarna tillfrågades när interimsstyrelsen tillsattes beror mest på att innan föreningen bildades så fanns det ju inga medlemmar... Sådär går det ju till, några bildar en förening, drar till sig medlemmar och SEN får medlemmarna vara med och välja 'riktig' styrelse. Det är ju fullständigt självklart, men ändå nåt som vi fått förklara gång på gång - trots att ingen nånsin kommit med nån alternativ arbetsgång.

PP har aldrig haft en interimsstyrelse. Ge mig en länk till protokollet där det framgår att den första styrelsen var en interimstyrelse. Att kritisera PP:s demokratiska ordning är inte speciellt svårt. Det har jag redan gjort flera gånger och tänker inte göra någon djupdykning i det igen.

Tor Skude
2006-07-06, 15:05
trollet (2006-Jul-06)Men varför ringer då Falkvinge till Lundström och frågar om allt är OK, när det gäller skyddsnivån där Piratpartiet har sina servrar.

Enkelt svar: Det har han aldrig frågat. Han ville höra sig för om The Pirate Bays servrar.

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 15:12
exodus (2006-Jul-06)[quote]PP har aldrig haft en interimsstyrelse. Ge mig en länk till protokollet där det framgår att den första styrelsen var en interimstyrelse. Att kritisera PP:s demokratiska ordning är inte speciellt svårt. Det har jag redan gjort flera gånger och tänker inte göra någon djupdykning i det igen.

Du ber om det omöjliga. Per definition är den första styrelsen i en förening interim, denna måste skapas för att överhuvudtaget få registrera föreningen. Detta är ett krav från skattemyndigheten då dom vill ha ett protokoll från detta möte för att överhuvudtaget ta emot en ansökan.

Att styrelsen sedan kallar sig enbart för styrelse är mer för att det är enkelt att skriva och säga. Ingen förening jag varit med i har gjort annorlunda, från SSU och närradiosändningar till RPG-klubbar.

Ovanligt i den här föreningen är dock att man redan tidigt hade ett medlemsmöte och strax efter det ett årsmöte, ingen av de andra föreningarna jag vet ngt om har gått hela sträckan på mindre än ett halvår. Men det tyder ju snarare på ett överskott av demokrati så det är nog inte intressant.

Vill du gämföra med övriga partier har inte ens medlemmarna i dessa rösträtt i partiet. I stället har man en modell där medlemmen får rösta på en representant, som får rösta på en representant osv. osv.

Men det är ju naturligtvis höjden av demokrati, eller...

// Gert

Richie
2006-07-06, 15:18
trollet (2006-Jul-06)Men varför ringer då Falkvinge till Lundström och frågar om allt är OK, när det gäller skyddsnivån där Piratpartiet har sina servrar. Svara på det om du kan!

Det kan jag! Carl Lundström har inte ett förbannade skit med våra servrar att göra. En av dem står nämligen hemma hos Rick i Sollentuna och den andra står i mitt garage! Det är oerhört enkelt att kolla genom t.ex. en traceroute på www.piratpartiet.se och www2.piratpartiet.se. Be gärna en vuxen om hjälp så du inte gör illa dig. Att Rick skulle ha ringt Lundström och frågat om våra servrar är alltså uppenbarligen nåt du ljugit ihop alldeles på egen hand, om du inte gått på nån annans skitsnack, förstås.

Vad gäller Ricks samtal till Lundström så undrade Rick vad som händer med de servrar som Roswall snodde från Rix80s serverhall och om Lundström hade nån aning om varifrån de falska ryktena om att han skulle finansiera oss kommer från. Han fick "Vet inte" som svar på båda frågorna. Av denna fjäder lyckas du alltså få ihop en ovanligt beskt smakande höna i klass med det rävbete som Pettson och Findus smäcker ihop här:

http://www.forfattarcentrum.se/bilder/innehall/omslag/nordqvist_pettson315.gif

trollet
2006-07-06, 15:20
Tor Skude (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Men varför ringer då Falkvinge till Lundström och frågar om allt är OK, när det gäller skyddsnivån där Piratpartiet har sina servrar.

Enkelt svar: Det har han aldrig frågat. Han ville höra sig för om The Pirate Bays servrar.

Varför ville han veta om dessa, när Piratpartiet och TPB inte har något ihop. Han måste ha vetat som alla andra att TPB:s servrar stod hos RixTelecom/Port80 och polisen tog dem samma dag, som de tog allt annat.

Falkvinge säger ju också att han haft ett antal samtal med Carl Lundström, som inte enbart gäller servrarna. Av vilken anledning tror du att partiledaren haft dessa samtal, när vet det andra.

Logos_sogoL
2006-07-06, 15:25
Tommy Funebo är tydligen medlem i piratpartiet. Kan man få någon kommentar från ledningen på hans påstående att han inte skrivit här sedan i januari ?

exodus
2006-07-06, 15:26
Gert Löwenhamn (2006-Jul-06)Du ber om det omöjliga.

Det bör framgå i det första mötesprotokollet att det är en interimsstyrelse som bildas samt att stadgarna bara är ett förslag fram till att konstituerande stämma (årsmöte) kan hållas.

Hur det än är med det juridiska så tror jag att ledningens syn på demokrati nu ligger dom i fatet. Alla oliktänkande kallas nu för troll av de likatänkande och partiet har inte den bredd av åsikter det skulle behöva när det hettar till. Därav blir problem som just denna tråd tar upp extra tydliga.

Detta är dock bara ett problem för piratrörelsen, förhoppningsvis återhämtar sig fildelarrörelsen och återuppstår i en mer demokratisk form... om fyra år eller så.

Richie
2006-07-06, 15:32
exodus (2006-Jul-06)Okej, jag kanske har fel vad det gäller händelseförloppet, men just besöket och diskussionen kring vem som skulle hålla i piratrörelsens politiska gren är fortfarande ett faktum. Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!

Javisst. Det är väl ingen som har förnekat det? Men samarbetet med Viborg kom till EFTER att Rick (och till viss liten del jag) redan dragit igång det hela. Du försöker vinkla det som att det var nån slags spel bakom gallerierna INNAN och så var det helt enkelt inte. Varken Rick eller jag hade nån kontakt med TPB eller Byrån om det innan sidan gick live på nyårsnatten. Vi har vidare inte haft nån kontakt med Carl Lundström utöver det redovisade telefonsamtalet. Inga pengar. Inga tjänster. Ingenting. Varken från Carl själv, Rix Telecom, Port80 eller Vasabröd. Inte en smula.

Biljetterna till Gotland har Rick och Christian betalt själva tills vidare. Vi har annars lite pengar kvar i kassan från medlemsavgifterna, klädförsäljningen och donationerna, men de lär gå åt framöver. Vi har ju inga annonser på vår site som vi får in en miljard pesetas i sekunden på...

trollet
2006-07-06, 15:34
Richie (2006-Jul-06)exodus (2006-Jul-06)Okej, jag kanske har fel vad det gäller händelseförloppet, men just besöket och diskussionen kring vem som skulle hålla i piratrörelsens politiska gren är fortfarande ett faktum. Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!

Javisst. Det är väl ingen som har förnekat det? Men samarbetet med Viborg kom till EFTER att Rick (och till viss liten del jag) redan dragit igång det hela. Du försöker vinkla det som att det var nån slags spel bakom gallerierna INNAN och så var det helt enkelt inte. Varken Rick eller jag hade nån kontakt med TPB eller Byrån om det innan sidan gick live på nyårsnatten. Vi har vidare inte haft nån kontakt med Carl Lundström utöver det redovisade telefonsamtalet. Inga pengar. Inga tjänster. Ingenting. Varken från Carl själv, Rix Telecom, Port80 eller Vasabröd. Inte en smula.

Biljetterna till Gotland har Rick och Christian betalt själva tills vidare. Vi har annars lite pengar kvar i kassan från medlemsavgifterna, klädförsäljningen och donationerna, men de lär gå åt framöver. Vi har ju inga annonser på vår site som vi får in en miljard pesetas i sekunden på...

Vilken klädförsäljning?

Richie
2006-07-06, 15:37
Logos_sogoL (2006-Jul-06)Tommy Funebo är tydligen medlem i piratpartiet.

Jag har mycket svårt att tro det.

Kan man få någon kommentar från ledningen på hans påstående att han inte skrivit här sedan i januari ?

Finns väl inget att kommentera? Jag har inte sett att han skrivit här i januari, ens. Varför skulle han det? Han har ju ett par egna bloggar där han mycket enklare kan ta bort misshagliga kommentarer eller ändra inlägg som han inte längre står för när sanningen kommer fram. Dessutom tjänar han ju inget på att skriva här, de 4711 annonser han har på sina egna bloggar ger honom säkert flera miljoner i veckan till nummerkontot i Luxemburg.

Richie
2006-07-06, 15:40
trollet (2006-Jul-06)Vilken klädförsäljning?

För att vara så nerlusad med research som du påstår dig vara så är det ett mindre mirakel att du lyckats missa vår butik på Polyshop. Vi har ju bara gjort skitmycket reklam för den... Skynda dig att ringa Janne Josefsson och fråga om ett jobb, han har säkert behov av en så grundligt undersökande och djupt grävande reporter som du. Jag ställer upp som referens.

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 15:43
Logos_sogoL (2006-Jul-06)Tommy Funebo är tydligen medlem i piratpartiet. Kan man få någon kommentar från ledningen på hans påstående att han inte skrivit här sedan i januari ?

Han har helt klart varit lite förvirrad angående skillnaden mellan medlemskap i forumet och partiet tidigare, kan det vara det som spökar?

/Jan

exodus
2006-07-06, 15:44
exodus (2006-Jul-06)Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!Richie (2006-Jul-06)Javisst. Det är väl ingen som har förnekat det?

Jodå, det är många som har förnekat att det skulle finnas kopplingar till TPB och PB.

Du försöker vinkla det som att det var nån slags spel bakom gallerierna INNAN och så var det helt enkelt inte.

Jag försöker inte vinkla någonting, jag mindes tydligen fel. Jag får ju helt enkelt tro på vad du säger, att du och Rick inte haft kontakt med ansvariga för PB eller TPB innan partiets bildande. Alla dina andra dementier är verklösa på mig eftersom att jag aldrig påstått något dylikt.

trollet
2006-07-06, 15:45
Richie (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Vilken klädförsäljning?

För att vara så nerlusad med research som du påstår dig vara så är det ett mindre mirakel att du lyckats missa vår butik på Polyshop. Vi har ju bara gjort skitmycket reklam för den... Skynda dig att ringa Janne Josefsson och fråga om ett jobb, han har säkert behov av en så grundligt undersökande och djupt grävande reporter som du. Jag ställer upp som referens.

Jag ber om ursäkt. Jag missade att PP också hade klädförsäljning. Jag trodde det var samma som TPB, men det var det tydligen inte.

trollet
2006-07-06, 15:51
exodus (2006-Jul-06)exodus (2006-Jul-06)Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!Richie (2006-Jul-06)Javisst. Det är väl ingen som har förnekat det?

Jodå, det är många som har förnekat att det skulle finnas kopplingar till TPB och PB.

Du försöker vinkla det som att det var nån slags spel bakom gallerierna INNAN och så var det helt enkelt inte.

Jag försöker inte vinkla någonting, jag mindes tydligen fel. Jag får ju helt enkelt tro på vad du säger, att du och Rick inte haft kontakt med ansvariga för PB eller TPB innan partiets bildande. Alla dina andra dementier är verklösa på mig eftersom att jag aldrig påstått något dylikt.

Men det måste väl finnas en koppling mellan TPB och PB, när TPB skickar tiotusentals kronor till PB. Detta har pågått sedan årsskiftet. Annars skickar man väl inte pengar på detta sätt. Eller hur?

Joakim Holgersson
2006-07-06, 15:54
exodus (2006-Jul-06)exodus (2006-Jul-06)Att sedan Viborg blev styrelsemedlem tyder ju på ett samarbete, i högsta grad!Richie (2006-Jul-06)Javisst. Det är väl ingen som har förnekat det? Jodå, det är många som har förnekat att det skulle finnas kopplingar till TPB och PB.

SÅ en person som är med i en rörelser får inte heller vara med i en annan rörlse? Bara för Viborg var med i antingen en elelr båda (TB/TPB) så utesluter det inte honom att vara med i PP. Det är två helt skillnader på person och organisation.

Ta exempelvis F & C (de med bloggar) - bara för de länkat (eller fortfarande har, jag vet inte just nu) så innebär att de inte är sambos eller något. Hade varit d-t lågnivå påstå något sådant, även om det länkas och skrivs i stort sett samma saker.

Joakim Holgersson
2006-07-06, 15:56
trollet (2006-Jul-06)Men det måste väl finnas en koppling mellan TPB och PB, när TPB skickar tiotusentals kronor till PB. Detta har pågått sedan årsskiftet. Annars skickar man väl inte pengar på detta sätt. Eller hur?

Vi inom PP har inget med PB eller TPB att göra, ta de frågorna med dom!

Richie
2006-07-06, 15:58
trollet (2006-Jul-06)Men det måste väl finnas en koppling mellan TPB och PB, när TPB skickar tiotusentals kronor till PB. Detta har pågått sedan årsskiftet. Annars skickar man väl inte pengar på detta sätt. Eller hur?

Det får du fråga PB och/eller TPB om. Vi har inga ekonomiska kopplingar till dem överhuvudtaget. Jag såg att Anakata nämnde nåt om att de fått in mer pengar sen årsskiftet (när de bytte annonsleverantör) så att de inte behöver donationerna på samma sätt som tidigare och därför skickar de pengarna vidare till PB, men det var i nån intervju på nätet så det borde du också ha sett om du nu är så bra på att gräva...

De enda kopplingar som existerar mellan TPB/PB och oss är att TPBs juridiska ombud under en tid var med i vår styrelse. Vi har inget formellt samarbete med dem, men det händer självklart att vi pratar med varandra. Demonstrationerna efter TPB-razzian t.ex., anordnades av PB med lite hjälp från oss och en rad politiska ungdomsförbund. Det var väl ett samarbete?

exodus
2006-07-06, 16:11
Richie (2006-Jul-06)De enda kopplingar som existerar mellan TPB/PB och oss är att TPBs juridiska ombud under en tid var med i vår styrelse. Vi har inget formellt samarbete med dem, men det händer självklart att vi pratar med varandra.

Viborg som är djupt involverad i TPB funderar på att starta ett politiskt parti. Falkvinge går i samma tankar. De träffas och beslutar att Falkvinge ska starta partiet och Viborg blir styrelsemedlem. Hmm... Nej, det finns nog inga kopplingar mellan organisationerna, det bara ser ut så...

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 16:14
exodus (2006-Jul-06)Richie (2006-Jul-06)De enda kopplingar som existerar mellan TPB/PB och oss är att TPBs juridiska ombud under en tid var med i vår styrelse. Vi har inget formellt samarbete med dem, men det händer självklart att vi pratar med varandra.

Viborg som är djupt involverad i TPB funderar på att starta ett politiskt parti. Falkvinge går i samma tankar. De träffas och beslutar att Falkvinge ska starta partiet och Viborg blir styrelsemedlem. Hmm... Nej, det finns nog inga kopplingar mellan organisationerna, det bara ser ut så...

Vad pratar du om? Är alla organisationer som har en gemensam medlem intimt sammanbundna i en komplott mot mänskligheten?

Vad är det du vill antyda?

/Jan

kenny_lex
2006-07-06, 16:19
trollet (2006-Jul-06)Mig veterligen sysslar jag inte med personangrepp. OK, det kan ha hänt någon gång i stridens hetta. Men normalt är jag en lugn och saklig person.

Det var en usel förklaring, den är lite i stil med; "Jag brukar vara en snäll och trevlig person så länge jag undviker att döda folk i min omgivning".

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 16:21
Grumpsiedumpsie (2006-Jul-06)exodus (2006-Jul-06)Richie (2006-Jul-06)De enda kopplingar som existerar mellan TPB/PB och oss är att TPBs juridiska ombud under en tid var med i vår styrelse. Vi har inget formellt samarbete med dem, men det händer självklart att vi pratar med varandra.

Vad pratar du om? Är alla organisationer som har en gemensam medlem intimt sammanbundna i en komplott mot mänskligheten?

Vad är det du vill antyda?

/Jan

Visst är det så... och eftersom jag varit/är medlem i S så sitter vi ju redan i regering och behöver inte fortsätta jobba på valet i höst.

Skönt va...

För att svara på exodus tidigare påstående, nej det första styrelseprotokollet behöver inte innehålla något om det interimistiska i styrelsen, det är något som förutsätts just när det gäller demokratiska föreningar och åtgärdas i regel på nästföljande årsmöte. Något som gick oerhört snabbt i denna förening som jag tidigare påpekade, men i sedvanlig ordning glömdes det lika fort igen.

// Gert

exodus
2006-07-06, 16:23
Grumpsiedumpsie (2006-Jul-06)Vad är det du vill antyda?

Jag vill inte antyda något speciellt, men jag är trött på allt hemlighetsmakeri.

TPB och PB är intimt sammankopplade.

Falkvinge lyckades stoppa Viborgs försök att skapa ett parti och Viborg fick istället en styrelsepost i PP.

Alla tre har pirat i sitt namn. Alla tre är delar av en och samma piratrörelse. Alltså inte delar av en integritetsrörelse eller informationsfrihetsrörelse.

Nu lägger jag ned detta, jag tror vad jag tror... och det är inte på Gud. ;)

ZED
2006-07-06, 16:26
jaså...nu är nästa steg på gång..

Vad hade Ni trott.. Att omgivningen skulle låta Er härja fritt med andra partiers väljare..

Välkomna ut i verkligheten!!

Att nu spela defensivt är det samma som att skjuta sig i foten...

Ta över spelet innan Ni är i hopplöst läge!

Sluta älta eventuella misstag och felsägningar!

Spela Offensivt!!

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 16:28
exodus (2006-Jul-06)[quote]jag är trött på allt hemlighetsmakeri.

Vilket då hemlighetsmakeri?

/Jan

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 16:29
exodus (2006-Jul-06)Grumpsiedumpsie (2006-Jul-06)Vad är det du vill antyda?

Jag vill inte antyda något speciellt, men jag är trött på allt hemlighetsmakeri.

Falkvinge lyckades stoppa Viborgs försök att skapa ett parti och Viborg fick istället en styrelsepost i PP.

Alla tre har pirat i sitt namn. Alla tre är delar av en och samma piratrörelse. Alltså inte delar av en integritetsrörelse eller informationsfrihetsrörelse.

Nu lägger jag ned detta, jag tror vad jag tror... och det är inte på Gud. ;)

ouch en koppling till.. då kan vi lägga ner valet helt, alla partier sammarbetar ju redan intimt eftersom vi alla har parti i våra namn.

Och som försökt sägas typ tusen ggr här redan, fråga PB och TBP om deras ev sammarbete, jag känner personligen medlemmar i den ena och har träffat medlemmar i den andra. Det gör inte att vi varken sympatiserar eller sammarbetar intimt med varandra, vissa av dessa är dessutom medlemmar i partiet, något dom själva har tagit ställning till utan inblandning av tidigare föreningar.

Att vi dessutom hade samma tanke på att häckla medieindustrin för dess bruk av namnet pirat på alla som är emot dom är nog inte särskilt konstigt. Eller påstår du att vi dessutom sammarbetar intimt med de väg-pirater som härjar på sommarvägar runt om i världen, för att inte nämna dom som attakerar och mördar oskyldiga på turistfartyg i kinesiska sjön?

dragontrumpetare
2006-07-06, 16:32
Men, PP kanske borde gå ut och öppet ta avstånd mot högerextremism och rasism. Vi är ju faktiskt emot det. Men på något mysko sätt så läser ju inte folk vårat partiprogram (vissa kallar det ju inte partiprogram, eftersom det saknar vård, arbete o s v) där det står alla likas värde. Hade för fankens aldrig gått med ett parti som skulle vara främlingsfientligt. Förstår inte denna smutskastning?

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 16:32
ZED (2006-Jul-06)jaså...nu är nästa steg på gång..

Vad hade Ni trott.. Att omgivningen skulle låta Er härja fritt med andra partiers väljare..

Välkomna ut i verkligheten!!

Att nu spela defensivt är det samma som att skjuta sig i foten...

Ta över spelet innan Ni är i hopplöst läge!

Sluta älta eventuella misstag och felsägningar!

Spela Offensivt!!

Nä det var nog ingen som seriöst trodde det, att vi nu ses som en seriös contender betyder nog bara att vi kommer att se mer av denna typ av "journalistik".

Hur mycket klipp och klister behövs det för att få ett inlägg där något av trollen ger oss fullständigt stöd i allt partiet står för?

Richie
2006-07-06, 16:33
exodus (2006-Jul-06)Jag vill inte antyda något speciellt, men jag är trött på allt hemlighetsmakeri.

*suck* Men om du tror att det finns en hemlighet, vi säger att det inte gör det, hur menar du att vi ska kunna bevisa för dig att det inte finns nån? Särskilt om du vill tro på en hemlighet?

Det får stå för dig. PB startade en gång i tiden TPB, men de verkar ha gått ganska skilda vägar numera. Jag vet faktiskt inte hur/om de är sammankopplade på nåt sätt förutom att TPB verkar donera sina donationer vidare till PB.

Ja, ja, nja. Piratpartiet är delaktiga i de sistnämnda, men det är inte alls säkert att PB och TPB är det på samma sätt. Våra mål överlappar i upphovsrätts/fildelningsfrågan, men kanske inte på samma sätt i patent- och integritetsfrågorna mer än att vi tycker att de frågorna hänger ihop. De driver iaf inte de frågorna på samma sätt som vi gör.

exodus
2006-07-06, 16:41
Gert Löwenhamn (2006-Jul-06)ouch en koppling till.. då kan vi lägga ner valet helt, alla partier sammarbetar ju redan intimt eftersom vi alla har parti i våra namn.

Okej, så här är det:

Jag är inte lycklig över världens "Patriot Act"-liknande utveckling. Jag ogillar hetsjakt på fildelare. Jag skulle gärna rösta på ett parti som tydligt gick ut och tog ställning mot denna utveckling.

Piratpartiet är ett sådant parti, men det är också någonting mer. Det är en del av en piratrörelse, som genom kryphål lyckas tjäna pengar på piratkopiering samt vill reformera upphovsrätten på ett sådant vis att det ska gå att tjäna pengar på produkter (om de är äldre än fem år) utan att betala ett öre till skaparen av produkten.

Just detta "extra" som piratrörelsen tillför debatten sypatiserar jag inte med, tvärtom, jag är motståndare till det. Därför kan jag inte rösta på PP, tyvärr.

Om det sedan ligger något i denna tråds topic är situationen ännu värre.

Richie
2006-07-06, 16:44
exodus (2006-Jul-06)Viborg som är djupt involverad i TPB funderar på att starta ett politiskt parti. Falkvinge går i samma tankar. De träffas och beslutar att Falkvinge ska starta partiet och Viborg blir styrelsemedlem. Hmm... Nej, det finns nog inga kopplingar mellan organisationerna, det bara ser ut så...

Vi kan ta den där lite djupare när vi ändå håller på. Jag vet inte om de som Viborg tänkte sig starta parti tillsammans med öht var några från TPB eller PB. Jag fick snarare intrycket att det var några lokala kompisar, kanske samma som han senare startade företag tillsammans med. Jag vet helt enkelt inte. Det är alltså lite magstarkt att påstå att Viborg på nåt sätt är TPB förkroppsligad och att hans agerande som privatperson skulle tas som intäkt för att TPB låg bakom och alltså genom honom har en koppling till oss.

Men fundera på den här då; OM nu Viborg utgjorde den felande länken mellan TPB och Piratpartiet och dessutom Rick styr och ställer som han vill med omröstningar och annat, varför blev inte Viborg kvar i styrelsen? Skulle inte den hypotetiska anledningen till att ha honom där som nån slags kontaktperson fortfarande finnas kvar? Jag skriver hypotetiska därför att jag inte riktigt förstår av vilken anledning vi skulle ta in honom i styrelsen enbart för att han är nån slags förgrundsfigur i TPB. Han var intressant för oss för att han hade koll på läget och läste juridik, två egenskaper som vi eftersökte - han kunde lika gärna ha varit en oberoende omvärldsanalytiker. ;-) TPB som organisation spelade egentligen inte alls nån roll i den bedömningen och mig veterligt använde vi aldrig Viborgs kontakter in i TPB varken under den tid han satt i vår styrelse eller efteråt.

kenny_lex
2006-07-06, 16:52
Låt oss hålla oss till fakta.

Vist kan man hitta kopplingar mellan PP, PB och TPB, men frågan är hur starka dessa kopplingar är.

Om vi tex tar Carl L så är kopplingarna mellan honom och OLW "mycket" starkare än vad kopplingarna mellan tex honom och de företag som hyrde serverplats på ett av de företagen där han figurerar i en högre position.

Skall vi nu hitta en koppling mellan PP och TPB behöver vi bara se till razzian som slog mot nått som ligger i PPs politiska riktning. Det skulle vara mycket oansvarigt av Falkvinge och andra innom PP att inte ringa omkring för att höra vad som har hänt och på så sätt söka fakta från alla berörda parter och då måste man även tala med personer som inte delar partiets uppfattning om saker och ting.

Innom världspolitiken förhandlar man med terrorister och diktaturer för att hitta lösningar och om då tex en Moderat fungerar som mäklare eller ombudsman så gör innt denna koppling till terrorister och diktaturer Moderaterna till anhängare av terrorism eller diktatur.

Med andra ord fins det absolut inget udda med att PP haft kontakt med olika bolag och personer som drabbades av tillslaget och det skulle vara mycket mer olyckligt om PP gallrade bort företag samt folk och sade "Ni är inte värda vårt stöd pga att eran VD har en åsikt som vi inte gillar".

Att sedan som "trollet" klaga på att PP censurerar när han och andra har fått föra ut sin hatproppaganda mot partiet på partiets sida är ju ett talande bevis för deras udda och lite infantila sätt att resonera på.

Richie
2006-07-06, 16:54
exodus (2006-Jul-06)[quote]vill reformera upphovsrätten på ett sådant vis att det ska gå att tjäna pengar på produkter (om de är äldre än fem år) utan att betala ett öre till skaparen av produkten.

Nu är vi kanske på väg off-topic, men just den där har jag frågat om tidigare utan att få nåt svar; OM det nu är så att fri fildelning i ett slag kommer att slå ut alla möjligheter att tjäna pengar på att sälja t.ex. CD-skivor, hur kommer det sig att det helt plötsligt, fem år efter releasen, magiskt uppstår en sån marknad som originalupphovsrättsinnehavaren helt står utanför? DET förstår inte jag.

Jag tror ju nämligen att upphovsmannen, i kraft av sitt naturliga försteg och det femåriga försprånget, kommer att mjölka ur marknaden det som går. Vem vill köpa en fem år gammal CD av nån annan än upphovsmannen? Särskilt som upphovsmannen haft fem år på sig att ta tillbaka eventuella investeringar i glasmastrar och tillverkning och alltså kan tillverka skivorna BILLIGARE än nån som sätter igång från ingenting? Eller kanske tom kan sälja dem ur ett restlager för under tillverkningskostnaden?

Dessutom - DESSUTOM - är de fem åren ett förslag. Läs principprogrammet. Det viktiga är att skyddstiderna sänks, om de sen blir tre, fem eller tio år är mindre viktigt och en avvägningsfråga. Man kan även tänka sig differentierade tider, som idag - med en kortare tid för fysiska kopior och en längre för royaltybetalningar vid radiospelningar. Jag har försökt massvis med gånger att diskutera det här med bl.a. dig, men du har aldrig varit intresserad utan svävat iväg med dina svart/vita vanföreställningar om vad vi "egentligen säger" och vad som "ligger bakom". Sluta tolka sönder och läs innantill istället.

exodus
2006-07-06, 17:05
Richie (2006-Jul-06)Vi kan ta den där lite djupare när vi ändå håller på. Jag vet inte om de som Viborg tänkte sig starta parti tillsammans med öht var några från TPB eller PB. Jag fick snarare intrycket att det var några lokala kompisar, kanske samma som han senare startade företag tillsammans med. Jag vet helt enkelt inte. Det är alltså lite magstarkt att påstå att Viborg på nåt sätt är TPB förkroppsligad och att hans agerande som privatperson skulle tas som intäkt för att TPB låg bakom och alltså genom honom har en koppling till oss.

Visst har du en poäng där. Det var därför jag skrev jag tror vad jag tror. Om Reinfeldt åker hem till Göran en kväll är det ju inte automatiskt att (S) träffar (M), de kanske bara skulle dricka lite ur dunken.

Men fundera på den här då; OM nu Viborg utgjorde den felande länken mellan TPB och Piratpartiet och dessutom Rick styr och ställer som han vill med omröstningar och annat, varför blev inte Viborg kvar i styrelsen?

Jag vet inte, varför är han inte kvar?

Han var intressant för oss för att han hade koll på läget och läste juridik, två egenskaper som vi eftersökte - han kunde lika gärna ha varit en oberoende omvärldsanalytiker. ;-)

Rick länkade imponerat till Viborgs juridiska "arbete" hos TPB, alltså var Viborgs arbete hos TPB en av de största meriterna. Kan du förklara för mig varför Viborgs juridiska "arbete" är så offensivt och oförskämt?

exodus
2006-07-06, 17:11
Richie (2006-Jul-06)OM det nu är så att fri fildelning i ett slag kommer att slå ut alla möjligheter att tjäna pengar på att sälja t.ex. CD-skivor, hur kommer det sig att det helt plötsligt, fem år efter releasen, magiskt uppstår en sån marknad som originalupphovsrättsinnehavaren helt står utanför? DET förstår inte jag.

Knappt 10% av befolkningen fildelar. Resten tittar fortfarande på TV och lyssnar på radio. Med eran 5-åriga upphovsrätt skulle reklamkanaler från dag ett inte behöva betala ett öre för sin utfyllnad mellan reklaminslagen, om den är äldre än fem år.

Måste jag tillägga att jag inte gillar reklam. ;)

Dessutom - DESSUTOM - är de fem åren ett förslag. Läs principprogrammet. Det viktiga är att skyddstiderna sänks, om de sen blir tre, fem eller tio år är mindre viktigt och en avvägningsfråga.

Livstid ställer jag genast upp på.

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 17:12
exodus (2006-Jul-06)Gert Löwenhamn (2006-Jul-06)ouch en koppling till.. då kan vi lägga ner valet helt, alla partier sammarbetar ju redan intimt eftersom vi alla har parti i våra namn.

Okej, så här är det:

Jag är inte lycklig över världens "Patriot Act"-liknande utveckling. Jag ogillar hetsjakt på fildelare. Jag skulle gärna rösta på ett parti som tydligt gick ut och tog ställning mot denna utveckling.

Piratpartiet är ett sådant parti, men det är också någonting mer. Det är en del av en piratrörelse, som genom kryphål lyckas tjäna pengar på piratkopiering samt vill reformera upphovsrätten på ett sådant vis att det ska gå att tjäna pengar på produkter (om de är äldre än fem år) utan att betala ett öre till skaparen av produkten.

Just detta "extra" som piratrörelsen tillför debatten sypatiserar jag inte med, tvärtom, jag är motståndare till det. Därför kan jag inte rösta på PP, tyvärr.

Är det då inte bättre att du går med och faktiskt försöker påverka hur vi hamnar i denna lilla del?

Personligen är jag inte särskilt intresserad av fildelningsfrågan utan tycker att integritetsfrågan i sig är så viktig att jag vill vara med och göra vad jag kan.

Att stå utanför och bara leta fel, genom att ta påhittade personers forum inlägg för patistödda fakta och använda det till att bygga någon mysko teori om frågor som vi inte tar ställning till eller som i nuvarande fall faktiskt tar avstånd från, är ju bara fegt och/eller korkat

// Gert

exodus
2006-07-06, 17:15
Gert Löwenhamn (2006-Jul-06)Personligen är jag inte särskilt intresserad av fildelningsfrågan utan tycker att integritetsfrågan i sig är så viktig att jag vill vara med och göra vad jag kan.

Alla vill ha en Volkswagen?

Edit: Jag var med från början och hoppades att detta skulle bli en demokratisk folkrörelse där alla kunde påverka programmet som sedan skulle klubbas på ett riktigt årsmöte. Nu blev det inte så och jag tror inte att jag kan göra något åt det denna sena timme.

Edit2: Nu orkar jag inte tjöta mer. Nu får Trollet ta över. ;)

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 17:22
exodus (2006-Jul-06)Rick länkade imponerat till Viborgs juridiska "arbete" hos TPB, alltså var Viborgs arbete hos TPB en av de största meriterna. Kan du förklara för mig varför Viborgs juridiska "arbete" är så offensivt och oförskämt?

Tror det är enkelt, han gillar inte upphovsrättsivrare och ännu mindre amerikaner som tror att den stora världspolisen styr över allt och alla.

Har läst mer än ett av hans svar och skrattat högt åt självgodheten i den första klagan som får det svar som dom faktiskt förtjänar.

Satt tidigare och jobbade med brandväggsfrågor på regeringskansliet, något jag alltid började med när man kontaktade utlänska isp eller andra var ett artigt hej och förklaring att man hoppas på men inte krävde sammarbete. Hade jag börjat med krav och hotelser hade jag nog fått, och förtjänat liknande svar.

// Gert

Richie
2006-07-06, 17:23
exodus (2006-Jul-06)Visst har du en poäng där. Det var därför jag skrev jag tror vad jag tror. Om Reinfeldt åker hem till Göran en kväll är det ju inte automatiskt att (S) träffar (M), de kanske bara skulle dricka lite ur dunken.

Det skulle de behöva... ;-)

Jag vet inte, varför är han inte kvar?

Han angav inga skäl till valberedningen, bara att han inte ställde upp för omval. Det gjorde han dessutom ganska tidigt i processen, vi hade inte ens hunnit fundera på om vi skulle fråga honom eller inte. Min personliga gissning var att han tagit illa vid sig av Cecilias hatkampanj mot honom i styrelsen.

Kan du förklara för mig varför Viborgs juridiska "arbete" är så offensivt och oförskämt?

Nix, jag har ingen aning om det. Han tycker kanske det är kul att vara kaxig? Deras "målgrupp" verkar iaf tycka om det.

Livstid ställer jag genast upp på.

:-) Jag vill inte koppla det alls till livstid, det är för stor risk att de Stora Onda Mediabolagen som vill kunna utnyttja verk gratis börjar ta livet av stora artister... Plus att det är på nåt sätt orättvist, är alltså Paul McCartneys låtar mer värda än John Lennons bara för att Paul levt längre?

Lessig är inne på fem år i The Future of Ideas, med möjlighet till förlängningar på fem år i taget. Det kan jag till viss del köpa, man får dels en kontaktväg om man vill skapa ett derivatverk, man får en PD med många verk som ingen ids förlänga och man får en viss självreglering. Nackdelen med ett sånt system är att det gynnar mediabolagen, de kan ju regelmässigt förnya alla verk, bara för att de kan, medan de små skaparna kan hamna i kläm - missar att förnya osv. En lösning där som föreslagits är att differentiera registreringsavgiften mot ett verks ekonomiska värde, men det känns som om det lätt ger upphov till kryphål och off-shorebolag. Och vinstbeskattning har vi ju redan en någorlunda fungerande.

Gert Löwenhamn
2006-07-06, 17:27
exodus (2006-Jul-06)Gert Löwenhamn (2006-Jul-06)Personligen är jag inte särskilt intresserad av fildelningsfrågan utan tycker att integritetsfrågan i sig är så viktig att jag vill vara med och göra vad jag kan.

Alla vill ha en Volkswagen?

Edit: Jag var med från början och hoppades att detta skulle bli en demokratisk folkrörelse där alla kunde påverka programmet som sedan skulle klubbas på ett riktigt årsmöte. Nu blev det inte så och jag tror inte att jag kan göra något åt det denna sena timme.

Edit2: Nu orkar jag inte tjöta mer. Nu får Trollet ta över. ;)

Volkswagen? har inte körkort så, nej tack.

Riktigt årsmöte? var väl så riktigt det bara kan bli, som jag påpekade tidigare är det här det enda parti där medlemmarna faktiskt har rösträtt på årsmötet. Inte genom ombud som väljer ombud utan egen personlig rösträtt. Men att blunda för sådana fakta är ju alltid bra om man vill hålla fast vid sin övertygade linje.

// Gert

infinite_emma
2006-07-06, 17:29
exodus (2006-Jul-06)Jag är inte lycklig över världens "Patriot Act"-liknande utveckling. Jag ogillar hetsjakt på fildelare. Jag skulle gärna rösta på ett parti som tydligt gick ut och tog ställning mot denna utveckling.<br>
<br>
Piratpartiet är ett sådant parti, men det är också någonting mer. Det är en del av en piratrörelse, som genom kryphål lyckas tjäna pengar på piratkopiering samt vill reformera upphovsrätten på ett sådant vis att det ska gå att tjäna pengar på produkter (om de är äldre än fem år) utan att betala ett öre till skaparen av produkten.<br>
<br>
Just detta "extra" som piratrörelsen tillför debatten sypatiserar jag inte med, tvärtom, jag är motståndare till det. Därför kan jag inte rösta på PP, tyvärr.<br>
<br>
Om det sedan ligger något i denna tråds topic är situationen ännu värre.<br>
<br>
Poängen med tråden är att det inte ligger någonting i påståendet. Kan nog inte sägas tydligt nog - PP har inget gömt rasist eller främlingsfientligt spår någonstans. Över huvud taget.<br>
<br>
Resten som du snackar om känner jag viss förståelse för. Att blanda samman piratpartiet, piratbyrån och the pirate bay är ganska lätt. Det är dock både en välsignelse och en förbannelse att blandas ihop. Välsignelse eftersom vi kan hjälpa varandra att nå ut till så många människor som möjligt som kan få reda på vår existens. TPB har gjort jättemycket för oss när det gäller medlemstillströmning, till exempel - men klart är ju naturligtvis att de inte "sett till att bli raidade för att de vill att fildelare ska gå med i PP". Jag tror inte ens att killarna som driver TPB bryr sig så där jättemycket om våra göranden och låtanden om jag ska vara ärlig. <br>
<br>
Förbannelsen, eftersom indicier någonstans får TPB att verka skumma - och då inte för att de är fildelare eller förespråkar fildelning, utan för att en bild av dom som utnyttjande av fildelares goda vilja kunnat gjort sig en hacka. Jag säger en bild, för jag är fortfarande inte insatt nog att veta med säkerhet vad som är smutskastning och vad som är sanning.<br>
<br>
Jag personligen anser nog någonstans att man inte ska tjäna pengar på piratkopiering - poängen är den fria kulturen osv. Men här har vi ett problem - för jag kan rimligtvis inte säga till TPB vad de ska göra eller tycka, lika lite som de kan säga något om det till oss. Och här klämmer skon. Jag har en grundläggande respekt för killarna som driver siten, de har visat prov på en ganska uppfriskande respektlöshet. Men jag vet inte, precis som alla andra, med säkerhet om de har "lurat" oss eller andra. Jag kan inte säga det med säkerhet, även om jag faktiskt tror och hoppas att de har ett slags ideologisk grund som liknar min. Att egentligen är allt i syfte att smutskasta dom - och då förstås också oss pga av det nämnda nedärvda problemet att inte se skillnaderna mellan oganisationerna. Den största anledningen till att jag inte kan säga med säkerhet vad som pågår eller hur de jobbat - är just för att vi i partiet INTE har den sortens samarbete med TPB. Dom gör som dom vill, och vi som vi vill. Vi möts i vissa lägen, och det var inte alls svårt för mig som person att acceptera att partiet, PB och TPB tillsammans med andra politiska organisationer arrangerade en demonstration. Men för den sakens skull äger inte TPB partiet, lika lite som PP äger TPB i något enda avseende.<br>
<br>
Jag är fortfarande bekymrad om att PB får stå utan servrar, trots att de driver en renodlad informationssite. Det är min personliga åskådning, och jag antar att det är en åskådning som partiet kan ställa sig bakom i stort. För med den information vi har att tillgå - finns det ingen egentlig anledning annat än att tjäna syftet att tysta en opinionsbildande del av internet. Att misstänkliggöra dom som lurendrejare, terrorister eller vad annat kan tänkas dyka upp. Tills det är så att hårda bevis för att PB drivit olaglig verksamhet dyker upp, tänker jag nog fortsätta att förfasas över att en site som den kan stängas ned utan lagstödd förklaring. Men återigen - varket piratpartiet som organisation eller jag som person har någon insyn i PBs affärer. Vi vet inte, och kan inte svara för, om de på något vis är skumma. Eftersom vi, återigen, inte har det samarbetet eller insynen. Jag tror dock inte det - samma sak här, om hårda bevis finns att tillgå, får jag väl anse mig "lurad". <br>
<br>
Summa summarum - dock är det så att även om PB eller TPB eller båda, lurat mig på något vis - så kommer aldrig någonsin frågorna som Piratpartiet driver tappa i värde. Det är viktigt för mig att det får en plats i beslutsfattande omgivningar - livsviktigt rentav.<br>
<br>
Så man kan kanske tolka det jag säger som att jag tar risken att bli lurad - och det är väl inte en helt galen tolkning. Men det känns som mer dobbel och spel att hoppas att något annat, något nytt, någon annan ska lösa det som jag upplever som oerhört viktigt just nu.

trollet
2006-07-06, 18:09
infinite_emma (2006-Jul-06)exodus (2006-Jul-06)Jag är inte lycklig över världens "Patriot Act"-liknande utveckling. Jag ogillar hetsjakt på fildelare. Jag skulle gärna rösta på ett parti som tydligt gick ut och tog ställning mot denna utveckling.

Poängen med tråden är att det inte ligger någonting i påståendet. Kan nog inte sägas tydligt nog - PP har inget gömt rasist eller främlingsfientligt spår någonstans. Över huvud taget.

Satt inte Mikael V. styrelsen för PP? Hade inte Falkvinge en diskussion om hur PP skulle startas? Har inte Mikeal uttalat sig illa om bögar, judar etc.? Företräder inte Mikael juridiskt Piratrörelsen? Andreas som är riksdagskandidat har försvarat Mikaels uttalanden, vilket kan innebära att han sympatiserar med dem. Eller hur?

Resten som du snackar om känner jag viss förståelse för. Att blanda samman piratpartiet, piratbyrån och the pirate bay är ganska lätt. Det är dock både en välsignelse och en förbannelse att blandas ihop. Välsignelse eftersom vi kan hjälpa varandra att nå ut till så många människor som möjligt som kan få reda på vår existens. TPB har gjort jättemycket för oss när det gäller medlemstillströmning, till exempel - men klart är ju naturligtvis att de inte "sett till att bli raidade för att de vill att fildelare ska gå med i PP". Jag tror inte ens att killarna som driver TPB bryr sig så där jättemycket om våra göranden och låtanden om jag ska vara ärlig.

Förbannelsen, eftersom indicier någonstans får TPB att verka skumma - och då inte för att de är fildelare eller förespråkar fildelning, utan för att en bild av dom som utnyttjande av fildelares goda vilja kunnat gjort sig en hacka. Jag säger en bild, för jag är fortfarande inte insatt nog att veta med säkerhet vad som är smutskastning och vad som är sanning.

Ett tips är att du först tar reda på vem som äger RandomMedia, sedan kan vi snacka affärer. Vad har Falkvinge ihop med Carl Lundström? Jag tycker att du ska fråga Falkvinge om detta? Eller vågar du inte konfrontera den store ledaren?

Jag personligen anser nog någonstans att man inte ska tjäna pengar på piratkopiering - poängen är den fria kulturen osv. Men här har vi ett problem - för jag kan rimligtvis inte säga till TPB vad de ska göra eller tycka, lika lite som de kan säga något om det till oss. Och här klämmer skon. Jag har en grundläggande respekt för killarna som driver siten, de har visat prov på en ganska uppfriskande respektlöshet. Men jag vet inte, precis som alla andra, med säkerhet om de har "lurat" oss eller andra. Jag kan inte säga det med säkerhet, även om jag faktiskt tror och hoppas att de har ett slags ideologisk grund som liknar min. Att egentligen är allt i syfte att smutskasta dom - och då förstås också oss pga av det nämnda nedärvda problemet att inte se skillnaderna mellan oganisationerna. Den största anledningen till att jag inte kan säga med säkerhet vad som pågår eller hur de jobbat - är just för att vi i partiet INTE har den sortens samarbete med TPB. Dom gör som dom vill, och vi som vi vill. Vi möts i vissa lägen, och det var inte alls svårt för mig som person att acceptera att partiet, PB och TPB tillsammans med andra politiska organisationer arrangerade en demonstration. Men för den sakens skull äger inte TPB partiet, lika lite som PP äger TPB i något enda avseende.

Jag förstår precis vad du säger och sympatiserar med dina synpunkter. Något är det som är skumt, även om det är svårt att peka på det.

Jag är fortfarande bekymrad om att PB får stå utan servrar, trots att de driver en renodlad informationssite. Det är min personliga åskådning, och jag antar att det är en åskådning som partiet kan ställa sig bakom i stort. För med den information vi har att tillgå - finns det ingen egentlig anledning annat än att tjäna syftet att tysta en opinionsbildande del av internet. Att misstänkliggöra dom som lurendrejare, terrorister eller vad annat kan tänkas dyka upp. Tills det är så att hårda bevis för att PB drivit olaglig verksamhet dyker upp, tänker jag nog fortsätta att förfasas över att en site som den kan stängas ned utan lagstödd förklaring. Men återigen - varket piratpartiet som organisation eller jag som person har någon insyn i PBs affärer. Vi vet inte, och kan inte svara för, om de på något vis är skumma. Eftersom vi, återigen, inte har det samarbetet eller insynen. Jag tror dock inte det - samma sak här, om hårda bevis finns att tillgå, får jag väl anse mig "lurad".

Det kan säkerligen finnas en anledning som enbart polisen känner till.

Summa summarum - dock är det så att även om PB eller TPB eller båda, lurat mig på något vis - så kommer aldrig någonsin frågorna som Piratpartiet driver tappa i värde. Det är viktigt för mig att det får en plats i beslutsfattande omgivningar - livsviktigt rentav.

För mig är det livsviktigt att man inte ändrar i patenträtten alltför mycket, eftersom jag förhandlar med olika företag om intellektuella rättigheter, annars har jag internationellt inget att förhandla om. Men jag tror att många inom Piratrörelsen har inget att skydda. Tyvärr tror jag att det är så. Du verkar ju vara en klok kvinna, har du funderat över var Carl Lundström kommer in i bilden och vilka som äger RandomMedia dit pengarna skickas från annonseringen. Hittills säger de flesta - jag bryr mig inte. Så länge jag inte får svar tänker jag att gräva i detta, vilket jag är duktig på.

Så man kan kanske tolka det jag säger som att jag tar risken att bli lurad - och det är väl inte en helt galen tolkning. Men det känns som mer dobbel och spel att hoppas att något annat, något nytt, någon annan ska lösa det som jag upplever som oerhört viktigt just nu.

Du och andra är tyvärr lurade upp över fotknölarna. Så är det bara tills annat kan bevisas och det har det inte hittills gjorts.

infinite_emma
2006-07-06, 18:14
[/quote] avslutar citeringar mellan stycken. Kunde/orkar inte läsa det där dessvärre.

trollet
2006-07-06, 18:15
Om du anstränger dig att lära något nýtt, tror jag att det går. Jag är själv inte så haj på detta.

MVH

infinite_emma
2006-07-06, 18:18
om du klickar på "ändra"-knappen, kan du gå in och lägga in [/quote] före dina svar. Kom ihåg att lägga ett [quote] framför nästa citerade stycke från mig dock.

Henry Rouhivuori
2006-07-06, 18:20
trollet (2006-Jul-06)Om du anstränger dig att lära något nýtt, tror jag att det går. Jag är själv inte så haj på detta. MVH

Jag har alltså kommit på att du är puckad genom att läsa dina inlägg... så fattar du nu???

trollet
2006-07-06, 18:22
Varför kan ingen här svara mig på frågan: Vem äger RandomMedia? Jag vet att många som skriver här är ledande personer in Piratpartiet och kontakterna mellan olika personer är nära. Någon måste väl för h-e (förlåt yttrycket) veta vem som äger RandomMedia.

En helt annan fråga: Vilka i ledningen för Piratrörelsen (jag menar inte fildelarna) har kontakt med Carl Lundström? Det kan väl inte vara svårt att svara på. Det är jag, jag och jag. Ok, vad handlar dessa kontakter om? Då blir det lite hemligare. Jag skulle fråga Mika, Mikael, Falkvinge och Fredrik i första hand.

trollet
2006-07-06, 18:23
Henry Rouhivuori (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Om du anstränger dig att lära något nýtt, tror jag att det går. Jag är själv inte så haj på detta. MVH

Jag har alltså kommit på att du är puckad genom att läsa dina inlägg... så fattar du nu???

Hur ser din egen självanalys ut? Jag ser verkligen fram emot ditt svar.

MVH

trollet
2006-07-06, 18:25
Tack så hemskt mycket. Olika forum använder olika principer.

MVH

trollet
2006-07-06, 18:28
Henry Rouhivuori (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Om du anstränger dig att lära något nýtt, tror jag att det går. Jag är själv inte så haj på detta. MVH

Och du själv då? Hur står det till? Bara en fråga från en medmänniska!

Henry Rouhivuori
2006-07-06, 18:28
Trollet: Jag är inte här för att analysera mig själv utan konstaterar bara att det går troll på forumet.

Danne_T
2006-07-06, 18:29
Trollet! Ja, jag menar dig!

Vill, kan eller törs du inte svara på mina frågor? Vad skulle det spela för roll OM Piratpartiet skulle få pengar från Carl Lundström, TPB, Viborg eller Kim Jong Il? Partiet har stadgar och principer som vi följer, vill du ha nya länkar? Det är vad Piratpartiet står för och jag har ställt mig bakom, personligen tycker jag att finansieringen är ganska irrelevant då denna inte kan påverka vår politik.

Jag skulle personligen inte ha några betänkligheter med att få "gratis - no strings attached" pengar från Carl Lundström, han kan gott dela med sig om han nu är så rik. Skulle han nu "finansiera hela piratrörelsen" vad menar du att piratrörelsen skulle ge honom?

trollet
2006-07-06, 18:41
Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

"Piratpartiet håller på att slå hål i skråvet på sitt skepp för att kritik-vattnet skall rinna ut, samtidigt som det hugger ner skeppsmasterna med segel för att minska oppinionsvindmotståndet!

Vad blir nästa steg, kollektivt självmord för att inte fångas levande?

De har själv bäddat den säng de ligger i nu, "under täcket-"spel med Knäckebröds-Kalle, hans pengar och hans fascister, uppenbart förakt för lagar och demokratiska processer, fri- och rättigheter! Kan slutet bli något annat än snöpligt?

Vad jag bara frågar mig är hur den nu för diverse brott anklagade medlemmen någonsin kunde ha tillräcklig intelligens för att komma in på juristlinjen, han måste ha fuskat sig genom gymnasiet, mutat lärare eller kamrater och haft med sig anteckningar i skjortärmarna vid kunskapsproven! För så embarmligt korkat som han har betett sig tyder på inte ens genomsnittlig intelligens! Kanske Knäckebröds-Kalle har köpt utbildningen åt honom, det går väl att göra nuförtiden?

Det andra "geniet" som anklagas för diverse kränkande uttalanden samt leker Djävulens Advokat åt den föregående, vad är det för någon? Någon som tillbringar dagarna med att plocka upp cigarettfimpar och använda tuggummin inom sin stads parkförvaltning? För hans intelligens kan omöjligt räcka till något mer!

Ledsen Knäckebröds-Kalle, det kommer inte att gå vägen den här gången heller! Du har förlorat några hundra tusen mer av ditt arv på att finansiera ett gäng debila odågor, men det är ju bara sådana som ser det vackra i skit-brun fascism, normalt funtade människor håller sig på behörigt avstånd från den och sådana som du!"

Nu förväntas minst tusen påhopp. Den första personen är Mikael V. och den andra är Andreas, som är riksdagskanditat i Stockholm. Knäckbröds-Kalle är Carl Lundström. Jag är medveten om att detta är dynamit, men jag har kommit till samma slutsats fastän från ett helt annat håll, vilket sedan kommer att visa sig.

infinite_emma
2006-07-06, 18:47
trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

LOL! Jag dristar mig att påstå att det där är din blogg! ;)

trollet
2006-07-06, 19:05
infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

Nej, det är inte sant. Mitt nick är Trollet och jag känner inte personen bakom denna blogg. Det enda jag tycker mig märka är att denna person har god insikt i hur Piratrörelsen fungerar. Jag upprepar gärna mina frågor: Vem står bakom RandomMedia och hur ser kontakterna ut mellan Mika och Carl. Mika lär ju vara chefsideologen bakom Piratpartiet. Jag har hittiills inte fått ett enda svar. Oavsett vad du säger består Piratrörelsen av TPB, PB och PP. De ska behandlas tillsammans och inte var för sig. Tänk på att Mikael är eller har varit invoverad i alla dessa tre delar. Detta kan inte ens du förneka. Han lär dessutom fortfarande vara juridiskt ombud för TPB med understöd av Silbersky.

infinite_emma
2006-07-06, 19:09
trollet (2006-Jul-06)infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

Nej, det är inte sant. Mitt nick är Trollet och jag känner inte personen bakom denna blogg. Det enda jag tycker mig märka är att denna person har god insikt i hur Piratrörelsen fungerar. Jag upprepar gärna mina frågor: Vem står bakom RandomMedia och hur ser kontakterna ut mellan Mika och Carl. Mika lär ju vara chefsideologen bakom Piratpartiet. Jag har hittiills inte fått ett enda svar. Oavsett vad du säger består Piratrörelsen av TPB, PB och PP. De ska behandlas tillsammans och inte var för sig. Tänk på att Mikael är eller har varit invoverad i alla dessa tre delar. Detta kan inte ens du förneka. Han lär dessutom fortfarande vara juridiskt ombud för TPB med understöd av Silbersky.

mjaää - jag anser nog att du måste bevisa att du inte skriver den bloggen. Och även om skrivet med lite ironi, så är det även med lite allvar.

kenny_lex
2006-07-06, 19:12
trollet (2006-Jul-06)Varför kan ingen här svara mig på frågan: Vem äger RandomMedia?

För att ingen vill snoka eller tycker att det finns anledning att snoka och av anledninge att det inte är vår uppgift att snoka. Sedan är det så att det är den som kommer med anklagelsen som skall ta reda på liknande uppgifter innan man går ut med vaga teorier och misstankar.

trollet (2006-Jul-06)Jag vet att många som skriver här är ledande personer in Piratpartiet och kontakterna mellan olika personer är nära.

No shit Sherlock!

trollet (2006-Jul-06)Någon måste väl för h-e (förlåt yttrycket) veta vem som äger RandomMedia.

That's logical, så istället för att offra din tid här kan du ju söka.

trollet (2006-Jul-06)En helt annan fråga: Vilka i ledningen för Piratrörelsen (jag menar inte fildelarna) har kontakt med Carl Lundström? Det kan väl inte vara svårt att svara på.

Frågan är mer varför du vil veta det och vad det skulle bevisa? Får man inte ha obehagliga vänner?

trollet (2006-Jul-06)Det är jag, jag och jag. Ok, vad handlar dessa kontakter om? Då blir det lite hemligare. Jag skulle fråga Mika, Mikael, Falkvinge och Fredrik i första hand.

För man fråga dig vad dina kontakter med Pär B och APB handlar om? Nu frågar jag dig och inga undanflykter om att det inte finns några kontakter.

trollet
2006-07-06, 19:27
infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

mjaää - jag anser nog att du måste bevisa att du inte skriver den bloggen. Och även om skrivet med lite ironi, så är det även med lite allvar.

Nej, nej,och åter nej - jag har enbart tagit mig friheten att återge ett citat utan tillåtelse. Hur ska jag kunna bevisa att jag är jag och ingen annan. OK, jag kan skriva ut mitt namn, men det gör jag inte för då blir det attack direkt i min inbox. Det du säger vänder sig lika mycket mot mig, som emot dig själv. Men jag antar att du sitter i styrelsen för PP, men jag kan ha fel eller att du enbart är riksdagskandidat. Hur ni tror att ni ska kunna komma in i riksdagen är för mig en gåta. Jag har aldrig hört talas om något så korkat. MP håller sig hela tiden ovanför spärren 4 %, trots att de arbetar med frågor över hela fältet, dvs. inte enbart miljö. Tala om naivitet. Det verkar också som om snittåldern i styrelsen för PP vida överstiger snittåldern på medlemmarna och fildelarna. Men det är väl inte bekymmer. Den äldste verkar vara 58 år. Det är lite patetiskt tycker jag, som också är lite till åldern kommen. Du verkar ju inte så purung, om fotot stämmer. Men man kan ju aldrig veta i dessa sammanhang.

Danne_T
2006-07-06, 19:36
Men jag antar att du sitter i styrelsen för PP, men jag kan ha fel eller att du enbart är riksdagskandidat. Hur ni tror att ni ska kunna komma in i riksdagen är för mig en gåta. Jag har aldrig hört talas om något så korkat. MP håller sig hela tiden ovanför spärren 4 %, trots att de arbetar med frågor över hela fältet, dvs. inte enbart miljö. Tala om naivitet.

Problemet för MP att de knappt håller huvudet över ytan kanske beror JUST på att de arbetar med frågor över hela fältet. Som sagt läs våra stadgar och priciper.

Det verkar också som om snittåldern i styrelsen för PP vida överstiger snittåldern på medlemmarna och fildelarna. Men det är väl inte bekymmer. Den äldste verkar vara 58 år. Det är lite patetiskt tycker jag, som också är lite till åldern kommen. Du verkar ju inte så purung, om fotot stämmer. Men man kan ju aldrig veta i dessa sammanhang.

Det verkar som Göran Persson är 57-58 år gammal, han var lite osäker i sitt tal i Almedalen...

Slutligen måste jag konstatera att du är feg. DU får bevisa motsatsen.

Feinlyre
2006-07-06, 19:48
infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

:exclamationmark:

Feinlyre (2006-Jul-06)Har ni fått kollektivt jävla hjärnsläpp? Att ge sig på en helt vanlig Svensson-bloggare som jagfinns, när det är mig och Cecilia och våra bloggar ni vill åt! Ni gör ju sådana taktiska självmål att det nästan inte är roligt att driva med er längre! Men bara nästan!

"Sanningens söklykta" där trollet har hittat sitt citat är min blogg! Min BLOGG!! MIN BLOGG!!!! Men jag ger honom och alla andra totala rättigheter att citera från den tills Ragnarök!

Danne_T
2006-07-06, 19:58
Feinlyre (2006-Jul-06)
"Sanningens söklykta" där trollet har hittat sitt citat är min blogg! Min BLOGG!! MIN BLOGG!!!! Men jag ger honom och alla andra totala rättigheter att citera från den tills Ragnarök!

Hoppsan... Du (trollet) skulle varit bättre med dina källor så de inte blir upprörda...:D

infinite_emma
2006-07-06, 19:58
Ah mitt misstag... ;)

Jag antar att min poäng gick fram rätt klart och tydligt eftersom det inte var så himla kul att bli utsatta själva. Jag tackar er för er ärlighet.

Richie
2006-07-06, 20:03
trollet (2006-Jul-06)Hur ska jag kunna bevisa att jag är jag och ingen annan.

Bra fråga. Hur ska vi kunna bevisa att vi inte har några kontakter med Carl Lundström?

Mikke
2006-07-06, 20:29
asså, det är nog fint o bra med "öppna" forum som detta MEN vi behöver ett informativt internt forum oxo där trollen inte har access. Som det är nu så har inte medlemmar nån möjlighet att få saklig information utan att trollen får möjlighet att i nästa post göra frågan osäker och obesvarad igen. Gärna ett "öppet" forum för alla men oxo ett internt forum för medlemmar så vi slipper sitta o sortera bland lögnerna från trollen. IMO mycket viktigt om vi vill behålla vanliga svensson medlemmar. / Mvh Mikke

Danne_T
2006-07-06, 20:39
Eftersom trollet, 1. är feg, 2. tycker JAG trollar med honom, skall jag bemöta en av mina tidigare frågor själv.

Vad skulle Carl Lundströmha för eventuellt intresse av Piratpartiet som han skall köpa sig till?

Jag hade inte ens hört talas som Carl Lundström (i fortsättningen "C.")före TPB-razzians svallvågor.C. har tydligen försökt sig på att ta över skattebetalarnas förening med hjälp av sverigedemokrater. Föreningenskulle han sedan utnyttja som inkomstkälla för att driva ett främlingsfientligt parti in i riksdagen? Detta är vad lite snabb googling gav mig och jag ser inget intresse att fördjupa mig i C.s affärer.

Nu till frågan vad C. skulle kunna vilja med piratpartiet... Tja, ingen aning är min första tanke. Eftersom 1. vi har inga pengar 2. vi delar inte C.s främlingsfientliga åsikter.

Nu till trollets ide om vad C. vill med piratrörelsen: C. ser en chans att genom att ge massor med pengar till piratrörelsen kommeralla tycka han är jättebra och därför kan C. få in ett främlingsfientligt parti i riksdagen och slänga ut alla invandrare. Eller? Problemet med Piratpartiet är dock punkt 1 och 2 i föregående stycke. Men trollar (i dubbel bemärkelse) vi lite får ju Piratpartiet pengar från C. och C. tycker om pengar (han ville använda skattebetalarnas förening som mjölkko), då har vi löst punkt 1. Punkt 2 trollar vi på det sättet att C. betalar medlemsavgiften för XXXX antal sverigedemorater och de "tar över" partiet.

Attsen sedan inte se idiotin i detta får stå för var man eller kvinna. Skulle C. vilja styra om Pirat-skutan i en odemokratisk riktning är jag den som står i främsta ledet och gör myteri!

Så, trollet vad är du ute efter egentligen??? Svara på mina frågor eller är du rädd nu när du inser att du faktiskt varken har källor eller trovärdighet i detta forum. Det är inte menat som personangrepp när jag skriver att du är feg, men DU får bevisa motsatsen.

Danne_T
2006-07-06, 20:45
Mikke (2006-Jul-06)asså, det är nog fint o bra med "öppna" forum som detta MEN vi behöver ett informativt internt forum oxo där trollen inte har access. Som det är nu så har inte medlemmar nån möjlighet att få saklig information utan att trollen får möjlighet att i nästa post göra frågan osäker och obesvarad igen. Gärna ett "öppet" forum för alla men oxo ett internt forum för medlemmar så vi slipper sitta o sortera bland lögnerna från trollen. IMO mycket viktigt om vi vill behålla vanliga svensson medlemmar. / Mvh Mikke

Det är en jättebra idé, men hur skulle detta lösas? För fem kronor får du medlemsstatus i forumet och det är en billig peng. Visserligen skulle det kanske göra att vi fick fler medlemmar troll eller ej, bra press. ;)

Och jag som försöker mata trollen (fast de gillar tydligen inte min mat) kan då göra det i det öppna forumet då kanske de håller sig där. Jämför -vilda rovdjur och bebyggelse, finns det gott om mat i skogen stannar de där.

Mikke
2006-07-06, 20:51
Det är en jättebra idé, men hur skulle detta lösas?

Det är bara att skapa en usergroup som bara innehåller Partimedlemmar och sen dela upp forumet i två delar. En del som alla besökare har access till och en del som bara partimedlemmar har access till. Inte svårt alls. / Mikke

Danne_T
2006-07-06, 20:56
Jo, det förstod jag också, det var därför jag lade till "För fem kronor får du medlemsstatus i forumet och det är en billig peng. Visserligen skulle det kanske göra att vi fick fler medlemmar troll eller ej, bra press." vad jag menade är att vi blir nog inte av med dem iallafall.

Förresten tycker jag om att få se båda sidor på myntet och så fasligt många "troll" är det inte, tyvärr.

Nicklas W Bjurman
2006-07-06, 20:57
Nee... Inga delar av forumet för endast partimedlemmar. Det är positivt att alla får höras och att inget sker bakom lykta dörrar och det är tillgängligt även om dom inte är medlemmar. Annat skulle inte vara speciellt skysst ur en demokratisk synvinkel. Åter igen vill jag påpeka mitt blogg inlägg Inavel av idéer i partier (http://www2.piratpartiet.se/nicklas_w_bjurman/20060705). Det är mycket viktigt att hela tiden begrunda sin egen politik! Var ifrån kritiken kommer ifrån ska inte spela någon roll.

Jag kommer ihåg vad Rickard sa i ett tidigare måndagsbrev, Var hövlig! så fortsätt debattera allt vad som kan tänkas och låt det inte gå er över huvudet som det har gjort på vissa i denna tråden. Lite ursäkter från en del till andra tycker jag är på plats. Visa att ni är hedervärda personer som vet när det har gått för långt och är tillräckligt mycket av en gentleman för att kunna be om ursäkt.

trollet
2006-07-06, 21:13
Feinlyre (2006-Jul-06)infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)infinite_emma (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Här kommer något som jag i sann anda har snott från en annan blogg, men det verkar som om personen är insatt i hur det hela skulle fungera. Jag säger inte att detta är sant, men han verkar känna till personerna, även om det är lite elakt beskrivet. Kopplingen till Carl Lundström tycker i alla fall jag är intressant, även om jag förväntar mig att de andra på detta forum ryggar tillbaka. Här kommer det i alla fall:

:exclamationmark:

Tack så mycket för ditt gillande!!

trollet
2006-07-06, 21:16
Richie (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Hur ska jag kunna bevisa att jag är jag och ingen annan.

Bra fråga. Hur ska vi kunna bevisa att vi inte har några kontakter med Carl Lundström?

Det senare är mycket enklare. Det är bara att säga att Mika Sjöman inte har några som helst kontakter med Carl Lundström. De skriver inte i Dalademokraten på en och samma gång. Allt är sannolikt fejkat.

MVH

Danne_T
2006-07-06, 21:18
Nicklas: Känner mig lite träffad, även fast andra har gått mycket längre i sina uttalanden. Men även om jag personligen tycker jag är på min "botten" tänker jag inte be om ursäkt till trollet innan jag har fel.

Du, trollet, detta är din chans att få en piratpartist att erkänna att han har fel...:) (Men ett riktigt svar önskas).

trollet
2006-07-06, 21:18
Mikke (2006-Jul-06)asså, det är nog fint o bra med "öppna" forum som detta MEN vi behöver ett informativt internt forum oxo där trollen inte har access. Som det är nu så har inte medlemmar nån möjlighet att få saklig information utan att trollen får möjlighet att i nästa post göra frågan osäker och obesvarad igen. Gärna ett "öppet" forum för alla men oxo ett internt forum för medlemmar så vi slipper sitta o sortera bland lögnerna från trollen. IMO mycket viktigt om vi vill behålla vanliga svensson medlemmar. / Mvh Mikke

Vet du vad jag tror? Jag tror att det har gått troll i partiet! Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Om du inte gör det är jag den förste att beklaga.

Danne_T
2006-07-06, 21:21
Nicklas, du kanske kan hjälpa mig eftersom trollet har satt mig på ignore eller liknade. Vad är det med Dalademokraten? Finns det någonting annat än tidningen som heter dalademokraten och vad skulle den tidningen ha att göra med Carl Lundström?

Edit: Jag hittade länken http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200606/08/20060608145100_910/20060608145100_910.dbp.asp Där finns 10 kommentarer till en debattartikel, se själva. Trollet, detta är en källa!

Mikke
2006-07-06, 21:21
Ok jag tar det igen: Det sprids så mycket dynga från troll att det blir svårt att urskilja vad som är sant o inte sant. En vanlig Svensson som inte är van vid troll o som inte vet vad ett troll är vet inte vad han ska tro på. En vanlig svensson blir osäker och stannar på sofflocket i september. Visst det är fint med öppen diskussion men det vore bra om fler än jag insåg att vi behöver en intern informations kanal som rätar ut frågetecknen utan att få en massa troll mothugg hela tiden. Sen naturligtvis skall man ha en öppen o fri debatt i det öppna forumet precis som nu. / Mikke

trollet
2006-07-06, 21:28
Danne_T (2006-Jul-06)Eftersom trollet, 1. är feg, 2. tycker JAG trollar med honom, skall jag bemöta en av mina tidigare frågor själv.

Det är inte så lätt att veta vad du menar med 1 och 2, så antar jag att det är samma person.

Vad skulle Carl Lundströmha för eventuellt intresse av Piratpartiet som han skall köpa sig till?

Det är jätteenkelt, nämligen att ställa en naiv generation utan erfarenheter mot en annan generation, dvs. skapa motsättningar i samhället för att komma fram med något nytt.

Jag hade inte ens hört talas som Carl Lundström (i fortsättningen "C.")före TPB-razzians svallvågor.C. har tydligen försökt sig på att ta över skattebetalarnas förening med hjälp av sverigedemokrater. Föreningenskulle han sedan utnyttja som inkomstkälla för att driva ett främlingsfientligt parti in i riksdagen? Detta är vad lite snabb googling gav mig och jag ser inget intresse att fördjupa mig i C.s affärer.

Det stämmer ganska bra.

Nu till frågan vad C. skulle kunna vilja med piratpartiet... Tja, ingen aning är min första tanke. Eftersom 1. vi har inga pengar 2. vi delar inte C.s främlingsfientliga åsikter.

Jag tror att du själv har svarat på frågan.

Nu till trollets ide om vad C. vill med piratrörelsen: C. ser en chans att genom att ge massor med pengar till piratrörelsen kommeralla tycka han är jättebra och därför kan C. få in ett främlingsfientligt parti i riksdagen och slänga ut alla invandrare. Eller? Problemet med Piratpartiet är dock punkt 1 och 2 i föregående stycke. Men trollar (i dubbel bemärkelse) vi lite får ju Piratpartiet pengar från C. och C. tycker om pengar (han ville använda skattebetalarnas förening som mjölkko), då har vi löst punkt 1. Punkt 2 trollar vi på det sättet att C. betalar medlemsavgiften för XXXX antal sverigedemorater och de "tar över" partiet.

På lång sikt är svaret ja, men kanske inte just genom Piratpartiet, utan genom att det sker störningar i samhället.

Attsen sedan inte se idiotin i detta får stå för var man eller kvinna. Skulle C. vilja styra om Pirat-skutan i en odemokratisk riktning är jag den som står i främsta ledet och gör myteri!

Det är nog snart dags nu.

Så, trollet vad är du ute efter egentligen??? Svara på mina frågor eller är du rädd nu när du inser att du faktiskt varken har källor eller trovärdighet i detta forum. Det är inte menat som personangrepp när jag skriver att du är feg, men DU får bevisa motsatsen.

Varför skulle jag vara rädd?

trollet
2006-07-06, 21:31
Nicklas W Bjurman (2006-Jul-06)Nee... Inga delar av forumet för endast partimedlemmar. Det är positivt att alla får höras och att inget sker bakom lykta dörrar och det är tillgängligt även om dom inte är medlemmar. Annat skulle inte vara speciellt skysst ur en demokratisk synvinkel. Åter igen vill jag påpeka mitt blogg inlägg Inavel av idéer i partier (http://www2.piratpartiet.se/nicklas_w_bjurman/20060705). Det är mycket viktigt att hela tiden begrunda sin egen politik! Var ifrån kritiken kommer ifrån ska inte spela någon roll.

Jag kommer ihåg vad Rickard sa i ett tidigare måndagsbrev, Var hövlig! så fortsätt debattera allt vad som kan tänkas och låt det inte gå er över huvudet som det har gjort på vissa i denna tråden. Lite ursäkter från en del till andra tycker jag är på plats. Visa att ni är hedervärda personer som vet när det har gått för långt och är tillräckligt mycket av en gentleman för att kunna be om ursäkt.

Oerhört sympatiskt uttryckt, men tyvärr är det nog inte många av dina gelikar som tycker likadant!

Nicklas W Bjurman
2006-07-06, 21:31
Mig veterligen finns det inget annat än Dalademokraten. Det är sant ja att Mika och Carl skrev i tidningen båda två. Jag vet det för att det fanns en Nyhetslänk i Nyhets sektionen. Dock så tittade jag aldrig efter vad det var de skrev så mer än så kan jag inte hjälpa till.

trollet
2006-07-06, 21:37
Danne_T (2006-Jul-06)Nicklas, du kanske kan hjälpa mig eftersom trollet har satt mig på ignore eller liknade. Vad är det med Dalademokraten? Finns det någonting annat än tidningen som heter dalademokraten och vad skulle den tidningen ha att göra med Carl Lundström?

Edit: Jag hittade länken http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200606/08/20060608145100_910/20060608145100_910.dbp.asp Där finns 10 kommentarer till en debattartikel, se själva. Trollet, detta är en källa!

Det är klart att det är en källa. Carl och Mika (chefsideologen för PP) känner varandra mycket väl. Hur ska ni kunna komma ifrån dett? Jag är idel öra!

trollet
2006-07-06, 21:42
Nicklas W Bjurman (2006-Jul-06)Mig veterligen finns det inget annat än Dalademokraten. Det är sant ja att Mika och Carl skrev i tidningen båda två. Jag vet det för att det fanns en Nyhetslänk i Nyhets sektionen. Dock så tittade jag aldrig efter vad det var de skrev så mer än så kan jag inte hjälpa till.

Artister som är beroende... 2006-06-09 13:28:00

av intäkter från CD-försäljning existerar inte. De som får några större pengar över huvud taget kan knappast sägas vara "beroende". De som är beroende är skivbolagen, som i de flesta fall driver den här frågan utan artisternas stöd. Det är roligare att läsa välinformerade kommentarer om den här frågan. Däremot är Marx analys av de ekonomiska villkoren helt lämplig. Frågan är varför du som erkänd socialist värjer dig för revolutionen? Om produktivkrafterna omvävler produktionsförhållandena tror jag knappast att det kommer att ske med lösningar från det förra århundradet. Dessutom bjuder jag på korrekturläsning. Det är teknik som blivit tillgänglig, inte teknologi. Inte sitter vi väl och teoretiserar ner våra mp3-filer. /Jan

Skrivet av: Jan

Kan detta vara den "Jan" som finns på detta forum? Om svaret är ja, då finns det säkert ännu fler samband.

Danne_T
2006-07-06, 21:51
trollet (2006-Jul-06)[quote]Danne_T (2006-Jul-06)Eftersom trollet, 1. är feg, 2. tycker JAG trollar med honom, skall jag bemöta en av mina tidigare frågor själv. <BR><BR>Det är inte så lätt att veta vad du menar med 1 och 2, så antar jag att det är samma person. <P>Det var mina två alternativ till att du har ignorerat mig.<BR></P><P>Vad skulle Carl Lundströmha för eventuellt intresse av Piratpartiet som han skall köpa sig till?<BR><BR>Det är jätteenkelt, nämligen att ställa en naiv generation utan erfarenheter mot en annan generation, dvs. skapa motsättningar i samhället för att komma fram med något nytt. </P><P>Så vi pirater är en "naiv generation"?</P><P>Citat "Det verkar också som om snittåldern i styrelsen för PP vida överstiger snittåldern på medlemmarna och fildelarna. Men det är väl inte bekymmer. Den äldste verkar vara 58 år. Det är lite patetiskt tycker jag, som också är lite till åldern kommen. Du verkar ju inte så purung, om fotot stämmer. Men man kan ju aldrig veta i dessa sammanhang. " Slutcitat.</P><P>Nu måste jag fråga vilka generationer som står mot varandra?<BR><BR>Jag hade inte ens hört talas som Carl Lundström (i fortsättningen "C.")före TPB-razzians svallvågor.C. har tydligen försökt sig på att ta över skattebetalarnas förening med hjälp av sverigedemokrater. Föreningenskulle han sedan utnyttja som inkomstkälla för att driva ett främlingsfientligt parti in i riksdagen? Detta är vad lite snabb googling gav mig och jag ser inget intresse att fördjupa mig i C.s affärer.<BR><BR>Det stämmer ganska bra.<BR><BR>Nu till frågan vad C. skulle kunna vilja med piratpartiet... Tja, ingen aning är min första tanke. Eftersom 1. vi har inga pengar 2. vi delar inte C.s främlingsfientliga åsikter.<BR><BR>Jag tror att du själv har svarat på frågan.<BR><BR>Nu till trollets ide om vad C. vill med piratrörelsen: C. ser en chans att genom att ge massor med pengar till piratrörelsen kommeralla tycka han är jättebra och därför kan C. få in ett främlingsfientligt parti i riksdagen och slänga ut alla invandrare. Eller? Problemet med Piratpartiet är dock punkt 1 och 2 i föregående stycke. Men trollar (i dubbel bemärkelse) vi lite får ju Piratpartiet pengar från C. och C. tycker om pengar (han ville använda skattebetalarnas förening som mjölkko), då har vi löst punkt 1. Punkt 2 trollar vi på det sättet att C. betalar medlemsavgiften för XXXX antal sverigedemorater och de "tar över" partiet.<BR><BR>På lång sikt är svaret ja, men kanske inte just genom Piratpartiet, utan genom att det sker störningar i samhället.</P><P>Jag tror vi lyckas skapa störningar i samhället UTAN hjälp från Lundström. Vi VILL förändra något, det är därför vi ställer upp i riksdagsvalet. Vad vi vill förändra är satt i principprogrammet. Själv tycker jag att förändringar är oftast någonting possitiv.<BR><BR>Att sen sedan inte se idiotin i detta får stå för var man eller kvinna. Skulle C. vilja styra om Pirat-skutan i en odemokratisk riktning är jag den som står i främsta ledet och gör myteri!<BR><BR>Det är nog snart dags nu.<BR></P><P>Det är bara början!</P><P><BR>Så, trollet vad är du ute efter egentligen??? Svara på mina frågor eller är du rädd nu när du inser att du faktiskt varken har källor eller trovärdighet i detta forum. Det är inte menat som personangrepp när jag skriver att du är feg, men DU får bevisa motsatsen.<BR><BR>Varför skulle jag vara rädd?</P><P>Jag vet att när jag var liten och ljög var jag rädd att mamma skulle få reda på det. "Nej mamma, jag har inte ätit godis". :D Du kanske är rädd att sanningen&nbsp;kommer fram?</P><P>Avslutningsvis vill jag be om ursäkt för att jag kallade dig feg. Jag hade fel! Nu skall vi fortsätta diskutera och dra upp denna debatt till en högre och sakligare nivå.

Björn O
2006-07-06, 21:52
@Mikke

"En vanlig svensson blir osäker och stannar på sofflocket i september."

Och vad tror du poängen är med deras inlägg? Det har inget som helst med sanning eller att finna sanning att göra, det har att göra med att så osäkerhet hos oinsatta läsare. Det är så genomskinligt så det är löjligt.

marknas
2006-07-06, 21:53
Mikke (2006-Jul-06)Ok jag tar det igen: Det sprids så mycket dynga från troll att det blir svårt att urskilja vad som är sant o inte sant. En vanlig Svensson som inte är van vid troll o som inte vet vad ett troll är vet inte vad han ska tro på. En vanlig svensson blir osäker och stannar på sofflocket i september. Visst det är fint med öppen diskussion men det vore bra om fler än jag insåg att vi behöver en intern informations kanal som rätar ut frågetecknen utan att få en massa troll mothugg hela tiden. Sen naturligtvis skall man ha en öppen o fri debatt i det öppna forumet precis som nu. / Mikke

Måste säga att jag håller med Mikke här...

Men om det nu är helt emot principerna i partiet att ha interna kanaler, så ber jag den/de som är moderatorer att snabbare flytta undan sådana här trådar till övrigt-forumen (kanske är det också dags att se över utbudet av forum?), det känns helt fel att de ligger så länge som den här gjorde innan den flyttades.

Det är ju förstås bara mina SEK 0.02

Mikke
2006-07-06, 21:55
Björn O (2006-Jul-06)@Mikke

"En vanlig svensson blir osäker och stannar på sofflocket i september."

Och vad tror du poängen är med deras inlägg?

errrm... precis. Just därför föreslog jag att man skulle ha ett internt forum oxo. Du kan läsa mitt tidigare inlägg. / mvh Mikke

kenny_lex
2006-07-06, 21:56
trollet (2006-Jul-06)Nicklas W Bjurman (2006-Jul-06)Mig veterligen finns det inget annat än Dalademokraten. Det är sant ja att Mika och Carl skrev i tidningen båda två. Jag vet det för att det fanns en Nyhetslänk i Nyhets sektionen. Dock så tittade jag aldrig efter vad det var de skrev så mer än så kan jag inte hjälpa till.

av intäkter från CD-försäljning existerar inte. De som får några större pengar över huvud taget kan knappast sägas vara "beroende". De som är beroende är skivbolagen, som i de flesta fall driver den här frågan utan artisternas stöd. Det är roligare att läsa välinformerade kommentarer om den här frågan. Däremot är Marx analys av de ekonomiska villkoren helt lämplig. Frågan är varför du som erkänd socialist värjer dig för revolutionen? Om produktivkrafterna omvävler produktionsförhållandena tror jag knappast att det kommer att ske med lösningar från det förra århundradet. Dessutom bjuder jag på korrekturläsning. Det är teknik som blivit tillgänglig, inte teknologi. Inte sitter vi väl och teoretiserar ner våra mp3-filer. /Jan

Kan detta vara den "Jan" som finns på detta forum? Om svaret är ja, då finns det säkert ännu fler samband.

Men ge dig nu, skall du nu börja påstå att det finns mystiska kopplingar bara för att några har svarat på samma artikel eller för att det kan finnas fler i Sverige som heter Jan?

Du börjar allt mer tappa din egen tråd och dina kopplingar som från början var vaga och ologiska har nu övergått i att bli tokiga och paranoida. Du skriver ju på detta forum och där med måste ju även du ha en otäck koppling till Carl L om man nu skall följa din tankekedja.

På tal om medlemsforum så är det inte någon dum idé, det som är dumt att tro att ett sådant måste vara osynligt eller hemligt. Varför skulle det vara så fel att ha ett ställe där bara medlemmar kan skriva och diskutera? Jag hade för mig att det var just självaste poängen med medlemskap, dvs att medlemmar skulle kunna mötas och diskutera som i en vanlig diskutions klubb eller som bland frimurana där jag är medlem... ;-)

Richie
2006-07-06, 21:56
trollet (2006-Jul-06)Det senare är mycket enklare. Det är bara att säga att Mika Sjöman inte har några som helst kontakter med Carl Lundström. De skriver inte i Dalademokraten på en och samma gång. Allt är sannolikt fejkat.

Väntanuhär. Menar du att du baserar din konspirationsteori på att Mika och Carl råkade skriva efter varandra i kommentarerna på Dalademokratens hemsida? Att de av den anledningen har nån slags kontakter med varandra? Mika, som är strax till vänster om Karl Marx och rabiat anti-rasist ska helt plötsligt ha kontakt med en påstådd högerextremist och rasist bara för att han skrev en kommentar till samma nyhet som denne?

Så om det hade råkat vara jag som skrev istället för Mika så hade du alltså trott att jag och Carl hade nån slags intima kontakter? Men, jag och Bring D. Ruckus skriver ofta kommentarer intill varandra på Oscars blogg, betyder det att vi är hemliga älskare? Rasmus debatterade Monique Wadsted i Almedalen häromdan, betyder det att de båda är utomjordingar och del i den heliga treenigheten tillsammans med Sune Hjort?

Jag är ny på det här hemliga tolkspråket så du får hjälpa mig lite här.

Mikke
2006-07-06, 21:57
marknas (2006-Jul-06)Mikke (2006-Jul-06)Ok jag tar det igen: Det sprids så mycket dynga från troll att det blir svårt att urskilja vad som är sant o inte sant. En vanlig Svensson som inte är van vid troll o som inte vet vad ett troll är vet inte vad han ska tro på. En vanlig svensson blir osäker och stannar på sofflocket i september. Visst det är fint med öppen diskussion men det vore bra om fler än jag insåg att vi behöver en intern informations kanal som rätar ut frågetecknen utan att få en massa troll mothugg hela tiden. Sen naturligtvis skall man ha en öppen o fri debatt i det öppna forumet precis som nu. / Mikke

Måste säga att jag håller med Mikke här...

Men om det nu är helt emot principerna i partiet att ha interna kanaler, så ber jag den/de som är moderatorer att snabbare flytta undan sådana här trådar till övrigt-forumen (kanske är det också dags att se över utbudet av forum?), det känns helt fel att de ligger så länge som den här gjorde innan den flyttades.

Det är ju förstås bara mina SEK 0.02

Tack och det var en bra ide du kom med. / Mikke

Danne_T
2006-07-06, 21:58
trollet (2006-Jul-06)Nicklas W Bjurman (2006-Jul-06)Mig veterligen finns det inget annat än Dalademokraten. Det är sant ja att Mika och Carl skrev i tidningen båda två. Jag vet det för att det fanns en Nyhetslänk i Nyhets sektionen. Dock så tittade jag aldrig efter vad det var de skrev så mer än så kan jag inte hjälpa till.

Kollar du lite mer hittar du John Nilsson också. Kan det också vara samma John Nilsson som är på detta forum och som är medlem i partiet? Vem är egentligen Yorke och Maja? Det verkar vara en stor konspiration...

Förlåt att jag sitter och drar på smilbanden, men attpersoner har kommenterat nyhetsartiklar och därifrån dra streck på den stora konspirationstavlan får mig att le. Skärp dig nu trollet, bättre än så kan du! Jag är uppriktigt intresserad om du har något konkret att komma med.

Björn O
2006-07-06, 21:59
@Mikke

Menade inte att motsäga dig eller att säga att du sagt något annat, bara att belysa för andra här vad som pågår. Har uppdaterat mitt tidigare inlägg något.

Fana
2006-07-06, 22:03
Skapa en sektion kallad"Trollhägnet" där trollen kantrålaför sig själva, i min mening. Där kan man placera trådar som blir trollinvaderade och går offtopic etc, så kan dem som vill ta del av dem göra det och nyhetssidan blir inte full med 10+ sidor långa trådar som bumpas och bumpas.

Richie
2006-07-06, 22:29
Danne_T (2006-Jul-06)Förlåt att jag sitter och drar på smilbanden, men att personer har kommenterat nyhetsartiklar och därifrån dra streck på den stora konspirationstavlan får mig att le.

Särskilt som de har helt olika åsikter - Carl pratar om hur bra patenten är medan Mika, flera timmar senare, pratar om upphovsrättens tillkomst...

Men det är väl ingenting. "Dalademokraten" är ett anagram för A NAKED MEAT LORD, dvs den store porrguden som tillbeds i serverhallar över hela världen. Det var egentligen ett knäckebrödsblot till denne som Roswell avbröt när han stormade in och beslagtog servrarna. Bevisa motsatsen!

:-D

trollet
2006-07-06, 22:38
kenny_lex (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Nicklas W Bjurman (2006-Jul-06)Mig veterligen finns det inget annat än Dalademokraten. Det är sant ja att Mika och Carl skrev i tidningen båda två. Jag vet det för att det fanns en Nyhetslänk i Nyhets sektionen. Dock så tittade jag aldrig efter vad det var de skrev så mer än så kan jag inte hjälpa till.

Men ge dig nu, skall du nu börja påstå att det finns mystiska kopplingar bara för att några har svarat på samma artikel eller för att det kan finnas fler i Sverige som heter Jan?

Du börjar allt mer tappa din egen tråd och dina kopplingar som från början var vaga och ologiska har nu övergått i att bli tokiga och paranoida. Du skriver ju på detta forum och där med måste ju även du ha en otäck koppling till Carl L om man nu skall följa din tankekedja.

På tal om medlemsforum så är det inte någon dum idé, det som är dumt att tro att ett sådant måste vara osynligt eller hemligt. Varför skulle det vara så fel att ha ett ställe där bara medlemmar kan skriva och diskutera? Jag hade för mig att det var just självaste poängen med medlemskap, dvs att medlemmar skulle kunna mötas och diskutera som i en vanlig diskutions klubb eller som bland frimurana där jag är medlem... ;-)

Varför skulle det vara långsökt. Jan har inte svarat än. Du och jag har mötts i andra forum. Nu stavar du bättre - det verkar som om du lär dig. Men du lär dig inte vad Piratrörelsen engentligen handlar om. Jag tror inte att du sitter i ledningen. Eller hur? Du är enbart en lakej på lägre nivåer.

Danne_T
2006-07-06, 22:40
Richie (2006-Jul-06)Danne_T (2006-Jul-06)Förlåt att jag sitter och drar på smilbanden, men att personer har kommenterat nyhetsartiklar och därifrån dra streck på den stora konspirationstavlan får mig att le.
Särskilt som de har helt olika åsikter - Carl pratar om hur bra patenten är medan Mika, flera timmar senare, pratar om upphovsrättens tillkomst...

Men det är väl ingenting. "Dalademokraten" är ett anagram för A NAKED MEAT LORD, dvs den store porrguden som tillbeds i serverhallar över hela världen. Det var egentligen ett knäckebrödsblot till denne som Roswell avbröt när han stormade in och beslagtog servrarna. Bevisa motsatsen!

:-D

LOL :D Du fick mig att stryka bokstäver för att se så det stämmde. Respekt!

I ärlighetens namn orkade jag inte läsa vad som skrivits, varken artikeln eller kommentarerna. Men jag noterade tidpunkterna då detta tydligen var oerhört graverande.

Richie
2006-07-06, 22:41
Edit: Dubbelpost. Passar på och svarar Danne_T istället:

Måste väl erkänna att jag fuskade: http://www.wordsmith.org/anagram/ :-)

Grumpsiedumpsie
2006-07-06, 22:41
trollet (2006-Jul-06)Kan detta vara den "Jan" som finns på detta forum? Om svaret är ja, då finns det säkert ännu fler samband.

Jag skrev det där. Jag har aldrig haft någonting med vare sig Mika Sjöman eller Carl Lundström att göra. Förutom då att alla tre blev intresserade av att kommentera samma artikel.

Är jag en dold koppling till det högerextrema nu? På sätt och vis vore det lugnande om du sa att det är så, för jag vet vem jag är och du blir å så lättare att avfärda som stolle när jag vet att du har fel. Eftersom jag vet att du inte bara håller på källorna du påstår dig ha. De finns ju inte.

/Jan

trollet
2006-07-06, 22:51
Grumpsiedumpsie (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Kan detta vara den "Jan" som finns på detta forum? Om svaret är ja, då finns det säkert ännu fler samband.

Jag skrev det där. Jag har aldrig haft någonting med vare sig Mika Sjöman eller Carl Lundström att göra. Förutom då att alla tre blev intresserade av att kommentera samma artikel.

Är jag en dold koppling till det högerextrema nu? På sätt och vis vore det lugnande om du sa att det är så, för jag vet vem jag är och du blir å så lättare att avfärda som stolle när jag vet att du har fel. Eftersom jag vet att du inte bara håller på källorna du påstår dig ha. De finns ju inte.

/Jan

Vilket sammanträffande och så rätt jag gissade. Nej, jag tror inte att du har med dessa båda herrar att göra. Men du borde fråga dig vad de har med varandra att göra. Mika beskrivs som chefsideologen och Carl beskrivs som finansiären bakom Piratrörelsen.

Om det är någon som tror dig "Jan" så är det jag. Du kan vara helt säker på att jag har källorna, men varför avslöja dem alla nu och på en gång. Nej, det är bättre att ta i lite i sänder.

MVH

kenny_lex
2006-07-06, 22:52
Jag tror att vi missuppfatter trollet pga att vi använder ord på olika sätt. Där med tänkte jag be trollet att förklara dessa två ord.

* Priatrörelsen

* Fildelare

Fana
2006-07-06, 22:59
*kliar trollet bakom örat*

trollet
2006-07-06, 23:01
Nu har jag rört om ordentligt i grytan och många har blivit oroliga samt börjat tvivla på om det står rätt till inom Piratrörelsen och det gör det inte. Dete finns en ledare som har tillskansat sig all makt genom en kupp. Han går dessutom utomstående intressens vägnar, som endast ett fåtal har insyn i. Fråga honom - det skulle jag göra om jag vore medlem i Piratpartiet. Detta parit är lierat med bakomliggande politiska krafter, som är svåra att identifiera - i alla fall på gräsrotsnivå. Men fråga Falkeving om han känner Carl Lunström, Fråga Mika Sjöström vilka relationer han har med Carl Lundström. Dessa svar ser jag och andra fram emot. Fråga Miakel V. hur han ser på bögar, judar etd. Detta ser jag verkligen fram emot. Fråga varför Andreas försvarar Mikael för hans nazistiska och rasistiska uttlanden.

Nej, jag tror att de flesta här är ett antal "fegisar" som inte vågar ställa dessa frågor till den store ledaren och hans gäng.

trollet
2006-07-06, 23:06
kenny_lex (2006-Jul-06)Jag tror att vi missuppfatter trollet pga att vi använder ord på olika sätt. Där med tänkte jag be trollet att förklara dessa två ord.

* Priatrörelsen

* Fildelare

Det är jättelätt. Piratrörelsen är ledningarna för TPB, PB och PP. Svårare än är det inte. I lednigeen här finns ca 15 personer med inre kärngrupp på ca 6 personer. Dessa 6 personer har ett långsiktigt perspektiv på detta och är nära lierade med Carl Lundström,

Fildelare är alla de privatpersoner som laddar ner filer från Internet. I Sverige kan det röra sig om minst en halv miljon personer.

trollet
2006-07-06, 23:08
Fana (2006-Jul-06)*kliar trollet bakom örat*

Jag tror att alla skulle tjäna på att du och andra slutar upp med denna trollanalogi, så fort det dyker upp en avvikande åsikt.

Joakim Holgersson
2006-07-06, 23:13
trollet (2006-Jul-06)Nu har jag rört om ordentligt i grytan och många har blivit oroliga samt börjat tvivla på om det står rätt till inom Piratrörelsen och det gör det inte. Dete finns en ledare som har tillskansat sig all makt genom en kupp. Han går dessutom utomstående Nej, jag tror att de flesta här är ett antal "fegisar" som inte vågar ställa dessa frågor till den store ledaren och hans gäng.

bla bla bla...

så nu har du ytterligare påstått samma nonses igen! vore det inte bättre du skrev sagoböcker?!? även fantasiböcker?!?

så du fick utlopp av din kreavitet och skrivförmåga, på så sett hade du gjort något kreativt. talang för de områden bemästrar du.

Tidigare idag satt jag och lästa genom en del annat på nätet och hittade något intressant... http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/pages/E436E397BF1DA09BC12570EB004E8778

Är det väl inte så märkligt en som lobbar för SD och har SD siter - även 6 månader efter avhopp till EXPO. vederbörande är duktig på klanka ner på oss också i kalibern fantasi o hjärnspöken!

kenny_lex
2006-07-06, 23:19
trollet (2006-Jul-06)kenny_lex (2006-Jul-06)Jag tror att vi missuppfatter trollet pga att vi använder ord på olika sätt. Där med tänkte jag be trollet att förklara dessa två ord.

* Priatrörelsen

* Fildelare

Det är jättelätt. Piratrörelsen är ledningarna för TPB, PB och PP. Svårare än är det inte. I lednigeen här finns ca 15 personer med inre kärngrupp på ca 6 personer. Dessa 6 personer har ett långsiktigt perspektiv på detta och är nära lierade med Carl Lundström,

Fildelare är alla de privatpersoner som laddar ner filer från Internet. I Sverige kan det röra sig om minst en halv miljon personer.

Med andra ord är piratrörelsen en synonym för Carl Lundström?

Snacka om att APB kommer att bli förvånade.

Richie
2006-07-06, 23:20
trollet (2006-Jul-06)Mika beskrivs som chefsideologen och Carl beskrivs som finansiären bakom Piratrörelsen.

Men nu blir jag ledsen, det är ju JAG som är chefsideologen. För övrigt undrar vän av ordning lite stillsamt hur det kommer sig att TPB behöver en finansiär om de nu drar in miljoooner på sina annonser? Och varför behövde Carl ta över Skattebetalarnas förening om han redan hade miljoooner? Och vad ska han med oss till, vi som vill avskaffa hans kära patent? Och vad gör trollet när han inte sitter och beskriver så mycket?

Se svaren (eller fler av trollets undanflykter) nästa vecka i trollets enmans tvålopera. Samma tid, samma forum. :-D

Björn O
2006-07-06, 23:26
@kenny lex

"Vad är målet med hela din jakt på storpiraten?"

Han/hon erkände ju självt precis som jag påpekade tidigare, det är bara för att så frön av osäkerhet hos de som inte är så insatta. Har som sagt inte så mycket med verkligheten att göra. Han/hon kunde använt lite mer finess så hade det kanske fungerat också. Men oerhört underhållande är det iaf, man får tacka för showen. Bättre tur nästa gång.

trollet
2006-07-06, 23:27
Joakim Holgersson (2006-Jul-06)trollet (2006-Jul-06)Nu har jag rört om ordentligt i grytan och många har blivit oroliga samt börjat tvivla på om det står rätt till inom Piratrörelsen och det gör det inte. Dete finns en ledare som har tillskansat sig all makt genom en kupp. Han går dessutom utomstående Nej, jag tror att de flesta här är ett antal "fegisar" som inte vågar ställa dessa frågor till den store ledaren och hans gäng.

bla bla bla...

så nu har du ytterligare påstått samma nonses igen! vore det inte bättre du skrev sagoböcker?!? även fantasiböcker?!?

så du fick utlopp av din kreavitet och skrivförmåga, på så sett hade du gjort något kreativt. talang för de områden bemästrar du.

Tidigare idag satt jag och lästa genom en del annat på nätet och hittade något intressant... http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/pages/E436E397BF1DA09BC12570EB004E8778

Är det väl inte så märkligt en som lobbar för SD och har SD siter - även 6 månader efter avhopp till EXPO. vederbörande är duktig på klanka ner på oss också i kalibern fantasi o hjärnspöken!

Jag säger som jag sagt till några andra "lär dig stava rätt". Jag tycker att det var en rätt intressant artikel.

trollet
2006-07-06, 23:30
Det är klart att det är så. Bevisa motsatsen. Vem äger RandomMedia? Ingen har kunnat eller velat svara på detta än. Vad har Carl Lundström och Mika Sjöman ihop? Ingen har kunnat svara på det än!

Joakim Holgersson
2006-07-06, 23:30
trollet (2006-Jul-06)Jag säger som jag sagt till några andra "lär dig stava rätt". Jag tycker att det var en rätt intressant artikel.

och det kan du fortsätta göra ills himlen faller ner, jag må inte bärska det helt och lär så alldrig helelr få göra pga min dyslex.

men huvudsaken mitt budskap gick fram - skriv barnböcker istället och få ut din kreativitet med det istället!

fantasi och skrivförmåga har du till 1000...

Joakim Holgersson
2006-07-06, 23:32
trollet (2006-Jul-06)Det är klart att det är så. Bevisa motsatsen. Vem äger RandomMedia? Ingen har kunnat eller velat svara på detta än. Vad har Carl Lundström och Mika Sjöman ihop? Ingen har kunnat svara på det än!

varfrö letar du itne upp det i exempelvis hos Skattemyndigheten eller annat ställe (RandomMedia)

Jo - det har svarats - flera gånger, men istället för du verkligen läst det så traglar du fortfarande på med samma frågor!

Fana
2006-07-06, 23:35
trollet (2006-Jul-06)Fana (2006-Jul-06)*kliar trollet bakom örat*

Jag tror att alla skulle tjäna på att du och andra slutar upp med denna trollanalogi, så fort det dyker upp en avvikande åsikt.

Tror alla skulle tjäna på om dina arbetsgivare slutade upp med dessa infiltratördumheter. Betala folk för att trolla på motståndarnas forum, det är ju otroligt vilka längder ni går till. Men fortsätt du föralldel, försök ge dem valuta för pengarna.

Joakim Holgersson
2006-07-06, 23:39
Fana (2006-Jul-06)Tror alla skulle tjäna på om dina arbetsgivare slutade upp med dessa infiltratördumheter. Betala folk för att trolla på motståndarnas forum, det är ju otroligt vilka längder ni går till. Men fortsätt du föralldel, försök ge dem valuta för pengarna.

man kanske skall fråga dom varför de livnär en SD-funktionär, deras reklam om något betalar folk som står för främlingsfinetlighet

Richie
2006-07-06, 23:40
trollet (2006-Jul-06)Vem äger RandomMedia? Ingen har kunnat eller velat svara på detta än.

Vi vet inte. Du, kanske? Bevisa motsatsen!

Vad har Carl Lundström och Mika Sjöman ihop? Ingen har kunnat svara på det än!

Svaret är såvitt vi vet "Ingenting". Men det är ju inget intressant svar så du vill ju inte höra det.

kenny_lex
2006-07-06, 23:44
Dyslexi eller inte, man börjar inte stava bättre för att folk klagar ens stavning, det bäst vore egentligen om folk läste hela innehållet istllet för att hänga upp sig på enstaka ord.

Sedan är klagomål på stavning ett säkert tecken på osäkerhet och att man slagit hål på meningsmotståndarens alla argument, för det är ungefär som, "Där hjärnan tar slut tar nävarna vid" fast mer verbalt. Kanske skulle man kunna översötta det med "När argumenten tryter kastar trollen skit".

Sedan kan man undra om denna tråd kommer så mycket längre, för nu kan ju "trollet" bara upprepa sig. Så sluta att mjäka, lås tråden, låt trollet gråta över hur odemokratiskt internet är, han har ju ändå fått visa sin logiska tankebana och framföra sina bästa argument genom 17 sidor; hon eller han borde vara mer än mätt nu. Sedan kommer inte Carl L förbjude trollet att starta sin egen blogg på "the internets".

Joakim Holgersson
2006-07-06, 23:48
håller med kenny_lex

trollet har sin egen blogg, trollet kan hålla på där, troligen saknas det pengar till reskassan o behöver mer till sin trollkista, troliga resomålet the Never Ending Storry

Mikke
2006-07-07, 00:04
Det finns bara en regel när det gäller Troll. Mata det inte!

DON*T FEED THE TROLL!

Mycket enkel regel men svår att bemästra. Jag var "avdelnings"chef på en mkt stor, den största i europa, gameing site och fick där lära mej hur man behandlar troll. När man märker att det är ett troll man diskuterar med ska man helt enkelt avsluta diskussionen och ignorera trollet. Det finns inget, INGET!!!, som troll hatar mera än att bli ignorerad. Simple as that.

Om ni slutar att diskutera med trollet, vilket är meningslöst ändå eftersom han/hon ändå inte kommer att ändra sin åsikt. så försvinner trollet till slut. Känslan av att förminskas genom att bli ignorerad är så förnedrande att de hellre drar nån annanstans där de kan fortsätta sitt meningslösa nedskräpande av debatt och diskussion.

Ta gärna mitt råd och ignorera trollet. Besk medecin men den hjälper. / Mikke

kenny_lex
2006-07-07, 00:38
Men detta rör sig inte om vanliga troll, utan deras uppgift är att så många gånger som möjligt nämna vissa ord för att dessa senare skall förknippas med varandra. Där av är de nära på perverst intreserade av att skriva ut hela Carl Ls namn och göra det i samband med ord så som piratpartiet, piratbyrån, piratrörelsen osv osv.

Det rör sig som jag säger om "smutskastning" och om ni läser noga så är Pär B starkt knuten till APB och "trollets" retorik är mycket snarlik Pär Bs och även båda dessa herrar tar till personangrepp när de kommer i retoriskt kniviga situationer och båda aggerar under ett flertal olika namn på olika forum.

Det är så att om man ställer en fråga till dom som kräver ett "ja / nej" svar så quotar de ett helt inlägg där dessa ord har nämnts och om ni ser till trollet så använder han aldrig "cut & paste" utan gör ett medvetet val att muliti posta även detta är totalt onödigt samt att han ofta svarar helt ovidkommande på vissa längre inlägg.

Det måste tydligt påpekas att det faktiskt rör sig om en mycket odemokratisk smutskastning där Pär B och trollet (skall inte nämna några namn) kallar folk för rasister, nazister, pedofiler samt hotar med att avslöja namn från PPs medlemslista osv osv osv.

Jag har rätt, för som sagt; bevisa motsatsen :-)

Edit: Rättade några fel och meningar, orginalinlägget finns som quote.

Fana
2006-07-07, 00:52
kenny_lex (2006-Jul-07)Men detta rör sig inte om vanliga troll, utan deras uppgift är att så många gånger som möjligt nämna vissa ord för att dessa senare skall förknippas med varandra. Där av är de nära på perverst intreserade av att skriva ut hela Carl Ls namn och göra det i samband med ord så som piratpartiet, piratbyrån, piratrörelsen osv osv.

Det rör sig som jag säger om smutskastning och om ni läser noga så är Pär B starkt knuten till APB och "trollets" retorik är musket snarlik Pär Bs och även båda dessa herrar tar till personangrepp när de kommer i kniviga situationer och båda aggerar unrer ett flertal olika namn på olika forum.

Det är så att om man ställer en fråga til dom som kräver ett jag eller nej svar så quotar de ett helt inlägg där dessa ord har nämnts och om ni ser till trollet använder han aldrig cut &amp; paste utan gör ett medvetet val att muliti poste även detta är totalt onödigt och att han ofta svarar helt ovidkommande på vissa längre inlägg.

Det måste tydligt påpekas att det faktiskt rör sig om en mycket odemokratisk smutskastning där Pär B och trollet (skall inte nämna några namn) kallar folk för rasister, nazister, pedofiler samt hotar med att avslöja namn från PPs medlemslista osv osv osv.

Jag har rätt, för som sagt; bevisa motsatsen :-)

Huvudet på spiken

Oldtimer
2006-07-07, 01:19
trollet (2006-Jul-06)Det är klart att det är så. Bevisa motsatsen.

Det är klart det var du som planerade mordet på Olof Palme! Bevisa motsatsen. (OBS: Kraftig ironi)

Vem äger RandomMedia? Ingen har kunnat eller velat svara på detta än.

Ingen har kunnat är nog det korrekta. Och det är knappast så konstigt heller.

Vad har Carl Lundström och Mika Sjöman ihop? Ingen har kunnat svara på det än!

Såvitt jag kan se har de oberoende av varandra kommenterat samma ledare i en tidning på nätet. Mer än en person har gett dig det svaret, så vad menar du med att ingen kunnat svara på det?

Jag skall inte bli ohövlig, men jag kan misstänka att trollet eller hans uppdragsgivare har läst sin Mein Kampf väl.

Man ging dabei von dem sehr richtigen Grundsatze aus, daß in der Größe der Lüge immer ein gewisser Faktor des Geglaubtwerdens liegtMan ging dabei von dem sehr richtigen Grundsatze aus, daß in der Größe der Lüge immer ein gewisser Faktor des Geglaubtwerdens liegt

Alltså, tar man till en lögn av tillräcklig storlek, finns det alltid en kraft av trovärdighet i den. Denna princip användes sedan framgångsrikt av Joseph Goebbels. Se där! En koppling mellan trollet och den inre kretsen i NSDAP. Hah! Avslöjad! (OBS: mer ironi)

/Mikael

Joakim Holgersson
2006-07-07, 09:30
referenser

http://www.piratpartiet.se/forum/FindPost40909.aspx

http://bssborlange.blogspot.com/

Funebo presenterar fler konspirationsteorierhttp://bssborlange.blogspot.com/2006/07/funebo-presenterar-fler.htmlIdag fick jag på en av Funebos alltid lika underhållande bloggar läsa att jag numera "debatterar" på PiratPartiets hemsida av alla sidor i världen.Jag kan direkt säga att anklagelsen i vanlig ordning är felaktig (i förra veckan påstod Funebo att jag sökt arbete på myndigheten Levande Historia, lika lite sanning i det påståendet).Anklagelsen hör säkert samman med att jag under den senaste veckan avslöjat, för Funebo och SD, pinsamma detaljer när han under någon månad under valåret 2002 lyckades totalt lamslå alla former av kansliverksamhet innan han petades av en enig styresle (han röstade inte mot själv ens). Han ersattes med en helt passiv medlem som ansågs mer lämpad trots att han inte var aktiv och inte heller skulle bli det.Dock svarar jag inte på frågan hurvida jag är medlem eller inte i PiratPartiet. Funebo har ju tidigare, felaktigt, sagt till media att PiratPartiets regerister går att ladda ner på nätet. Så att kontrollera om Funebos anklagelse är riktig så är det ju tydligen, enligt honom, att ladda ner det och se efter om det stämmer.

Stark_Tobak
2006-07-14, 09:45
trollet (2006-Jul-06)Fana (2006-Jul-06)*kliar trollet bakom örat*

Jag tror alla (utom de som vill ha gratis underhållning! :):D) skulle tjäna på om du slutade trolla, Nicki.