handdator

Visa fullständig version : Starta förening för Gävleborg

Urban Sundström
2006-07-06, 21:18
Hej !

Nu har turen kommit till Gävleborg. Denna tråd har jag hittat igen. Home, Partiarbete, Arbete i valkretsar, Starta förening. (Tack till forumets Search-funktion, sökte på stadgar) http://www.piratpartiet.se/forum/Topic11326-12-1.aspx Läs igenom och kommentera.

Hälsn. Urban

Andreas Englund
2006-07-07, 12:23
Jag anser att det skulle vara bra för oss att starta en förening, det skulle innebära att många som inte har tillgång till varken skrivare eller annat matrial kan få hjälp med det. Det skulle vara riktigt bra, men frågan som sakt är att få in pengar till föreningen. Vi vill ju inte att resten av partiet ska bli lottlös pga av att föreningar startas. Men sen så är jag inte så vidare insatt på sånt iaf, men jag röstar för att vi startar en förening.

Andreas Englund
2006-07-08, 15:20
Det var lite dålig aktivitet här.

Andreas Rönnqvist
2006-07-09, 14:53
När det gäller föreningsliv och bidragsansökningar har jag en jäkla massa erfarenhet. En av de enklaste och bästa sätten att få ut kampanjmaterial är studiecirklar. Cirklar inom Studiefrämjandet exempelvis (partioberoende) för "Föreningsorganisation", "Kommunikation och Information" samt "Trycksaker" skulle kunna hjälpa oss ordentligt!

Om vi är minst 10 medlemmar under 21 år kan vi starta ungdomsförening i Gävle och få bidrag varje gång vi träffas!

Björn Björnsson
2006-07-09, 15:02
Ja det är väl bara att utlysa ett årsmöte då Urban? ;)

€xit
2006-07-12, 21:40
You tha Man Andreas!!

Jag pratade med "Marianne Schramm" på Länsstyrelsen för ca: 6 månader sedan. Denna kvinna är tydligen ansvarig för information till dem som önskar starta en förening inom komunen. I denlånga diskussion vi förde (kanske runt 30-40 minuter)så kunde hon enbart hänvisa mig till en bok hon själv hade, en bok om att starta förening! Finns även att låna på bibblan, eller ladda ner :D .

Blev lite förbannad och jag ringde istället upp Två olika författare som skrivitom och kunnig inom området.......

Bra Andreas att du är så insatt som du är inom föreningslivet. Hoppas att du kan vara en bra hand att skapa det verktyg som behövs. :D

För mer information om Länsstyrelsens okunskap:
Marianne Schramm tel 026-17 97 11
E-post:marianne.schramm@gavle.se

Jag rekomenderar Andreas, tror att hanvet mer!! :smooooth:

/€xit

Andreas Rönnqvist
2006-07-27, 19:53
Förslag 1 - så fort en möjlighet finns bör den ansvarige för samordningen i Gävle springa in på Studiefrämjandets kontor på Nygatan 17 (Winnhuset) och starta en studiecirkel. Se sedan till att notera dit alla partiets medlemmar i Gävle och markera av dem när de besöker eventuella möten. Det krävs bara 3 personer för att räknas som en studiecirkel. I utbyte mot detta får vi tillgång till kopiator och eventuellt brevutskick. Mycket användbart för att sprida information.

Förslag 2 - starta en ungdomsförening inom Gävle Kommun. Detta kräver 10 medlemmar som är högst 20 år gamla, men ger en bra summa efter en liten stund. När jag var engagerad gav de 3.50:- per person som deltog på ett möte. Dessa möten krävde minst 5 deltagare, men det finns inga krav på vad man behöver göra. Så, ett förslag vore att engagera våra unga pirater att köra PIRAT-LAN (100x 3,50 x 3 dagar = 1050 kronor i bidrag), att ha filmkvällar osv osv. Engagemang skapas på många olika nivåer. Som jag påpekade tidigare har jag cirka 5 års erfarenhet av att köra ungdomsförening i Gävle och möjligheterna är stora bara i form av oberoende ansatser. Sedan kan vi säkert få stöd av andra föreningar (kontakta Sverok GävleDala (www.gd.sverok.se) för information om alla dataspelsföreningar i Gävle exempelvis), vissa företag kan nog vara intresserade av att stödja oss osv.

Urban Sundström
2006-07-27, 20:08
Hej !

Det känns som att det vore idé att skapa en enkel organisation för Gävleborg under Piratpartiet riksorganisation, och sedan skapa lokala föreningar i Gävle.

Jag fick stadgar från Gert Löwenhamn som Piratpartiet Stockholm har. Vore kul om någon kunde formulera om dem för Gävleborg.

Hälsn. Urban

Andreas Rönnqvist
2006-07-31, 14:32
Snabbt konverterade stadgar.

Urban Sundström
2006-08-03, 18:32
Hej !

Jag har läst igenom stadgeförslaget och tycker det ser bra ut. Som jag tolkar det så ska det vara minst 3 ledamöter i styrelsen, samt minst en revisor. Årsmötet ska vara utlyst senast 14 dagar i förväg Paragraf 11. Valberedningen består av styrelsen och de ska informera medlemmarna om ett förslag till ny styrelse senast 1 vecka före årsmötet paragraf 21. Dagordning för årsmötet finns i paragraf 17.

Vad mera behövs ? Jag ställer upp till val för en post som ledamot i styrelsen för Piratpartiet Gävleborg.

Sedan bör lokalavdelningar skapas i de kommuner där det finns intresse.

Hälsn. Urban

PS Det blev en konstig utskrift av stadgarna. Rubrikerna blev luriga .... DS