handdator

Visa fullständig version : Tycker du TPB bör fällas?

svanstrom
2006-07-08, 12:31
Baserat på tråden http://www.piratpartiet.se/forum/Topic41151-15-1.aspx, vilken handlar om artikeln http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13148881.asp.

Om vi tänker på hur lagarna är menade att fungera i dag, vore det då verkligen fel om TPB fälls för att kommersiellt hjälpt till, möjliggjort, olaglig fildelning?

Jag pratar inte om hur lagarna ser ut ner till minsta paragraf i dag, inte heller om hur PP vill att de ska se ut i framtiden, utan hur tycker du personligen att de verkar vara menade att fungera i dag.

meandi
2006-07-08, 12:39
Det känns inte orimligt att dömma för medhjälp. Men om det blir det en fällande dom känner jag det som att antingen måste det till en lagändring eller så får det stora konsekvenser för alla sökmotorer.

Mist
2006-07-08, 12:41
Fälls TPB, ska även Posten och andra speditionsfirmor även åtalas och fällas snarast. Och det vet vi hur det blir med den saken. De sitter på en farligt apterad krutdurk om de fäller TPB.

Skillnaden mellan TPB och Posten är dock att till skillnad från TPB, så är Posten helt skyldig till att faktiskt fraktat informationen fullständigt också. Medan TPB inte gör något sådant utan enbart hostar .torrent filer samt har en tracker som sammanför hjälper klient A att hitta klient B, för att de sedan ska hitta C, eller C hitta A och B. För att sedan A,B eller C ska hitta D. och frågar ni mig så är huvudsyftet med en DNS server rätt liknande.

Så vaddå.. ska alla DNS servrar förbjudas för att de helt enkelt frågade en andra DNS serverar och berättade vart den där sidan där man kan ladda ner upphovsrättsskyddade verk i form av att en person replikerat dem genom att vissla dem, spela in det hela och lagt ut dem som MP3 på den sidan?

Eller ska sökmotorer också förbjudas? Ta t ex. Eniro. Låt oss säga att jag är förbannad på en person och vill telefonterrorisera den personen. Men jag har inte personens telefonnummer. Attans också. Men vänta. Jag vet vad personen heter och bor ungefär. Aaaaahh.. Eniro och Hitta.se. Underbart! oj oj.. hemnummer och mobiltelefon. Smarrigt.

Sedan sätter jag planen i verket. Men vänta nu. Eniro och Hitta.se erbjöd mig tillgång till att söka reda på mitt offer och ge mig informationen. Då är väl de också delaktiga i brottet? Jajjamensan, visst är de det om TPB fälls för att erbjuda en databassökning och berätta lite ICKE upphovsrättsskyddad information och sedan ge mig en ICKE upphovsrättssskyddad .torrent fil.

Som sagt.. Fäller de TPB har de släppt en bomb i krutförrådet och det kommer att kosta oss alla riktigt dyrt.

nilst2006
2006-07-08, 12:58
Går det hela (TPB) på +-0 säger inte jag något speciellt, men går de verkligen med (påstådd) vinst bör de fällas i en rättslig process.

svanstrom
2006-07-08, 13:01
Mist (2006-Jul-08)Skillnaden mellan TPB och Posten är dock att till skillnad från TPB, så är Posten helt skyldig till att faktiskt fraktat informationen fullständigt också. Medan TPB inte gör något sådant utan enbart hostar .torrent filer samt har en tracker

Att TPB är som posten köper jag faktiskt inte, för om du vill få in postens roll i det hela så ska de snarare jämföras med din ISP... och om man ser på de filter som många ISPer använder i dag så har posten till och med ännu mindre möjligheter att stoppa "dålig" trafik än en ISP.

Din ISP är alltså posten, och TPB är snarare som en auktionssite där man istället för att byta saker mot pengar byter mot andra saker (som skidbytardagarna man brukar se skyltar om varje höst).

Mist
2006-07-08, 13:02
nilst2006 (2006-Jul-08)Går det hela (TPB) på +-0 säger inte jag något speciellt, men går de verkligen med (påstådd) vinst bör de fällas i en rättslig process.

Vänta nu lite.. Menar du att bara för att de skulle gå med vinst så ska de fällas? Vad har det med saken att göra? Är deras verksamhet laglig då ska de naturligtvis inte fällas. Oavsett om de tjänar på verksamheten eller inte, så har det inte med saken att göra. Är verksamheten olaglig, ja då ska de väl ta sitt straff. Men som jag sa ovan; Då har de släppt lös en bomb vilket kommer skapa förödelse i hela infrastrukturen i Sverige.

svanstrom
2006-07-08, 13:08
Mist (2006-Jul-08)nilst2006 (2006-Jul-08)Går det hela (TPB) på +-0 säger inte jag något speciellt, men går de verkligen med (påstådd) vinst bör de fällas i en rättslig process.

Vänta nu lite.. Menar du att bara för att de skulle gå med vinst så ska de fällas? Vad har det med saken att göra? Är deras verksamhet laglig då ska de naturligtvis inte fällas. Oavsett om de tjänar på verksamheten eller inte, så har det inte med saken att göra. Är verksamheten olaglig, ja då ska de väl ta sitt straff. Men som jag sa ovan; Då har de släppt lös en bomb vilket kommer skapa förödelse i hela infrastrukturen i Sverige.

Vi har egentligen tre alternativ:

1. Lagligt om det sker gratis (t.ex. ge en bränd CD till en vän, istället för att sälja honom en kopia av senaste Nightwish)

2. Alltid lagligt sprida (eller hjälpa till att sprida) lagligt material.

3. Aldrig lagligt sprida (eller hjälpa till att sprida) "skyddat" material.

Mist
2006-07-08, 13:21
svanstrom (2006-Jul-08)Mist (2006-Jul-08)Skillnaden mellan TPB och Posten är dock att till skillnad från TPB, så är Posten helt skyldig till att faktiskt fraktat informationen fullständigt också. Medan TPB inte gör något sådant utan enbart hostar .torrent filer samt har en tracker

Att TPB är som posten köper jag faktiskt inte, för om du vill få in postens roll i det hela så ska de snarare jämföras med din ISP... och om man ser på de filter som många ISPer använder i dag så har posten till och med ännu mindre möjligheter att stoppa "dålig" trafik än en ISP.

Din ISP är alltså posten, och TPB är snarare som en auktionssite där man istället för att byta saker mot pengar byter mot andra saker (som skidbytardagarna man brukar se skyltar om varje höst).

Visst, visst. Vi kan blanda in ISP där. Men TPB är inte en auktionssite.. men vänta, det är det ju. Men det är även Posten och ISP:er också! Men till saken hör att den upphovsrättsskyddade information som användarna sprider mellan sig, rör aldrig ens i närheten TPB's fiber/ethernet portar. Och så är det med den saken.

ISP står för Internet Service provider. Slätt konstaterat är det att säga ISP = Tjänsteleverantör. Skillnaden är att din ISP tar betalt från sina kunder för de tjänsterna. Medan TPB som tjänsteleverantför erbjuder sådant gratis till sina besökare. Att sedan TPB tjänat på sin reklam via siten är inte precis en nackdel för användarna eller själva tjänsten.

Grundkonceptet är i alla fall inte att ta fel på. Posten, ISP, TPB, DNS Servrar, Eniro, Hitta.se, Google etc. är tjänsteleverantörer. Alla deras tjänster kan användas och anses som att fullt kunna medverka till brott; precis minst lika omfattande som TPB om de skulle fällas. Det faktumet kommer man inte ifrån.

Fälls TPB borde väl jag då (som medborgare i alla fall skyldig att anmäla de tjänsteleverantörer för deras då olagliga verksamhet) personligen se till att rättsliga processer skjuter fart mot Posten, alla som har en DNS server, Eniro, Hitta.se? Well you name it. Och varför? Jo för när det händer, blir de tvingade att upphäva eller omfattande förändra ett antal lagar, eller kaos kommer att följa vad gäller infrastrukturen i det här landet. Jag är grav allvarlig. Vill de att det ska bli på det sättet ska de forstsätta den process de nu driver och fälla TPB. Vill de allvarligt skada Sveriges ekonomi och säkerhet ska de fortsätta.

kenny_lex
2006-07-08, 13:34
Jag anser fortfarande att Googels länkande till bilder av både upphovsrättsskydat och även ponografisk kakaktär är likvärdigt (o)moralisk/(o)laglig som TPB länkande är. Om då reklam är tillåten på Google och inte ifrågasätts så borde även reklam och länkar på TPB behandlas på samma sätt. Det är som sagt ingen större hemlighet att man även kan hitta vad som kan anses vara barnponografiskt matrial via Google och man gör ju då inte antagandet att Google tjänar pengar på barnponografi.

gustafsd
2006-07-08, 16:31
Mist: Jag tror att en jämförelse med Blocket.se är betydligt bättre, och lättare att argumentera för. Hur många här tror att allt som säljs på blocket är lagligt?

För övrigt tycker jag att TPB (om de blir fällda) skulle starta upp en auktion där man uppmanade folk att anmäla diverse söksidor och liknande, eftersom de uppenbarligen då är olagliga. Google är ett förträffligt exempel. De länkar till massor av torrentfiler, och annat mer suspekt material

Danne_T
2006-07-08, 17:40
Jag tror att om Google blir ombett att ta bort en länk till olagligt material gör de det också. TPB har vid ett fletal tillfällen blivit ombedd att ta bort sina länkar och då svarat med (stundtals roliga men) förolämpande svar.

meandi
2006-07-08, 18:57
Danne_T (2006-Jul-08)Jag tror att om Google blir ombett att ta bort en länk till olagligt material gör de det också. TPB har vid ett fletal tillfällen blivit ombedd att ta bort sina länkar och då svarat med (stundtals roliga men) förolämpande svar.

Det är jag mycket skeptisk till, sök på "torrent" + något annat (tex. en filmtitel) så får du upp en massa träffar till torrentfiler (eller till sidor hos trackers). Om de velat skulle dom kunnat åtgärda det för länge sedan.

Angående om TPB går med vinst eller inte så avgör det givetvis inte skuldfrågan. Däremot kan det möjligen påverka straffet om det slås fast att de är skyldiga och det anses att de tjänar pengar på medhjälp (vilket även det känns tveksamt).

Jag ser en risk i att lagen ger utrymme att fälla TPB liksom alla sökmotorer men att man väljer att endast åtala dem som man anser är "skurkar". Då har vi ett läge där Boström kan trycka på åklagaren för att fälla vem han vill (det verkar ju som han kommer undan med ministerstyre). Välkommen till Boströmsamhället!

Mist
2006-07-08, 20:58
meandi (2006-Jul-08)Danne_T (2006-Jul-08)Jag tror att om Google blir ombett att ta bort en länk till olagligt material gör de det också. TPB har vid ett fletal tillfällen blivit ombedd att ta bort sina länkar och då svarat med (stundtals roliga men) förolämpande svar.

Det är jag mycket skeptisk till, sök på "torrent" + något annat (tex. en filmtitel) så får du upp en massa träffar till torrentfiler (eller till sidor hos trackers). Om de velat skulle dom kunnat åtgärda det för länge sedan.

Angående om TPB går med vinst eller inte så avgör det givetvis inte skuldfrågan. Däremot kan det möjligen påverka straffet om det slås fast att de är skyldiga och det anses att de tjänar pengar på medhjälp (vilket även det känns tveksamt).

Jag ser en risk i att lagen ger utrymme att fälla TPB liksom alla sökmotorer men att man väljer att endast åtala dem som man anser är "skurkar". Då har vi ett läge där Boström kan trycka på åklagaren för att fälla vem han vill (det verkar ju som han kommer undan med ministerstyre). Välkommen till Boströmsamhället!

Japp japp..

.torrent "hip hip hora"

Blir lika med:

http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial_s&hl=sv&q=.torrent+%22hip+hip+hora%22&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning

Att jag valde just den filmen var av just lite småbusighet från min sida. :P

Holi
2006-07-08, 23:00
Känns som att det enda som återstår är att censurera alla former av privat kommunikation (vare sig de bedrivs på ideell eller komersiell basis) de kan ju leda till alla lagbrott som kan tänkas bli beskrivna i en lagbok så som jag ser det hela... Rätta mig gärna ifall jag har fel eller övertolkar

Sebastian A
2006-07-10, 08:42
Det är med bitterhet jag faktiskt kryssar i : Ja

Jag tror nämligen att de kommer fällas

Personligen tycker jag inte att de gör något olagligt då jag anser att upphovsrätt inte borde gälla för icke komersiellt bruk sålänge man inte hävdar upphovsrätt över materialet

Om de dock fälls för att : "tillhandaha en komersiell tjänst för att fildela upphovsrätts skyddat material"

I det fallet vill jag påpeka om följande tjänster som erbjuder precis samma sak. Där det upphovsrätts skyddade materialet fortfarande inte lagras någonstans hos de som tillhandhar tjänsten

Microsoft Messenger

Yahoo messenger

AOL

Miranda

Trillian

Ah! Men då tänker jag enbart på film, musik, spel osv. ... bilder är också upphovsrättsskyddade. Listan ökar med communitys... och varför inte websidor som erbjuder lagring av film och bilder

Lunarstorm

Helgon

sinners

youtube

snyggast

...

jag orkar faktiskt inte ens skriva på denna lista... den skulle helt enkelt bli för lång

kenny_lex
2006-07-11, 20:23
Jag tror inte att googel tar bort länkar till olagligt matrial och med fiffigt valda sökord kan man lätt hitta det ena och det andra och även saker som man enligt Svensk lag inte bör inneha eller äns länka till.

Folk har visat hur lätt man hittar torrents, tyvär är det inte lika lämpligt att visa hur man hittar det värsta men hjälp av googel och hur googel direktlänkar till detta.

I TPB fall rör det inte om direktlänkning till nått olagligt, här måste man först söka efter en torrent, sedan välja att man vill ladda ner den till sin dator, först när man fått över torrent filen på datorn väljer man hur man vill hantera dem och om man väljer att använda den så måste man starta ett program, öppna torrentfilen för att saden välja vart innefållet skall skapas och först efter detta och när men tryckt "OK" så begås nått olaglig, om nu torrentfilen pekar på nått som kan bli olagligt förståss.