handdator

Visa fullständig version : Partiledarfrågan

knarkfisk
2006-01-02, 16:40
Jag antar att det har gått en hel del diskussioner om Piratpartiets tänkta struktur innan själva offentliggörandet. Nu är jag lite intresserad av veta om det har varit några tankar runt partiledarskapet. Det vill säga, kommer det bli ett enskilt eller delat partiledarskap? Eller kommer Piratpartiet helt och hållet dissa det traditionella representantskapet?

Richie
2006-01-02, 16:45
Vi kommer att skriva ett peer2peer-program som delar upp partiledarskapet bland alla som ansluter sig till servern...

Nä. :-)

Vi har inte hunnit tänka så långt än. Idéer? "Språkrör" går bort, annars är vi nog öppna för förslag.

David "Duzchip" Wallin
2006-01-02, 17:32
Saken är ju den att (för mig i alla fall) känns det väldigt naturligt att ha Rickard som partiledare (om han själv vill) då han är grundaren. Vill inte han så ställer jag mer än gärna upp :-)

knarkfisk
2006-01-02, 17:36
Själv anser jag i alla fall att hur partiledarskapet än blir så bör det inte åtföljas av för mycket makt så att vi råkar ut för den form av toppstyrning vi idag har i riksdagspartierna. Det är viktigt att det här partiets beslut fattas av gräsrötterna.

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-02, 18:10
Det är väll bara att rösta då vi känner varanadra mer, vi kan ju bordlägga frågan tills vi vet hur inftastrukturen innom partiet skall se ut.

Rick Falkvinge
2006-01-02, 18:49
En sak är jag väldigt starkt emot, och det är att man fastnar i navelskådning och mötesformalia. Vi har så himla mycket skaparkraft och glöd här nu, det sista jag vill se hända är att man slösar bort allt det på att tjäbbla om stadgar och årsmöte etc. Det kan vi göra EFTER valet. Nu tycker jag att vi ska fokusera på att få saker att hända i stället.

Jag presenterade mig som partiledare för Aftonbladet idag ("eh... jag är inte så van vid den titeln, men jag antar det"), och kan ta den formellt. Men ni kommer att märka att jag har en väldigt informell ledarstil - det som är viktigt för mig är att vi lyckas tillsammans och bygger upp någonting varaktigt.

jannewall
2006-01-02, 19:07
miljöpartiet kör ju med språkrör.

Det naturliga för oss borde väl bli fildelare :)

TorSkude
2006-01-02, 19:16
Falconwing: Bra att du presenterade dig som partiledare. Även om vi kanske inte behöver någon intern ledare så behövs någon som kan vara ett samlat ansikte utåt. Eftersom du grundade Partiet tycker jag att du är solklar i rollen som dene ledare och första talesman.

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-02, 19:18
Jag tar tillbaka allt jag skrev ovan. Såklart att falconwing skall vara partiledare.

John Nilsson
2006-01-04, 01:00
Tills vidare håller jag med.

Om det senare visar sig att någon annan har en naturlig fallenhet för att formulera sig och argumentera och har lite karisma så är jag inte emot att ändra dock.

Där med inte sagt att det är något fel på falconwing. Men det är en viktigt fråga som bör vara öppen för ändringar.

efekto
2006-01-05, 02:56
ledare, språkrör, fildelare varför inte kapten?

:w00t:

Dava
2006-01-05, 12:34
Har tänkt på en sak när jag studerat forumet och hemsidan under min "lediga" förmiddag. Det känns inte så seriöst som det borde, är mitt helhetsintryck. Framförallt här i forumet så heter folk lite vad de vill och det är få som har sina egna namn och det är svårt att hitta vad ni heter egentligen. Tex. falconwing - partiledare, trycker man på din profil trodde man kanske att man skulle hitta ditt riktiga namn, vad du sysslar med och hur din familjesituvation ser ut, men istället hittar man en bild.. sen är det slut. Inte ens epostadressen går att hitta under profilinfo.

Johannes Åman Pohjola
2006-01-05, 17:41
Jag är för falconwing som preliminär partiledare, men det kanske vore en bra idé att hålla någon form av internt partiledarval när saker och ting börjar styra upp sig?

Eller blir det kanske för förvirrat då, det kanske är bättre att vi kör på en och samma partiledare loppet ut, så blir det enklare att hålla en hög profil i media?

Jag har ingen aning, men det är värt att fundera på...

dev/null
2006-01-05, 23:56
Partiledarnfrågan är väl en fråga som tas upp till diskussion då PP är ett registrerat parti; vilket nu är den väsentliga frågan att se till.