handdator

Visa fullständig version : Bootlegs

jokig
2006-07-08, 21:24
Hur ställer sig partiet till bootlegs?

För er som inte vet vad det är så är det när någon har spelat in en konsert med en video kamera (oftast, ibland är det bara ljud) och sedan lägger ut det på nätet.

Har svårt att förså idag att det är olagligt lixom hur kan artisterna förlora på det, dom känar ju bara på det (om det inte finns en proffsinspelad som man kan köpa men det är vädligt sällan).

Bootlegsen brukar ju aldrig vara i någon super kvalité utan man laddar hem en bootleg när man verkligen gillar en artist.

Jag tycker att det borde att få vara lagligt att ladda hem bootlegs, om det inte finns en proffsinspelad version.

mobboffer
2006-07-08, 21:31
Det ska vara ok att ladda ner. Men jag antar att partiet inte vill förbjuda arrangörernas rätt att förbjuda inspelningar av bootlegs.

Holi
2006-07-08, 21:49
Om man ska gå efter partiets synsätt på det hela så är bootlegs tillåtet så länge det är ideelt då artisten fortfarande har den ekonomiska upphovsrätten för framträdandet...

Kan dock ha helt fel...

jokig
2006-07-09, 11:18
Skulle vara väldigt kul om man Fick börja ladda hem bootlegs :).

Men ändå inte en enda kotte i sverige har åkt fast för det (tror jag).

kenny_lex
2006-07-10, 00:07
Finns artister som inte bryr sig då bootlegs ofta görs och avnjuts av hardcore fans som troligen köper fler skivor och prylar än en vad Mr Bodström. Jag tro inte att Te.x en Ironmaden fan skulle nöja sig med en mp3 kopia, de vill ha artworken, booklet mm från CDn i orginaltryck.

I liknande fall kan det vara svårt att stifta lagar mot bootleging om vissa artister tycker det är okay och inte ser nått ont med det.