handdator

Visa fullständig version : Nätneutralitet

exodus
2006-07-10, 12:49
Det spelar ingen roll hur mycket man kämpar för integritet och fri fildelning på nätet om man utesluter den viktigaste frågan, tillgänglighet. En av alla de viktiga IT-frågor som PP missat i sin iver att skapa en digital frihandel.

Blogg från en krigszon (http://www.usablogg.org/2006/07/08/dr-mona-el-farra-bloggar-fran-gaza/)

Rädda internet (http://www.savetheinternet.com/)

Mab
2006-07-10, 13:56
exodus (2006-Jul-10)Det spelar ingen roll hur mycket man kämpar för integritet och fri fildelning på nätet om man utesluter den viktigaste frågan, tillgänglighet. En av alla de viktiga IT-frågor som PP missat i sin iver att skapa en digital frihandel.[/url]

Att frågan om nätneutralitet saknas explicit i partiets principprogram beror nog främst på att frågan inte var särskilt känd här i Sverige när principprogrammet infördes. Däremot är jag övertygad om att detta är en fråga som partiet kommer kunna enas i, och att den går in under parollen att kunskap och kultur ska vara fria. Utan nätneutralitet kan nämligen en viss grupp styra den digitala tillgången till olika kultur- och kunskapsyttringar.

exodus
2006-07-10, 14:04
Mab (2006-Jul-10)Att frågan om nätneutralitet saknas explicit i partiets principprogram beror nog främst på att frågan inte var särskilt känd här i Sverige när principprogrammet infördes. Däremot är jag övertygad om att detta är en fråga som partiet kommer kunna enas i, och att den går in under parollen att kunskap och kultur ska vara fria. Utan nätneutralitet kan nämligen en viss grupp styra den digitala tillgången till olika kultur- och kunskapsyttringar.

Synd då att PP har fokuserat på reformerandet av den ekonomiska upphovsrätten istället för kommunikationstillgänglighet. Att fler ska få tillgång till informationsteknologi verkar mindre viktigt än att styra vilka som ska kunna tjäna pengar på "fri" kultur.

Mikke
2006-07-10, 14:36
Vad är nätneutralitet? / Mikke

Richie
2006-07-10, 14:42
exodus (2006-Jul-10)Synd då att PP har fokuserat på reformerandet av den ekonomiska upphovsrätten istället för kommunikationstillgänglighet. Att fler ska få tillgång till informationsteknologi verkar mindre viktigt än att styra vilka som ska kunna tjäna pengar på "fri" kultur.

Alls icke,

Ett samhälle där kultur och kunskap är fri och åtkomlig för alla på lika villkor gynnar hela samhället.

Vad är det för mening med att ha fri kultur om man inte har tillgång till den? Det är en så grundläggande och självklar sak att vi helt enkelt inte tänkte på att skriva in det explicit. Det har kommit upp sedan dess och flera av oss propagerar för "gratis" eller åtminstonde subventionerat bredband till alla. Det kan du väl inte ha missat? Kulturella allemansrätten? Bibiliotekstanken?

exodus
2006-07-10, 16:37
Richie (2006-Jul-10)Det har kommit upp sedan dess och flera av oss propagerar för "gratis" eller åtminstonde subventionerat bredband till alla. Det kan du väl inte ha missat?

Ge mig ett tiotal länkar som inte länkar till mig eller Felten.

Kulturella allemansrätten? Bibiliotekstanken?

Det var väl något som Mika körde med ett tag, men det var innehållslös populism.

Mikke (2006-Jul-10)Vad är nätneutralitet? / Mikke

Gör en sökning på forumet. Net neutrality används också.

Mikke
2006-07-10, 20:39
Jag kan bara se ett statligt ägt fibernät. Att Staten skulle köpa tillbax kopparnätet från Teliasonera, Skanova ser jag som utslängda skattepengar. Däremot ett fibernät som alla operatörer som vill verka på nätet får betala utbyggnaden för så alla, o då menar jag alla, även hilda på häcklefjäll, får fiberaccess. sen får operatörerna konkurera om kunderna på det statligt ägda fibernätet. T.ex banverket skulle kunna gå ihop med Skanova och bilda ett företag. Förresten kunde gott el-nätet oxo bli statligt så man slipper betala till Sydkraft fast man inte köper elen från dem. Min högst personliga åsikt om detta / Mikke

pmanlig
2006-07-11, 12:48
Mikke (2006-Jul-10)Vad är nätneutralitet?

Nätneutralitet = förbjuda diskriminering från internetleverantörers sida. Mer specifikt betyder det att ISP:er inte får prioritera trafiken i sina nät, för då kan de t.ex. prioritera trafik till webbsidan www.aftonbladet.se och få den att verka vara snabbare/bättre än trafik till www.dn.se.

Från början var tanken att underlätta "live-sändningar" som t.ex. IP-telefoni, videokonferenser, m.m. eftersom dessa behöver en jämn bandbredd hela tiden om man inte skall få dras med hackig kommunikation. Tyvärr kan samma teknik som prioriterar IP-telefoni lika lätt användas som vapen, och därför behövs reglering.

Joakim Holgersson
2006-07-11, 14:34
Mikke (2006-Jul-10)Vad är nätneutralitet? / Mikke

även vilken form av media som skall transpoteras, tal om tyngre saker exempelvis streeming, filmer osv i dess olika format skulle få tillträde till snabbare vägar än vanlig trafik under förutsättningarna det betaldes extra för det. men också tal om det skulle hindra sånt på vanliga vägen för åka special-avgiftsvägarna just för kräva extra pengar för det. är rätt hård strid om det, främst inom USA, där det mer eller mindre skulle innebära några få operatörer skulle få absolut kommunikationsmonopol. även större firmor, så som MS är också mot denna avgift o för nätneutralitet. personligen ställer jag mig bakom "fritt" Internet (lustigt med ha samma inställning som MS)

mer kan du läsa här http://www.savetheinternet.com/=coalition

resp denna http://www.savetheinternet.com/=faq

What is this about?This is about Internet freedom. "Network Neutrality" -- the First Amendment of the Internet -- ensures that the public can view the smallest blog just as easily as the largest corporate Web site by preventing Internet companies like AT&T from rigging the playing field for only the highest-paying sites.But Internet providers like AT&T, Verizon and Comcast are spending millions of dollars lobbying Congress to gut Net Neutrality. If Congress doesn't take action now to implement meaningful Net Neutrality provisions, the future of the Internet is at risk.To learn more, read Network Neutrality: Fact vs. Fiction (http://www.freepress.net/docs/nn_fact_v_fiction_final.pdf) (PDF)Who wants to get rid of Net Neutrality?The nation's largest telephone and cable companies — including AT&T, Verizon, Comcast and Time Warner — want to be Internet gatekeepers, deciding which Web sites go fast or slow and which won't load at all.They want to tax content providers to guarantee speedy delivery of their data. They want to discriminate in favor of their own search engines, Internet phone services, and streaming video — while slowing down or blocking their competitors.These companies have a new vision for the Internet. Instead of an even playing field, they want to reserve express lanes for their own content and services — or those from big corporations that can afford the steep tolls — and leave the rest of us on a winding dirt road.

Mikke
2006-07-11, 14:43
]Joakim Holgersson (2006-Jul-11)info

Tack Joakim / Mikke

John Nilsson
2006-07-12, 12:17
Problemet är inte att ISP:er har laglig rätt att välja vilken trafik som är viktigast för en kund. Problemet är att de har möjlighet att göra det rent tekniskt.

exodus
2006-07-12, 12:25
John Nilsson (2006-Jul-12)Problemet är inte att ISP:er har laglig rätt att välja vilken trafik som är viktigast för en kund. Problemet är att de har möjlighet att göra det rent tekniskt.

Insiktsfullt! Det är som med "hands on"-imperativet. Det ska vara förbjudet att skydda/dölja/bygga in teknologi med den avsikten att försvåra för användaren att pilla/modifiera/förstå en teknisk pryl han/hon köpt. De nya avancerade bilarna skulle t.ex. kunna levereras med en felsökarbox kopplad till styrcentralen, där ägaren själv kan ta reda på vad som felar, men icke. Varför?