handdator

Visa fullständig version : valkrets och valsedlar

Bo Leuf
2006-07-10, 21:55
Så kom vi igång ordentligt under veckan med den formella ansvarsfördelningen på röstningslokalerna i vk16 (och även i delar av vk17). Känns bra med framförhållning. I första omgången med frivillig anmälning handlar det mest om att identifiera problemområden där det saknas täckning.

I flera fall är det nu mer än en lokal per ansvarig, men vi får se hur rimligt detta är även om de ligger nära. Det är dock enkelt att i efterhand ändra och flytta på ansvarstilldelningen, och justeringar har redan gjorts när nya anmälda har starka önskmål.

När det gäller vallokaler under själva valdagen kanske det är mest rimligt att folk utgår ifrån den lokal som står på det egna röstkortet, i alla fall som utgångspunkt, och sedan identifiera vilka medlemmar som kan hjälpa varandra på samma lokal, och vilka lokaler som saknar PP-medlem.

Finslipar lite på ansvarsbeskrivningen för de som anmält sig, men för röstningslokaler handlar främst om att ha valsedlar till hands (vi börjar med max en bunt med 1000 för de större med mycket öppettider), samt att organisera frivilliga och schemalägga vettiga närvaro/kontrolltider bland dessa.

Tänkt att storleksordning 50-100 valsedlar ska alltid finnas prydligt framme när större röstningslokal är öppen.

Och inte att glömma: ansvarig ska se till att kvarvarande blir hämtade innan aktuell röstningslokal stänger sista dagen som den har öppet. Dessa valsedlar bör ju användas vid vallokalerna på valdagen.

Hundraprocentig närvaro vid en lokal vore bra, om det finns tillräckligt med frivilliga att byta av varandra, men huvudsaken är att vi syns ofta och regelbundet, helst varje dag.

Nicklas W Bjurman
2006-07-10, 23:27
En annan mycket viktig sak är att man får se till att portionera ut valsedlarna i små kvaniteter. Av mina erfarenheter från det lokala Borlänge parti som bildas från det missnöje som rådde med Socialdemokraterna i Borlänge. Vilken min pappa hade ansvaret för en del vallokaler så förekommer väldigt oetsikt valfusk från illviliga personer som inte gillar det nystartade partiet. Tar deras valsedlar antingen med sig hem, gömmer dom i lokalen eller kastar dom i sopkorgen.

Man får heller inte vara inne i vallokalen ständigt enligt min pappa så man måste checka in där för gämnan och fylla på med valsedlar. Det betyder alltså att vi måste budgetera för hela röstnings perioden. Så 50-100 valsedlar hela tiden kan nog vara för stort antal om denna vandalisering sker flera gånger per dag. Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna bära oss åt.

Bo Leuf
2006-07-10, 23:53
Hmm, nu kan det vara lite olika hur det fungerar i röstningslokal för förtidsröstning jämfört med hur det fungerar i riktig vallokal på valdagen.

Nicklas W Bjurman
2006-07-11, 00:25
japp, jag har för mig att röstningslokaler är där det förekommer mest valfusk i.

SM5POR
2006-07-11, 01:51
Nicklas W Bjurman (2006-Jul-10)Det betyder alltså att vi måste budgetera för hela röstnings perioden. Så 50-100 valsedlar hela tiden kan nog vara för stort antal om denna vandalisering sker flera gånger per dag. Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna bära oss åt.

Det är väl lämpligt att den som ansvarar för en röstningslokal också bokför hur mycket valsedlar som går åt, och inte blint fyller på 50-100 stycken flera gånger om dagen bara för att någon har "städat". Bokföringen blir extra användbar om flera personer turas om att sköta samma lokal, och inte kan veta hur ofta det har fyllts på.

Vandalerna är knappast lika aktiva i landets samtliga kommuner eller valdistrikt, och visar det sig åtgången i en viss lokal är abnormt hög, så får man lägga ut mindre portioner oftare just där, alternativt göra en paus på någon dag om man inte har resurser att tävla med förbrukarna. Man kanske förlorar några väljare i just den lokalen den dagen, men hellre det än att stå helt utan valsedlar de allra sista dagarna, när betydligt fler lär rösta.