handdator

Visa fullständig version : Förtidsröstningslokaler

Richie
2006-07-12, 15:21
Den 30 augusti öppnar valkretsens förtidsröstningslokaler. Det finns 57 stycken i Jämtland.

Beroende lite på hur många ansvariga vi lyckas få tag på kommer varje person att få ta hand om en eller flera förtidsröstnings- och vallokaler.

En lista över valkretsens obevakade förtidsröstnings- och vallokaler finns här:

http://www2.piratpartiet.se/agera/jamtland

Den som ansvarar för en eller flera förtidsröstningslokaler har i uppgift att:

* Distribuera valsedlar till dessa lokaler

* Besöka lokalerna i varje fall tre gånger per vecka, men gärna varje dag, och kontrollera så att valsedlarna inte tar slut. Valsedlarna får inte ta slut i en lokal före klockan 19:59 på kvällen den 17 september.

Vad du som enskild medlem kan göra:

Gå in här (http://www2.piratpartiet.se/agera/jamtland) och boka den lokal just du har lust att ta hand om. Vi är över 120 medlemmar i Jämtland, och har 57 lokaler att ta hand om, så jag tycker att vi borde kunna hitta en ansvarig för varje lokal. Men för att det ska gå krävs det också att just DU är beredd att dra ditt strå till stacken.

Det gör förstås ingenting om det är flera ansvariga som tillsammans bevakar en enda lokal, men i sådana fall skall en av dem vara huvudansvarig. Dessutom är det bättre att två personer bevakar en lokal var än att två personer bevakar samma lokal och den andra lokalen inte bevakas alls. Det går också bra att en ansvarig bevakar flera lokaler eller att flera delar på flera lokaler.

EDIT: Lade till länk till självbokningen.

PerAmpére
2006-07-19, 01:06
Jag kan ta ett par-tre lokaler men jag åker inte gärna till kälarna eller yxskaftskälen...

Bor på Frösön och har bil så i omgivningen å lite bortanför kan jag hjälpa till om det behövs.

/PJ

Richie
2006-07-19, 08:17
PerAmpére (2006-Jul-19)Bor på Frösön och har bil så i omgivningen å lite bortanför kan jag hjälpa till om det behövs.

Lysande! Kolla i listan på www.val.se och bestäm vilka av dem du vill ha så får vi kryssa för dem så vi inte dubbelbemannar nån "i onödan" eller ännu värre - missar nån.

Det är klart att man kan dubbelbemanna med flit om det är lite långt att åka, nån är borta nån vecka eller så, men det är ju onödigt att göra det av misstag...

Richie
2006-08-03, 10:05
*bump* eller som det heter numera: Tjillevipp!

Bo Leuf
2006-08-03, 12:51
Satte upp PerAmpére, Frösön.

(Gäller att få resultat nu i bokningslistan...)

Bo Leuf
2006-08-03, 12:51
Satte upp PerAmpére, Frösön.

(Gäller att få resultat nu i bokningslistan...)

Richie
2006-08-03, 16:16
Nu har jag precis satt en näve blå knappnålar (medlemmar) och en näve röda (lokaler) i en karta. Det blev en grön nål också, Pers lokal på Frösön. :-)

Jag försökte göra nåt snofs på frappr (http://www.frappr.com/piratpartietjmtland), men det visade sig stört omöjligt att placera lokaler utanför Östersund, Sweden så det sket sig.

Det ser ju inte helt hopplöst ut annars; imorron ska jag börja ta kontakt med enskilda medlemmar som bor på, eller nära orter med obemannade lokaler. En stor vit fläck är västra Härjedalen där jag skäms å mina rötters vägnar. I värsta fall får jag väl ta hojen en tur runt Åsarna - Ljungdalen - Storsjö - Funäsdalen - Hede - Vemdalen - Åsarna.

Richie
2006-08-07, 16:04
Richie (2006-Aug-03)Jag försökte göra nåt snofs på frappr (http://www.frappr.com/piratpartietjmtland), men det visade sig stört omöjligt att placera lokaler utanför Östersund, Sweden så det sket sig.

Haha, det gick ju visst med lite våld. Ragunda, Åre och Strömsunds lokaler är inte utplacerade än.

PerAmpére
2006-08-09, 10:05
Jag är stolt över att vara den enda som bemannat en lokal ;)

Utan att lova för mycket så skall jag försöka ta nån mer lokal om det krisar till sig.

Vi får väl lägga krutet på de lokaler som täcker flest väljare om vi nu måste prioritera (vilket jag misstänker).

Återkommer när jag vet hur mycket tid min nya arbetsgivare kommer att sno av mig...

Även om man nu inte kan fylla på valsedlar 3 ggr i veckan så måste ju ett besök vara bättre än inget och det tycker jag att vi borde få till på de flesta lokalerna...

Richie
2006-08-09, 10:26
PerAmpére (2006-Aug-09)Även om man nu inte kan fylla på valsedlar 3 ggr i veckan så måste ju ett besök vara bättre än inget och det tycker jag att vi borde få till på de flesta lokalerna...

Japp, om jag så måste åka runt och göra det själv...

Men, jag noterade när jag kikade närmare på dem att många lokaler ute i periferin endast håller öppet ett par timmar en enda dag:

Församlingshemmet Laxsjö - 10/9 sön: 14-16

Församlingshemmet Hotagen - 10/9 sön: 12-14

Föreningshuset Bredbyn - 10/9 sön: 14-16

Bygdegården Kaxås - 10/9 sön: 12-14

Bygdegården Tångeråsen - 10/9 sön: 15-17

Bygdegården Trångsviken - 10/9 sön: 14-16

Centralskolan Funäsdalen - 17/9 sön: 8-20

Bruksvallarnas Bygdegård - 13/9 ons: 17-19

Tännäs Friskola Matsalen - 12/9 tis: 17-19

Tänndalens Bygdegård - 11/9 mån: 17-19

Lidsjöbergs bygdegård - 17/9 sön: 10-13

Norrbygården, Norråker - 17/9 sön: 11-14

Jag hade tidigare nån fundering om att i nödfall ta hojen och åka en runda och seeda såna här lokaler en gång precis när de öppnade med något tiotal valsedlar styck, men när jag såg öppettiderna så exkrementerade sig den planen rätt rejält.

Vad tror ni, finns det nån idé att öht försöka ge sig på dem? Vi har klent med medlemmar i närheten så det är nästan bara om nån känner nån som bor i närheten som vi har en sportslig att fixa det.

Förresten, ge er gärna in på frappr (http://www.frappr.com/piratpartietjmtland) och lägg in er och var ni bor, då ser vi enklare vem som har närmast till vilken lokal.

PerAmpére
2006-08-09, 10:41
Har gjort en liten sammanställning på antal röstberättigade i resp valkrets samt antalet förstagångsväljare vilket kan vara intressant med tanke på våra medlemmars medelålder.

Listan är sorterad på antal röstberättigade och intressant är att notera Torvalla övre & nedre som liggerpå topp-5 i länet.

http://perampere.com/rostberattigade_jamtland.htm

/Pär

henk
2006-08-09, 20:55
Jag har skickat ett mail till dig Rikard om detta men jag postar det här med för syns skull :)

Jag kan ta hand om lokalerna i Hammarstrand och i Bispgården.

Göran Axelsson
2006-08-09, 21:20
Har ni tänkt på att man kanske inte behöver besöka alla lokaler personligen?

Det finns inget i vallagen som säger att kommunerna ska lägga ut valsedlar åt oss men det står inget heller om att dom inte får.

På prov ringde jag valnämnden i Nordmaling, en kommun utanför Umeå och frågade. Jo, det gick bra. Jag fick ett namn dit jag kunde skicka valsedlarna så skulle dom lägga ut dom i röstningslokalen.

I det här fallet låg lokalen i kommunhuset så det kan ha varit därför det gick bra.

Men det borde vara offentliga uppgifter vem som bemannar olika röstningslokaler så man kan ju ringa runt på dom ställen vi inte lyckas täcka själva.

/Göran

Drina
2006-08-31, 23:56
(Försökte maila dig men tror inte att det funkade.. :( )

Såg att pinsamt nog är det ingen som "tar hand om" lokalerna i Åre kommun.

Eftersom jag inte har möjlighet att ta på mig uppdraget fullt ut (tyvärr) så har jag inte anmält mig men nu känns det ju som att det är bättre att göra något än ingenting, eller hur?

Det jag kan göra är att fylla på i Järpens bibliotek samt Åre kassaservice/postcenter (samma ställe). Det jag inte kan göra är att vara där FÖRE öppning varje dag, att vara där (i princip) dagligen är däremot inget problem.

Jag har heller inte bil så det gäller ju även att valsedlarna går att få tag på i antingen Järpen eller Åre (by).

Echmech
2006-09-01, 07:21
Har varit verkligen pinsamt inaktiv ett tag, har varit internet och hemlös (observera prioritetsordningen :D ) i över 2 veckor och har först nu hittat ett eget litet krypin i Lund.

Har snackat med en kille som antagligen kan fixa förtidsröstningslokalerna på regelbunden basis. Fast då handlar regelbunden nog om 1 gång i veckan.

Richie
2006-09-01, 09:12
Drina (2006-Aug-31)(Försökte maila dig men tror inte att det funkade.. :( )

Jodå, men vi kan ta det här också eftersom dina frågor är ganska allmängiltiga.

Drina (2006-Aug-31)Eftersom jag inte har möjlighet att ta på mig uppdraget fullt ut (tyvärr) så har jag inte anmält mig men nu känns det ju som att det är bättre att göra något än ingenting, eller hur?

Det jag kan göra är att fylla på i Järpens bibliotek samt Åre kassaservice/postcenter (samma ställe). Det jag inte kan göra är att vara där FÖRE öppning varje dag, att vara där (i princip) dagligen är däremot inget problem.

Det räcker gott och väl. Jag tror inte att det kommer att gå åt hundratals valsedlar om dan där (som det verkar göra på ett par ställen i Göteborg och Stockholm) så att titta till dem lite nu och då, typ varannan dag är fullt tillräckligt.

Är det fler tveksamma så tag lärdom av detta goda exempel: Det är alltid bättre att göra lite än att sitta på händerna och göra ingenting. Kan ni bara ta en lokal nån gång i veckan så är det fortfarande bättre än ingenting - lägg till en notis i anteckningsfältet bara. Om inte annat så får vi ut valsedlar till folk i byarna som ni kan lägga ut i en lokal på valdagen.

Magnus Jacobsson
2006-09-01, 12:00
Hej hej.

Hur är det med Brunflo förtidsröstningslokal?

Och hur är det med Tandsbyn på valdagen? Eller tar vi dom i en separat tråd så det inte blir nåt missförstånd?

Jag kan ta på mig båda dessa i alla fall.

/Magnus

Richie
2006-09-01, 21:54
Magnus Jacobsson (2006-Sep-01)Hur är det med Brunflo förtidsröstningslokal?

Den har Pitr tagit på sig men det är ju inte omöjligt att han behöver hjälp. I Ösd kommun är det just nu bara Lit som är ledig.

Magnus Jacobsson (2006-Sep-01)Och hur är det med Tandsbyn på valdagen?

Ledigt (https://www.piratpartiet.se/admin/public/VotingLocationsPublic.aspx?NodeId=236).

Fler kommuner: http://www2.piratpartiet.se/agera/jamtland

Engström
2006-09-05, 18:49
Skulle rösta på kärnan idag, men fann inga av edra röstsedalar. Hoppas det duger lika bra med en skriven lapp...

Richie
2006-09-05, 19:09
Engström (2006-Sep-05)Skulle rösta på kärnan idag, men fann inga av edra röstsedalar. Hoppas det duger lika bra med en skriven lapp...

Så länge som du skrev "Piratpartiet" och inget annat på den så ska det duga fint, ja.

Jag får kila upp dit imorron bitti med en bunt. Tack.