handdator

Visa fullständig version : Affischering

brelovich
2006-07-17, 17:03
Jag har bestämt mig för att försöka styra upp affischeringsverksamheten lite.

Enligt information på kommunens hemsida (http://www.parkochnatur.goteborg.se/prod/parkochnatur/dalis2.nsf/vyPublicerade/49211FD76A1A7B52C12570AC0028C9BC?OpenDocument) finns följande publika anslagstavlor i centrala Göteborg:<UL><LI>Drottningtorget</LI><LI>Olof Palmes plats</LI><LI>Järntorget</LI><LI>Haga Nygata/Östra Skansgatan</LI><LI>Skanstorget</LI><LI>Handelshögsskolan</LI><LI>Vasa Viktoriagatan</LI><LI>Vasaplatsen</LI><LI>Avenyn/Vasagatan</LI><LI>Heden/Vasagatan</LI><LI>Stigbergstorget</LI><LI>Masthuggstorget</LI><LI>Brunnsparken </LI><LI>Korsvägen</LI><LI>Domkyrkan</LI><LI>Kungsportsplatsen</LI><LI>Stadsbiblioteket</LI><LI>nya Pedagogen</LI><LI>Esperantoplatsen</LI><LI>Burgården/Skånegatan</LI><LI>Ernst Jungens plats vid Linnégatan/Landsvägsgatan</LI>[/list]

Vissa tavlor som t ex Drottningtorget, Kungsportsplasen ochJärntorget är antagligen extra intressanta ur affischeringssynpunkt eftersom mycket folk är i rörelse på dessa platser.

Eftersom anslagstavlorna är publika och får användas av vem som helst råder det mer eller mindre krig på vissa av dem. Detta betyder att det är bra att titta till tavlorna varje dag, gärna tidigt när folk är på väg till jobbet. Tavlorna rensas på allt innehåll måndag morgon vilket innebär att det är extra viktigt med översyn på måndagar.

Jag har tagit fram en uppsättning affischer som kan användas. Den finns på partiets FTP-server, här: http://ftp.piratpartiet.se/affischer/klart/. Filerna som heter brelovich_* är mina alster. Det är enkla affischermed textbudskap i A3 (går även att skriva ut i A4.) Givetvis finns andra affischer och det går förstås att göra egna. Själv tänker jag försöka komma med nya om ett par veckor.

Jag skulle vilja se ansvariga för de olika anslagstavlorna, helst som kan se över tavlorna varje dag och vid behov sätta upp nya affischer. Det tar inte många minuter extra men kan ge en icke obetydlig exponering. Själv bevakar jag just nu Stigbergstorget och jag har inom min räckvidd även Järntorget. Dock kan det behövas avbytare på grund av semestrar. Anmäl er här direkt i tråden.

Det finns ett mindre affischlager i min lägenhet för hugande spekulanter. Jag har också kommit över en hyfsad deal på att printa/kopiera i A3 (100 affischer för 100 spänn.) Vi har dock ingen budget för detta såvitt jag vet så det kan bli nödvändigt att hysta in en slant (men allvarligt talat så tror jag ni har råd med en hundring eller två för en såhär god sak.)

Nog sagt. Har vi några frivilliga?

brelovich
2006-07-18, 20:37
Idag bombades stråket Centralstationen - Järntorget via Vasagatan. Totalt blev det nog uppåt 40 affischer av blandad modell. som sattes upp på ungefär två timmar, inklusive fikarast. Tyvärr är det en tämligen ojämn kamp mot olika klubb- och konsertarrangörer med betydligt större budget så det återstår att se hur länge budskapet syns.

Om någon är intresserad av att delta i denna verksamhet är det bara att anmäla sig direkt här i tråden.

gustafsd
2006-07-18, 22:56
Gott jobbat. Jag har lite svårt att hjälpa till just nu eftersom jag jobbar en hel del just nu, men sen framåt augusti blir det nog mer afisherande för min del. Möjligen skulle man kunna ta en vända någon löerdag eller så.

brelovich
2006-07-19, 12:46
Om du kan rycka in och göra ett handtag i augusti är det ju alldeles utmärkt. Eventuellt bör man fokusera på vissa platser med mycket folk, typ Drottningtorget, Brunnsparken, Kungsportsplatsen och Järntorget där det hänger mycket folk. Jag misstänker att man skulle behöva tapetsera dessa tavlor dagligen med tanke på hur många som slåss om utrymmet.

Sen har vi ju EM i friidrott också. Då vore det verkligen läge att försöka synas lite...

brelovich
2006-07-24, 18:39
Uppdaterat med mer info. Läst första inlägget!

brelovich
2006-08-07, 12:45
Jag har släppt en ny omgång affischer. Läs mer om det här (http://forum.piratpartiet.se/Topic44274-85-1.aspx).

Allt som är i A3 går utmärkt att förminska och skriva ut på A4. Affischerna funkar då också. Skriv ut 4 stycken nästa gång du går till affären eller systembolaget, använd maskeringstejp och tejpa med omdöme. Använd i första hand de anslagstavlor kommunen tillhandahåller.