handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på Weed

minata
2006-01-11, 18:55
Weed är okänt i Sverige men stort i USA, UK

www.weedshare.com (http://www.weedshare.com/)

Formatet är WMA med DRM. I andra trådar har jag läst mig till ett avsky mot DRM. Men här använder man DRM för att utveckla en idé. Lyssna hela låten tre gånger. Köp låten om du vill lyssna på den i fortsättning. Vid köp har du distributionsrätt och får del av köpeskillingen som distributör. Inget STIM eller NCB. Men Weed-organisationen får alltid del av köpeskillingen.

Edit: Oj! DRM är rätta förkortningen!

Det är okey för min del. Om konsumenten gillar låten köper han densamma. Vill jag bygga upp en butik köper jag massor av låtar. Det hela blir till en rörelse.

Vet faktist inte om detta är lagligt i Sverige då WEED hoppar över STIM och NCB.

Om DMR förbjuds - faller idéen om WEEDSHARE.

Rheo
2006-01-11, 19:07
DRM är fullständigt oacceptabelt. Weedshare ytnyttjar ordet "free" på ett sätt som är totalt oacceptabelt av organisationer som Free Software Foundation och Wikimedia Foundation. De ger en falsk smak av frihet att dela med sig. Så länge musiken är inlåst har ingenting delats. Så länge musiken inte går att lyssna på utan Windows Media Player gör den mig noll nytta.

minata
2006-01-11, 19:18
Det finns även ett samarbete med CD Baby om ett CD-format önskas.

Weed är väldigt stort i USA, artisten får betalt. Men ett måste är alltså WMA och DRM.

Som musiker själv tycker jag att det är bra att artisten får betalt.

De låtar som finns i Weedsystemet köps av konsumenter som delar WEED-idéen med artisten.

Jonas
2006-01-11, 19:41
What are the system requirements for Weed?

* For a Windows PC: Windows 98 or later.

* Version 7.1 of Windows Media Player, or more recent. Earlier versions of Windows Media Player will automatically attempt to update themselves when they encounter a Weed file. Current versions of the RealOne Player and MusicMatch Jukebox also work.

* A PayPal e-mail address. You can begin using Weed without providing a PayPal address, but you will need a valid PayPal address to deposit and withdraw funds.

* A broadband Internet connection is recommended.

Det där är ju absolut ingenting annat än ett alternativt sätt att säga "Snälla, skjut oss!".

What is Weedshare?

Weedshare refers to our global community of Weed users...

Men jag måste säga att dom verkar ha rackarns trevligt. Fight da powah...

minata
2006-01-11, 20:47
Det är en fara om det läggs prestige i att vara anti-Microsoft. I detta fall: filformatet WMA och kanske framför allt användningen av DRM. Här har en organisation, WEED, tänkt till och klarat av det som inte öppenkodfantasterna klarar av: Programmerbar licensiering, som är till lycka för producent och konsument.

I början av internet fanns ett STIM-krav på att all egenmusiktillverkad publicering på nätet skulle gå via STIMPOINT, en gratismusiklicens visserligen, men poängen var att STIM skulle ha kontroll på all musik på nätet (svensk). I tysthet är det ändrat till frivillighet.

I Sverige är det STIM man skall ifrågasätta som musikälskare. Inte ett format eller en datortillverkare.

Detta skrivet i ett forum som är uppbyggt på programspråket ASP.NET

Vad har WMA och ASP.NET för gemensam nämnare - ägaren.

Jonas
2006-01-11, 20:59
Jag säger inte något om valet av plattform och programvara mer än just att man gjort ett val. Jag hade sagt precis samma sak om det handlat om *NIX med någon inhemsk spelare.

minata
2006-01-12, 02:36
Det är upp till konsumenten och producenten att gilla Weed. Var medveten om att förbjuds licensiering i svensk lag, i klartext DRM, skjuts denna beskrivna rörelse i sank i Sverige. I övriga världen fortsätter den.

Vad den svenska skivbranschen gjorde som det stora misstaget var att inte hoppa på den digitala distributionen i tid. Flera än mig blev arga när de som svensk medborgare inte (fortfarande) kan köpa spår från exempelvis amerikanska MusicMatch.

Av någon anledning tvekar artisterna i Sverige att ansluta sig till Weed. Varför?

Richie
2006-01-13, 11:57
minata (2006-Jan-12)Av någon anledning tvekar artisterna i Sverige att ansluta sig till Weed. Varför?

Om jag får våga mig på en gissning så är det för att deras kontrakt med skivbolagen inte tillåter det.

minata
2006-01-14, 11:22
Här finns mer att läsa om DRM

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Jan Lindgren
2006-01-14, 11:33
En synpunkt, eller snarare kontakt med verkligheten. Jag har två stycken mp3-spelare (en stor och en mindre) och ingen av dem kan spela WMA-format.

Blir så less på format som inte är kompatibla med spelarna. De spelare som säljs heter faktiskt mp3-spelare av en anledning...

minata
2006-01-14, 11:45
Svar på ovanstående fråga:

Efter köp av låten går det bra att bränna/rippa till en MP3!

Can I put Weed files on my iPod?

Yes. Once you purchase Weed files, you are free to convert them to MP3 files for easy transfer to your iPod. First burn the files to CD as audio, then rip them back to your music library as MP3 files. Programs like Windows Media Player can rip CD audio for you. Weed files may not be burned to CD or converted to other formats until they are purchased.

http://www.weedshare.com/help/howweedworks/

Jan Lindgren
2006-01-14, 12:01
Men suck. Jag har fått det här svaret från andra när det gäller WMA och är så less på det. Då kan jag ju lika gärna gå ut och köpa en CD (eller få hemskickad efter köp online) och då dessutom få skivor som håller lite längre än de jag bränner hemma.

Inser du hur mycket extra arbete det innebär för mig om jag vill ha t.ex. fem stycken skivor? Tänk om jag kanske vill ha 1-2 skivor per vecka. En av de största anledningarna till att ladda ner från nätet är ju för att slippa allt jidder med att rippa skivorna.

minata
2006-01-14, 12:08
Tråden handlar om Weed. Det finns flera länkar i tråden som informerar om Weed.

För att klara av att artisten skall ha betalt används således DMR. MP3 är uteslutet då den inte kan hantera DMR. Piratpartiet vill förbjuda DMR!!!!

Deltager man inte i WEED-konceptet finns andra möjligheter att få tag på musik!

Jan Lindgren
2006-01-14, 12:15
Tråden heter "Synpunkter på Weed" och min synpunkt är att jag inte är intresserad så länge det inte är MP3-format på filerna. Och jag har absolut inga problem med att Piratpartiet vill förbjuda DRM. Ett annat alternativ är att låta DRM vara lagligt men då göra det lagligt att utveckla och använda program som kan gå runt DRM (så skulle man slippa hålla på och bränna skivor med WMA och bara formatera om dem, jättesmidigt).

minata
2006-01-14, 12:19
Här är ett koncept som får en oberoende artist att få betalt. Och hjälp med distribution. Piratpartiets svar till den oberoende artisten är: TIGGARSTAVEN!

Jan Lindgren
2006-01-14, 12:43
Hmmm... låt oss ta en titt på Weedshare lite närmare och jämföra med vanlig försäljning.

Vid vanlig försäljning så går det man betalar till:

Artisten

Skivbolaget

Distributörer (i form av musikaffärer)

När man använder Weedshare går det man betalar till:

Artisten

Weedshare

Distributörer (i form av privatpersoner/affärer)

Så vad egentligen är det nyskapande och vad gör det hela så underbart?

Om jag går till CDON och köper en låt i WMA-format där och köper en låt via Weedshare i WMA-format vad är den stora skillnaden? Vad är det som gör Weedshare så fantastiskt?

Det skulle i så fall vara det att artisten får 50% av priset, vilket i sig är mycket bättre än situationen just nu, men det är ju nåt som man egentligen skulle kunna uppnå via ett vanlig skivbolag också (om de inte var så giriga).

Vill du ha ett ställe som är bra för att köpa musik så föreslår jag istället Klicktrack Digital Downloads (http://www.klicktrack.com/shop/release.jsp?c=aToZ&p=6) där man får provlyssna hela låten (fast bara i 30 sekunders bitar) och sen får köpa den i MP3-format. Hur smidigt som helst. ENda nackdelen är att de inte har särskilt många artister knutna till sig.

För att citera Klicktrack:

"Also, Klicktrack music has no DRM or copy protection built in. DRM is easily circumvented anyway and just puts obstacles in the way of enjoying music."

Och:

"Since the MP3 format is the most popular and videly spread format, which most players read, we have decided on selling the music as MP3s. It is the format that most people want at the moment."

Det går att sälja musik på nätet utan att blanda in DRM och samtidigt se till att artisten får en del av kakan.

Edit: Glömde bort att ta med www.tankare.nu i mitt argument. Där har du också ett sätt för artisten att få pengar utan att blanda in DRM.

Edit2: Felstav och att ta bort de extra raderna som dök upp vid första editen.

minata
2006-01-14, 12:53
Varför WEED är överlägset för den oberoende artisten.

180 artist- och distributionssajter.

Du får lyssna på hela låten tre gånger innan köp.

Du kan själv distribuera låten och få betalt för detta.

Om Piratpartiet får sin vilja igenom förbjuds WEED. Skrämmande!

Jan Lindgren
2006-01-14, 13:07
Se det är med andra ord bara bra för oberoende artister?

Och jag ser inte hur det är en fördel för artisten att jag kan få betalt för att jag delar med mig av den, eller för den delen hur det faktum att jag kan lyssna på låter tre gånger gör att det blir bättre för artisten.

Ifall du vill att folk ska tycka om Weedshare så får du nog komma med bättre argument än detta samt sluta upp med den ständiga upprepningen om att Piratpartiet kommer innebära slutet för Weedshare.

Så. Kom med dina bästa argument och övertyga mig om varför Weedshare är så bra.

minata
2006-01-14, 13:24
För att en oberoende artist skall lyckas sälja sina låtar på nätet krävs en bra distributionsapparat. Detta har WEED. Att få någon att intressera sig för att köpa en låt vill denne någon lyssna igenom låten. WEED tillåter tre gånger lyssning. Vid distribution får artisten betalt vid varje försäljning. Låten sprids via distributörerna som ringar på vattnet.

Piratpartiets hövding svarade ett ja på att DMR förbjuds om partiet får sin vilja igenom.

Självklart skiter jag i detta den dag det blir verklighet på samma sätt som piraterna i dag skiter i URL idag.

Självklart försvinner inte WEED om Sverige förbjuder DMR. Det finns ett internet och en värld utanför Sveriges nationsgränser.

John Nilsson
2006-01-14, 14:28
http://magnatune.com/ verkar i min mening överlägset weed på alla plan.

Om piratpartiet får sin vilja igenom så kommer Weed fort att bli irrellevant även om DRM tillåts. Folk kommer inte gå med på påtvingad DRM. Där emot så finns det inget som hindrar en FRIVILLIG automatiserad donation till artisten. T.ex. något i stil med www.last.fm kopplat med ett enkelt (automatiskt) sätt att donera pengar.

minata
2006-01-14, 15:04
Donationer för tanken till tiggeri.

I WEED sätter artisten ett pris för produkten. Jag, konsumenten, om jag gillar låten, betalar varan. Om principprogrammet antas förbjuds Digital rights management (DRM) och konsumenten rekommenderas till en distributionssajt. Gratis MP3-fil men skänk gärna en slant till artisten. Jag säger det igen - TIGGERI.

Jag har varit artist i hela mitt vuxna liv och kan vittna om idiotier från arrangörers sida.

Och - hur startades YTF en gång i tiden. YTF (YrkesTrubadurernas Förening). Jo - på den usla behandlingen (knappt inga arvoden alls) av yrkeskåren trubadurer, som Fred Åkerström och Cornelis. Piratpartiet vill backa tillbaka till tiggarstadiet.

John Nilsson
2006-01-14, 16:38
minata (2006-Jan-14)I WEED sätter artisten ett pris för produkten. Jag, konsumenten, om jag gillar låten, betalar varan. Om principprogrammet antas förbjuds Digital rights management (DRM) och konsumenten rekommenderas till en distributionssajt. Gratis MP3-fil men skänk gärna en slant till artisten. Jag säger det igen - TIGGERI.

Hela tanken med pirapartiet är att tillgången till ett kulturellt verk inte är en vara. Tjänsten att göra något tillgängligt må vara en vara. Men själva tillgången som sådan kan alldrig vara en vara. Vad du måste inse är att det är arbetet med framställningen som är produkten.

En modell jag har sett , som kanske faller dig mer i smaken, är att artister tar betalt INNAN de släpper eller ens påbörjar arbetet med en låt. Fans lägger ihop sina slantar på ett konto med ett kontrakt från artisten att släppa en låt när en viss summa är nådd.

John Nilsson
2006-01-14, 16:42
Här är f.ö. en intressant analys av Magnatune http://www.banduniverse.com/Article.cfm?ID=711&Type=Article

vigfus
2006-01-14, 16:45
John Nilsson (2006-Jan-14)http://magnatune.com/ verkar i min mening överlägset weed på alla plan.

Håller med, jag kollade just på siten och till min förvåning känner jag mig genast villig att betala för vad jag antagligen kan få gratis. Mycket lyckat upplägg. Har inte kollat vad man kan få för överföringshastighet, men det streamar ju bra...

Weed == DRM == Dåligt. Av så många anledningar, mest att man inte är fri att använda musiken som man vill. Och, nej, "du kan ju bränna och sedan rippa" duger inte för mig.

Jan Lindgren
2006-01-14, 18:59
Håller med. Magnatune verkar grymt bra. Hälften till artisten, lyssna på låten först och dessutom är låtarna i MP3-format utan DRM. Damn...

Flytta över Weedshare till Magnatune så har du nåt. ;) :D

minata
2006-01-14, 19:13
Det fina i kråksången med WEED är den att det är en rörelse. Min roll är distributören och konsumenten. I dessa båda roller stödjer jag artisten ekonomiskt.

Jag ser fram emot den dagen då polisen knackar på dörren och arresterar mig för att jag använder mig av WEED.

Piratpartiet vill ju förbjuda DRM. Vad blir det för straff?

John Nilsson
2006-01-14, 20:53
minata (2006-Jan-14)Piratpartiet vill ju förbjuda DRM. Vad blir det för straff?

Vid hot om vite tillhandahålla materialet DRM-fritt eller en patch som tar bort DRM-teknologin.

vigfus
2006-01-14, 20:57
minata (2006-Jan-14)Vad blir det för straff?

Jag är inte vidare insatt i straffskale-bestämmning, men jag tror knappast att piratpartiet kommer ha så mycket med det att göra. En gissning:

Vid hot om vite tillhandahålla materialet DRM-fritt eller en patch som tar bort DRM-teknologin.

Jag tycker att det är lite överdrivet att förbjuda DRM, det kommer ändå förtvina om det inte blir omorganiserat. Blir allt fritt så är det väl ingen som köper handikappade format?

John Nilsson
2006-01-14, 21:46
vigfus (2006-Jan-14)Jag tycker att det är lite överdrivet att förbjuda DRM, det kommer ändå förtvina om det inte blir omorganiserat. Blir allt fritt så är det väl ingen som köper handikappade format?

Det är inte bara format det handlar om länger. Industrin vill ju tvinga på oss DRM i alla former av hårdvara, just för att INGEN skall KUNNA kopiera. Även om allt blir fritt så spelar det ingen roll om det ändå inte går att göra kopior.

I USA försöker de dessutom få igenom en lag (http://bpdg.blogs.eff.org/archives/000113.html) som tvingar analog-to-digital konverters att innehålla kretsar för att förhindra inspelning av vattenmärkt material.

Så efter att de har säkrat hela kedjan från release till din dator till din monitor/tv och högtalre så skall det dessutom vara omöjligt att spela in det som sänds ut från tv och högtalarna.

http://www.eff.org/deeplinks/archives/004106.php

http://www.publicknowledge.org/news/analysis/digital-radio-2pager

http://bpdg.blogs.eff.org/archives/000113.html

Det måste göras tydliga markeringar innan denna typ av teknologi vinner "mind-share" utanför USA.

vigfus
2006-01-14, 21:49
Aha, ska ta en titt på det där vid tillfälle. Låter läskigt.

minata
2006-01-15, 03:50
I denna tråd har jag bevisat att det går att utveckla DRM till något som är nytta för distributör, producent, konsument samt organisation (weedshare). Detta fungerande koncept vill Piratpartiet förbjuda!

Jag är inte skraj ty som jag påpekat, internet är global och det finns andra nationer och andra lagar utanför Sveriges nationsgränser.

I denna tråd och några andra tappar Piratpartiet ansiktet helt när det de enda har att erbjuda artisten är en TIGGARSTAV.

Jan Lindgren
2006-01-15, 09:51
Men vi har ju flera gånger visat att det finns andra sätt att sprida musik på, och få betalt, än via Weedshare.

minata
2006-01-15, 10:21
minata kommer att bli Piratpartiets första brottsling som spärras in, för jag kommer att fortsätta vara distributör åt weedshare.

Sunnan
2006-01-22, 07:57
Det fina i kråksången med WEED är den att det är en rörelse.

Nej, det fulaste med Weeds kråksång är att det utger sig för att vara en rörelse. Och vissa har tydligen köpt det med hull och hår...

I denna tråd har jag bevisat att det går att utveckla DRM till något som är nytta för distributör, producent, konsument samt organisation

Nej, du har inte "bevisat" något förutom dina stängda öron och ögon.

Weed gör ingen nytta som Magnatune, Audio Lunchbox, Klicktrack etc inte gör.

"Distributör" = onödig mellanhand. Värre än att sälja jultidningar.

"Producent" = DRM:en på weed är för att hindra kopiering, men om man strippar DRM:en via rippning och transkodning (vilket är en ljudförsämrande åtgärd btw) så är man av med den "fördelen".

"Konsument" = Jag är alltid lyckligare om jag får en ogg eller en mp3:a -- som jag kan spela på valfri spelare, och om jag vill absolut insisterar på att betala för skiten kan jag enkelt göra det -- än om jag får en weedfil som bara fungerar på ett väldigt begränsat antal plattformar och datorer, och bara tre gånger. Det gynnar verkligen inte någon konsument och det är ren och skär lögn att påstå det.

"Organisation" = Weed säljer DRM:ade låtar i ett eget format. Precis som iTunes (som också ska dö lalala). Skillnaden är en illusion och SML är ett profitinriktat företag med ensamrätt på teknologin bakom Weed.

Minata kommer inte att spärras in för att Minata har fallit offer för Weeds företagspropaganda. Det är snarare så att SML, företaget bakom Weed, skulle "spärras in" och kanske ge tillbaka en del av pengarna de har lurat till sig till Minata och andra offer.

(Obs att "spärras in" är bildligt talat; jag tar inte ställning i bestraffnings/kriminalvårdsfrågan.)

Till alla andra i den här tråden: snälla, skriv till Magnatune och klaga för att de har inlett ett samarbete med SML/Weed!

minata
2006-01-22, 08:27
Med Piratpartiet i riksdagen ska partiet vara medveten om att vara lagstiftande. Där ingår även att bestämma straffskalor. Vad vi har sett av de domskäl i bland annat Västeråsdomen gäller åtal svenska medborgare och i Västeråsfallet en svensk film. Minata är svensk medborgare och distributör för Weedshare. Mitt brott - kopieringsskyddade filer. Sålunda: Piratpartiets första brottsling.

Här är länken

Weedshare, Magnatune, LimeWire in Distribution Partnership

http://www.weedshare.com/company/press/releases/12-12-05_WEED_RELEASE.aspx

Sunnan
2006-01-22, 08:38
minata inte bov i weeddramat

minata offer

minata inte inspärrad av pp

minata inspärrad av weed nu

weed låser konsumenter

weed lurar artister

weed förödmjukar distributörer

weed funkar inte som kopieringshinder

weed ensamägt av ett företag

weeds drm meningslös

minata lyssnar inte

minata ser inte att weed är mer tiggarstav än magnatune

eftersom man dessutom tigger människor att gå in i ett dumt kedjebrevssystem

WEED SKA DÖ

weed är i sig ett fängelse och det ska vi spränga

Tuxie
2006-01-22, 20:40
Minata, har du ens läst texterna på partiets hemsida? T.ex under "Argumenten" och principprogrammet...

Idén bakom weedshare är väl rätt bra (det att man kan lyssna på låten tre gånger innan man köper den) men det är dåligt genomfört eftersom DRM alltid är dåligt för kunden.

När jag har köpt (!) en låt ska jag kunna lyssna på den när jag vill, hur jag vill, var jag vill. Jag ska kunna ha den i min iPod (eller annan spelare), stationära datorn, laptopen, jobbdatorn, bilen, you name it. Om jag tillverkar en helt egen portabel musikspelare ska jag kunna implementera stöd för låtarna jag har köpt.

Att Weed bara stöder Windows är ganska ointressant. Även om de fixar stöd för Mac och Linux på x86-processorer så kan de aldrig någonsin stödja alla plattformar någon kan tänkas vilja använda. Linux på PowerPC, SPARC, MIPS? 32- och 64-bitars-varianterna av respektive processorer? FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, WhateverBSD? Solaris? BeOS? Syllable? QNX? Pelles hemsnickrade OS?

Den enda som duger är en patentfri implementation, helst med Öppen Källkod men en publicerad specifikation så någon annan kan implementera den på egen hand är OK också. Samtliga implementationer av DRM är fyllda av patent och WMA-baserade sådana speciellt eftersom WMA i sig självt är en kokande patentkittel.

När en sådan implementation existerar kan jag acceptera användandet av DRM för förhandslyssning. Dock när jag har betalat för låten ska den inte ha NÅGRA DRM-begränsningar. Jag ska som jag skrev ovan kunna använda den PRECIS hur jag vill eftersom jag har betalat för den. När jag vill, hur jag vill, var jag vill. Även om det bara är jag på hela jorden som vill använda låten på en väldigt specifik sätt så ska jag iallafall kunna öppna en texteditor och skriva ett eget program för det.

Med patent och DRM får kunden vackert anpassa sig till en DRM-leverantörs villkor vilket är oacceptabelt.

minata
2006-01-22, 20:47
Detta är inte frågan vad som är bra eller dåligt!

Men piratpartiet vill bura in mig om jag kvarstår som distributör för Weedshare.

John Nilsson
2006-01-22, 21:10
minata (2006-Jan-22)Men piratpartiet vill bura in mig om jag kvarstår som distributör för Weedshare.

Vem har påstått det? Nu är du bara barnslig.

Jag har någong gång dragit upp möjligheten att tvinga dig att lämna ut ett sätt att frigöra filen vid hot om vite.

Ingenstans har någon pratat om fängelse.

John Nilsson
2006-01-22, 21:13
Vid närmare eftertanke så blir nog inte tvingad till någonting. Snarare företaget som ligger bakom det hela.

minata
2006-01-22, 21:18
Weedshare är ett ringar på vattnet-företag.

Snacka om barnslighet:

153 röstar för detta principprogram.

24 röstar nej.

86 signaturer har samlats in.

Då är det skrattretande att tala om vite, och att åtala amerikanska företag. Vakna!!!!

John Nilsson
2006-01-22, 21:52
Ringar på vatten? Jag tycker det ser ut som vilken pyramidorganisation som helst.

minata
2006-01-22, 21:56
Hos Piratpartiet är inte artisten värt ett vitten. Weedshare är ett system som ger artisten betalt. Piratpartiets svar till artisten: TIGGARSTAVEN

Tuxie
2006-01-22, 22:26
Det är bra att artisten får betalt. Skitbra! Det är mellanhänderna (skivbolagen) som normalt tar över 90% av pengarna vi vägrar betala.

Som jag skrev tidigare så är idén bakom Weedshare bra men hur man har löst det (Windows-only, stängd kod, starkt patenterade filformat, DRM) är dåligt och inget jag supportar.

Om den slutgiltiga filen (som man betalar för) är DRM-fri och i hög kvalitet kan jag dock supporta användandet av DRM för förhandsvisning (endast), om de byter till ett öppet filformat.

Rheo
2006-01-22, 23:13
Jag testade Weed här om dagen. Min dator blev våldtagen. Jag upplevde hela 1984 på några minuter. Att använda Winamp som reklamen sa att man kunde gick inte bättre än att det kraschade. Pyramidspel är ingenting för mig. Tur att jag har Windows på en separat partition som bara är att radera.

minata
2006-01-23, 06:09
Laddade ner senaste Winamp v5.12 dec 9,2005. Fastnade på hämtning av licens. Stängde ner fönstret, men Winamp kraschade ej. Men Windows Media Player 10 gick det bra. Musicmatch 10 inga problem.

En svensk grupp:

http://www.downloadweed.com/artist.php?artistid=31

Peter Tosh

http://www.downloadweed.com/artist.php?artistid=56

Tråden handlar dock om att Piratpartiets principprogram vill förbjuda Weed.

Tuxie
2006-01-23, 12:36
Piratpartiets principprogram vill inte alls förbjuda Weed! Det vill förbjuda DRM. Om Piratpartiet skulle lyckas få igenom hela principprogrammet as-is (vilket är högst osannolikt) kan Weed bara sluta använda DRM och fortsätta helt lagligt. Enkelt.

minata
2006-01-24, 06:23
Utan DRM stannar Weed

minata

Piratpartiets första brottsling

John Nilsson
2006-01-24, 07:07
minata (2006-Jan-24)Utan DRM stannar Weed

Jag är inte så säker på det. Bara titta på alla dem som frivilligt använder last.fm

Jag tror det går precis lika bra att köra något weed-liknande utan DRM. Jag menar då ett system som går ut på att hantera små donationer för verk man gillar. Rösta med pengar precis som på magnatune.

Rheo
2006-01-25, 20:07
minata (2006-Jan-24)Utan DRM stannar Weed

De kan gärna få lägga ner för mig om de inte klarar av att teknik och samhälle utvecklas. Det lär knappast vara någon rättighet att alla företag ska kunna tjäna pengar bara för att de har gjort det tidigare innan konkurrenterna tog steget ikapp.

minata
2006-01-25, 20:32
De kan gärna få lägga ner för mig om de inte klarar av att teknik och samhälle utvecklas. Det lär knappast vara någon rättighet att alla företag ska kunna tjäna pengar bara för att de har gjort det tidigare innan konkurrenterna tog steget ikapp.

Trenden går att onlinebutiker som Magnatune weedifierar onlinekatalogen.

...Magnatune's entire catalog of more than 400 albums will be converted into Weed files...

http://www.weedshare.com/company/press/releases/12-12-05_WEED_RELEASE.aspx

upprepar: Piratpartiet vill förbjuda DRM. Utan DRM stannar Weed

brtkrbzhnv
2006-02-10, 22:17

Det handlar inte om att de lägger ned för att teknik utvecklas: det handlar om att de lägger ned för att staten hotar med våld ifall de sluter vissa frivilliga affärsöverenskommelser. Om staten däremot låter alla vara ifred och väntar tills någon utvecklat ett smidigt sätt att gå runt DRM handlar det om att teknikutvecklingen dödar Weed.

Jag tycker att det senare låter bättre.