handdator

Visa fullständig version : En FAQ för nya?

gothbarbie
2006-07-30, 11:16
Jag känner mig lite vilsen i rollen som ansvarig och jag utgår ifrån att jag inte är ensam.

Dels är jag ung och har bara röstat i ett riksdagsval hittils. Jag har aldrig varit ansvarig eller delaktig i arbetet i en vallokal så jag vet inget om hur det "brukar" gå till, vem som egentligen har ansvar för vad osv.

Det uppkommer ständigt frågor och jag tycker det vore bra om vi kunde samla dem nånstans så det går att få svar på alla praktiska detaljer för oss vilsna själar som vill göra vårt jobb men inte riktigt vet hur. O.o

Min första fråga:

- Är de som finns i vallokalen frivilliga från olika partier, eller finns det någon politiskt opartisk ansvarig för varje vallokal som man kan vända sig till för att få valsedlar utlagda på valdagen? Eller är det meningen att man måste fördela dem själv i varje vallokal? I sånt fall krävs det ju en 100% täckning och i dagsläget har jag svårt att ens få ut valsedlar till alla lokaler i mitt område, än mindre finns det någon ansvarig för varje lokal, eller flera som kan hålla en kontinuerlig uppdaterning av valsedlar på plats i respektive vallokal.

Rick Falkvinge
2006-07-30, 12:35
projO (2006-Jul-30)- Är de som finns i vallokalen frivilliga från olika partier, eller finns det någon politiskt opartisk ansvarig för varje vallokal som man kan vända sig till för att få valsedlar utlagda på valdagen?

Valmyndigheten ansvarar för att alla partier, som fått mer än 1% i något av de två föregående riksdagsvalen, får partivalsedlar utlagda på alla ställen där man kan rösta. Partivalsedlar är valsedlar med bara partiets namn på, inga kandidater.

Alla andra valsedlar måste partierna, genom sin egen organisation, själva få ut till vallokalerna.

agnesson
2006-07-30, 16:18
Många av de personer som jobbar i vallokalen är personer som jobbar för Länsstyrelsen.

Jag efterlyser en lathund till alla de personer som ska lämna ut valsedlar i vallokalerna. Se forumdelen Valkretsledare (http://forum.piratpartiet.se/Forum74-1.aspx)(endast För valkretsledare och riksaktiva)

Bo Leuf
2006-07-31, 10:09
Har skrivet en liten förklaring kring vad valkretsansvarig innebär:

http://www2.piratpartiet.se/valsedelsansvarig_vad_betyder_det.

Kommer även vid behov att utveckla detta vidare.

Kan noteras från vallagen (8 kap 2§):

I anslutning till ett röstmottagningsställe skall det ordnas en lämplig plats där valsedlar kan läggas ut. Om detta inte är möjligt får en sådan plats i stället ordnas inne i lokalen. ...

De partier som deltar i valen skall också kunna lägga ut sina valsedlar på denna plats.

Det sista är förstås nödvändigt för nytt parti som vi eftersom vi inte får valsedlarna distribuerade automatiskt i detta vårt första val.